چگونگی عملکرد سیستم انتخابات کانادا
02 سپتامبر 2021 - 10:53
بازدید 736
12
نکاتی درباره پارلمان کانادا و رأی دهی در انتخابات فدرال 2021
ارسال توسط :
پ
پ

انتخابات فدرال کانادا در روز 20 سپتامبر 2021، برگزار خواهد شد.

تمامی شهروندان کانادایی 18 سال به بالا، واجد شرایط کاندید شدن در «مجلس عوام» (House of Commons) یا رأی دهی هستند.

این یکی از معدود امتیازاتی است که مقیمان دائم از آن برخوردار نیستند. با این حال، این افراد قادرند در کمپین‌های انتخاباتی شرکت داشته باشند.

 

کانادایی‌ها چگونه رأی می دهند؟

کانادا به مناطق انتخاباتی مختلفی تقسیم شده که موسوم به «رایدینگ» (riding) می‌باشد. هر استان یا قلمرو دارای حداقل 1 «رایدینگ» است. هر چه جمعیت استان بیشتر باشد، تعداد «riding» بیشتری خواهد داشت. در انتخابات فدرال 2021، مجموعاً 338 «رایدینگ» وجود دارد، که هر کدام دارای نماینده‌ای است.

رویکرد احزاب فدرال کانادا درباره مهاجرت

شهروندان کانادا به یکی از کاندیداهای موردنظر خود رأی می‌دهند. شخصی که دارای بیشترین آراء باشد، به عنوان «نماینده پارلمان» (MP) شناخته خواهد شد. ترکیب پارلمان، حزب حاکم را مشخص کرده، و نماینده دارای بالاترین تعدا آراء به نخست وزیری منصوب خواهد شد.

 

سیستم پارلمان کانادا چگونه است؟

اگر یک حزب بیش از نیمی از اعضای پارلمان را در اختیار داشته باشد، به عنوان «دولت اکثریت» (majority government) روی کار خواهد آمد. این بدان معناست که برای تصویب قوانین جدید ملزم به همکاری با سایر احزاب نخواهد بود.

 

اگر هیچ یک از احزاب اکثریت پارلمان را به خود اختصاص ندهند، حزبی که دارای بیشترین تعداد نماینده است به عنوان «دولت اقلیت» (minority government) فعالیت خواهد کرد. در این صورت، ملزم به مشورت و همکاری با سایر احزاب خواهد بود.

 

دولت لیبرال آقای «ترودو» از سال 2019 به عنوان «دولت اقلیت» فعالیت داشته، اما امیدوار است در انتخابات پیش رو، اکثریت پارلمان را تشکیل دهد. لیبرال‌ها تا کنون در نظرسنجی‌ها پیشتاز بوده اند.

 

 

انتخابات کانادا هر چند وقت یک بار برگزار می‌شود؟

طبق قوانین فدرال، پارلمان می‌تواند حداقل هر چهار سال یک بار انتخابات را برگزار کند. با این حال، نخست وزیر قادر است زودتر از این موعد، انتخابات را برگزار کند. چنانچه آقای «جاستین ترودو» نیز قصد برگزاری پیش از موعد انتخابات را در روز 20 سپتامبر دارد.

 

به علاوه، در صورتی که توافق مربوط به بودجه سالانه فدرال به عنوان «رأی اعتماد» حزب حاکم انجام نشود، پارلمان کانادا منحل شده و انتخابات فدرال برگزار خواهد شد. این اتفاق در سال 2011 منجر به انتخاب مجدد محافظه کاران و تشکیل «دولت اکثریت» شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar