نیاز به ۱۰۶ هزار نیروی جدید ICT در ۵ سال آینده
03 آوریل 2011 - 10:24
بازدید 347
6

افزایش نیاز به نیروی کار در حوزه ICTدر کانادا در یک تحقیق جدید مشخص شده است که کانادا با کمبود «سیستماتیک» نیروی کار در حوزه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات مواجه است. بر اساس تحقیقی که توسط شورای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICTC) انجام شده و نتایج آن اخیرا منتشر گشته، در پنج سال آینده بخش […]

ارسال توسط :
پ
پ

افزایش نیاز به نیروی کار در حوزه ICTدر کانادا

در یک تحقیق جدید مشخص شده است که کانادا با کمبود «سیستماتیک» نیروی کار در حوزه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات مواجه است. بر اساس تحقیقی که توسط شورای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICTC) انجام شده و نتایج آن اخیرا منتشر گشته، در پنج سال آینده بخش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات کانادا که به اختصار به آنICT  می‌گویند، به دنبال ۱۰۶ هزار نیروی جدید کار در این حوزه خواهد بود. شاید این خبر از منظر بهبود اوضاع اقتصادی خبر خوبی باشد اما زمانی کاملا این خبر خوشحال‌کننده است که کانادا از نظر تامین نیروی متخصص برای این تعداد شغل نیز دچار مضیقه نباشد.

بر اساس گفته‌های این تحقیق، همزمان با بازگشت وضعیت اشتغال در این بخش به شرایط فوق‌العاده خوبی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ دارای آن بود، امروز شرکت‌ها در این حوزه بیشتر درصدد یافتن نیروهایی هستند که به قول معروف فقط Code-monkeyنباشند و از درجات بالای خلاقیت و نیز مهارت‌های مختلف برخوردار باشند. هنوز هم در بازار کار این صنعت، زنان به آن جایگاهی که باید نرسیده‌اند.

  

آقای پاول سوین‌وود، یکی از مدیران ارشد شرکتی در اتاوا در این حوزه با صراحت اعلام می‌کند: «خانم‌ها و آقایان، ما از نظر نیروی کار دچار مشکل هستیم.»

به‌رغم بالا رفتن تقاضا برای نیروهای کار در حوزه ICT، نرخ دستمزد مهندسان کامپیوتر و نرم‌افزار در کانادا در سال‌های اخیر پایین آمده است. علاوه بر این در همین مدت مهاجرت نیروهای متخصص در حوزه ICTنیز به کانادا کاهش یافته است. در نتیجه، این گزارش به «چالشی جدی و فراگیر» از نظر استخدام نیروهای جدید در سال‌های آتی اشاره می‌کند بخصوص در زمینه مشاغلی که برای آنها به نیروهایی با چندین سال سابقه کار نیاز است.

آقای سوین‌وود در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر افرادی با ۵ تا ۷ سال سابقه کاری اصلا وجود ندارند چون ما ۵ سال پیش آنها را استخدام نکرده‌ایم. اکنون مشاغل تغییر کرده‌اند و افرادی هم که ما برای انجامشان به  آنها احتیاج داریم، تغییر کرده‌اند.»

وقتی برای آخرین بار میزان اشتغال در این صنعت به بالاترین حد خود رسید، بیشترین نیروهای متخصصی که تقاضای استخدام برای آنها وجود داشت، برنامه‌نویسانی بودند که می‌توانستند به تنهایی برنامه‌هایی برای نرم‌افزارها بنویسند.

خانم اولین لدشام، مدیر بخش استعدادهای بین‌المللی شرکت Open Text Corp، می‌گوید: «اما مهارت‌هایی که داشتن آنها امروزه از یک متقاضی کار در این حوزه انتظار می‌رود، بسیار متفاوت با آن چیزی است که ۱۰ سال پیش از آنها خواسته می‌شد.» شرکت Open Textکه مرکزیت آن در شهر واترلوی استان انتاریو قرار دارد و بیش از هزار و ۲۰۰ کارمند کانادایی در آن به کار مشغول هستند، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری کشور است.

وی در ادامه می‌گوید: «در گذشته، شرکت‌ها به دنبال کارهایی بودند که من به آنها مهارت‌های بی‌صدا می‌گویم، اما این مهارت ها در بازار امروز دیگر چندان کارآیی ندارند و بسیاری از ما باید توانایی یادگیری و تغییر داشته و انعطاف پذیر باشیم.»

بر اساس تحقیقی که انجام شده این انعطاف‌پذیری‌ها گاه شامل یادگیری مهارت‌هایی در حوزه‌های دیگر از جمله بهداشت الکترونیکی، امور مالی الکترونیکی و رسانه‌های دیجیتال می‌شود.  برخلاف دوره موفقیت‌آمیز قبلی در این حوزه که بیشترین تمرکز روی شرکت‌های مرتبط با این حوزه بود، در این دوره جدید اشتغال در زمینه ICTدر همه حوزه‌های اقتصاد حضور خواهد داشت.

آقای سوین‌وود در این‌باره می‌گوید: «این بار رشد اقتصاد و رشد تکنولوژی ارتباطات در اقتصاد حرف اول را می‌زنند و به این ترتیب همه جا می‌شود در جستجوی کار مرتبط با این حوزه بود. حالا دیگر در کمپانی‌هایی مثل Canadian Tire، Canadian National، CGIو  مایکروسافت، همه جا می‌شود کار مرتبط با این حوزه را پیدا کرد.هر جایی که محصولات مایکروسافت را بفروشند، همگی شدیدا به این نیروها محتاجند.»

آقای اریک گیلس، رئیس بخش کانادایی شرکت مایکروسافت، می‌گوید که این غول نرم‌افزاری مدت‌هاست که به مسئله کمبود نیرو در کانادا پی ‌برده و شدیدا در تلاش بوده تا بتواند با جذب نیرو موقعیت برتر خود را حفظ کند و آن را توسعه دهد. او می‌گوید: «تعداد فارغ‌التحصیلانی که به بخش ما وارد می شوند، کافی نیست و مشکل ما هم این است. تعداد مهاجرانی که مهارت‌های مورد نیاز ما را در این حوزه داشته باشند نیز کم هستند و اگر شرکت‌ها بخواهند برای افراد بااستعداد جذابیت لازم را داشته باشند، باید به شدت با هم رقابت کنند.»

در این تحقیق پیشنهاد شده که شرکت‌ها برای پر کردن خلا موجود نیروهای متنوع‌تر با مهارت‌های مختلف را استخدام کنند. بر اساس این گزارش، زنان فقط ۲۵ درصد از کل نیروهای ICTکانادا را تشکیل می‌دهند که میزان این رقم از ماه ژانویه به این سو با کاهش نیز مواجه بوده است. علاوه بر عدم تعادل جنسیتی در حوزه مذکور، اقوام نخستین و بومیان کانادا نیز از جمله گروه‌هایی هستند که نقش چندانی به عنوان شاغلان در این حوزه ندارند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.       

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar