نکاتی درباره RRSP و شیوه‌های مصرف آن- قسمت دوم
12 فوریه 2014 - 1:06
بازدید 426
8

در قسمت اول این مطلب، مفهوم RRSP و اهمیت آن چه از نظر سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی و چه تاثیر آن بر کاهش مالیات بر درآمد توضیح داده شد. در اینجا نکات بیشتری در این ارتباط بیان شده است.   آیا RRSP فقط به صورت حساب پس انداز ساده است؟ خیر، انواع گوناگونی اعم […]

ارسال توسط :
پ
پ

در قسمت اول این مطلب، مفهوم RRSP و اهمیت آن چه از نظر سرمایه گذاری برای دوران بازنشستگی و چه تاثیر آن بر کاهش مالیات بر درآمد توضیح داده شد. در اینجا نکات بیشتری در این ارتباط بیان شده است.

 

آیا RRSP فقط به صورت حساب پس انداز ساده است؟

خیر، انواع گوناگونی اعم از حساب های پس انداز saving، سبد سهام mutual funds، حساب های سرمایه گذاری تضمین شده GICs و سایر ابزارهای مالی و سرمایه ای از قبیل bonds و equities می توانند به عنوان RRSP استفاده شوند مشروط به اینکه رجیستر شده باشند. در این مورد باید در هر موسسه مالی از قبیل بانک یا موسسات اعتباری یا شرکت های بیمه و نظایر آنها از کسی که دارای مجوز ارائه خدمات در زمینه RRSP باشد سوال کنید تا دریابید چه نوع حساب هایی موجود است و هر یک چه شرایطی دارند.

 

چه کسی باید RRSP داشته باشد؟

هر کسی که کار می کند، در کشور کانادا مالیات می پردازد و دوست دارد که دوران بازنشستگی مطمئنی در پیش رو داشته باشد، باید به داشتن RRSP فکر کند. این هم چند دلیل:

  • کسانی که در مدت اشتغال یا خوداشتغالی اشان درآمد کسب می کنند، می توانند با پس انداز بخشی از درآمد خود تحت عنوان RRSP برای آینده، میزان مالیات سالانه خود را کاهش دهند.
  • برای افرادی که از طرف محل کار خود بیمه بازنشستگی دارند، باز هم داشتن RRSP سبب می شود تا در دوران بازنشستگی برای تامین نیازهای خود شرایط بهتری داشته باشند؛ برای آن عده نیز که از بیمه بازنشستگی محل کار برخوردار نیستند، داشتن RRSP در واقع اساس سرمایه گذاری برای تامین نیازهای دوران بازنشستگی است.
  • برای زوج های مزدوجی که یکی از آنها بیش از دیگری درآمد دارد هم داشتن RRSP مشترک همسران یا Spousal RRSP می تواند از میزان مالیات پرداختی بکاهد. در دوران بازنشستگی و به هنگام برداشت موجودی حساب RRSP با استفاده از استراتژی تقسیم درآمد یا Income-splitting می توان از میزان مالیات کلی که به این حساب تعلق می گیرد کاست. 
  • اگر در نظر دارید که اولین خانه خود را بخرید یا به ادامه تحصیل علاقه مند هستید، می توانید در حساب RRSP خود پول بگذارید و سپس از موجودی این حساب به عنوان منبعی برای سرمایه گذاری خود استفاده کنید.
  • اگر پیش بینی می کنید که به دلایل مختلف مثل مرخصی زایمان، تغییر شغل یا وقفه در اشتغال میزان درآمدتان دستخوش تغییر شود، همیشه موجودی پس انداز شده در یک حساب RRSP برای شما قابل استفاده خواهد بود.

 

انواع RRSP

موجودی حساب RRSP می تواند فقط به نام یک نفر یا به نام همسر باشد. بسته به زمانی که در نظر دارید تا موجودی RRSP خود را مصرف کنید و انتخاب شما از میان انواع سرمایه گذاری هایی که بیشتر می پسندید و با آنها راحت تر هستید، به شما داشتن حساب RRSP معمولی یا نوع Self-directed را پیشنهاد می شود.

 

حساب RRSP فردی

رایج ترین نوع RRSP حسابی است که به نام یک نفر ثبت شده است. سرمایه گذاری های این حساب و مزایای مالیاتی ناشی از افتتاح آن به فرد صاحب حساب تعلق می یابد.

 

محدودیت واریز پول به حساب RRSP

شما می توانید تا تاریخ ۳۱ دسامبر سالی که در آن ۷۱ ساله می شوید به حساب RRSP خود پول واریز کنید. ارقام جدول زیر محدودیت ها و مهلت های سالانه را نشان می دهد.

حداکثر مجاز میزان واریز به حساب RRSP

سال

حد مجاز واریز به حساب

۲۰۰۹

۲۱ هزار دلار

۲۰۱۰

۲۲ هزار دلار

۲۰۱۱

۲۲ هزار و ۴۵۰ دلار

۲۰۱۲

۲۲ هزار و ۹۷۰ دار

۲۰۱۳

۲۳ هزار و ۸۲۰ دلار

 

 

میزان مجاز واریز پول  به حساب RRSP در هر سال یکی از مقادیر زیر است که کمتر از بقیه باشد:

  • ۱۸ درصد از درآمد به دست آمده در سال قبل، یا
  • حداکثر میزان مجاز واریز پول برای سال مالی، یا
  • میزان باقیمانده مجاز بعد از کسر مقداری که کمپانی برای RRSP در وجه شما پس انداز نموده است. 

درآمدها عبارتند از دستمزد یا حقوق، نفقه دریافتی و درآمد حاصل از اجاره اما مواردی چون درآمد حاصل از سرمایه گذاری را شامل نمی شوند.

می توانید میزان دقیق پس انداز مجاز RRSP خود را در برگه Notice of Assessment  که اداره مالیات کانادا یا همان  Canada Revenue Agency بعد از بررسی مالیات سال قبل شما برایتان ارسال کرده ببینید. بدین ترتیب برای استفاده از RRSP برای سال ۲۰۱۳، رقم محاسبه شده بر اساس درآمد سال ۲۰۱۲ شما ملاک است و همین طور الی آخر.

 

بیمه بازنشستگی شرکت ها یا طرح به اشتراک گذاری سود معوق

به عنوان کسی که از بیمه های بازنشستگی ازطرف شرکت محل کار خود برخوردار هستید یا از مزایای طرح های به اشتراک گذاری سود معوق استفاده می کنید، باید هر مبلغی که به حساب RRSP خود واریز می کنید از کل ارزش اعتبار بیمه بازنشستگی که در یک سال کسب کرده اید کسر شود.

به این مقدار انطباق بازنشستگیpension adjustment  یا به اختصار PA می گویند که در برگه که از کارفرمای خود دریافت می کنید در مورد آن توضیح داده شده است.

 

مهلت سالانه واریز پول به حساب RRSP

برای این که بتوانید در یک سال مالی مشخص از مزایای مالیاتی واریز پول به حساب RRSP خود استفاده کنید، می توانید در هر موقع از سال که بخواهید به حساب خود پول واریز کنید، یا تا ۶۰ روز اول از سال بعد. بدین ترتیب مثلا کسی که می خواهد از مزایای مالیاتی RRSP برای سال ۲۰۱۳ استفاده کند می توانسته در تمام سال ۲۰۱۳ و یا تا سوم ماه مارچ (چون فوریه ۲۰۱۴، ۲۸ روزه است) ۲۰۱۴ پول به حساب RRSPخود واریز کند.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar