نکاتی درباره RRSP و شیوه‌های مصرف آن- قسمت سوم
03 مارس 2014 - 19:25
بازدید 436
6

در دو قسمت قبلی این سلسله مطالب با مفهوم RRSP اهمیت ان برای سرمایه گذاری دوران بازنشستگی و تاثیر ان بر کاهش مالیات بر درآمد سالانه آشنا شدیم. در اینجا برخی نکات تکمیلی به ویژه در مورد استفاده از آن پیش از دوران بازنشستگی، برای خرید اولین خانه و یا تحصیل تمام وقت بیان شده […]

ارسال توسط :
پ
پ

در دو قسمت قبلی این سلسله مطالب با مفهوم RRSP اهمیت ان برای سرمایه گذاری دوران بازنشستگی و تاثیر ان بر کاهش مالیات بر درآمد سالانه آشنا شدیم. در اینجا برخی نکات تکمیلی به ویژه در مورد استفاده از آن پیش از دوران بازنشستگی، برای خرید اولین خانه و یا تحصیل تمام وقت بیان شده است.

متن کامل این نوشتار به همراه دو قسمت قبلی را  در این صفحه از وبسایت پرنیان و یا این صفحات از شماره ۱۹ ماهنامه پرنیان کانادا ببینید.

یک عامل و مشاور (ایجنت) در موسسه مالی چگونه در انتخاب حساب RRSP به شما کمک می کند؟

انتخاب حساب RRSP به پارامترهای مختلفی از جمله سن، شغل، درآمد، روحیات شخصی و میزان خطرپذیری، انتظارات از حساب و نظایر اینها بستگی دارد. معمولا در موسسات معتبر مالی نرم افزارهای ویژه این کار برای کمک به مشاوران مالی طراحی و تعبیه شده و این افراد با گفتگو با متقاضی و تکمیل چندین پرسش نامه گزینه هایی را به متقاضی پیشنهاد می دهند تا از میان آنها بهترین مورد را به تشخیص خود برگزیند. معمولا انتخاب ها که بیشتر از میان انواع mutual funds است بسته به میزان ریسک پذیری افراد از شرایط ریسک پایین-سود کم-بازپرداخت سریع تر تا ریسک خیلی بالا- احتمال سود بسیار- زمان بازپرداخت طولانی تر در نوسان است. همچنین اینکه افراد احیانا بخواهند چه ترکیبی از انواع سهام های بین المللی یا امریکایی یا کانادایی را در پروفایل خود داشته باشند می تواند در این انتخاب ها تاثیر داشته باشد. البته معمولا در این مرحله هم بسیاری از متقاضیان نظر مشاور را بر نظر خود مقدم می دانند به همین دلیل انتخاب مشاور آگاه، امین و مورد وثوق می تواند دردسرهای این مرحله را کم کند.

این اقدامات معمولا تنها در زمان افتتاح حساب انجام می شود و اگر تغییرات خاصی در وضعیت متقاضی حساب پدید نیاید، در سال های بعد عمدتا فقط در مورد میزانی که فرد قصد خرید دارد مذاکره می شود.

 

شیوه های پرداخت به حساب RRSP؟

شما می توانید همه مبلغی را که برای پس انداز در حساب RRSP در نظر دارید (و حداکثر آن در برگه Notice of assessment سال قبل از سوی اداره مالیات کانادا درج شده) در یک زمان و یکجا پرداخت نمایید و یا اینکه بهتر است پرداخت مورد نظر را به صورت یک جدول منظم زمانی (هفتگی، دوهفتگی یا ماهانه) انجام دهید تا فشار کمتری به شما وارد شود و سود تدریجی هم (متناسب با رقمی که پس انداز می کنید) عاید حساب تان بشود. لزومی ندارد که این پرداخت منظم عدد خیلی زیادی باشد و مثلا می توانید از ۵۰ دلار در ماه آغاز کنید و اگر برای تان امکان داشت بعدا (یا در سال بعد) این رقم را افزایش دهید. بعد در ماه ژانویه و یا فوریه که زمان ارزیابی وضعیت مالی، دریافت و محاسبه اولیه مالیات است می توانید مانده رقمی را که مجاز به پرداخت به حساب RRSP خود برای کارهای مالیاتی هستید یکجا پرداخت کنید.

 

آیا می توان برای پرداخت RRSP وام گرفت؟

آری، از آنجا که ممکن است افراد در دو ماه اول سال برای تکمیل سقف RRSP قابل خرید دچار کمبود نقدینگی باشند، بسیاری از موسسات مالی و اعتباری به مشتریانی که در آنها حساب RRSP بازکرده اند برای تامین این وجه وام با سود بسیار کم می دهند تا افراد بتوانند از این فرصت استفاده کنند و بعد در طی سال آن را بازپرداخت کنند. توجه داشته باشید که تهیه این وام در صورتی منطقی است که شما بتوانید اقساط آن را (چه بسا هر چه سریع تر) پرداخت کنید و مشمول دیرکرد و جریمه نشوند. همچنین این پرداخت نباید شما را از خرید RRSP سال آینده به دلیل بازپرداخت اقساط این یکی بازدارد وگرنه ممکن است اقدامی منطقی و به صرفه نباشد. بهتر است قبل از انجام این کار با یک مشاور مالی خبره و معتمد مشورت کنید.

 

آیا باید همه سقف RRSP را خریداری کرد؟

عموم مشاوران مالی به شما توصیه می کنند که به اندازه مورد نیاز و در حد بهینه RRSP تهیه کنید. مثلا اگر شما می توانید ۱۰ هزار دلار RRSP تهیه کنید اما با تهیه ۵۰۰۰ دلار RRSP و کسر آن از درآمد، رقم درآمدی شما به پایین تر از میزانی که باید مالیات پرداخت کنید می رسد لزوما خرید همه RRSP تا حداکثر سقف مجاز یک کار اقتصادی نیست و شاید بهتر باشد از ابزارهای مالی دیگری استفاده کنید که سودآوری بیشتری برای شما داشته باشند. در این مورد دریافت مشاوره از افراد امین و متخصص راه گشاست. توجه داشته باشید که بخش استفاده نشده RRSP امسال به سال بعد منتقل می شود و شما فرصت بهره گیری از آن را در سال آینده که چه بسا برای فعالیت های مالیاتی شما بسیار ضروری تر خواهد بود است، دارید.

 

استفاده از موجودی RRSP

اولین دلیل برای واریز پول به حساب RRSP تامین منبع مالی قابل استفاده ای برای دوران بازنشستگی است. البته این کار مزایای مالیاتی هم برای شما به دنبال خواهد داشت.

اگر حساب spousal RRSP دارید، مزایای بالقوه این حساب برای شما بیشتر هم می شود. در طول سال مالی همزمان دو حساب را برای رسیدن به زمان بازنشستگی پر می کنید. علاوه بر این استراتژی تقسیم درآمد یا همان income-splitting در طول دوران بازنشستگی کاهش میزان مالیات شما را در پی خواهد داشت. 

این هم از دیگر مزایای حساب RRSP:

برنامه خرید خانه:

برنامه خرید خانه به شما این امکان را می دهد که برای خرید نخستین خانه خود از حساب RRSP اتان برداشت کنید. 

  • شما و همسرتان می توانید مجموعه تا سقف ۲۵ هزار دلار برای خرید خانه اول از حساب های خود برداشت کنید.
  • این پول قبل از برداشت باید حداقل برای مدت ۹۰ روز در حساب RRSP بوده باشد.
  • بعد از گذشت دو سال از زمان برداشت این پول، هر ساله حداقل یک پانزدهم مبلغ برداشت شده باید به حساب بازگردانده شود.  
  • ارائه قرارداد امضاشده خرید خانه الزامی است.
  • تنها یک بار می توانید از این امتیاز استفاده کنید.

در این باره پیشتر در شماره ۱۳ پرنیان به تفصیل توضیح داده ایم.

برنامه تحصیل مادام العمر:

برنامه تحصیل مادام العمر به شما این امکان را می دهد که از موجودی حساب RRSP برای پرداخت هزینه های تحصیل خود استفاده کنید. بعضی از موارد مهم در این برنامه عبارتند از:

  • در هر سال تحصیلی می توانید از حساب خود تا ۱۰ هزار دلار برای تحصیل تمام وقت یا تحصیلات بعد از دیپلم برداشت کنید.
  • دانشجو می تواند خود شما یا همسرتان باشد اما فرزندانتان نمی توانند از این پول استفاده کنند.
  • اگر دانشجو دارای شرایط خاص ناتوانی یا ازکارافتادگی باشد، می تواند برای دوره های نیمه وقت هم از این امکان استفاده کند. 
  • مجموع رقم برداشتی از حساب RRSP می تواند ۲۰ هزار دلار باشد و حداکثر زمان این برداشت نیز چهار سال مداوم است.
  • به مبلغ برداشت شده مالیات برداشت از حساب تعلق نمی گیرد.
  • حداکثر در مدت ۱۰ سال و هر سال حداقل  ۱۰ درصد از رقم برداشت شده باید به حساب RRSP بازگردانده شود. 

برداشت در موارد اضطراری

شما می توانید از موجودی RRSP خود در موارد اضطراری هم استفاده کنید. البته در این موارد باید برای مقدار برداشتی مالیات پرداخت کنید و این کار بر موجودی دوران بازنشستگی اتان هم تاثیر خواهد گذاشت. هر مقدار برداشت از حساب RRSP در هر سال به منزله درآمد در آن سال است که باید در ازای آن مالیات پرداخت شود و هر زمان که شما مبلغی از حسابتان برداشت کنید پیشاپیش باید مالیات آن را بپردازید.

 

در زمان بازنشستگی چه خواهد شد؟

شما تا سالی که در آن به ۷۱ سالگی می رسید می توانید در حساب RRSP خود سرمایه گذاری کنید و پس از آن قانونا مجاز به این کار نیستید و باید در این سال تکلیف این حساب را روشن کنید یعنی یا مبلغ آن را دریافت کنید یا به حساب RRIF خود منتقل کنید. این حساب برای این است تا بتوانید از ذخیره گردآمده در حساب RRSP خود به شکلی منطقی و باصرفه برای برنامه های زندگی و اهداف مالیاتی، پول برداشت کنید.

توجه داشته باشید که برای پرداخت آخرین مبلغ به حساب RRSP خود تنها تا آخرین روز ماه دسامبر سالی که در آن ۷۱ ساله می شوید فرصت دارید و نمی توانید از فرصت ۶۰ روزه سال بعد از آن استفاده کنید. البته اگر هنوز از ظرفیت RRSP شما چیزی مانده و همسر شما به ۷۱ سالگی نرسیده می توانید این ظرفیت را به وی منتقل کنید.

 

در پایان…

این توضیحات مقدماتی برای آشنایی اجمالی شما با موضوع ارائه شده است. برای تهیه RRSP حتما از خدمات افراد مطلع، صاحب صلاحیت و معتمد استفاده کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar