آموزش در کبک: دریافت پذیرش از دانشگاه مک‌گیل
11 آگوست 2010 - 17:47
بازدید 444
9

نشاط تهرانی همان طور که در نوشتار قبل گفته شد دانشگاه مک‌گیل یکی از بهترین دانشگاه‌های سراسر آمریکای شمالی و حتی دنیاست به همین دلیل شروع یا ادامه تحصیل در این دانشگاه می‌تواند از دانشگاه‌های دیگر سخت‌تر و بسیار رقابتی باشد. در اینجا توضیحاتی درباره تقاضای پذیرش از این دانشگاه ارائه شده است. دوره‌های کارشناسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

همان طور که در نوشتار قبل گفته شد دانشگاه مک‌گیل یکی از بهترین دانشگاه‌های سراسر آمریکای شمالی و حتی دنیاست به همین دلیل شروع یا ادامه تحصیل در این دانشگاه می‌تواند از دانشگاه‌های دیگر سخت‌تر و بسیار رقابتی باشد. در اینجا توضیحاتی درباره تقاضای پذیرش از این دانشگاه ارائه شده است.

دوره‌های کارشناسی

دانشگاه مک‌گیل هر سال بیش از ۳۰۰ برنامه تحصیلی را به متقاضیان ارائه می‌دهد. فرم‌های پذیرش به صورت آن‌لاین ارائه می‌شود و هزینه‌های مربوط نیز باید از طریق کارت اعتباری و به صورت آن‌لاین پرداخت شود که ظاهرا در ایران تشکیلاتی برای کمک به هم‌وطنان داخل کشور وجود دارد و پرداخت‌های آن‌لاین را میسر می‌سازد (البته در این زمینه کنپارس هم خدمات ویژه‌ای برای متقاضیان دریافت پذیرش دانشگاهی خصوصا مشتریان طرف قرارداد خود ارائه می‌کند.)

در مقطع کارشناسی ۵ زیر گروه مختلف وجود دارد که هر یک دستورالعمل‌های مختلفی را دنبال می‌کنند. این ۵ زیرگروه عبارتند از: دندانپزشکی، حقوق، پزشکی، موسیقی، تکنولوژی و علوم کشاورزی و محیط زیست (که رشته‌های تغذیه، منابع انسانی، پرستاری، هنرهای زیبا، معماری، علوم و مدیریت نیز در همین زیرگروه قرار می‌گیرند). متقاضیان هر رشته باید به زیرگروه مربوط به خود مراجعه کرده و جزئیات مربوط به رشته مورد نظر را مطالعه کنند.

نکته بسیار مهم دیگر برای ورود به دانشگاه در هر مقطعی توجه به Dead Lineیا آخرین مهلت ارسال مدارک مورد نیاز است. باید بدانید این مهلت برای دانشجویان مقیم کانادا و دانشجویان بین‌المللی متفاوت است همین طور مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر نیز تعیین‌کننده است. در بعضی رشته‌ها مانند دندانپزشکی و پزشکی تعداد پذیرش بسیار کمتر از تعداد متقاضیان است به همین دلیل اقدام زودهنگام می‌تواند در موفقیت شخص موثر باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی:

•           فرم ثبت نام ارائه شده در سایت دانشگاه که به صورت آن‌لاین پر می‌شود.

•           آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبل یعنی دبیرستان یا کالج؛

•           هزینه ثبت نام؛

•           مدرک قابل قبول برای تسلط به زبان انگلیسی؛

•           نامه‌ای که در آن اهداف، دلایل و انگیزه‌های متقاضی از ادامه تحصیل در رشته مورد نظر در آن ذکر شده باشد؛

•           مصاحبه؛

البته دانشکده‌های مختلف از دستورالعمل‌های متفاوتی پیروی می‌کنند و به جز دو مورد اول که برای همه رشته‌ها لازم است، در بقیه موارد، بر اساس تصمیم‌گیری دانشکده مربوطه، مدارک مورد نظر از متقاضیان خواسته می‌شود. علاوه بر این، بعضی دانشکده‌ها به طور خاص مدارک دیگری را از متقاضی درخواست می‌کنند مثلا دانشکده معماری یکی از پروژه‌های انجام شده توسط متقاضی را بررسی می‌کند. یا متقاضیان رشته¬های موسیقی یا آواز باید آزمون‌های بخصوصی را قبل از ورود به دانشگاه با موفقیت پشت سر بگذارند.

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه مک‌گیل معدل دیپلم و ریز نمرات دبیرستان یا کالج بخصوص در زمینه‌های مرتبط با رشته انتخابی بسیار مهم هستند.

دوره‌های بالاتر از کارشناسی

در مقاطع بالاتر از کارشناسی معمولا تعداد دانشجویات غیرکانادایی یا تازه‌وادران به کانادا بسیار بیشتر از مقاطع دیگر است. برای اخذ پذیرش در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز متقاضی باید مدارک زیر را ارائه دهد:

•           مدرک کارشناسی یا معادل آن که مرتبط با رشته انتخابی باشد؛

•           نمرات و پیشینه دانشگاهی قابل قبول و معدل بالا که به طور متوسط ۳.۰ از ۴.۰ یا ۳.۲ از ۴ باشد؛ (معمولا معدل دو سال آخر تحصیل بررسی می‌شود).

•           مدرک تسلط به زبان انگلیسی؛

•           مدارک دیگر که توسط واحد دانشگاهی مربوط تعیین می‌شود. مانند معرفی‌نامه از استادان مقاطع قبلی؛

دانشجویان متقاضی دوره کارشناسی ارشد و دکترا معمولا دو راه را برای گرفتن پذیرش انتخاب می‌کنند. راه اول این که از طریق فرم‌های آن‌لاین، برای دو رشته مرتبط با رشته تحصیلی اقدام می‌کنند. در این صورت استادان به فراخور برنامه‌هایی که در دست دارند دانشجو را انتخاب می‌کنند. راه دوم این است که دانشجویان قبل از گرفتن پذیرش با شناسایی رشته‌ها و برنامه‌های نزدیک به رشته تحصیلی و بخصوص پایان‌نامه دانشگاهی یا زمینه‌های پژوهشی خود تلاش می‌کنند با استادان ارتباط برقرار کنند و موافقت یکی از آنها را جلب کنند. این کار شانس گرفتن پذیرش را بسیار بالا می‌برد و هم‌چنین احتمال گرفتن پذیرش به همراه بورس تحصیلی بیشتر می‌شود.

تحصیلات تکمیلی

برای شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی معمولا شرایط به سختی دوره‌های تمام‌وقت نیست. هرچند که باز مثل قبل مدراک و شرایط مورد نیاز برای هر رشته و برنامه توسط گروه مربوط تعیین می‌شود اما در اغلب گروه‌ها شرایط زیر یکسان است:

•           داشتن دیپلم دبیرستان یا کالج

•           داشتن حداقل ۲۱ سال سن

•           داشتن مدارک شناسایی معتبر

در بعضی رشته‌ها مانند مدیریت، گواهی تسلط بر زبان انگلیسی نیز لازم است. در بعضی موارد نیز مانند رشته زبان انگلیسی یا زبان فرانسه متقاضی باید امتحان ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارد. بعضی رشته‌ها در تحصیلات تکمیلی مخصوص دارندگان مدرک کارشناسی است. برای این رشته‌ها معمولا داشتن رزومه کاری و تحصیلی و معرفی‌نامه استادان دوره کارشناسی همچنین ارائه نامه‌ای حاوی اهداف، انگیزه‌ها و دلایل انتخاب رشته مورد نظر و همین طور تقدیرنامه‌ها، جوایز علمی و مقالات ارائه شده توسط متقاضی لازم است.

دوره‌ها تابستانی

اقدام برای شرکت در این دوره‌ها برای دانشجویان مک‌گیل، دانشجویان انتقالی و دانشجویان مهمان متفاوت است و مراحل خاص خود را دارد.

آنچه در بالا بیان شد خلاصه کوتاهی بود از مراحل و شرایط مختلف شروع یا ادامه تحصیل در دانشگاه مک‌گیل. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به تارنمای این دانشگاه مراجعه کنید تا با جزئیات مربوط به رشته تحصیلی خود آشنا شوید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar