کانادا کشوری برای زنان
08 مارس 2022 - 4:45
بازدید 690
5
یکی از بزرگترین چالش‌هایی که زنان در تمامی کشورهای جهان با آن مواجه هستند، برخورداری از حقوق برابر با مردان در زندگی و اشتغال است.
ارسال توسط :
پ
پ

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که زنان در تمامی کشورهای جهان با آن مواجه هستند، برخورداری از حقوق برابر با مردان در زندگی و اشتغال است. در طول تاریخ زنان بسیاری تلاش کردند تا این برابری را برای نسل آینده خود به ارمغان آوردند و تا حدودی نیز موفق بودند. در میان تمامی کشورهای دنیا، کانادا در رتبه یک بهترین کشورها برای زندگی و اشتغال زنان قرار دارد. به همین دلیل نیز کانادا کشوری برای زنان خواهد بود، یعنی کسانی که می‌خواهند در رفاه و امنیت کامل در این کشور زندگی کرده و مشغول به کار شوند.

کانادا کشوری عالی برای زندگی و کار زنان

در یک نظرسنجی که از ۳۷۰ کارشناس جنسیت در سراسر جهان انجام شد، کانادا در رتبه اول برای زندگی و کار زنان قرار گرفت. زنان در کانادا در مقایسه با هر کشور دیگری در جهان از کیفیت زندگی بالاتر، فرصت‌های شغلی بیشتر و آزادی‌های بیشتری برخوردارند.

در این نظرسنجی از سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی، روزنامه‌نگاران، وکلا، دانشگاهیان و دیگر متخصصان خواسته شد تا بهترین و بدترین کشور‌های جهان را برای زنان در ۶ دسته، رتبه‌بندی کنند. این ۶ دسته به شرح زیر بودند:

فرصت‌های شغلی
دسترسی به منابع
مشارکت در سیاست
کیفیت سلامت
آزادی از خشونت
آزادی از قاچاق و برده‌داری

کانادا در همه رده‌ها رتبه اول را دارد و پس از آن، آلمان، بریتانیا و استرالیا قرار دارند. ایالات متحده آمریکا در مجموع در جایگاه ششم قرار گرفت و عربستان سعودی و هند در انتهای لیست قرار گرفتند. دانشجویان دختر اغلب به دلیل شهرت کانادا به عنوان جامعه‌ای امن و دموکراتیک و به دلیل اینکه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

سیستم آموزشی کانادا نیز یکی از بهترین‌ها در جهان است، به همین دلیل نیز بسیاری از افراد در تورنتو و ونکوور، دو شهر بزرگ کانادا، را انتخاب می‌کنند که در آن‌ها به انگلیسی صحبت می‌شود. این نظرسنجی توسط TrustLaw (سرویس خبری بنیاد تامسون رویترز) انجام شد که یک موسسه خیریه است.

حقوق زنان در کانادا

تاریخ کانادا توسط زنان مصمم بیشماری شکل گرفته است که برای ترویج و حمایت از برابری جنسیتی در این کشور تلاش کردند. حق رأی در انتخابات استانی فدرال، حق مالکیت، حق کسب دستمزد منصفانه و در نهایت حق به رسمیت شناخته شده به‌عنوان یک شخصیت قانونی از جمله مواردی است که حقوق زنان را شامل می‌شود. زنان در حال حاضر توسط قانون حقوق بشر کانادا و منشور حقوق و آزادی‌های کانادا از تبعیض بر اساس جنسیت، سن، وضعیت تأهل و موارد دیگر محافظت می‌شوند.

قانون حقوق بشر کانادا در سال ۱۹۷۷ بیان می‌کند که همه کانادایی‌ها از حق و حقوق برابر، فرصت‌های برابر، رفتار منصفانه و محیطی عاری از تبعیض بر اساس جنسیت، گرایش جنسی، وضعیت تأهل و وضعیت خانوادگی برخوردار هستند. این قانون از کانادایی‌ها در برابر تبعیض محافظت می‌کند.

تاریخچه مختصری از حقوق زنان در کانادا

یکی از اولین گام‌ها در راستای برابری زنان کانادایی، قانونی شدن حقوق مالکیت زنان متأهل بود.

قانون دارایی زنان متأهل که انتاریو در سال ۱۸۸۴ و مانیتوبا در سال ۱۹۰۰ شروع کرد، به زنان متأهل در این استان‌ها همان حقوق قانونی را اعطا می‌کرد که مردان داشتند. این قانون به زنان اجازه می‌داد تا بتوانند قراردادهای قانونی منعقد کرده و دارایی بخرند. بقیه استان‌های کانادا به آرامی دنباله‌رو این قانون شدند و کبک نیز در نهایت قانون مالکیت زنان متأهل را در سال ۱۹۶۴ امضا کرد. مهم‌ترین جوانب تصویب قانون حقوق زنان در کانادا شامل موارد زیر است.

برابری
رأی دادن
اشتغال

کانادا تلاش کرده تا حقوق زنان را در کانون توجه کمیسیون سازمان ملل متحد قرار دهد. کانادا از جمله کشورهایی بود که کنوانسیون رفع همه مشکلات تبعیض علیه زنان را تصویب کرد که استاندارد‌های بین‌المللی را برای رفع تبعیض جنسیتی تعیین می‌کند. در سال ۲۰۰۲ کانادا پروتکل اختیاری کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را که در سال ۲۰۰۰ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده بود، تصویب کرد. به‌عنوان بخشی از تعهد کشور کانادا به این کنوانسیون، این کشور باید هر ۴ سال یکبار گزارشی را در مورد نحوه عملکرد خود برای پیشبرد حقوق زنان به سازمان ملل ارائه دهد.

زنان و اقتصاد

سرمایه‌گذاری روی زنان می‌تواند محرک بزرگی برای رشد اقتصادی هر کشوری باشد. زمانی‌ که زنان در کانون تصمیمات تجاری و اقتصادی قرار بگیرند، جوامع در اطراف آن‌ها رشد خواهند کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آمارهای موجود در مورد زنان در اقتصاد آورده شده است.
زنان ۶۶% کار دنیا را انجام می‌دهند، ۵۰% غذای دنیا را تولید می‌کنند؛ اما تنها ۱۰% درآمد را به دست می‌آورند و تنها ۱% الی ۲% دارایی را در اختیار دارند.

زنان و دختران به طور نامتناسبی از فقر شدید رنج می‌برند. آن‌ها ۷۰% از ۱٫۵ میلیارد نفری را تشکیل می‌دهند که روزی کمتر از ۱ دلار درآمد دارند. در خارج از بخش کشاورزی، در کشورهای توسعه یافته و در کشورهای در حال توسعه، زنان هنوز به طور متوسط کمتر از ۷۸% دستمزدی را دریافت می‌کنند که برای کار مشابه به مردان داده می‌شود.

در سطح جهانی، زنان ۴۹٫۶% از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند اما تنها ۴۰٫۸% از کل نیروی کار در بخش رسمی هستند.
زنان بیشتر از مردان کارآفرین نوآوری‌ها (محصولات و خدمات جدید) را در اقتصادهای توسعه یافته معرفی می‌کنند.

کانادا به زنان و دختران در سراسر جهان کمک می‌کند

کانادا یکی از کشورهایی است که برای توانمندسازی زنان و دختران در سراسر دنیا و ترویج برابری جنسیتی تلاش می‌کند. اولویت‌ها و ابتکارات کانادا برای کمک به زنان در سرسر جهان به شرح زیر است.

برابری جنسیتی
سلامت و حقوق جنسی و باروری
ارتقای سلامت و حقوق زنان و کودکان
رفع خشونت علیه زنان
ازدواج زودهنگام و اجباری
صلح و امنیت زنان
آینده کاری زنان در کانادا

تحقیقات نشان داده‌اند که کانادا برای کاهش شکاف جنسیتی، هم‌اکنون در نقطه عطف خود قرار دارد. اگر بین ۸% تا ۳۰% زنان (۱ میلیون تا ۳ میلیون) بتوانند با موفقیت در مشاغل مختلف بخش‌های پرتقاضای اقتصادی مشغول به کار شوند، زنان می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ سهم خود را در اشتغال کشور کانادا به بیش از ۱% تا ۲% افزایش دهند. با این حال، اگر موانع ساختاری و نابرابری‌های موجود در محیط کار، زنان را از انجام کار و کسب مهارت‌های لازم برای ماندن و پیشرفت در محل کار باز دارد، زنان ممکن است بیشتر از پیش عقب بمانند و نابرابری جنسیتی در محل کار ادامه پیدا کند.

نرخ مشارکت نیروی کار در کانادا بر اساس جنسیت

نرخ مشارکت نیروی کار در کانادا بر اساس جنسیت در سال‌های گذشته تغییر آن‌چنان چشمگیری نداشته است؛ اما طبق اطلاعات جدول زیر می‌بینید که نرخ مشارکت زنان همواره کمتر از نرخ مشارکت مردان بوده است.

جمع‌بندی

کانادا همواره نشان داده که یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی و کار زنان است. تلاش‌هایی که این کشور در طی سال‌های گذشته داشته باعث شده تا کانادا یکی از انتخاب‌های اول زنان برای زندگی در رفاه و امنیت کامل و اشتغال با حقوقی برابر باشد. از این رو کانادا کشوری برای زنان است که می‌توانند در آن رشد کرده و به اقتصاد و پویایی کشور کمک کنند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در کانادا انجام شده، از بین بردن شکاف جنسیتی است. به این ترتیب که زنان نیز مانند مردان از حقوق کامل برخوردار بوده و حق مالکیت دارند و می‌توانند در اکثر مشاغل مشغول به کار شوند. این برابری جنسیتی باعث شده تا بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل به کانادا می‌روند این کشور را برای اشتغال و در نتیجه دریافت اقامت انتخاب کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar