بهره‌گیری از خدمات بانکی در کانادا: بخش دوم – گشایش حساب بانکی
01 اکتبر 2009 - 12:14
بازدید 464
11

  در پست مرتبط قبلی دیدیم که شما با بررسی بانک های مختلف یا توصیه دوستان نزدیکتان انتخاب خود را انجام داده اید و برای افتتاح حساب به سراغ یک شعبه نزدیک محل زندگی یا کار رفته اید. در آنجا چه اتفاقی می افتد؟    شعبات بزرگ تر یا آنها که در نقاط پرترددتر شهر […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در پست مرتبط قبلی دیدیم که شما با بررسی بانک های مختلف یا توصیه دوستان نزدیکتان انتخاب خود را انجام داده اید و برای افتتاح حساب به سراغ یک شعبه نزدیک محل زندگی یا کار رفته اید. در آنجا چه اتفاقی می افتد؟ 
 

شعبات بزرگ تر یا آنها که در نقاط پرترددتر شهر قرار دارند معمولاً یک مسئول پذیرش یا receptionist دارند که به سوالات مراجعین پاسخ می دهد. شما باید به این فرد بگویید که برای افتتاح حساب آمده اید. اگر چنین فردی در شعبه نبود باید نظیر سایرین در صفی بیاستید که مشتریان عادی برای رفتن نزد یک متصدی باجه bank teller در آن نوبت ایستاده اند.  
 

یک بحث جانبی: فرهنگ ایستادن در صف در کانادا

همین جا بد نیست که درباره موضوع «ایستادن در صف» در کانادا توضیحاتی بدهیم. برخلاف تصور رایج، تعداد صف ها در کانادا نه تنها از ایران کمتر نیست بلکه به مراتب بیشتر است. تفاوت، بیشتر در نحوه رعایت نظم و احترام به حقوق دیگران است.  
 

در همه مراکز خرید، تهیه بلیط سینما و دسترسی به باجه ها و یا ماشین ATM در بانک ها شما به احتمال زیاد باید در صف منتظر بمانید. معمولاً قسمتی که باید در آن صف تشکیل شود از طریق علائم مختلف نظیر استندها یا تفاوت رنگ موکت کف زمین مشخص شده است. علاوه بر این یک خط (عموماً زرد رنگ) هم در ابتدای صف رسم شده که نفر سر صف باید پشت آن قرار بگیرد. حتی اگر نوبت به شما برسد و پشت این خط برسید تا زمانیکه مسئول مربوطه شما را صدا نکرده نباید به سمت باجه، گیشه یا میز وی بروید. معمولاً با عبارت Next one in the line, please یا به اختصار Next, please افراد را صدا می کنند. در مواردی که چند نفر همزمان به مشتری ها خدمات می دهند (نظیر بانک ها که چندین تلر وجود دارند) معمولاً همه باید در یک صف قرار بگیرند. هر کارمند که آماده بود جلوترین فرد در صف را صدا می کند. البته بانک ها معمولاً برای دارندگان حساب های بیزینسی یک صف جداگانه فراهم می کنند تا این افراد معطل نشوند. اگر کسی در این صف نباشد، متصدی آن باجه به افراد صف عادی خدمات می دهد. 
 

توجه داشته باشید که این نکات کلی است و فقط مختص به بانک ها نمی شود. بسیاری از کارهایی که ما سال ها به آنها عادت کرده ایم نظیر دو صفه ایستادن، جلوزدن، نوبت گرفتن برای افراد دیگر، بی دلیل نزدیک میز کارمندان رفتن و عدم رعایت فاصله مجاز، گوش دادن به مکالمات یک مشتری دیگر و نظایر اینها از دید فرهنگ کانادایی خوشایند نیست. آنها به این نکات اهمیت می دهند، آنها را رعایت می کنند و انتظار دارند که دیگران هم همین کار را کنند. همین مسئله سبب می شود که حرکت صف سریع و بدون تنش باشد و همه خیلی زود به کارشان برسد. اگر در جایی اندازه صف از حد معمول طولانی تر شود، مدیر یا سوپروایزر آن قسمت با فراخواندن کارمندان بیشتر از سایر قسمت ها و حتی پیوستن به جمع خدمات دهندگان به سرعت وضعیت را به حالت عادی باز می گردانند. 
 

البته در بسیاری از موارد کسانیکه درون صف هستند برای افراد کهنسال، زنان حامله و یا خانم های دارای بچه کوچک راه باز می کنند تا زودتر به ابتدای صف بیایند اما ممکن است همین کار از سوی یکی از مدیران انجام شود. به هر حال چنین کارهایی با استقبال و علاقه افراد درون صف روبرو می شود. 
 

ادامه بحث…

چه به مسئول پذیرش بگویید و چه به یکی از کارمندان باجه، آنها شما را به یکی از افرادی که در بانک وظیفه اشان گشایش حساب است معرفی می کنند. از اینجا به بعد مسیری سهل و آسان طی می شود. وی از شما می خواهد که نوع حساب را مشخص کنید (که گفتیم حتما برای نیازهای شما، حساب جاری ضروری است اما شاید بخواهید حساب پس انداز هم باز کنید) بعد در مورد انواع هر یک از حساب ها توضیح می دهد مثلاً اینکه چند نوع حساب جاری در آن بانک وجود دارد و تفاوت آنها با یکدیگر چیست. برای آشنا شدن با این موارد بهتر است شما قبلا از طریق وب سایت بانک این موارد را مطالعه کنید تا توضیحات وی برایتان قابل فهم تر باشد. به هر حال، فهمیدن مباحث بانکی و مالی گاهی به زبان مادری هم چندان قابل درک نیست. هر جا احساس کردید ابهامی وجود دارد سوال کنید. اگر باز مشکلی وجود داشت مجدداً سوال کنید. از پرسیدن و احیاناً عدم درک موارد خجالت نکشید چون وظیفه آن کارمند بانک این است که رضایت شما را ولو اینکه با تکرار چندین باره یک موضوع باشد جلب کند. 
 

اگر دوستی در شهر دارید می توانید از او بخواهید که شما را در این نوبت همراهی کند. این کار می تواند برای شما که اولین تجارب زندگی در یک محیط جدید و با یک زبان جدید را تجربه می کنید مفید باشد. البته از او بخواهید که تا ضرورتی ایجاد نشده سکوت کند و اجازه دهد خود شما سخن بگویید. ممکن است این کار در اوایل مشکل باشد اما هرچقدر که آن را به تاخیر بیاندازید بیشتر ضرر خواهید کرد. از این گونه فرصت ها برای مواجهه با کاربرد زبان انگلیسی در حل مسائل استفاده کنید. الان در بسیاری از بانک های مناطق ایرانی نشین حداقل یک فرد فارسی زبان برای ارائه خدمات وجود دارد اما بهتر است این افراد را برای برآورده ساختن نیازهای پیچیده تر نظیر خرید سهام نگه دارید. بازکردن حساب کاری بس ساده است و شما در کمترین زمان ممکن آن را انجام می دهید. 
 

چه مدارکی باید همراه شما باشد؟

برای افتتاح حساب غیر از برگه لندینگ و پاسپورت به چیزی نیاز ندارید. در ضمن از شما شماره تلفن و آدرس هم درخواست می شود. اگر آدرس دائم شما مشخص شده باشد می توانید آن را اعلام کنید وگرنه آدرس موقت و یا آدرس یکی از دوستانتان را اعلام کنید. به محض مشخص شدن آدرس دائم شما می توانید به سرعت و به راحتی آدرس خود را تغییر دهید. 
 

در پست بعدی به معرفی خدمات بانکی همراه گشایش حساب می پردازیم. 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar