نکاتی اجمالی درباره شغل برقکار صنعتی در کانادا: قسمت دوم- وضعیت شغلی و میزان درآمد
14 سپتامبر 2010 - 19:36
بازدید 198
7

در پست قبلی، به رشته شغلی «برقکار صنعتی» industrial electricianو نحوه اشتغال و دریافت مجوز کاری برای مهاجران در این رشته پرداختیم. در این پست به بررسی وضعیت شغلی و میزان درآمد شاغلان این رشته می‌پردازیم.   وضعیت شغلی و نرخ اشتغال   در انتاریو بر اساس آمار سرشماری سال ۲۰۰۶، بیش از ۱۲ هزار […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پست قبلی، به رشته شغلی «برقکار صنعتی» industrial electricianو نحوه اشتغال و دریافت مجوز کاری برای مهاجران در این رشته پرداختیم. در این پست به بررسی وضعیت شغلی و میزان درآمد شاغلان این رشته می‌پردازیم.

 

وضعیت شغلی و نرخ اشتغال

 

در انتاریو بر اساس آمار سرشماری سال ۲۰۰۶، بیش از ۱۲ هزار نفر در این حرفه فعالیت می‌کنند که ۹۹ درصد آنها مرد و یک درصد زن هستند. در کل کانادا بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۸، تعداد شاغلین زن حدود یک درصد است که با توجه به اینکه در سال ۲۰۰۰ این عدد کمتر از ۶ دهم درصد بوده نشان از افزایش اندک در میان شاغلین زن است.

 

همچنین از میان شاغلین این رشته در انتاریو ۹۷ درصد تمام‌وقت و ۲ درصد پاره‌وقت هستند که خود گویای میزان بالای اشتغال است چرا که با بحرانی شدن وضعیت اشتغال در یک رشته اولین عکس‌العمل در تبدیل مشاغل تمام‌وقت به پاره‌وقت اتفاق می‌افتد.

 

نرخ بیکاری در این فیلد پایین‌تر از نرخ بیکاری کلی کشور است و مثلا در سال ۲۰۰۶ حدود ۲ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری بوده است. البته الان در برخی استان‌ها چون انتاریو به دلیل بحرانی که در فعالیت‌های صنایع و کارخانه‌ها خصوصا کارخانه‌های خودروسازی در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد میزان فرصت‌های شغلی آزاد شده در این رشته تقریبا با تعداد متقاضیان برابر شده است اما پیش‌بینی می‌شود با حل این مسائل و از سال ۲۰۱۱ میزان فرصت‌ها و نیاز از سوی صنایع بیش از تعداد متقاضیان و ورودی‌های به بازار باشد.

 

در برآوردهای کشوری نیز میزان تعداد مشاغل آزاد شده از طریق بازنشستگی، جابجایی یا گسترش ظرفیت‌ها (حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی) برای ۵ تا ۸ سال آینده حداقل ۵ هزار نفر بیش از تعداد نیروهایی است که به بازار وارد می‌شوند (حدود ۵۵ هزار جویای کار) و به همین دلیل برآورد دهه آینده در مورد این رشته تمایل زیاد بازار به یافتن و استخدام نیروهای متبحر و باتجربه و در نتیجه به حداقل رسیدن نرخ بیکاری است.

 

موردی که باید متقاضیان این رشته توجه داشته باشند این است که به دلیل تمایل گسترده صنایع به سوی اتوماسیون و کاربرد کامپیوتر در فعالیت‌های فنی و تکنیکی، آن دسته از متقاضیان بازار کار که در کنار مهارت‌های معمول و ضروری این رشته، اطلاعات الکترونیکی و کامپیوتری بیشتری داشته باشند و خصوصا با مفاهیم و نقشه‌خوانی PLCها (Programmable Logic Controller)آشنا باشند شانس استخدام در مشاغل بهتر و پردرآمدتر را افزایش می‌دهند.

 

همچنین کسانی که امکان جابجایی بیشتری دارند در این شغل موفق‌تر خواهند بود. این امکان به هر دو معنای دائمی و موقت است. منظور از جابجایی دائمی تقاضا برای کار در کارخانه‌های شهرهای کوچک‌تر و مهاجرت به آنهاست و منظور از جابجایی موقت، پذیرش انجام مداوم سفر برای انجام ماموریت‌های شغلی است.

 

میزان درآمد

 

بر اساس آمار سال ۲۰۰۹ دریافتی ساعتی این شغل میان حدود ۱۹ دلار تا ۳۹ دلار در شهر تورنتو در نوسان بوده است. متوسط دریافتی در این شهر حدود ۲۹ دلار و در کل کشور ۳۳ و نیم دلار بوده است. این اعداد با توجه به سطح مدرک تحصیلی لازم برای شاغلان این رشته، نشان از درآمد بالای این رشته به دلیل تبحر و تجربه است. درامد ساعتی ۳۵ دلار به بالا از درآمد ساعتی مهندسین تازه‌وارد در فیلدهای صنعتی بیشتر است.

 

در شهر مونترال استان کبک، متوسط دریافتی حدود ساعتی ۲۷ دلار و بین دو رنج ۱۷ و ۳۸ دلار درآمد ساعتی قرار داشته است. البته اطلاعات این شهر مربوط به سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ است.

 

توجه داشته باشید که درآمد این شغل رابطه جدی و مستقیم با میزان تجربیات و همچنین مجوزها و مدارک فرد دارد. مثلا درآمد فردی با بیش از ۱۵ سال سابقه و مجوز رسمی سالانه می‌تواند از ۶۵ هزار دلار هم تجاوز کند که از درآمد بسیاری از شاغلی با مدارج تحصیلی دانشگاهی بیشتر است و به این عدد مواردی چون پاداش‌ها، مزایای شغلی و اضافه‌کاری‌ها که در این شغل بسیار رایج هستند اضافه می‌شود.

 

همچنین کار به صورت قراردادی در میان متخصصین باتجربه‌تر این رشته مرسوم است که نتیجه آن افزایش درآمد ساعتی، اضافه کردن برخی هزینه‌های جانبی شغلی نظیر کرایه ابزار و وسائل به صورت‌حساب و همچنین اضافه کردن هزینه‌های چون تغذیه و حمل و نقل برای انجام ماموریت است و همه اینها درآمد ساعتی آنها را معمولا از متوسط ۵۰ تا ۶۰ دلار در ساعت بالاتر می‌برد. همچنین چون در این حالت افراد به صورت خویش‌فرما فعالیت می‌کنند می‌توانند هزینه‌های خود را برای کاهش مالیات محاسبه نمایند. البته بنا به دلایلی بهتر است شاغلین این رشته یا به صورت حقوق‌بگیری کار کنند و یا از طریق تاسیس شرکت و ارائه خدمات به کارفرمایان بزرگ‌تر اقدام کنند. توضیح دلایل این موضوع از حوصله این بحث خارج است.

 

درباره خویش‌فرمایی، راه‌اندازی کار و کسب شخصی و ترفندهای مالیاتی برای بیزینس‌های کوچک جزوات و کتابچه‌های راهنمای متعددی در دست آماده‌سازی و تدوین است که در کتابخانه مجازی کنپارس می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

 

 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar