قسمت اول: اطلاعات کلی درباره کبک
19 جولای 2011 - 19:35
بازدید 191
8

افروز ایزدپناه استان کبک که به استان زیبا و در زبان فرانسه به la belle province مشهور است، در قسمت شرق-مرکزی کشور کانادا واقع شده است. مطالب مرتبط اینجا می آیند. کلمه کبک به معنی‌ «جایی که رودخانه باریک می‌شود» از هم‌جواری با رودخانه سن‌لورن برداشت شده است. این رودخانه در قسمت شمالی استان کبک واقع […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

استان کبک که به استان زیبا و در زبان فرانسه به la belle province مشهور است، در قسمت شرق-مرکزی کشور کانادا واقع شده است.

کلمه کبک به معنی‌ «جایی که رودخانه باریک می‌شود» از هم‌جواری با رودخانه سن‌لورن برداشت شده است. این رودخانه در قسمت شمالی استان کبک واقع شده و یکی از زیباترین رودخانه‌های آمریکای شمالی است که سبب رونق گرفتن تجارت در دو شهر واقع در سواحلش، مونترال و کبک‌سیتی شده است.

استان کبک به مساحتی نزدیک به ۱،۵۴۲،۰۵۶ کیلومتر مربع که ۱۵ و نیم درصد سطح خاک کانادا را پوشانده، به عبارتی معادل سه برابر مساحت فرانسه و یا حدود هفت برابر مساحت انگلستان بعنوان بزرگترین استان کانادا شناخته می‌شود. این استان با جمعیتی بالغ بر ۷،۵۴۶،۱۳۱ (سرشماری ۲۰۰۶) دومین استان پرجمعیت کانادا پس از استان انتاریو است. عمده جمعیت این استان در مناطق شهری در کناره رودخانه سن‌لورن بین شهر مونترال که بزرگترین شهر این استان و کبک‌سیتی که مرکز استان می‌باشد ساکن هستند. زبان رسمی و زبان مادری استان کبک، فرانسه است و کبک مهم‌ترین بخش فرانسه‌زبان کانادا محسوب می‌گردد. زبان انگلیسی نیز زبان دوم این استان محسوب می‌شود. به همین جهت دوزبانه‌بودن از ویژگی‌های بارز این استان به شمار می‌آید. بیشتر جمعیت انگلیسی‌زبان این استان در قسمت غرب جزیره مونترال ساکن هستند و قسمت شمالی این استان را مردمان اولین ساکنان بومی کانادا تشکیل می‌دهند.

 به‌دلیل وسعت زیاد کبک، این استان از آب و هوای بسیار متنوعی برخوردار است. آب و هوای کبک با چهار فصل مجزا فرصت‌های زیادی را برای علاقمندان به تفریحات فصلی فراهم کرده است. این استان دارای بهار و پاییزی کوتاه، تابستانی گرم و مرطوب و زمستانی پربرف و باران و سرد است. هر کدام از این فصل‌ها به نوبه خود جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارا هستند. فصل بهار با شکوفا شدن گلهای متنوع، تابستان با تفریحات کنار دریاچه‌ها، پاییز با تغییرات برگ درختان که هر تماشاگری را از دیدن این همه گوناگونی رنگ به حیرت وا می‌دارد و بالاخره فصل زمستان که فرصت مناسبی برای دوست‌دارن سرگرمی‌های زمستانی چون اسکی است.

کبک اولین بار توسط دریانور فرانسوی بنام جان کارتیه و پس از آن ساموئل چمپلین کشف شد و به یک کلنی فرانسوی بنام فرانسه جدید تبدیل شد. به همین جهت زبان فرانسه در آن ابقا و حفظ شد. به پیامد آن فرهنگ فرانسوی در آن رواج یافت و آنرا از سایر استان‌های کانادا متمایز ساخت. این استان مدارس، روزنامه و سینماهای فرانسوی‌زبان دارد. استان کبک با فرهنگ و تاریخ غنی، سینما، ادبیات، معماری و موسیقی، یک استان منحصر به‌فرد و جذاب است.

حق حاکمیت نقش مهمی در سیاست کبک بازی می‌کند. و سالهای سال است که برخی از صاحبان قدرت و احزاب مهم این استان، سعی در جداسازی کبک به عنوان یک کشور مستقل از کانادا را داشته و دارند. در این میان، مهم‌ترین حزب مخالف فدرالیسم و مدافع کبک مستقل، پارتی کبکوا (حزب کبکی) نامیده می‌شود که در انتخابات سال ۲۰۱۱ شکست بسیار سختی را در انتخابات مجلس فدرال پذیرا شد. در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۵ برای جداسازی این استان رای‌گیری انجام شد اما به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، نتیجه‌ای حاصل نشد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ مجلس کانادا حرکت نمادینی انجام داد به نام حرکت ملی کبکوا تا به این وسیله، کبک به عنوان یک ملیت در کانادا شناخته شود.

بنیاد اقتصاد این استان بر منابع طبیعی قرار دارد. منابع غنی طبیعی  وصنایعی چون صنایع هوا- فضا، صنایع دارویی، غذایی، کاغذ، چوب، برق آبی، ساختمانی و مهندسی، تکنولوژی مانند ارتباطات و مخابرات و همچنین علوم کامپیوتر و پزشکی سبب شده تا این استان در اکثر زمان‌ها پس از انتاریو در مقام دوم از لحاظ اقتصادی قرار بگیرد. بیشترین تجارت این استان به‌دلیل داشتن مرز مشترک با ایالات متحده امریکا است. 

به دلیل مناظر متنوع طبیعی از رودخانه سن‌لوران گرفته تا کوه‌های آپالاچین و وجود قریب به یک میلیون دریاچه و راه آبی، جاذبه‌های توریستی فراوانی در استان پدید آمده که سهم صنعت گردشگری را دراقتصاد این استان بسیار بارز جلوه داده است.

وجود چنین تنوع و گستردگی قابل توجه در صنایع و تکنولوژی استان، فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی را بوجود آورده است. به همین دلیل تعداد افراد شاغل بسیار بالا بوده و در مقایسه با سایر استان‌های کانادا در اکثر زمان‌ها در صد بیکاری اندک است. بنابر این، به دلیل بالا بودن درصد افراد شاغل و پایین بودن نرخ بیکاری، زندگی در کبک از استاندارد بالایی برخوردار بوده و برای اکثر ساکنان این استان توام با رفاه است.

در مقالات بعدی به تفکیک درباره ویژگی‌ها و مشخصات این استان سخن خواهیم گفت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar