ایجاد مشاغل جدید برای متخصصان IT در صنعت موبایل و تبلت-قسمت دوم
12 سپتامبر 2011 - 23:56
بازدید 413
7

مهدی دبیرزاده در مقاله قبلی‌ دربارهٔ به بوجود آمدن بازار جدید تلفن‌های هوشمند (ssmart phone) و تبلت‌ها اشاره کردیم و اینکه این بازار جدید موقعیت‌های شغلی‌ جدید را هم با خود بوجود آورده است. در این قسمت به معرفی بعضی‌ از این موقعیت‌های شغلی‌ جدید می‌پردازیم. برنامه‌های وسایل موبایل اصولا به برنامه‌هایی‌ اطلاق می‌شود که برای وسایل […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهدی دبیرزاده

در مقاله قبلی‌ دربارهٔ به بوجود آمدن بازار جدید تلفن‌های هوشمند (ssmart phone) و تبلت‌ها اشاره کردیم و اینکه این بازار جدید موقعیت‌های شغلی‌ جدید را هم با خود بوجود آورده است. در این قسمت به معرفی بعضی‌ از این موقعیت‌های شغلی‌ جدید می‌پردازیم.
برنامه‌های وسایل موبایل اصولا به برنامه‌هایی‌ اطلاق می‌شود که برای وسایل کوچک و با قابلیت کم طراحی شده باشند مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها.
محیط‌های اجرای این برنامه‌ها به چند دسته عمده تقسیم می‌شوند. در ذیل به معرفی‌ برخی‌ از این محیط‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که Apple iOS و Android گوگل بیشترین موفقیت را در بازار حال حاضر کسب کرده‌اند.

محیط طراحی Apple iOS یا (apple iOS application deveopment)
یکی‌ از بزرگترین امتیازات شرکت Apple، داشتن برنامه‌های فراوان در تمام زمینه‌ها است به‌طوری‌که در حل حاضر بالغ بر ۴۲۵۰۰۰ برنامه‌های کاربردی در app store موجود بوده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
هنگامی که کمپانی Apple با تولید آیفون، موبایل‌های هوشمند را متحول و آن را به عموم عرضه کرد، در عین حال بخش دیگری برای تولید کننده‌های برنامه ایجاد نمود و فروشگاه خود را نیز تاسیس کرد (app store). همین سبب شد که تعداد زیادی از متخصصان این حوزه به تولید برنامه برای apple بپردازند. بخش اعظم این برنامه‌ها در زمینه بازی (game) طراحی شده‌اند؛ به طور مثال بازی پرندگان عصبانی ‌(angry birds) بالغ بر ۲۰۰ میلیون بار دانلود شده است.
برای تولید برنامه برای iphone و ipad به محیط برنامه‌نویسی مخصوص احتیاج است؛ این برنامه فقط در محیط Mac قابل استفاده است (ios SDK) بنابر این در اولین گام باید یک کامپیوتر Mac داشته باشید و همچنین از زبان برنامه‌نویسی Objective-C استفاده کنید.
ثبت‌نام در بخش برنامه‌نویسان apple دومین شرط برای تولید نرم‌افزار برای این شرکت است و امکان عرضه تولیدات نرم‌افزاری در معرض فروش است. این ثبت نام مبلغ $۹۹ هزینه دربر دارد.
سومین قدم دانلود iphone SDK برای آیفون و ipad است که مجموعه‌ای از مثال‌ها و گزارشات مربوط به بوجود آوردن برنامه است و در مسیر طراحی و نگارش برنامه، کمک بسیاری به برنامه‌نویسان می‌کند. این محیط برنامه‌نویسی به برنامه‌نویس اجازه تست و غلط‌یابی ‌(debug) برنامه را در محیط مجازی (emulator) می‌دهد. برنامه تمام شده باید از طریق apple market تایید و بعد از اخذ توافق apple به فروش برسد. لازم به ذکر است که کمپانی apple مقدار ۳۰% از فروش برنامه را به خود اختصاص می‌دهد.
 
محیط طراحی Android یا (android application deveolopment)
اندروید یک سیستم عامل برای وسائل موبایل است که بر اساس هسته linux پایه‌گذاری شده است. از سال ۲۰۰۸ شرکت گوگل این سیستم عامل را تحت عنوان open source به صورت رایگان در اختیار همه  قرار داده است. تعداد زیادی برنامه‌نویس هم برای گسترش و پیشرفت برنامه‌های اندروید تلاش می‌کنند. گوگل نیز همانند شرکت Apple، بازار نرم‌افزار مختص به خود بنام  app market ایجاد کرده است. در حال حاضر حدود ۲۵۰،۰۰۰ برنامه در این بازار موجود می‌باشد.

محیط  برنامه‌نویسی برای اندروید java است و یکی‌ از معروف‌ترین این محیط‌های برنامه‌نویسی eclips است. این برنامه‌ها داری محیط مجازی برای تست برنامه‌ها نیز می‌باشند. برای دسترسی به بازار اندروید، ثبت‌نام در گوگل لازم است و مبلغ ۲۵ دلار هزینه دارد. در کل برنامه‌نویسی در محیط اندروید کمترین میزان هزینه‌ را برای برنامه‌نویس پدید می‌آورد. همچنین این محیط به شدت در حال رشد است و موقعیت‌های زیادی برای برنامه‌نویسان در این محیط وجود دارد.

ویندوز موبایل
برای برنامه‌نویسی ویندوز موبایل باید از محیط برنامه‌نویسی ویندوز استفاده کرد؛ همانند دیگر محیط‌های تولید برنامه این محیط هم همراه با یک محیط اجرای مجازی برای تست همراه می‌باشد. محیط تولید برنامه‌های ویندوز موبایل در مجموعه VISUAL STUDIO موجود است. ویندوز موبایل به شما اجازه می‌دهد که از مهارت‌های visual studio و .net برای ساخت برنامه‌ها استفاده کنید.
هم اکنون شرکت مایکروسافت در حل تولید ویندوز ۸ است. این شرکت ادعا کرده که این سیستم عامل را با در نظر گرفتن گسترش وسائل موبایل طراحی کرده بنابرین ارزیابی این سیستم عامل را به آینده موکول می‌کنیم.

Blackberry
RIM یکی‌ از پیشتازان صنعت موبایل‌های هوشمند است. این شرکت موفقیت خود را به دلیل تولید سیستم حمایت ایمیل‌های شرکت‌ها و هماهنگ‌سازی (sysncronization) آنها  با Microsoft Exchange, Lotus Domino بدست آورد. برای تولید برنامه برای blackberry به محیط تولید نرم‌افزار Java نیاز است. تولید کننده‌های نرم‌افزار می‌توانند از eclips یا محیط تولید blackberry استفاده کنند. البته در سال‌های اخیر شرکت RIM از یک طرف با تاخیر وارد بازار فروش app شده و از طرف دیگر با عدم استقبال مردم از گوشی‌های خود مواجه شده است.
در حل حاضر، این شرکت مبلغ $۱۹۹ را که پیشتر، برنامه‌نویسان برای ثبت‌نام باید می‌پرداختند برای مدت محدودی لغو کرده تا شاید بتواند برنامه‌نویسان بیشتری را به تولید برنامه‌ها ترغیب کند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar