رشته فیزیوتراپی در کانادا-قسمت دوم: ارزیابی مدارک
04 جولای 2011 - 7:34
بازدید 240
8

ر. رهگشای مطالب مرتبط اینجا می آیند. ممکن است ندانید که کانادا از ده استان (Province) و۳ قلمرو (Territory) تشکیل شده است که هر کدام در اکثر موارد استقلال دارند! یکی از کوچکترین آن موارد ارزیابی فیزیوتراپیست‌های مهاجر است. هر استان و قلمرو در کانادا، سازمانی مربوط به ثبت‌نام و ارائه گواهینامه اشتغال به فیزیوتراپیست‌ها در منطقه خودش دارد. دو قلمرو نورت‌وست (Northwest territories) و ناناووت (Nunavut) گواهینامه سایر استان‌ها و قلمرو یوکان (Yukon territory) را قبول دارند.  […]

ارسال توسط :
پ
پ

ر. رهگشای

ممکن است ندانید که کانادا از ده استان (Province) و۳ قلمرو (Territory) تشکیل شده است که هر کدام در اکثر موارد استقلال دارند! یکی از کوچکترین آن موارد ارزیابی فیزیوتراپیست‌های مهاجر است. هر استان و قلمرو در کانادا، سازمانی مربوط به ثبت‌نام و ارائه گواهینامه اشتغال به فیزیوتراپیست‌ها در منطقه خودش دارد. دو قلمرو نورت‌وست (Northwest territories) و ناناووت (Nunavut) گواهینامه سایر استان‌ها و قلمرو یوکان (Yukon territory) را قبول دارند. 

 شما به عنوان یک فیزیوتراپیست اگر مایل باشید در استان کبک مستقر و مشغول کار شوید، باید از همان ابتدا از طریق مرکزی مربوط به همان استان به نامl’Ordre professionnel de la physiothérapie du Québec  اقدام کنید. برای ثبت‌نام در مابقی استان‌ها بهتر است در کالج فیزیوتراپیست‌های همان استان مرحله پیش‌ثبت‌نام را انجام دهید تا آن مرکز شما را به

The Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators -که از این پس با نام The Alliance از آن یاد می‌کنیم -ارجاع دهد. برای استقرار و اشتغال در قلمرو نورت‌وست یا ناناووت باید با اداره سلامت قلمرو یا کسی که برای شما تقاضای کار فرستاده تماس بگیرید.

The Alliance مدارک تحصیلی فیزیوتراپیست‌هایی که خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند را از جانب سازمان مربوط دراستان‌ها و قلمرو یوکان بررسی می‌کند. استان کبک از این مقوله مجزاست چرا که از ابتدای مسیر، مرکزی در همان استان مستقلاً این مسئولیت را بر عهده گرفته است.  

آماده‌سازی مدارک

 برای شروع ارزیابی توسط این ارگان‌ها، مدارک ارائه داده شده توسط فیزیوتراپیست باید خصوصیات زیررا داشته باشد:

  • مدرک فیزیوتراپ باید از دانشگاهی شناخته شده اخذ شده باشد؛
  • مدرک اخذ شده باید لیسانس، فوق لیسانس یا مدرک دانشگاهی هم عرض و معادل این دو باشد؛
  • تحصیلات فیزیوتراپ باید در حدی باشد که فیزیوتراپیست را برای کار و فعالیت در رشته فیزیوتراپی و به عنوان فیزیوتراپ آماده کرده باشد؛

–          فیزیوتراپ باید حد اقل ۱۰۲۵ ساعت آموزش کلینیکی تحت نظارت گذرانده باشد. این دوره به عنوان supervised clinical practice یا clinical internship خوانده می‌شود؛

–          دروس دانشگاهی و واحدهای گذرانده شده باید موارد زیر را پوشش داده باشند:

  • علوم زیستی ، فیزیکی
  • علوم اجتماعی
  • علوم عملی
  • علوم کلینیکی فیزیوتراپی
  • ارزیابی یا تحقیق
  • فعالیت حرفه ای

–          فیزیوتراپ باید در کشوری که مدرک خود را اخذ کرده، واجد شرایط  کار کردن به عنوان فیزیوتراپیست باشد.

برای ارزیابی، این مدارک باید ارائه داده شوند:

*مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشند. 

**بعضی از این مدارک از فیزیوتراپیست و برخی دیگر از دانشگاه محل تحصیل فیزیوتراپ خواسته می‌شوند. 

 مواردی که از فیزیوتراپیست خواسته می‌شود:

۱- فرم های کامل شده و امضا شده،

۲- ۷۸۰ دلار کانادا به صورت چک بانکی، پرداخت شده به حساب Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators، توسط کارت اعتباری یا انواع چک بانکی ( پول نقد به هیچ‌وجه داخل پاکت نباید گذاشته شود). در صورتی‌که چک بانکی برگشت داده شود یا کارت اعتباری اعتبار نداشته باشد، داوطلب برای بار بعدی ۷۵ دلار اضافه بر ۷۸۰ دلار باید پرداخت کند.   

۳- یک کپی از هر نوع مدرکی که ثابت کننده هویت داوطلب باشد و شامل همه موارد زیر باشد:

–          عکس داوطلب،

–          نام رسمی و قانونی کامل داوطلب،

–          تاریخ تولد داوطلب، 

–          امضای داوطلب،

  • در صورتی‌که یک مدرک تمام موارد گفته شده را دربر نداشته باشد داوطلب می‌تواند بیشتر از یک مدرک شناسایی ارائه دهد.
  • در صورتی‌که مدارک مربوط به اثبات هویت شخص به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی باشد، باید ترجمه رسمی تایید شده آن به همراه کپی از اصل مدارک فرستاده شود.
  • داوطلب می‌تواند اصل مدارک را بفرستد ولی این کار توصیه نمی‌شود.
  • مدرک یا مدارک شناسایی باید رایج و رسمی باشد، سندیت داشته باشد و زمان کپی، ترجمه و ارائه آن قبل از تاریخ انقضای مدرک باشد.
  • نمونه‌هایی از کارت‌های شناسایی معتبر: گواهی تولد/ پاسپورت ( صفحه اصلی) / کارت شهروندی کانادا / کارت بیمه استان یا قلمروی در کانادا / گواهینامه رانندگی استان یا قلمرویی در کانادا /  برگه لندینگ یا مدارک مهاجرت/  کارت اقامت دائم کانادا / کارت پناهندگی
  • اگر داوطلب مدرک رسمی نداشته بشد، باید شخصا برگه اظهارنامه قانونی در دفتر اسناد رسمی امضا کند. این اظهارنامه باید نام کامل قانونی، عکس داوطلب و تاریخ تولد را دربار داشته باشد. همچنین باید در آن ذکر شود چرا داوطلب مدرک رسمی به همراه ندارد.  
  • اگر داوطلب نام خود را تغیر داده باشد، باید کپی تایید شده و "برابر اصل شده" توسط دفتر اسناد رسمی از گواهینامه ازدواج (سند ازدواج) یا برگه قانونی تغیر نام را به همراه ترجمه رسمی هر دو ارسال کند. این امر درصورتی‌که حتی یکی از مدارک ارسال شده توسط داوطلب نامی غیر از بقیه مدارک را نشان می‌دهد، الزامیست. 

۴- دو عدد عکس یکسان و سایز پاسپورت کانادایی که مشخصات زیر را داشته باشند.  

–          عکسها باید جدید باشند یعنی طی ۶ ماه گذشته گرفته شده باشند.

–          رنگی باشند.

–          کیفیت بالا داشته باشند و تمام صورت در آنها نمایان باشند.

–          عکس‌ها باید اصل باشند. نباید تصویر عکس‌های دیگر باشند. نباید روی برگه‌ای غیر از برگه‌های مخصوص چاپ عکس، چاپ شده باشند. نباید بریده شده از عکس دسته‌جمعی باشند. نباید فتوشاپ یا روتوش شده باشند.

  • بین فرم‌های ثبت‌نامیک فرم اثبات هویت وجود دارد که یکی از این عکس‌ها باید با چسب به محل مشخص شده در این فرم چسبانده شود. این فرم باید توسط دفتر اسناد رسمی تایید شود که قسمتی از مهر و امضای رسمی آن مرکز باید روی عکس خورده شده باشد.
  • پشت دومین عکس، داوطلب باید نام و تاریخ گرفته شدن عکس را نوشته، امضا کند.
  • فرم تایید هویت شخص، ۵ سال اعتبار دارد.
  • درصورت واضح نبودن کپی‌ها، ممکن است از شخص خواسته شود کپی دیگری بفرستد، بنابراین توضیه می‌شود هنگام آماده کردن مدارک، دقت لازم بعمل آید.
  • تمام مدارک پس از گذر از مرحله ارزیابی با سازمان مسوول برگزار کننده امتحانات به اشتراک گذاشته خواهند شد.   

۵- کپی رسمی از کارت عضویت یا نامه‌ای که نشان دهد داوطلب واجد شرایط فعالیت به عنوان فیزیوتراپیست می‌باشد. این نامه باید از یکی از مراکز زیر در کشوری که داوطلب در آن تحصیل کرده و مدرک فیزیوتراپی خود را گرفته است، باشد :

       الف) کمیته نظارت فیزیوتراپی

         ب) انجمن یا سازمان فیزیوتراپی کشور  

         ج) وزارت بهداشت و سلامت

۶- کپی رسمی و تایید شده یا اصل دانشنامه، مدارک و مدارج کسب شده از:

      الف) دبیرستان

        ب) مدرک دانشگاهی اخذ شده در رشته فیزیوتراپی

        ج) هرگونه مدرک دانشگاهی دیگر(در صورت موجود بودن)

۷- در صورتیکه پایان‌نامه یا کار تحقیقاتی بزرگی توسط داوطلب ارائه داده شده است، ترجمه رسمی و تایید شده صفحه اول، فهرست مندرجات، خلاصه مقاله، لیست منابع و مآخذ بهتر است فرستاده شود. این موارد لازم نیست حتما به همراه تقاضای ثبت‌نامو فرم‌های مربوط به ثبت‌نامفرستاده شود.

۸- رزومه به‌روز شده داوطلب (اختیاری)

۹- اگر داوطلب بخواهد شخص دیگری فرستادن و گرفتن اطلاعات و فرم‌ها را بر عهده بگیرد، باید وکالتنامه ارائه دهد. این وکالتنامه باید توسط داوطلب امضا و توسط دفتر اسناد رسمی در کشوری که داوطلب ساکن است، تایید شود. نمونه این نامه که Authorization Letter نام دارد را می‌توان از اینجا پرینت گرفت:

 www.allincept.org  >>  Credentialing  >>  Resources & Forms  >>  Authorization Letter

این نامه باید موارد زیر را شامل شود:

نام، امضا و تاریخ تولد داوطلب / نام، آدرس و شماره تلفن شخصی که از طرف داوطلب وکالت اجرایی دارد

 ۱۰- یک کپی از فرمی به نام Application Checklist . این فرم در وبسایت The Alliance یافت می‌شود.

تذکر: بسیاری از داوطلبین مدارک مازاد بر آنچه گفته شده یا در لیست آمده است را می‌فرستند که برای ارزیابی مدارک و تحصیلات لازم نمی‌باشد. دلیل اصلی وجود این checklist این است که هیچ یک از موارد ذکر شده از قلم نیافتد و داوطلب خاطر نشان کند که آنچه در لیست ذکر نشده، بنا نیست مورد بررسی قرار گیرد.

 

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar