شماره بیمه اجتماعی کانادا چیست؟
30 نوامبر 2016 - 20:32
بازدید 484
8

تاکنون در چند نوبت به اهمیت دریافت شماره بیمه اجتماعی  Social Insurance Number که به اختصار آن را SIN (بخوانید «سین») می‌نامند اشاره کرده‌ایم. در اینجا به معرفی این کد و دلایل اهمیت آن می‌پردازیم.   این شماره یا کد (Social Insurance Number) چیزی شبیه کد ملی در ایران است یعنی شماره‌ای منحصر بفرد برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

تاکنون در چند نوبت به اهمیت دریافت شماره بیمه اجتماعی  Social Insurance Number که به اختصار آن را SIN (بخوانید «سین») می‌نامند اشاره کرده‌ایم. در اینجا به معرفی این کد و دلایل اهمیت آن می‌پردازیم.

 
این شماره یا کد (Social Insurance Number) چیزی شبیه کد ملی در ایران است یعنی شماره‌ای منحصر بفرد برای هر ساکن کانادا که از طریق آن توسط دولت یا مراکز وابسته به آن شناسایی می‌شود. در واقع هر زمان که شما یک فرم دولتی را تکمیل می‌کنید یا تقاضای خاصی از دولت دارید یا مالیات پرداخت می کنید به احتمال خیلی زیاد باید این کد سین را به عنوان بخشی از اطلاعات خود وارد کنید.
 
مهم‌تر از همه اینها تقاضای کار در کاناداست. همه کارفرمایان قانوناً موظف هستند که در زمان استخدام شما SIN Number را از شما بخواهند و در مکاتبات قانونی برای مراکز مرتبط دولتی (برای پرداخت حق بیمه، صدور paycheck یا صدور فرم T4) باید از این کد استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است به استخدام کردن غیرقانونی شما متهم شوند. پس برای تقاضا برای استخدام، شما حتماً باید این کد را پیشتر دریافت کرده باشید.
 

سایر موارد استفاده از این کد

 در بسیاری از مراکز فروش معتبر یا موسسات آموزشی اعلام این کد در مواردی ضروری است. مثلاً اگر شما بخواهید یک خرید گرانقیمت به صورت فاینانس داشته باشید یا هر نوع خریدی که پرداخت اقساطی داشته باشد (نظیر موبایل) یا برای وام‌های مختلف تقاضا دهید، ممکن است دانستن این کد به عنوان بخشی از کار اداری و قانونی لازم است. البته یک دلیل دیگر این تاکید این است که نشان می‌دهد شما یک ساکن غیرقانونی در کانادا نیستید.
در مواردی هم اگر چیز دیگری اعتبار شما را تایید کند (مثلاً از طریق کارت‌های اعتباری) احتمال دارد که این کد را نخواهند چرا که وجود کارت‌های اعتباری نشان می‌دهد شما قبلا این شماره را دریافت کرده‌اید اما تازه واردان به کانادا که کمتر دارای چنین امکانی هستند، مجبورند بیشتر از این کد استفاده ی‌کنند. 
با همه اینها باید توجه داشته باشید که ضرورتی ندارد که این کد را همه جا و هر کس که از شما آن را طلب کرد اعلام کنید. مثلاً برای یک خرید عادی نقدی اعلام این کد ضرورتی ندارد ولو اینکه فروشنده از شما آن را بپرسد، خصوصاً اگر فروشگاه حالت زنجیره‌ای نداشته باشد و چندان معتبر به نظر نیاید. توجه داشته باشید که این شماره یکی از چندین مورد مشخصه‌های شماست که می‌تواند نظیر سایر موارد مورد سواستفاده قرار گیرد لذا در حفظ و حراست از آن کوشا باشید. هیچگاه این کد را از طریق تلفن به کسی که از صحت ادعایش مطمئن نیستید اعلام نکنید و هیچگاه آن را با ایمیل ارسال نکنید.
 

چه زمانی برای دریافت این کد اقدام کنیم؟ کجا؟ چه مدارکی لازم است؟ 

یکی از اولین کارهای شما باید تقاضای SIN Number باشد.شاید فردای روز ورود بهترین زمان باشد.
برای این کار باید نزدیک‌ترین دفتر Human Resources and Skills Development Canada که به اختصار HRSDC نامیده می‌شود را پیدا کنید. البته برای گوگول کردن بهتر است از خود عبارت SIN استفاده کنید. آدرس این مرکز را به خاطر بسپارید چون در آینده باز هم با آن کار خواهید داشت.
در زمان مراجعه، شما باید اصل گذرنامه و برگه ثبت لندینگ خود و اعضا خانواده Record of Landing (یا IMM 1000) را که در فرودگاه امضا کرده‌اید ارائه دهید.
 
البته شما می‌توانید این مدارک را برای این دفاتر پست کنید اما به چند دلیل این کار را نکنید. اول اینکه افسران این دفاتر ترجیح می‌دهند شما را حضوراً ببینند و دریافت پستی مدارک می‌تواند تردیدهایی را ایجاد کند. دوم اینکه این مدارک مهم‌ترین مدارک زندگی شما در کانادا هستند که نباید به این راحتی از خود دورشان کنید. سوم اینکه شما در فاصله دریافت این شماره برای سایر کارهای خود به گذرنامه و برگه ثبت لندینگ نیازمندید پس از ارسال پستی تقاضا خودداری کنید مگر اینکه دلیل خیلی محکمی داشته باشید.
 
اخیرا دفاتر HRSDC دیگر کارتی برای SIN صادر نمی کنند و یک برگه پرینت شده به شما تحویل خواهند داد. این برگه را به خوبی نگهداری کنید و یک کپی از آن را در آرشیو مدارک خود قرار دهید.
 
 
بعضی از افراد برای مراقبت از اطلاعات شخصی خود آن را به خاطر می سپارند اما به دلیل طولانی بودن، کار چندان ساده‌ای نیست.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 4 شهریور 88 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar