نکاتی درباره رسیدگی خارج از نوبت به برخی پرونده‌‌ متقاضیان مهاجرت به کانادا
06 آوریل 2011 - 10:31
بازدید 247
14

دو خبر مهم منتشره از سوی  مدیریت کنپارس (درباره بهانه‌های CIO و رسیدگی خارج از نوبت برخی پرونده‌های فهرست ۲۹‌گانه) با استقبال خیلی زیادی از سوی مخاطبان سایت روبرو شده است و به همین دلیل ایمیل‌های زیادی از سوی موکلین شرکت یا غیرموکلین درباره این دو خبر دریافت شده است که عمدتاً از آشفتگی افراد […]

ارسال توسط :
پ
پ

دو خبر مهم منتشره از سوی  مدیریت کنپارس (درباره بهانه‌های CIO و رسیدگی خارج از نوبت برخی پرونده‌های فهرست ۲۹‌گانه) با استقبال خیلی زیادی از سوی مخاطبان سایت روبرو شده است و به همین دلیل ایمیل‌های زیادی از سوی موکلین شرکت یا غیرموکلین درباره این دو خبر دریافت شده است که عمدتاً از آشفتگی افراد حکایت دارد.

عکس‌العمل افراد در این ایمیل‌ها را به صورت کلی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: گروهی که  برای مهاجرت به کانادا از طریق فدرال در فهرست ۳۸گانه بوده‌اند شدیدا به این اتفاق اعتراض دارند و آن را بی‌عدالتی می‌دانند و بعضا احساس می‌کنند که این اقدام، پرونده آنها را با تاخیر زیاد مواجه خواهد کرد. دسته دوم کسانی هستند که در همین دوره زمانی (تابستان ۲۰۱۰ به بعد) برای مهاجرت به کانادا گشایش پرونده کرده‌اند و می‌خواهند بدانند که چرا برای آنها نامه‌ای نیامده است و یا اینکه این نامه چه زمانی خواهد آمد و دسته سوم افرادی از همان گروه دوم با این تفاوت که نگرانند اگر نتیجه پرونده آنها با این سرعت مشخص شود و برایشان ویزای اقامت دایم کانادا بیاید، چه باید انجام دهند! چون انتظار این سرعت عمل را نداشته‌اند و برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

به اطلاع دوستان می‌رسانیم که آنچه در این سایت و بر اساس قواعد حرفه‌ای و اطلاع‌رسانی اتفاق افتاده تنها انعکاس یک واقعیت بیرونی و تلاش در جهت ارائه اخبار موثق در زمینه مهاجرت به کانادا بوده است. اصولا همان طور که هر مشاور مهاجرت یا فرد مطلع صادقی به شما خواهد گفت زمان اعلام نتیجه یک پرونده در خارج از چارچوب اداره مهاجرت کانادا و دفتر صدور ویزای مربوطه ممکن نیست و هر آنچه که از نظر زمان انتظار بیان می‌شود بر اساس آمار و تخمین مشاهدات است. بدیهی است این احتمال وجود دارد که بنابر دلایلی که در خیلی از زمان‌ها برای ما مکشوف نیست، نتیجه یک پرونده خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از متوسط زمانی سایر پرونده‌ها اعلام شود.

در واقع، هنوز دامنه تغییرات اتفاق افتاده در حدی نیست که بتوان از آن نتیجه گرفت اداره مهاجرت و دفتر ویزای دمشق تصمیم به انجام یک تغییر رویه جدی گرفته‌اند چون اولا، پرونده‌های زیادی که در همان زمان خاص فایل شده‌اند به روال عادی جریان دارند و دوم، هیچ منطقی هم توضیح نمی‌دهد چرا باید پرونده تعدادی از متقاضیان پزشک زودتر از زمان مورد نظر بررسی شود.

حتی اگر اداره مهاجرت ادعا کند که تصمیم گرفته بنابر شعارهای خود در مورد «هماهنگی بیشتر با نیازهای بازار کار کانادا» به پرونده متقاضیان مهاجرت به کانادا مشمول فهرست ۲۹گانه زودتر رسیدگی کند (چون این فهرست متعلق به سال ۲۰۱۰ است و نه ۲۰۰۹) باز جای این سوال باقی است که چرا «در میان پیامبران سراغ جرجیس رفته» و از میان ۲۹ رشته این فهرست، دست بر روی رشته‌ای گذاشته که اولا در فهرست ۳۸گانه سال ۲۰۰۹ هم موجود بوده (پس قاعدتا متقاضیان پزشک در آن فهرست اولویت بیشتری برای تسریع در پرونده داشته‌اند و این کار به عدالت نزدیک‌تر بوده است) و دوم، از رشته‌هایی است که ورود به بازار اشتغال آن در کانادا چندین سال زمان می‌برد. قطعا اگر چنین توجیهی منطقی باشد که نیست (چون نیاز بازار کار کانادا به رشته‌های ۳۸گانه کمتر از ۲۹گانه نیست) باز هم در میان رشته‌های فهرست سال ۲۰۱۰ مواردی بوده که با این استدلال‌ها به رشته پزشکی اولویت دارند.

واقعیت این است که همانطور که در نامه اعتراضی آقای مختاری به اداره مهاجرت کانادا انعکاس یافته، عدم شفافیت و فقدان منطق در رفتارهای اخیر اداره مهاجرت کم نیست. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که تنها دلیل تسریع در پرونده برخی موکلان، کاهش صوری زمان بررسی است تنها به این دلیل که شخص وزیر قول متوسط رسیدگی کمتر از یکسال را داده و دفاتر صدور ویزا در مناطق مختلف می‌خواهند با کاهش زمان بررسی برخی پرونده‌ها که احتمال امتیاز بالاتری دارند، متوسط زمان بررسی را در مجموع پرونده‌ها به کمتر از یک سال کاهش دهند تا جلوی انتقادها را بگیرند. به نظر می‌رسد که این استدلال کارشناسان منطقی باشد هرچند که هنوز مجموعه شواهد در اختیار ما در حدی نیست که بتوانیم نفیا و اثباتا در این باره اظهار نظر کنیم.

چه باید کرد؟

بار دیگر یادآوری می‌کنیم که هنوز تعداد پرونده‌های تسریع شده در حدی نیست که بتوان از آنها نتیجه گرفت اداره مهاجرت یک تغییر رویه جدی داده است و صرفا کار نمایشی نمی‌کند پس به همه دوستان توصیه می‌کنیم که زود نتیجه‌گیری نکنند. فعلا روال عادی پرونده‌ها از نظر زمانی همان است که پیشتر اعلام شده و برای اکثر پرونده‌های فهرست مشاغل، زمانی کمتر از دو سال است که به مراتب از زمان انتظار پرونده‌های قبلی کمتر است. بهتر است دوستانی که پرونده دارند چه در فهرست ۳۸گانه و چه ۲۹گانه برای چنین زمانی (بین یک سال و نیم تا دو سال) آمادگی داشته باشند. اگر هم زودتر از این، نتیجه پرونده‌اشان مشخص شد باز هم بدانند که آنها برای حدود یک سال بعد از ارائه مدارک پزشکی، برای ورود به کانادا فرصت دارند و نباید از این نگران باشند که فرصت آنها برای جمع و جور کردن کارها خیلی کوتاه خواهد بود.

به محض آنکه اعلام یا احساس شود که رویه‌ها تغییرات خاصی کرده‌اند از طریق همین سایت به اطلاع شما خواهد رسید. همچنین در صورت ضرورت به راهنمایی ویژه، از طریق کارشناسان شرکت یا ارسال نامه، موکلین شرکت در جریان خواهند گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar