نکاتی اجمالی درباره شغل معلمی و تدریس در کانادا: قسمت چهارم
18 آگوست 2010 - 20:52
بازدید 409
4

در سه پست قبلی درباره شرایط عمومی تحصیل و اشتغال متقاضیان رشته معلمی و تدریس در مدارس کانادایی، راه‌های پیش روی مهاجران و نکاتی که مهاجران برای موفقیت در این رشته باید مراقب آنها باشند برای ورود به این رشته نکاتی بیان شد. در این پست به وضعیت شغلی و میزان درآمد این رشته پرداخته‌ایم. […]

ارسال توسط :
پ
پ

در سه پست قبلی درباره شرایط عمومی تحصیل و اشتغال متقاضیان رشته معلمی و تدریس در مدارس کانادایی، راه‌های پیش روی مهاجران و نکاتی که مهاجران برای موفقیت در این رشته باید مراقب آنها باشند برای ورود به این رشته نکاتی بیان شد. در این پست به وضعیت شغلی و میزان درآمد این رشته پرداخته‌ایم.

 

وضعیت شغلی

همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد وضعیت شغلی فعلی و در آینده نزدیک این رشته به دو تغییر وضعیت مهم سنی وابسته است. از یک سو به دلیل روند بالای بازنشستگی در میان شاغلین این رشته خصوصا در برخی شهرها (و نه لزوما حومه‌ها) نظیر مونترال، میزان نیاز به معلمین جدید از الان تا چند سال آینده بالا دیده شده است به گونه‌ای که حتی فارغ‌التحصیلان تازه‌کار در برخی نقاط برای یافتن مشاغل تمام‌وقت دچار مشکل نیستند.

 

به عنوان مثال، همین موضوع سبب شده تا درصد بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان این رشته برای تدریس در دبیرستان‌های مونترال و اطراف به شدت کاهش بیابد. در مجموع اوضاع این رشته در مونترال در وضعیت خوب قرار دارد.

 

در تورنتو اوضاع به خوبی مونترال پیش‌بینی نمی‌شود. متوسط سن معلمین دبیرستانی در تورنتو پایین‌تر است و لذا روند بازنشستگی در این مدارس کمتر است. به همین دلیل میزان تقاضا برای معلمین کمتر است. در میان رشته‌های درسی، نیاز برای معلمین زبان انگلیسی اندکی بیشتر از سایر دروس است و فعلا وضعیت شغلی برای مدرسین زبان فرانسه و تکنولوژی از همه بهتر است اما نیاز برای معلمین ریاضی، علوم و کامپیوتر که در تمامی دهه گذشته بسیار بالا بوده اندکی افت کرده است و دیگر به خوبی گذشته نیست. در مجموع اوضاع این رشته در تورنتو در دبیرستان‌ها در وضعیت متوسط قرار دارد.

 

عامل دومی که در این میان اهمیت دارد تغییرات جمعیتی در میان سنین بچه‌های مدرسه‌رو است. مثلا در برخی نقاط کبک از تعداد بچه‌های سال‌های اولیه دبیرستان کاسته شده است و همین موضوع منجر به کوچک‌تر شدن کلاس‌ها و احتمال ادغام برخی از آنها شده است.

 

توجه داشته باشید که این ارزیابی‌ها معمولا هر دو یا سه سال یک بار انجام می‌شود و لذا برای کسانی که مثلا قرار است سه سال بعد وارد سیستم آموزشی این شهرها و استان‌ها شوند شرایط متفاوت خواهد بود. همچنین ارزیابی وضعیت معلمین مدارس ابتدایی یا مهدکودک‌ها فرصت دیگری را می‌طلبد. برای آگاهی از تغییرات احتمالی توصیه می‌کنیم مطالعه مداوم مطالب سایت، جزوات آن-لاین و اخبار سایت را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

 

میزان درآمد

میزان درآمد معلمان به پارامترهای متعددی بستگی دارد. استان و شهر از موارد مهم هستند؛ مثلا دریافتی معلمان در تورنتو بیشتر از شهرهای اطراف مثلا در ناحیه بزرگ یورک است. البته یافتن کار در این شهرها به دلیل رو به رشد بودن و گشایش مدارس جدید راحت‌تر از تورنتو است. یا مثلا یک معلم دبیرستان در ناحیه تورنتو به طور متوسط ساعتی ۳۱ دلار و ۱۵ سنت در سال ۲۰۰۹ دریافتی داشته اما همکارش در شهر اتاوا حدود دو دلار کمتر (۲۹.۱) و همکار دیگرش در شهر وینزور یک دلار بیشتر (۳۲.۲) دریافتی داشته‌اند. توجه داشته باشید که دو دلار اختلاف ساعتی رقم قابل توجهی برای یک سال کاری (بیش از سه هزار و پانصد دلار در سال) خواهد شد.

 

در مونترال یک معلم دبیرستان به طور متوسط حدود یک دلار در ساعت کمتر از همکارش در تورنتو دریافتی دارد که با توجه به اختلاف هزینه‌های دو استان در واقع دریافتی معلم مونترالی بیشتر از تورنتویی است. شاید یک دلیل این موضوع این باشد که اصولا در کبک توجه به مشاغل مرتبط با حوزه آموزش و تحصیل بیشتر از بسیاری از نقاط دیگر کانادا است.

 

عامل دیگر سطح مدرسه است. معلمان دبیرستان‌ها بیشتر از مدارس ابتدایی یا پیش‌دبستانی‌ها دریافت می‌کنند. مثلا در سال ۲۰۰۹ یک معلم دبیرستان در استان انتاریو به طور متوسط ساعتی ۳۰ دلار و هفتاد سنت دریافت می‌کرده (با یک حداقل حدود ۲۱ دلار و یک حداکثر ۴۲ دلار و نیم) در حالیکه معلم مدرسه ابتدایی یا پیش دبستان به طور متوسط ۲۸ دلار و ۴۰ سنت (بین ۱۸.۷۵ و ۳۹.۴) و یک دستیار در دبیرستان، متوسط ۲۱.۸ (حداقل ۱۷ و حداکثر ۲۵.۹) دریافت می‌کرده‌اند.

 

اما بزرگ‌ترین عامل موثر بر میزان دریافتی، سنوات کاری و میزان تجربه است. شاید شغل معلمی از این نظر یکی از مشاغل خاص باشد که در آن مثلا ۱۰ تا ۱۵ سال اختلاف در تجربه کاری منجر به دو برابر شدن میزان دریافتی شود. مثلا در دبیرستان‌های تورنتو یک معلم تازه‌کار به طور متوسط کمتر از ۲۱ دلار در ساعت می‌گیرد (اصولا حقوق وروی برای معلمان تازه‌کار در مدارس استان عموما زیر ۲۲ دلار در ساعت است) در حالیکه همکار پرتجربه وی ممکن است تا ساعتی ۴۵ دلار دریافتی داشته باشد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. البته این تجربه معمولا در ترکیب با یک عامل دیگر مثلا بر عهده داشتن مسئولیتی در مدرسه سبب این افزایش دریافتی می‌شود و صرفا به دلیل تدریس نیست.

 

مورد دومی که سبب افزایش درآمد معلمان باتجربه‌تر و قدیمی‌تر می‌شود دریافتی ۱۲ ماهه نسبت به دریافتی ۱۰ ماه و نیمه برای دیگران است. مدارس کانادا نظیر بسیاری دیگر از نقاط دنیا در ایام تابستان برای حدود یک ماه و نیم تعطیل هستند (البته تعطیلی بچه‌ها بیشتر است اما برای معلمان و کادر مدرسه برای تکمیل کردن فعالیت‌های پایان سال تحصیلی نظیر آماده کردن کارنامه‌ها و همچنین هماهنگی‌های آغاز سال تحصیلی، این تعطیلات کوتاه‌تر است). در این فاصله، بسیاری از معلمان چون کار نمی‌کنند دریافتی مستقیم ندارند. تنها بخشی از مسئولان ارشدتر مدرسه که باید اموری را سامان دهند یا کسانی که کمپ‌های تابستانی را اداره می‌کنند و نظایر اینها دریافتی کامل دوازده ماهه دارند و به همین دلیل حقوق سالانه آنها از معلمین عادی بیشتر می‌شود.

 

لازم به یادآوری است که جزییات بسیار بیشتری درباره اشتغال در رشته معلمی، مقررات و آزمون‌های لازم خصوصا در استان‌های انتاریو و کبک، منابع آمادگی برای این آزمون‌ها و ارزیابی آینده شغلی این مشاغل به تفصیل در جزوه «معرفی شغل معلمی در کانادا» که به زودی در کتابخانه کنپارس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت تشریح شده است.

 

 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar