وضعیت مهاجران کانادا در سال ۲۰۲۰ و نگاهی به سال جاری
02 مارس 2021 - 16:57
بازدید 457
7

با اینکه مهاجرت به کانادا در سال 2020، با افت قابل توجهی روبرو بود، آمار جدید نشان می دهد که اکثر استان ها تا پایان سال جاری، شاهد بهبودی در پروسه پذیرش مهاجران خواهند بود. در سال گذشته، همه گیری کرونا باعث کاهش مهاجرت به کانادا به کمترین میزان از سال 1998 شد. در نتیجه، […]

ارسال توسط :
پ
پ

با اینکه مهاجرت به کانادا در سال 2020، با افت قابل توجهی روبرو بود، آمار جدید نشان می دهد که اکثر استان ها تا پایان سال جاری، شاهد بهبودی در پروسه پذیرش مهاجران خواهند بود.

در سال گذشته، همه گیری کرونا باعث کاهش مهاجرت به کانادا به کمترین میزان از سال 1998 شد. در نتیجه، کانادا تنها حدود 184،000 مهاجر جدید را پذیرفت؛ که در مقایسه با 341،000 تازه واردی که قصد داشت در سال 2020 از آنها استقبال کند، آمار بسیار کمی بود.

کانادا در سال 2020، شروع استواری داشت، اما پس از محدودیت های سفر و بسته شدن مرزها در ماه مارس، پذیرش مهاجران با اختلال روبرو شد.

کاهش تعداد مهاجران، همه استان ها و قلمروهای کانادا را تحت تأثیر قرار داد. با این حال، پروسه اسکان و استقرار مهاجران تا حد زیادی طبق روال عادی برقرار بود.

مهاجرت به بزرگترین استان کانادا، انتاریو، در سال 2020 تقریباً 50 درصد کاهش یافت و به 83000 تازه وارد رسید. مانند آنچه در سال 2019 رخ داده بود، این استان از 45 درصد از کل تازه واردان کانادا استقبال کرد.

بریتیش کلمبیا با استقبال از 30،000 مهاجر، کماکان دومین استان پیشرو در پذیرش تازه واردان بود. (15 درصد از کل کشور).

کبک با پذیرش بیش از 25000 مهاجر در سال 2020، از آلبرتا پیشی گرفت و به جایگاه سوم رسید. (سهم کبک در مقایسه با 12 درصد در سال 2019، به 14 درصد افزایش یافت.) یکی از دلایل این امر، استقبال بیشتر کبک از مهاجران «گروه خانواده» و پناهندگان است. به علاوه، با اینکه آمار نیروی کار متخصص در سراسر کشور کاهش بسیاری پیدا کرد، تعداد تازه واردان در شاخه های خاص (مانند اسپانسرشیپ همسران) در کبک، افت کمتری داشت.

سهم پذیرش تازه واردان آلبرتا از تقریباً 13 درصد در سال 2019، به 12.4 درصد در سال 2020 کاهش یافت. منیتوبا و ساسکاچوان نیز شاهد افت آمار خود بودند. سهم منیتوبا به 4.7 درصد، و سهم ساسکاچوان به 4 درصد کاهش یافت.

چهار استان آتلانتیک (نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، و نیوفاندلند و لابرادور) نیز شاهد افت جزئی در آمار مهاجران خود بودند. (از 5.2 درصد در سال 2019، به 4.7 درصد در سال 2020)

 

نگاهی به آینده: کدام استان ها شاهد بهبود سطح مهاجرت خود در سال 2021 خواهند بود؟

در ماه اکتبر سال گذشته، کانادا اعلام کرد که قصد پذیرش 401،000 مهاجر در سال 2021 را دارد، و در حال حاضر، اعطای اقامت دائم به مقیمان موقت را در اولویت قرار داده است. کانادا با برگزاری بزرگ ترین انتخاب اکسپرس انتری در روز 13 فوریه، گام بزرگی در جهت تحقق این هدف برداشت. «اداره مهاجرت، پناهندگی، و شهروندی کانادا» (IRCC) 27332 متقاضی را برای درخواست اقامت دائم دعوت کرد. همه این متقاضیان تحت «برنامه تجربه کانادایی» (CEC) بودند، و طبق تخمین «IRCC»، 90 درصد آنها در حال حاضر در کشور اقامت دارند.

آقای «مارکو مندیچینو»، وزیر مهاجرت، در مصاحبه جدید خود با «بلومبرگ» اظهار داشت که کانادا در ماه ژانویه از 26600 مهاجر جدید استقبال کرده است. وی همچنین افزود که میزان مهاجرت در مقایسه با همان زمان در سال 2020، تقریبا 10 درصد افزایش یافته، و کانادا برای دستیابی به هدف 401000 مهاجر خود در سال جاری، 40 درصد جلوتر از برنامه است.

اکسپرس انتری مسیر اصلی کانادا برای پذیرش نیروی کار متخصص است. طبق آخرین گزارش سالانه «IRCC»، 92 درصد از مهاجران اکسپرس انتری در انتاریو، بریتیش کلمبیا، و آلبرتا مستقر می شوند.

در سال 2019، 62 درصد از مهاجران اکسپرس انتری اظهار داشتند که در انتاریو مستقر خواهند شد. شواهد نشان می دهد که انتاریو امسال شاهد بهبود قابل توجهی در آمار مقیمان دائم خود خواهد بود. علاوه بر انبوهی از ساکنان موقت که از طریق اکسپرس انتری و «برنامه انتخاب استانی انتاریو» (OINP) در سال 2021، اقامت دائم دریافت خواهند کرد، مهاجران «گروه خانواده» نیز مورد هدف این استان می باشند، زیرا از محدودیت های سفر کووید19 معاف هستند.

بریتیش کلمبیا نیز به همین دلایل، شاهد بهبود قابل توجهی در سال جاری خواهد بود. این استان دورهای دعوت «برنامه انتخاب استانی» (PNP) را به صورت هفتگی برگزار کرده، و شرایط اقامت دائم را برای بسیاری از مقیمان موقت فراهم خواهد کرد.

آلبرتا امکان افزایش مهاجران خود از طریق اکسپرس انتری را دارد؛ با این حال، تصمیم گرفته است سهم پذیرش متقاضیان از طریق «برنامه انتخاب استانی آلبرتا» (AINP) را کاهش داده تا از نظر اقتصادی بهبود یابد.

شرایط ساسکاچوان، منیتوبا، و استان های آتلانتیک در سال جاری، به وضوح مشخص نیست؛ هر شش استان بیش از استان های فوق الذکر به شاخه «PNP» خود متکی هستند، و در حال حاضر نمی توانند بر ورود مهاجران از این طریق حساب کنند. با اینکه چالش «PNP» برای انتاریو، بریتیش کلمبیا، و آلبرتا نیز وجود دارد، این استان ها قادر به جبران کمبودها از طریق اکسپرس انتری خواهند بود.

با این همه، احتمال زیادی وجود دارد که ساسکاچوان، منیتوبا و استان های آتلانتیک نیز شاهد بهبودی در سطح پذیرش مهاجر خود باشند. این استان ها همچنین میزبان جمعیت قابل توجهی از دانشجویان بین الملل هستند. طبق گفته «IRCC»، کانادا برای دستیابی به اهداف مهاجرتی خود در سال جاری، به دنبال برنامه های بیشتری علاوه بر اکسپرس انتری خواهد بود، و اقدامات پیش رو می تواند به تقویت استان های کوچکتر کمک کند. به علاوه، این شش استان می توانند با «IRCC» همکاری کرده تا شرایط اقامت دائم را برای تعداد زیادی از ساکنان موقت فعلی، از طریق زیرشاخه های «PNP» مربوطه، و همچنین از طریق «پایلوت مهاجرت آتلانتیک» (AIP)، فراهم کنند.

کبک نیز برای دستیابی به هدف 44،500 تازه وارد خود در سال 2021، روش خود را تعدیل خواهد کرد؛ با اینکه محدودیت های سفر مانعی برای پذیرش تازه واردان از طریق «برنامه نیروی کار متخصص کبک» به شمار می آید، این استان می تواند از طریق «گروه خانواده» و «برنامه تجربه کبک» (PEQ)، به اهداف خود دست یابد. مسیر جدیدی نیز برای پناهجویانی در نظر گرفته شده است که در زمینه کووید19 فعالیت می کنند.

شایان ذکر است که «IRCC» و استان های کانادا طی همه گیری، جبران کاهش مهاجران را مورد هدف قرار داده اند. این اصلاحیه که بر بهبود اقتصادی استان ها تمرکز دارد، سیاستی موقت است. «IRCC» اخیراً اعلام کرده که به محض رفع محدودیت های سفر، در پی استقبال مهاجران بیشتری خواهد بود. تا آن زمان، متقاضیان خارج از کشور می توانند درخواست مهاجرت خود را ارائه دهند. به علاوه، افرادی که دارای تأییدیه اقامت هستند، با بهبود اوضاع کووید19، قادر به ورود به کانادا خواهند بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar