توصیفی اجمالی از شرایط اقتصادی برخی استان‌های کانادا
26 ژانویه 2011 - 18:25
بازدید 383
10

در مطلب قبلی به اجمال و برای آن دسته از دوستان که علاقه‌مند به کسب اطلاعات کلی و اجمالی از فضای اقتصادی و کسب و کار کانادا هستند، به شرایط فعلی اقتصاد کانادا پس از دوران رکود پرداخته شد. در اینجا شرایط برخی استان‌ها که ایرانیان در آنها بیشتر حضور دارند تبیین می‌شود. اوضاع اقتصادی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در مطلب قبلی به اجمال و برای آن دسته از دوستان که علاقه‌مند به کسب اطلاعات کلی و اجمالی از فضای اقتصادی و کسب و کار کانادا هستند، به شرایط فعلی اقتصاد کانادا پس از دوران رکود پرداخته شد. در اینجا شرایط برخی استان‌ها که ایرانیان در آنها بیشتر حضور دارند تبیین می‌شود.

اوضاع اقتصادی استان‌های مهم

از میان سه استان کبک، بریتیش کلمبیا و انتاریو به ترتیب با شهرهای مهم مونترال، ونکوور و تورنتو، استان کبک موفق‌ترین کارنامه را در گذر از بحران اقتصادی داشت و کمترین نوسانات را شاهد بود.

بدترین وضعیت در استان تورنتو اتفاق افتاد که صنایع خودروسازی آن که حکم مهم‌ترین صنایع استان انتاریو و در کنار صنایع نفت و گاز، مهم‌ترین صنایع کانادا را داشتند با معضلات جدی روبرو شدند. هم‌اکنون خوروسازان اصلی امریکایی و عقبه آنها در کانادا بعد از ورشکستگی عظیم سال ۲۰۰۹ تجدید سازمان موفقی انجام داده‌اند و توانستند در سال ۲۰۱۰ اعتماد از دست رفته بازار را مجددا به دست آورند خصوصا بعد از آبروریزی‌های مهم‌ترین خودروساز جهان یعنی تویوتا که به بازار قوی این شرکت در امریکای شمالی آسیب جدی وارد ساخت، خودروسازان منطقه بیشترین بهره را بردند. البته این شرکت‌ها هنوز راه درازی تا بازگشت به دوران اوج دارند و چون کوچک‌سازی و سبک‌سازی بخشی از برنامه درمانی آنها بوده و تعداد زیادی از شرکت‌های جانبی یا مدل‌های مشهور در این میان از دست رفته‌اند، احیای آنها توام با تولید شغل زیاد در استان نبوده است و برای این موضوع باید حداقل سال ۲۰۱۱ را منتظر ماند. علاوه بر این، کندی در روند درمان اقتصادی که معمولا با تمایل مردم به کاهش هزینه‌ها همراه می‌شود به اقلامی که هزینه‌های سنگینی باید برای آن پرداخت و اتومبیل یکی از آنهاست ضرر زیادی وارد می‌سازد.

معضل دیگری که این استان در سال ۲۰۱۰ با آن دست به گریبان شد، تغییرات عمیق اقتصادی ناشی از ادغام دو نوع مالیات استانی و فدرال و تبدیل شدن آن به یک نوع مالیات HSTبود که اگر چه در اکثر قریب به اتفاق کالاها و خدمات تاثیر چندان زیادی نداشت اما تاثیر آن بر قیمت بنزین و افزایش حدود ۱۰ سنتی آن که تاثیرات خود را بر روی هزینه‌های خرده‌فروشی برجای گذاشت، محبوبیت دولت این استان را شدیدا به چالش کشید. این وضعیت بسیار پیچیده بود چون از نظر اقتصاددانان مالیات جدید در درازمدت بیشتر به نفع صنایع و ساکنان این استان است اما از نظر سیاست‌مداران انجام چنین کاری در سالی که انواع بحران‌های اقتصادی حادث شده است و مردم خود را برای انتخابات آماده می‌کنند چندان معقول نبوده است. به هر حال این اتفاق افتاد و دولت لیبرال استان پس از سال‌ها حضور مقتدرانه در استانه شکست یا تشکیل دولت اقلیت قرار گرفته است و مشکل دولت‌های اقلیت این است که در دوره بحران‌های اقتصادی نمی‌توانند تصمیمات مهم و کارگشا گرفته و اجرا کنند.

همانطور که بیان شد اقتصاد کبک یکی از بهترین کارنامه‌ها را در شرایط بحران و رکود پشت سر گذاشت و هم‌اکنون هم روند رو به رشد خود را با شیب ملایم ادامه می‌دهد و احتمالا در سال ۲۰۱۱ به شرایط کاملا نرمال و قبل از رکود بازخواهد گشت. عمده برنامه‌های عمرانی و ساخت و ساز استان مجدد آغاز شده‌اند و اگر اتفاق خاصی نیافتد ساکنان این استان می‌توانند سال کم‌دردسری را پشت سر بگذارند. البته چالش‌های سیاسی میان جناح‌های مختلف و شعارهای تجزیه‌طلبانه همیشه آفت رشد و آرامش استان بوده است اما فعلا بعید است که با توجه به شرایط کل کشور چنین اوضاعی غلبه پیدا کند.

در مجموعه کانادا، استان‌های غربی‌تر خیلی دیرتر و سطحی‌تر دچار رکود و مشکل شدند به طوری‌که مثلا البرتا حدود ۸-۹ ماه بعد از انتاریو وارد شرایط رکود شد اما در میان استان‌های این منطقه بریتیش‌کلمبیا آسیب‌پذیرتر نشان داد. مجموعه همین چالش‌ها به اضافه اجرای طرح ادغام مالیات‌ها (نظیر مورد انتاریو) سبب شد تا دولت این استان در سال ۲۰۱۰ سقوط کند و پیش‌بینی می‌شود همین وضعیت نسبتا آشفته ادامه داشته باشد. به هر حال این استان نیز نظیر سایر نقاط کشور از بند رکود و مشکلات آن خلاص شده است اما هنوز راه درازی برای آفتابی شدن اسمان سرتاسر ابری آن باقی مانده و بعید است که وضعیت سیاسی نه چندان مستقر آن بتواند سرعتی به دوران بهبود بدهد.

در قسمت بعدی و در واقع آخر این مقالات به اوضاع عمومی اشتغال می‌پردازیم.

برای اطلاع از جزییات نحوه بازانتشار و استفاده از مطالب سایت اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar