تائید رسمی مدارک در آلمان
03 می 2023 - 4:00
بازدید 596
15
متقاضیان کار و تحصیل در آلمان باید مدارک خود را در این کشور به تائید رسمی مراجع مربوطه برسانند.
ارسال توسط :
پ
پ

متقاضیان کار و تحصیل در آلمان باید مدارک خود را در این کشور به تائید رسمی مراجع مربوطه برسانند. در فرایند بررسی و تائید، سطح تحصیلی و مدارک متقاضی با سطح و مدارک آلمانی مقایسه می شود. اگر امکان معادلسازی وجود داشته باشد، مدرک رسمی ارائه می‌شود و اگر معادل نباشد از طریق یک اطلاعیه رسمی(Anerkennungsbescheid)  اعلام می‌شود که متقاضی باید چه میزان دیگر تحصیل کند و یا کار آموزی انجام دهد تا بتواند مدرک خود را در آلمان معادلسازی کند. تایید اعتبار رسمی مدارک به معنای تایید ارزش این مدارک می‌باشد که ممکن است برای اهداف مختلف کاری و تحصیلی مورد نیاز باشد. با داشتن تائیدیه رسمی مدارک، متقاضی مهاجرت به آلمان شانس بهتری در بازار کار و ادامه تحصیل خواهد داشت.

شایان ذکر است که بسته به کشور مبدا و شغل ممکن است نیاز به تائید رسمی مدارک متقاضی وجود داشته باشد. 

  • برای مشاغل نظام‌‌مند تائید رسمی مدارک لازم است

متقاضی تنها در صورت داشتن صلاحیت‌های خاص امکان مشغول شدن در مشاغل نظام‌مند آلمان را دارد. این امر در مورد بسیاری از مشاغل در خدمات بهداشتی، مشاوره حقوقی، تدریس در مدارس دولتی و مهندسی صدق می‌کند. همچنین برای صنعتکاران خاصی که کسب و کاری را اداره می‌کنند هم مقرراتی وجود دارد. 

برای کار کردن در مشاغل نظام‌مند بدون در نظر گرفتن کشور مبدأ، همیشه به تائید رسمی مدارک خارجی نیاز است. در مورد مشاغل نظام‌مند، تصمیم به تائید رسمی مدارک معمولاً در طی مراحل اعطای مجوز شغلی اتخاذ می‌گردد.  

لازم به ذکر است که تائید رسمی مدارک شغلی خارجی یا معادلسازی مدارک دانشگاهی معمولاً پیش نیاز صدور ویزا برای شهروندان کشورهای ثالث (به عنوان مثال کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) است.

متقاضیان می‌توانند در پورتال تائید مدارک در قسمت «Recognition Finder» از نظام‌مند بودن یا نبودن شغل خود اطلاع پیدا کنند.  

  • ممکن است تائید رسمی مدارک برای مشاغل غیرنظام‌مند  نیز لازم باشد

اکثر مشاغل در آلمان غیر نظام‌مند هستند، مشاغلی که نیاز به مدارک تحصیلی در نظام آموزش حرفه‌ای دوگانه دارند و همچنین بسیاری از آنها به مدرک دانشگاهی نیاز دارند. در مورد نظام آموزش دوگانه (dual system of vocational training) لازم به توضیح است که یادگیري بر پایه شغل است و به اصـل تـأمین نیروي کار متخصص در بازار کـار شـناخته مـی‌شـود و داراي دو محل یادگیري است: بخشی از آموزش‌ها بر پایه کار بوده و در محیط کار واقعی و بنگاه‌هاي اقتصادي اجرا شده و بخشی دیگـر در مـدارس حرفه‌اي و کالج‌ها اجرا می‌شوند.

برای مدارک دانشگاهی که از طریق آن نمی‌توان وارد مشاغل نظام‌مند مانند زیست‌شناس، فیزیکدان یا زبان‌شناس شد هیچ رویه‌ای وجود ندارد، برخلاف مشاغل نظام‌مند یا مدارک تحصیلی در نظام آموزش حرفه‌ای دوگانه. افرادی که از یک کشور ثالث دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی از این نوع هستند باید ثابت کنند که مدارک تحصیلی خارجی آنها در آلمان معادلسازی شده است تا به آنها اقامت اعطا شود. اطلاعات مربوط به سیستم‌های آموزشی خارجی از طریق پایگاه داده Anabin قابل دسترسی می‌باشد.  Anabin یک پایگاه داده مربوط به مدارک تحصیلی از سراسر جهان می‌باشد که توسط ZAB اداره می‌شود. 

اداره ZAB مسئول ارزیابی و تایید مدارک خارجی‌ست. از اطلاعات این مرکز جهت ارزیابی پرونده‌های شخصی استفاده می‌شود. همچنین پایگاه داده این مرکز، مرجعی برای دستیابی به اطلاعات عمومی مربوط به کشورهای مختلف و یا اطلاعات مربوط به سیستم‌های آموزشی خارج از کشور آلمان می‌باشد.

لازم به توضیح است که حتی برای اتباع اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس نیز تائید رسمی مدارک می‌تواند مفید باشد. هنگام درخواست شغل، تغییر شغل یا حتی هنگام مذاکره درباره حقوق، داشتن مدرک تائید رسمی می‌تواند مفید باشد. گواهی تائید رسمی به زبان آلمانی به کارفرمایان این امکان را می‌دهد که فوراً از مهارت‌ها و دانش متخصصان واجد شرایط بین‌المللی اطلاعات به دست آورند.  

  • معادل سازی مدارک برای چه مقاطعی لازم است؟

معادل‌سازی مدارک‌ متقاضیان ایرانی، برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود. اما برای دیپلم و فوق دیپلم، معادل سازی صورت نمی‌گیرد. 

لازم به یادآوری است که همه مقاطع تحصیلی باید به طور کامل سپری شده باشند و مدرک تحصیلی باید زیر نظر وزرات علوم ایران صادر شده باشد. در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی فرد از یکی از دانشگاه‌های آلمان صادر شده باشد، دیگر نیازی به ارائه درخواست معادل سازی مدرک وجود ندارد. 

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های 02191008339، 02191008338 یا 02159174000 تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه  فرم ارزیابی رایگان  ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+1)5799579293 و 9034941456(+98) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar