معرفی یک منبع آمادگی برای آزمون پرستاری کانادا
05 ژوئن 2011 - 11:32
بازدید 359
8

در برخی از رشته‌های شغلی نظیر پرستاری، افراد باید مجوز لازم برای ورود به بازار کار دریافت کنند که پس از قبولی در یک آزمون ملی (یا استانی) صادر می‌شود. البته برای شرکت در این آزمون شرایطی لازم است که فعلا محل بحث ما نیست. بلکه در اینجا می‌خواهیم یکی از منابع آمادگی برای آزمون […]

ارسال توسط :
پ
پ

در برخی از رشته‌های شغلی نظیر پرستاری، افراد باید مجوز لازم برای ورود به بازار کار دریافت کنند که پس از قبولی در یک آزمون ملی (یا استانی) صادر می‌شود. البته برای شرکت در این آزمون شرایطی لازم است که فعلا محل بحث ما نیست. بلکه در اینجا می‌خواهیم یکی از منابع آمادگی برای آزمون دریافت مجوز در رشته پرستاری را معرفی کنیم.

کتاب زیر:

Mosby&#۳۹;s Prep Guide for the Canadian RN Exam: Practice Questions for Exam Success

یکی از منابع خوب برای مطالعه نمونه سوالات امتحانی آزمون کانادایی برای پرستاران ثبت‌نام کرده و مجوزدار Registered Nurses (RN) است. آزمونی که به اختصار CRNE خوانده می‌شود.

تفاوت این کتاب با بسیاری از منابع مشابه در بازار -همانطور که از نامش پیداست- کانادایی بودن آن است. توضیح اینکه اکثر منابع مشابه به معرفی آزمون امریکایی NCLEX (عبارت اختصاری برای National Council Licensure Examination) می‌پردازند که اگرچه تفاوت عمده‌ای با آزمون کانادایی ندارد و آن منابع هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند اما به دلیل اینکه در مواردی محتوای کانادایی مباحث آموزشی در دوره پرستاری تفاوت‌های با امریکایی دارد مطالعه منابعی از این دست بیشتر توصیه می‌شود.

البته این کتاب برای آمادگی درسی نیست (در این باره کتب دیگری را در آینده معرفی خواهیم کرد.) بلکه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند سطح معلومات خود را بسنجند. پس به کار کسانی می‌آید که می خواهند ببینند ایا برای آزمون اصلی آمادگی دارند یا کسانی‌که می‌خواهند بر اساس نتایج این آزمون، مطالعات خود را سامان دهند.

کتاب با یک بخش مقدماتی در توصیف آزمون پرستاری کانادا، بخش‌های مختلف آن و توصیه‌های برای آمادگی بهتر در آزمون آغاز می‌شود که همین توضیحات برای تحصیل‌کردگان خارج از کانادا بسیار مفید و آگاهی بخش است.

سپس سه فصل مستقل (فصول ۴، ۶ و ۸) به معرفی سه آزمون کامل نمونه‌ای و آمادگی اختصاص یافته و در فاصله بین هر دو آزمون، پاسخ‌های آزمون قبلی با توضیحات کامل ارائه شده است. در پاسخ هر سوال، توضیح داده شده که چرا فلان جواب درست است و دیگران کامل یا دقیق نیستند. این توضیحات از این نظر اهمیت دارند که آزمون پرستاری که به صورت تستی برگزار می‌شود صرفا آزمون ارزیابی اطلاعات نظری افراد نیست بلکه جنبه‌های عملی بحث را مورد توجه دارد و لذا پاسخ‌های تحلیلی در میان جواب‌ها وجود دارد که بنا بر دلایلی بر سایر پاسخ‌ها ترجیح دارد و در واقع، پاسخ‌گو باید از ذهن تحلیلی در انتخاب پاسخ درست برخوردار باشد. مثلا ممکن است در میان چهار پاسخ یک پرسش، سه جواب درست موجود باشد اما یکی از این جواب‌ها درست‌تر از بقیه است و تنها یک پرستار دارای حضور ذهن و دارای تجربه کاری می‌تواند تفاوت اینها را درک کند و بهترین را انتخاب کند.

همچنین در کنار هر سوال، دسته‌بندی مربوط به حوزه تخصصی و مربوطه پرسش آمده است که در ارزیابی نهایی به کار پاسخ‌گو می‌آید یعنی پاسخ‌گو بعد از مقایسه بین پاسخ‌های درست و پاسخ‌نامه خود می‌تواند با تمرکز بر اطلاعات جانبی نظیر همین دسته‌بندی مباحث دریابد که در چه سرفصل‌هایی ایرادات جدی دارد و باید در آن بخش‌ها تلاش بیشتری از خود نشان دهد.

هر آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده: بخش پرسش‌های موقعیت-محور Case-based Questions و بخش پرسش‌های مستقل Independent Questions. در اولی یک سناریو کوتاه در قالب یک پاراگراف چند خطی تشریح شده و سپس ۳ تا ۵ پرسش مرتبط با این سناریو پرسیده شده است. هدف بیشتر این است که با شبیه‌سازی یک موقعیت واقعی، اطلاعات و آمادگی فرد و قدرت وی در تجزیه و تحلیل موقعیت و نتیجه‌گیری ارزیابی شود. در بخش دوم سوالات مستقل و پشت سرهم آمده‌اند و بیشتر از جنبه‌های نظری مباحث می‌پرسند. در واقع کتاب الگوی آزمون اصلی را در تعداد و نوع سوالات بازسازی کرده است.

به همراه کتاب، یک CD برنامه‌ای هم قرار داده شده که همان آزمون‌ها به صورت کامپیوتری در اختیار افراد قرار بگیرد تا اگر کسی خواست، به جای نسخه کاغذی، بر روی آزمون کامپیوتری که تشابه بیشتری هم با آزمون اصلی دارد تمرین کند.

برای کسانی‌که می‌خواهند از همین امروز و قبل از مهاجرت با فضای این رشته و آزمون آن آشنا شوند، استفاده از این کتاب و کتب مشابه می‌تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که بهتر است از چنین کتاب‌هایی به عنوان نمونه سوالات امتحانی استفاده نکنید یعنی به سرعت هر سه آزمون را به پایان نرسانید بلکه بعد از مطالعه مقدمات و انجام آزمون اول، اقدام به تحلیل دقیق پاسخ‌ها و یافتن ضعف‌های اطلاعاتی خود کنید و پس از مطالعات منظم و متمرکز برای جبران ضعف‌ها (که بهتر است بر اساس منابع درسی کانادایی و به زبان انگلیسی باشد) در یک فاصله زمانی مشخص (مثلا سه تا شش ماه مطالعه پیوسته بعد از آزمون اول) آزمون دوم را انجام دهید و همین‌طور تا به آخر. قاعدتا در هر نوبت باید نمرات شما افزایش قابل توجهی داشته باشند و اگر چنین نبود باید در شیوه و منابع مطالعاتی یا روش مطالعه و آمادگی و یا میزان تسلط خود به زبان انگلیسی و فهم دقیق سوالات بازنگری کنید.

کتاب که ویرایش دوم است و همین امسال (۲۰۱۱) منتشر شده نسخه تکمیل‌تر ویرایش اول (چاپ ۲۰۰۸) بوده و توسط انتشارات Elsevier Mosby و با مجوز انجمن پرستاران کانادایی در تورنتو منتشر شده است. این کتاب ۲۸۵ صفحه دارد و به همراه یک CD کامپیوتری به قیمت ۷۴ دلار و نود و پنج سنت (۷۵ دلار) کانادا قیمت‌گذاری شده که سایت آمازون آن را حدود ۷۱ دلار می‌فروشد (البته احتمالا بعد از مدتی از زمان انتشار، تخفیف آمازون بیشتر خواهد شد.) اگر ساکن کانادا هستید می‌توانید کتاب را از کتابخانه‌های عمومی امانت بگیرید.

یادآوری می‌شود که کتاب، ۵ نفر ویراستار دارد که دو نفر اصلی از کالج پرستاری جورج براون تورنتو هستند و پنج تن از اساتید برجسته این رشته در کانادا هم کتاب را از نظر علمی مورد بازبینی قرار داده‌اند.

برای مشاهده صفحه این کتاب در سایت آمازون اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar