برای نخستین بار در دو سال گذشته لیبرال‌ها در نظرسنجی از محافظه‌کارها عقب ماندند
18 آوریل 2015 - 21:38
بازدید 291
9

برای نخستین بار طی دو سال گذشته، یعنی زمانی که جاستین ترودو رهبری حزب لیبرال را به عهده گرفت، ‌لیبرال‌ها در نظرسنجی عمومی از محافظه‌کارها عقب ماندند. با این‌که اختلاف مذکور سبب شد تا محافظه‌کارها در صدر جدول قرار بگیرند اما در حقیقت برنده اصلی این رقابت حزب نیودموکرات یا همان NDP بود که از سقوط آرای […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای نخستین بار طی دو سال گذشته، یعنی زمانی که جاستین ترودو رهبری حزب لیبرال را به عهده گرفت، ‌لیبرال‌ها در نظرسنجی عمومی از محافظه‌کارها عقب ماندند.

با این‌که اختلاف مذکور سبب شد تا محافظه‌کارها در صدر جدول قرار بگیرند اما در حقیقت برنده اصلی این رقابت حزب نیودموکرات یا همان NDP بود که از سقوط آرای لیبرال‌ها بیشترین بهره را نصیب خود ساخت.  

در وب‌سایت تحقیقاتی ThreeHundredEight.com، محافظه‌کارها به طور متوسط  و تنها با یک درصد اختلاف از حمایت 32 درصدی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برخوردار شدند. لیبرال‌ها با 31 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند و پس از آنها نیز نوبت به حزب NDP به رهبری توماس مولکه با 22 درصد رسید.

متوسط میزان حمایت عمومی از حزب سبز 7 درصد و این رقم برای حزب بلاک کبکوا 5 درصد بود.

حزب محافظه‌کار به رهبری استفن هارپر که این اواخر جای خود را به حزب لیبرال داده بود، از اوایل ماه دسامبر با کسب 32 و 33 درصد حمایت عمومی توانست جای خود را با لیبرال‌ها عوض کند.

در سه ماهه نخست امسال حزب ترودو 33 و 34 درصد حمایت عمومی را با خود داشت اما در سه هفته گذشته از این میزان کاسته شد.

علت این امر هم تلاش حزب NDP و کسب حمایت بیشتر از جانب رای‌دهندگان در یک سال گذشته بود. برای آخرین بار NDP توانست در چهارنظرسنجی متوالی حداقل حمایت 23 تا 25 درصدی رای‌دهندگان را از آن خود کند و اکنون هم همین مسیر را ادامه می‌دهد.

اگر حمایت‌ها به همین ترتیب ادامه داشته باشد،‌ محافظه‌کارها خواهند توانست 120 تا 161  کرسی مجلس را از  آن خود کنند. این تعداد کرسی کمتر از 170 کرسی‌ای است که این حزب برای رسیدن به اکثریت بلامنازع در مجلس فدرال به آن نیاز دارد. لیبرال‌ها نیز خواهند توانست بین 98 تا 136 کرسی را از آن خود کنند و در این میان سهم NDP نیز 61 تا 88 کرسی خواهد بود.

حزب سبز احتمالا دو کرسی خواهد داشت و بین 1 تا 9 کرسی نیز به حزب بلاک کبکوا تعلق خواهد گرفت.

 

حزب NDP و موفقیت بیشتر در استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا

به نظر می‌رسد که آرای حزب لیبرال در مناطقی که این حزب قدرت زیادی ندارد به سمت حزب NDP سرریز می‌شود. در استان انتاریو که محافظه‌کارها حمایت 37 درصدی افراد را همچنان حفظ کردند،‌ لیبرال‌ها با از دست دادن چهار درصد به رقم 35 درصد رسیدند و در همین حال NDP با سه درصد رشد به حمایت 19 درصدی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رسید.

با  این ارقام محافظه‌کارها خواهند توانست 49 تا 65 کرسی را از آن خود کنند، لیبرال‌ها به 40 تا 57 کرسی دست خواهند یافت و حزب NDP 14 تا 17 کرسی مجلس استان را از آن خود خواهد کرد.  

در استان‌های دیگر نیز حزب نیودموکرات توانسته تا بخشی از حامیان لیبرال‌ها را به طرفداری از خود متقاعد کند. در استان بریتیش کلمبیا هر دو حزب محافظه‌کار و لیبرال از 29 درصد حمایت مردم برخوردار هستند اما این به این معناست که طی دو ماه گذشته لیبرال‌ها 5 درصد از حامیان خود را در این استان از دست داده‌اند و در مقابل میزان طرفداران  NDP با 5 درصد رشد به 27 رسیده است.

حزب سبز در استان بریتیش کلمبیا با 13 درصد طرفدار بهترین وضعیت را در سراسر کشور دارد.

در استان‌های غربی یا استان‌های آتلانتیک هم که لیبرال‌ها همیشه جایگاه نخست را داشته‌اند، به تدریج از میزان محبوبیت جاستین ترودو کاسته شده است. در ابتدای امسال میزان طرفداران حزب لیبرال در این مناطق 53 درصد بود که اکنون این رقم به 46 درصد کاهش پیدا کرده است. سه حزب دیگر اما در این مناطق طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند.

وضعیت رای‌دهندگان در استان‌های ساسکاچوان و منیتوبا در این مدت ثابت بوده است. محافظه‌کارها از 42 درصد حمایت اهالی استان،‌ لیبرال‌ها از 30 درصد و NDP از 20 درصد حمایت آنها برخوردار بوده‌اند.

 

ثبات وضعیت لیبرال‌ها و NDP در استان کبک

حزب نیودموکرات نتوانسته در استان کبک هم بر میزان طرفداران خود بیفزاید. این حزب و حزب لیبرال هر دو از 27 درصد حمایت اهالی استان برخوردار هستند و این در حالی است که در ماه اکتبر میزان این حمایت برای حزب لیبرال 34 درصد و برای NDP رقم 32 درصد بوده است.

در مقابل و در نتیجه این اوضاع میزان طرفداران دو حزب محافظه‌کار و بلاک کبکوا به ترتیب با 6 و 4 درصد رشد به 20 و 19 درصد رسید. اما هنوز هم دو حزب لیبرال و NDP بیشترین کرسی‌ها را در مجلس استان خواهند داشت: لیببرال‌ها با 29 تا 45 کرسی و NDP با 19 تا 25  کرسی. محافظه‌کارها شاید بتوانند تعداد کرسی‌های خود در این استان را تا سه برابر اکنون افزایش داده و به 13 تا 18 عدد برسانند. کاندیداتوری رهبر سابق ADQ، آقای ژرارد دلتل و الین ریز، شهردار محبوب ویکتوریاویل، شاید بتواند در این مسیر به محافظه‌کارها کمک کند.

 

نشت استانی در البرتا؟

غیرمنتظره‌ترین تغییر در میزان حامیان احزاب در استان البرتا و در مورد محافظه‌کارها و کم شدن چشمگیر تعداد طرفداران آنها به وقوع پیوست. در این استان که افراد به طور سنتی همیشه طرفدار حزب محافظه‌کار هستند، 9 درصد از میزان حامیان این حزب کاسته شد.

هنوز هم محافظه‌کارها با 46 درصد طرفداری اهالی استان در رتبه اول قرار دارند اما اگر در روز انتخابات هم همین میزان حمایت از حزب وجود داشته باشد، این انتخابات بدترین انتخابات از سال 1963 به این سو برای حزب محافظه‌کار خواهد بود.

لیبرال‌ها در این مدت حمایت ثابت 25 درصدی اهالی استان را داشته‌اند و دراین میان طی دو ماه گذشته بیشترین بهره را حزب NDP با 7 درصد رشد حامیان خود در این استان برده است. تعداد حامیان این حزب در این استان اکنون به 19 درصد بالغ شده و امید این می‌رود که در مجلس 2 تا 3 کرسی را برای این حزب به ارمغان بیاورد. لیبرال‌ها در این استان 4 تا 7 کرسی خواهند برد و محافظه‌کارها 23 تا 28 کرسی.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar