نکاتی درباره کمک هزینه‌های تحصیلی و دریافت وام دولتی OSAP: قسمت اول
02 سپتامبر 2010 - 10:33
بازدید 353
8

یکی از سوالات معمول مهاجران شرایط دریافت وام تحصیلی دولتی است که در استان انتاریو OSAPخوانده می‌شود. در این مجموعه پست‌ها این موضوع را توضیح داده‌ایم.   سه دسته کلی کمک‌های مالی وجود دارند: پیش‌پرداختی، در حین تحصیل و پس از تحصیل. همانطور که از اسامی آنها آشکار است این تقسیم‌بندی بر اساس زمانی است […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از سوالات معمول مهاجران شرایط دریافت وام تحصیلی دولتی است که در استان انتاریو OSAPخوانده می‌شود. در این مجموعه پست‌ها این موضوع را توضیح داده‌ایم.

 

سه دسته کلی کمک‌های مالی وجود دارند: پیش‌پرداختی، در حین تحصیل و پس از تحصیل. همانطور که از اسامی آنها آشکار است این تقسیم‌بندی بر اساس زمانی است که متقاضی می‌تواند کمک مورد نظر را دریافت کند. مثلا وام تحصیلی را باید قبل از آغاز تحصیل و به محض دریافت پذیرش (یا همزمان با آن) تقاضا داد و تصویب آن هم معمولا قبل از آغاز تحصیل انجام می‌شود. برخی از کمک‌ها در زمان تحصیل و بسته به وضعیت مالی دانشجو و یا وضعیت درسی او تحقق می‌پذیرد اما نوع سوم که شاید اغلب مخاطبان این سایت کمتر با آن اشنایی داشته باشند به نحوه بازپرداخت اقساط پس از اتمام تحصیل مربوط می‌شود.

 

وام دولتی OSAPاز نوع کمک‌های قبل از آغاز تحصیل است. البته منعی برای درخواست آن بعد از آغاز تحصیل وجود ندارد هر چند که ممکن است این تاخیر به از دست دادن بخشی از آن منجر شود (در این باره بعدا توضیح خواهیم داد.)

ابتدا و پیش از اینکه درباره وام OSAPتوضیح دهیم لازم است تا اندکی درباره انواع کمک هزینه‌های تحصیلی موجود که در کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم است سخن بگوییم.

 

انواع کمک‌ هزینه‌های تحصیلی

در مجموع پنج دسته یا نوع مختلف از کمک‌هزینه‌های تحصیلی وجود دارند. این موارد عبارتند از:

 

گرنت یا بورسیه grant or bursary

این نوع کمک هزینه معمولا به مواردی اطلاق می‌شود که دو ویژگی داشته باشد؛ اول، نیاز مالی دانشجو به کمک مالی و دوم عدم بازپرداخت این کمک. در واقع، دانشجو پس از دریافت آن نباید آن مبلغ را در هیچ زمانی بازپس دهد مگر اینکه نهاد بررسی کننده آن کمک در دانشگاه یا کالج (که عموما تحت عنوان کلی Financial Aidشناخته می‌شود) یا در سازمان‌های مافوق آنها (بسته به اینکه این گرنت یا بورسیه توسط چه نهادی پرداخت شده باشد) در بررسی مجدد وضعیت مالی یا سایر پارامترهای موثر در آن کمک مالی، دریافته باشد که رقم پرداختی بیش از حد مجاز و لازم بوده و لذا از دانشجو خواهد خواست که آن اضافه پرداخت را بازپس دهد.

 

پارامترهای موثر که در اینجا اشاره شده بسته به نوع بورسیه یا گرنت تفاوت دارد. مثلا ممکن است که برخی گرنت‌ها حداقل خاصی از نمره را شامل شوند، برخی فقط به دانشجویان پاره‌وقت یا تمام ‌وقت اختصاص یابند، برخی تنها به دانشجویان یک رشته خاص تعلق بگیرند، برخی فقط به دانشجویان سال تحصیلی خاص (مثلا سال دوم یا سوم) تعلق بگیرند و نظایر اینها.

 

اسکولارشیپ یا فلوشیپ Scholarship or Fellowship

تفاوت مهم این نوع کمک با نوع قبلی در این است که در اینجا معیار، سوابق و برجستگی‌های تحصیلی فرد است نه نیاز مالی وی به همین دلیل ممکن است دانشجویی که با سایر ملاک‌های ارزیابی دانشگاه یا کالج، نیازمند مالی شناخته نشده باشد، به دلیل کارنامه تحصیلی یا انجام فعالیت درخشان خاصی در حوزه علمی بتواند از این نوع کمک‌ها استفاده کند. نظیر مورد گرنت، در این مورد هم پارامترهای دیگر مهم هستند مثلا ممکن است که یک فلوشیپ خاص فقط به دانشجویان مقطع فوق لیسانس تعلق گیرد یا فلان اسکولارشیپ فقط برای دانشجویان دپارتمان حقوق یا علوم سیاسی یا روزنامه‌نگاری موجود باشد.

 

علاوه بر این، دو نوع تفاوت دیگر هم معمولا بین این دسته فوق یعنی گرنت‌ها با فلوشیپ وجود دارد که هر چند جامعیت ندارند (یعنی موارد استثنا هم برای آنها می‌توان یافت) اما در اکثر موارد صدق می‌کنند. اولین مورد اختلاف در این است که اکثر گرنت‌ها به صورت یک شرط حداقل وجود دارند نه حداکثر و لذا در بسیاری از حالات به افراد متعددی تعلق می‌گیرند مثلا همه دانشجویان کالج در ترم دوم تحصیل که فلان شرط و بهمان شرط را داشته باشند می‌توانند از این گرنت استفاده کنند در حالیکه در مورد فلوشیپ نیاز به داشتن حداکثر شرایط است و خیلی از مواقع تعداد این نوع کمک هزینه آن قدر کم و محدود است که افراد باید برای دریافت آن رقابت کنند. این تفاوت عمدتا به دلیل است که منبع گرنت یا بورسیه عموما بودجه‌های دولتی یا منابع مالی خود موسسه آموزشی است اما برای فلوشیپ یا اسکولارشیپ، فرد یا موسسه یا نهاد خاصی مبلغ مشخصی را اختصاص داده است.

 

تفاوت دوم در نوع درخواست کردن است. خیلی از انواع گرنت‌ها (خصوصا آنها که پس از ورود دانشجو به موسسه آموزشی و در سال‌های بعد تعلق می‌گیرند) نیاز به درخواست مستقیم دانشجو ندارند یعنی سیستم ثبت نام دانشگاه مستقیما و بر اساس اطلاعات موجود در این باره به شناسایی افراد واجد شرایط اقدام کرده و برای پرداخت عمل می‌کند (البته همانطور که بیان شد همه گرنت‌ها یا بورسیه‌ها چنین نیستند) اما در مورد فلوشیپ، تقاضای خود دانشجو خیلی مهم است و اکثرا بررسی وضعیت و شرکت در این رقابت برای دریافت کمک هزینه مالی، پس از اینکه افراد رسما چنین تقاضایی را بدهند معنا پیدا می‌کند.

 

در مطالب بعدی این بحث را ادامه خواهیم داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar