تغییر لیست مشاغل فدرال و مقررات جدید: چه باید کرد؟ نیاز به اقدام فوری
27 ژوئن 2010 - 10:59
بازدید 660
11

     اعلام فهرست جدید مشاغل مورد پذیرش فدرال به همراه اعمال محدودیت‌هایی در تعداد پرونده‌ها را باید انقلابی‌ترین حرکت وزیر مهاجرت دانست که تاثیرات بسیار عمیقی در فرآیند مهاجرپذیری کانادا و کبک خواهد داشت. در قالب چند پست به این موضوع خواهیم پرداخت.      بالاخره بعد از حدود سه ماه تاخیر، فهرست جدید […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

  

اعلام فهرست جدید مشاغل مورد پذیرش فدرال به همراه اعمال محدودیت‌هایی در تعداد پرونده‌ها را باید انقلابی‌ترین حرکت وزیر مهاجرت دانست که تاثیرات بسیار عمیقی در فرآیند مهاجرپذیری کانادا و کبک خواهد داشت. در قالب چند پست به این موضوع خواهیم پرداخت. 
 

 

بالاخره بعد از حدود سه ماه تاخیر، فهرست جدید مشاغل مورد نیاز فدرال اعلام شد. این فهرست از چند زاویه قابل دقت و توجه است. مثلا تاثیرات درازمدت تغییرات جدیدی که در سیستم اعمال شده که احتمالا مجدلات سیاسی شدیدی را به دنبال خواهد داشت. در این باره پیشتر احتمالاتی درباره تغییر نگاه دولت از پذیرش متخصصان متقاضی مهاجرت ساکن خارج کانادا به سمت متخصصین با شرایط اقامت موقت (ساکن کانادا) می‌دادیم که الان به حقیقت نزدیک شده است. در این باره در پست‌های تکمیلی با تفصیل بیشتری سخن خواهیم گفت. 
 

 

نکته بعدی، مشاغلی است که از فهرست مشاغل حذف یا به آن اضافه شده‌اند خصوصا که در برخی از اضافه‌شده‌ها فرصت‌های مهاجرتی جالب توجهی برای بسیاری از علاقه‌مندان به مهاجرت به کانادا فراهم شده است؛ از عناوین شغلی خیلی روشنی چون معماری، دندان‌پزشکی و روانشناسی تا طیف بسیار متنوعی از مشاغل تحت عنوان «مدیریت منابع زیرزمینی» و «ارائه خدمات تجاری به مدیران». به این موضوع هم به تفصیل خواهیم پرداخت اما هدف اصلی این یادداشت معرفی یک برنامه عملی سریع برای علاقه‌مندان به مهاجرت و دارای شرایط اولیه است. 
 

 

چرا از این پس، زمان پارامتر بسیار مهمی است؟

 

جزییات خبر رسمی درباره تغییرات انجام شده یک خبر غافلگیرکننده هم همراه داشت. وزارت مهاجرت برای اولین بار سقف مشخصی برای گشایش پرونده‌ها در هر سال اعلام کرده است: ۱۰۰۰ پرونده درخواستی برای هر عنوان شغلی و ۲۰ هزار متقاضی برای تمامی ۲۹ عنوان شغلی. آنها که در این رشته تجربه دارند می‌فهمند که تاثیر عملی این اعداد ساده چقدر عمیق است.  
 

 

با سرعت عادی روند ورود پرونده‌ها به نظر می‌رسد این میزان درخواست در کمتر از سه ماه به سیستم وارد می‌شوند. به معنای دیگر سیستم پس از یک زمان (حداکثر) سه ماهه تا پایان تابستان، عملا ۳ ماه (و بیشتر) فرصت دارد که به پرونده‌های قبلی و جدید و یا آن دسته از پرونده‌ها که در محدوده شرایط مشاغل ۲۹ گانه محدود نشده‌اند رسیدگی کند. در واقع، یا شما در یکی-دو ماه اینده وارد این سیکل خواهید شد و یا اینکه حداقل تا یک سال دیگر باید صبر کنید تا ببینید که شرایط چگونه خواهد شد. 
 

 

یک عامل افزاینده و یک عامل کاهنده بر روی این مدت زمان تاثیر می‌گذارند. عامل افزاینده افزایش شدید تقاضا پس از اعلام خبر فوق است. از آنجا که این خبر کاملا بکر است و احتمالا یک هفته تاخیر برای اطلاع و درک آن از سوی عموم لازم خواهد بود عملا از حدود ۱۰ روز آینده با موج شدیدی از تقاضا روبرو خواهیم شد که احتمالا در تاریخ اداره مهاجرت کانادا سابقه نداشته است. عامل کاهنده، بحث نیاز به ارائه نمره زبان در همین مرحله است که عملا خیلی‌ها را از گردونه خارج می‌کند یا ارائه درخواست آنها را به تاخیر می‌اندازد. به هر حال به نظر می‌رسد اداره مهاجرت کانادا در فاصله نیمه جولای تا پایان اگست با یک فشار عظیم تقاضا روبرو باشد و پس از آن عملا کرکره را پایین بکشد. 
 

 

در واقع، در این فاصله یکی، دو ماهه کسانی برنده این تغییرات عظیم هستند که نخست، رشته آنها در فهرست ۲۹ گانه هست، دوم، همه مدارک آنها و خصوصا مدرک نمره زبان آنها آماده است و سوم، در همین ۱۰ روز اول برای تکمیل فرم‌های خسته کننده مهاجرت و بقیه موارد وقت و حوصله می‌گذارند و کار ارسال را انجام می‌دهند. اگر در این کار نهایت دقت را انجام ندهند و پرونده آنها به دلیل بی‌دقتی در تکمیل فرم‌ها یا مدارک به طور رسمی وارد مسیر نشود و مثلا ۴۵ روز بعد با یک یادداشت یا تماس مبنی بر ایرادات و کمبودها برگشت بخورد دیگر مثل گذشته نخواهد بود که فقط کارشان نهایتاً چند هفته‌ای به تاخیر بیافتد، این بار ممکن است اصولا ورود به مسیر بررسی کاملا منتفی شود. 
 

 

توجه داشته باشید که عملا از امروز اگر در گروهی قرار می‌گیرید که می‌توان شما را دارای شرایط لازم دانست، عملاً وارد یک مسابقه با زمان و همچنین با دیگر متقاضیان شده‌اید. هر روز تاخیر به معنای کاهش شانس شما برای ورود به سیستم در سال ۲۰۱۰ و احتمالا نیمه سال ۲۰۱۱ خواهد بود و از آینده هم هیچ‌کس خبر ندارد. پس چه باید کرد؟ 
 

 

گام‌های مهم در چند هفته آینده

 

تصمیم‌گیری در مورد آینده به شدت به شرایط امروز شما بستگی دارد. در این ارتباط چند گام روشن و عملی وجود دارد که در اینجا تشریح شده‌اند. 
 

 

گام اول: رشته شغلی. قبل از هر چیز ببینید که آیا رشته شما در میان ۲۹ رشته قرار دارد یا نه. ممکن است که رشته شما قبلا در لیست بوده اما امروز نباشد. این بهایی است که شما به دلیل تاخیرتان پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که برخی رشته‌های حذف شده در فهرست در قالب رشته‌های دیگر قابل بازیابی هستند. مثلا رشته‌های مهندسی معدن یا نفت و گاز.  
 

 

همچنین دو عنوان اضافه شده از نوع «گروه‌های شغلی» هستند که مشاغل خیلی زیادی را شامل می‌شوند. در این صورت شما این شانس را دارید که از طریق آنها اقدام کنید اما به همان نسبت چون متقاضیان زیاد دیگری هم می‌توانند چنین کنند پس احتمال اینکه این مشاغل زودتر محدودیت ۱۰۰۰ متقاضی را پشت سر بگذارند بیشتر است پس باید برای آنها تعجیل شما بیشتر باشد. مثلا الان بخشی از متخصصین رشته‌های گروه معدن و نفت و گاز به همراه شیلات و جنگل‌کاری احتمالا می‌توانند در ذیل عنوان «مدیران صنایع زیربنایی» تقاضا بدهند. ببینید این طیف شغلی چه تنوع وسیعی دارد و چه تعداد افراد می‌توانند از طریق آن اقدام کنند و لذا احتمال اینکه ظرفیت چنین عنوانی در فاصله زمانی زیر یک ماه تکمیل شود چقدر بالا است. 
 

 

گام دوم: بررسی امتیاز و شرط زبان. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید تاخیر نکنید. همین امروز بهترین زمان و حتی آخرین فرصت است. با تکمیل فرم ارزیابی کنپارس بر روی سایت خیلی سریع می‌توانید جواب این پرسش را به صورت کلی دریافت کنید. اما وضعیت زبان شما اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در واقع، حکم «همه یا هیچ».  
 

 

شما همین الان از سطح زبان خود چه اطلاعی دارید؟ آیا قبلا در آزمون رسمی شرکت کرده‌اید؟ در آزمون غیررسمی ارزیابی سطح چطور؟ اگر نه، همین امروز به نزدیک‌ترین محلی که یک آزمون نمونه‌ای و تایین سطح آیلتس می‌گیرد سری بزنید و برآوردی از نمره زبان خود داشته باشید. تنها در صورتیکه با این نمره، شرط حداقل امتیاز لازم برای درخواست را تامین می‌کنید یا خیلی به آن نزدیک هستید بقیه این مسیر را ادامه دهید و گرنه به «گام نهایی» یعنی «روش‌های جایگزین» نگاه کنید. 
 

 

گام سوم: آماده کردن همه مدارک و نمره زبان. اگر شرط گام دوم محقق بود، از همین امروز به محل کار خود تقاضای یک مرخصی حداقل یک هفته‌ای بدهید و تمام زمان خود را به گردآوری مدارک مورد نیاز، تهیه ترجمه‌ها و تکمیل فرم‌ها اختصاص دهید. این کارها را ساده نگرید. در حالت عادی معمولا انجام آنها لابلای بقیه کارها بیش از سه هفته زمان می‌برد. آنهم برای افراد پیگیر و گرنه بسیاری هستند که الان چندین ماه است که در همین مرحله متوقف مانده‌اند.  
 

 

این زمان برای شما بسیار حیاتی است. اگر مدارک خود را قبلا آماده کرده‌اید فورا به سراغ تکمیل فرم‌ها بروید. اگر مدت‌هاست که تصمیم دارید این کار را انجام دهید و امروز و فردا کرده‌اید بهتر است به جای اتلاف وقت مستقیما به متخصصان مراجعه کنید.  
 

 

در کنپارس به دلیل اینکه احتمال وقوع چنین امری می‌رفت (البته نه با این شدت) با تغییر در سیستم آماده‌سازی مدارک و بکارگیری تعداد بیشتری از نیروهای تخصصی در دفاتر تهران و مونترال، زمان تمامی فعالیت‌ها از لحظه تحویل کامل مدارک شما تا رساندن آن به اداره مهاجرت کانادا به حدود ۷ روز کاری رسیده است. یعنی تمامی زمان لازم برای تکمیل فرم ها، کنترل مدارک اولیه، تنطیم نامه‌های ضروری، پرداخت هزینه‌های قانونی و …در کمترین فرصت ممکن انجام می‌شود. این زمانی است که افراد غیرمتخصص بعید است بتوانند اصلا تصور کنند. اگر درباره جزییات مدارک لازم و شرط قبولی آنها اطلاعات دقیقی ندارید، مشاوران کنپارس پس از عقد قرارداد راهنمایی‌های ضروری را به شما خواهند داد و با بررسی سریع مدارک، ایرادات احتمالی را گوشزد خواهند کرد تا زمان شما بی‌دلیل تلف نشود. همچنین حضور یک مترجم رسمی در دفتر تهران برای رفع ایرادات جزیی در ترجمه‌ها، از بروز تاخیر در فرآیند آماده‌سازی مدارک جلوگیری خواهد کرد.  
 

 

بهر حال خودتان تنها و یا با همراهی مشاور مهاجرتی در کنپارس باید تلاش کنید که این گام در سریع‌ترین زمان برداشته شود. هر روز تاخیر می‌تواند به خسارتی جدی منجر شود. 
 

 

اگر نمره آزمون رسمی زبان را ندارید اما برآوردها نشان می‌دهد که وضعیت زبانتان خوب است بلافاصله برای آزمون ثبت نام کنید. دیگر فرصت اینکه بخواهید سه یا چهار ماه برای حضور در کلاس‌های آمادگی آزمون وقت صرف کنید نیست. بعید است ۴ ماه دیگر چیزی از سقف ۱۰۰۰ متقاضی در رشته شما مانده باشد مگر در شرایط خیلی خاص.  
 

 

اگر به دلیل فشار متقاضیان برای شرکت در آزمون زبان (که قطعا در ۲-۳ ماه آینده شدید خواهد شد) جای خالی نیافتید کشورهای اطراف را امتحان کنید. توجه داشته باشید که دریافت نمره آزمون هم ۱۰ روز تا دو هفته زمان می‌برد پس نباید خیلی برای ثبت نام، زمان را به تاخیر انداخت.  
 

 

با تحویل مدارک در فاصله زمانی نزدیک‌تر احتمال پذیرش تقاضا را افزایش می‌دهید و به محض دریافت شماره پرونده (فایل نامبر) عملا از خطر جسته‌اید و چون تعداد مدارک مورد پذیرش در امسال کاهش چشمگیری خواهند یافت احتمالا زمان بررسی پرونده و دریافت ویزا برای شما تا قبل از پایان سال ۲۰۱۱ خواهد بود. در یک کلام و به عنوان خلاصه اگر رشته شغلی شما در میان ۲۹ رشته هست و شرایط دیگر را دارا هستید این چند هفته آینده را بدون اتلاف وقت و به طور تمام و کمال به این کار اختصاص دهید. 
 

 

گام جایگزین یا آلترناتیو. اگر رشته شما در میان ۲۹ رشته نیست یا امتیاز شما به حد مورد نظر نمی‌رسد یا در فاصله یکی-دو ماه آینده دسترسی به نمره زمان قابل قبول برایتان مقدور نیست از تلاش بیهوده دست بردارید و سریعا به سراغ روش‌های جایگزین بروید. در پست بعد توضیح می‌دهیم که این روش‌ها چیست و چرا با توجه به شرایط جدید ویزای نیروهای متخصص فدرال، شرایط آنها هم به شدت تغییر خواهد کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar