افزایش میزان ازدواج میان اقوام مختلف در کانادا
13 می 2010 - 12:11
بازدید 310
8

  حتما بارها با این توصیف که «کانادا یک کشور چند فرهنگی multicultural است» برخورد داشته اید. گزارش مفصل «تنوع قومی درکانادا» که متن فارسی آن در همین وب سایت منتشر شد معرف بخشی از مفهوم چندفرهنگی در کانادا بود. مقاله حاضر به یکی دیگر از ابعاد این موضوع یعنی ازدواج های بین اقوام می […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

حتما بارها با این توصیف که «کانادا یک کشور چند فرهنگی multicultural است» برخورد داشته اید. گزارش مفصل «تنوع قومی درکانادا» که متن فارسی آن در همین وب سایت منتشر شد معرف بخشی از مفهوم چندفرهنگی در کانادا بود. مقاله حاضر به یکی دیگر از ابعاد این موضوع یعنی ازدواج های بین اقوام می پردازد. در شهری مثل تورنتو مواجه با جوانی که هر یک از والدینش متعلق به یک کشور اروپایی باشند (و لذا با ۴ زبان و فرهنگ مختلف آشنایی داشته باشد) چندان عجیب نیست. اما این گزارش نشان می دهد ابعاد این موضوع با سرعت زیادی در حال گسترش به تمامی اقوام است.

بر اساس گزارشی که اخیرا اداره آمار کانادا منتشر ساخته تعداد کانادایی هایی که با افرادی از اقوام دیگر ازدواج می کنند یا زندگی مشترکی را بدون ثبت رسمی یا به تعبیری به شکل  common-law در پی می گیرند، به سرعت در حال افزایش است. البته این امر هنوز تقریبا یک پدیده منحصر به شهرهای بزرگ است اما در شهرهای کوچک تر نیز این روند ارتباطی که اغلب هم زمینه های عاطفی دارد، آغاز شده است.
 

اداره آمار کانادا در این  گزارش که آن را با عنوان «تصویری از زوجین در خانواده های مختلط قومی» منتشر ساخته، عنوان داشته است که در فاصله میان سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ رشد این نوع از خانواده ها با سرعت زیادی (۳۳ درصد) اتفاق افتاده و این سرعت رشد بیش از پنج برابر سرعت رشد خانواده ها به طور کلی (۶درصد) بوده است
 

بر اساس یافته های سرشماری انجام شده در سال ۲۰۰۶، ۳.۹ درصد از جمعیت ۷.۴ میلیونی زوجین در کانادا را «زوج های مختلط قومی» تشکیل می دادند که در آنها یا یکی از زوجین به یک اقلیت قومی آشکار تعلق داشت یا هر دوی آنها از اقلیت های قومی آشکار مختلف بودند. این در حالی است که ۱۵ سال پیش تر از این، سهم زوج های مختلط قومی در میان کل خانواده ها فقط ۲.۶ درصد بود.
 
 

ساکنان شهرهای کوچک که اکثریت آنها را نیز سفیدپوستان کانادایی تشکیل می دهند، از جمله شهر ساگونای در استان کبک، شهر مانکتون در استان نیو برانزویک و شهر تاندربی در استان انتاریو دارای بیشترین میزان این نوع از ازدواج ها یا ارتباطات میان زوج ها از اقوام مختلف هستند. تقریبا ۶۳ درصد از اقلیت های آشکار در شهر ساگونای با افرادی ازدواج کرده و یا زندگی مشترک غیر رسمی دارند که به یک پس زمینه قومی دیگر تعلق دارند. شهر سنت جان در استان نیوبرانزویک، شهر کلونا در استان بریتیش کلمبیا و شهرهای سادبری و بری در استان انتاریو نیز از این نظر دارای نرخ بالایی هستند. 
 

 

آن میلان، یکی از محققان قدیمی اداره آمار کانادا در بخش تقسیمات جمعیتی می گوید: «بالا بودن درصد ازدواج های بین اقوام در این شهرها تابعی از این امر است که اقلیت های قومی در این شهرها کوچک هستند و همین امر باعث می شود تا آنها آسان تر با کسانی در خارج از قوم خود آشنا شوند.» 
 

یکی از گروه های قومی در کانادا که بیش از همه با کسی از یک قومیت دیگر ازدواج می کنند ژاپنی- کانادایی ها هستند و بعد از آنها امریکای جنوبی ها و سپس سیاه پوستان قرار می گیرند. 
 
 

خانم میلان در ادامه صحبت های خود گفت که گروه های قومی که کمتر از همه به این نوع از ازدواج ها مبادرت می کنند، چینی ها و آسیای جنوبی ها هستند که کامیونیتی های بزرگی در کانادا دارند و به همان نسبت هم شانس بیشتری برای آشنایی با یک نفر با پس زمینه قومی- فرهنگی مشابه خود دارند. تنها ۱۷.۴ درصد از چینی ها و ۱۲.۷ درصد از آسیای جنوبی ها جزء زوج های مختلط قومی قرار می گیرند.
 

جدول زیر نسبت بین ازدواج های مختلط را در میان اقلیت های آشکار در کانادا نشان می دهد 
 

 

Visible minority group Couples
Total Mixed union Same visible minority group
number percentage
All visible minority groups۱ ۱,۲۱۴,۴۰۰ ۲۳.۸ ۷۶.۲
Japanese ۲۹,۷۰۰ ۷۴.۷ ۲۵.۳
Latin American ۸۵,۲۰۰ ۴۷.۰ ۵۳.۰
Black ۱۳۶,۰۰۰ ۴۰.۶ ۵۹.۴
Filipino ۱۰۷,۴۰۰ ۳۳.۱ ۶۶.۹
Southeast Asian ۵۸,۱۰۰ ۳۱.۱ ۶۸.۹
Arab/West Asian ۱۰۵,۷۰۰ ۲۵.۰ ۷۴.۹
Korean ۳۴,۸۰۰ ۱۹.۵ ۸۰.۵
Chinese ۳۲۱,۷۰۰ ۱۷.۴ ۸۲.۶
South Asian ۳۲۷,۲۰۰ ۱۲.۷ ۸۷.۳
Multiple groups or n.i.e.۲ ۵۰,۴۰۰ ۵۸.۴ ۴۱.۶
۱. Belonging to multiple visible minority groups means that respondents reported more than one visible minority group by checking two or more mark-in circles, e.g., Black and South Asian. Less common visible minority groups are reported in the visible minority n.i.e. (not included elsewhere) category. This category includes respondents who reported a write-in response such as Guyanese, West Indian, Kurd, Tibetan, Polynesian and Pacific Islander.  
۲. The number of couples by specific visible minority group does not sum to the total because if the two persons in a couple belong to two different visible minority groups, these couples are counted in each group.  
Source: Statistics Canada, Census of Population, ۲۰۰۶.

 
 
 

در یک گروه قومی زنان و مردان آن گروه از نظر اختلاط و ازدواج با دیگر اقوام درجه بندی های متفاوتی دارند. برای مثال زنان فیلیپینی، کره ای و ژاپنی بیشتر از مردان خود با مردانی از اقوام دیگر ازدواج کرده یا زندگی مشترکی را در پی می گیرند. اما از سوی دیگر مردان سیاه پوست یا عرب بیش از زنان این دو گروه قومی با افرادی خارج از قوم سنتی خود ارتباط برقرار می سازند.
 
 

با وجود این که تعداد خانواده های مختلط از نظر قومی با سرعت زیادی در کانادا در حال رشد است، اما ارقام نشانگر مقبولیت بالای این نوع از ازدواج ها نیستند. بر اساس این گزارش فقط  ۳.۳ درصد از این ازدواج ها یا زندگی های مشترک توانسته اند همه فاصله های موجود بین اقلیت های آشکار را پشت سر بگذارند. 
 
 

ازدواج بین قومی بیش از همه در میان افراد تحصیل کرده، جوانان، بزرگسالان شهری به ویژه کسانی که در سنین ۲۵ تا ۳۴ سالگی هستند و تحصیلات دانشگاهی نیز دارند، رایج است. بیشتر افراد کانادایی در این نوع از ارتباط ها زندگی مشترک خود را بدون ثبت ازدواج به شکل رسمی اش دنبال می کنند. 
 
 

البته در این گزارش اشکالاتی هم به چشم می خورد. برای مثال در آن موضوع مذهب در نظر گرفته نشده در حالی که به اعتقاد خانم آدری کوبایاشی، استاد دانشگاه کوئین، مذهب افراد غالبا نقش مهمی در تصمیم گیری های آنان برای ازدواج یا زندگی مشترک ایفا می کند.
 

اصل مقاله را اینجا ببینید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar