نکاتی برای بهره‌برداری بهتر از حساب پس‌انداز تحصیلی RESP
17 نوامبر 2011 - 17:32
بازدید 254
8

پس‌انداز برای RESP در زمان مناسب می‌تواند باعث تقویت موجودی حساب شود برای این‌که بتوانید حساب پس‌انداز تحصیلی یا RESP خود را بهتر مدیریت کنید، چند نکته به شما توصیه می‌شود: پایان مهلت برای این کار در ۱۵ سالگی آیا فرزندی دارید که در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمده باشد؟ اگر تا الان برای او […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس‌انداز برای RESP در زمان مناسب می‌تواند باعث تقویت موجودی حساب شود

برای این‌که بتوانید حساب پس‌انداز تحصیلی یا RESP خود را بهتر مدیریت کنید، چند نکته به شما توصیه می‌شود:

پایان مهلت برای این کار در ۱۵ سالگی

آیا فرزندی دارید که در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمده باشد؟ اگر تا الان برای او یک حساب RESP باز نکرده‌اید، بهتر است قبل از تاریخ ۳۱ ماه دسامبر امسال یک حساب RESP با موجودی ۲ هزار دلار برایش افتتاح کنید. برای این کار دولت نیز ۴۰۰ دلار به شما پاداش افتتاح حساب خواهد داد.

وقتی می‌خواهید همین امسال برای فرزند ۱۵ ساله خود حساب RESP باز کنید، باید حداقل این کار را با ۲ هزار دلار انجام دهید تا بتوانید در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز دارای شرایط دریافت امتیاز‌های دولتی باشید. اگر در هر یک از دو سال بعد هر سال رقم ۵ هزار دلار به این حساب واریز کنید، در نهایت و در مجموع خواهید توانست معادل ۲ هزار دلار از امتیازهای دولتی برخوردار شوید.

اگر تا ۳۱ دسامبر امسال کاری نکنید، آن وقت در سال ۲۰۱۲ یعنی وقتی فرزند شما ۱۶ ساله شده، دیگر برای افتتاح حساب RESP و قرار دادن پول در آن به میزانی که بتواند از امتیازهای دولتی هم برخوردار شود دیگر خیلی دیر خواهد بود.

کاهش ریسک

وقتی فرزند شما دیگر یک تین‌ایجر (فاصله سنی ۱۳ تا ۱۹ سال) است، دقت کنید که باید حساب RESP که برای او باز کرده‌اید، ترکیبی محتاطانه از انواع دارایی‌ها باشد. وقتی می‌دانید که پنج سال بعد می‌خواهید از موجودی این حساب برای تحصیل فرزندتان برداشت کنید، معقول‌تر این است که به جای صرف موجودی حساب در سرمایه‌گذاری سهام آن را صرف خرید اوراق قرضه کوتاه مدت یا پس‌اندازهای ضمانت شده  Guaranteed Investment Contract، که به GIC نیز معروف هستند، کنید تا ریسک حسابتان به حداقل ممکن برسد.

اگر در افتتاح حساب RESP تاخیر کرده‌اید، تا حد امکان سعی کنید دچار این وسوسه نشوید که بخواهید با سرمایه‌گذاری در سهام‌های فرار با پول خود قمار کنید. اگر بازار دچار سقوطی ناگهانی شود، چنان ضربه‌ای به شما وارد می‌آید که دیگر نخواهید توانست از پس تامین هزینه‌های تحصیلی فرزندتان برآیید.  

حساب مشترک

در صورت مرگ شما، تکلیف حساب RESP شما چه خواهد شد؟ اگر شما تنها فرد افتتاح‌کننده حساب هستید، پس با مرگتان موجودی حساب RESP شما هم به عنوان دارایی‌اتان محسوب خواهد شد که البته این امر سبب تاخیر در انتقال مالکیت و کسر هزینه‌های رونوشت گواهی شده وصیت‌نامه خواهد شد. اما از سوی دیگر، اگر همسرتان در این حساب با شما شریک باشد می‌توانید از پرداخت هزینه‌هایی که گفته شد اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود تا همسر شما به راحتی بتواند مالکیت حساب RESP را در صورت مرگ نابهنگام شما در اختیار بگیرد.

والدین به عنوان صاحب حساب  

اگر یک پدربزرگ یا مادربزرگ افتتاح‌کننده (صاحب) یک حساب RESP باشند، خطری که در مورد پیش گفته شد به مراتب بیشتر خواهد شد و احتمال حساب شدن این موجودی به عنوان دارایی فرد بسیار بالاتر است. حالا فرض کنید که چه خواهد شد اگر لازم شود این موجودی صرف پرداخت بدهی‌هایی مثل مالیات بردرآمد یا مالیات بر ارزش افزوده املاک شود؟

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند برای حل این مشکل در وصیت‌نامه خود مستقیما به آن اشاره کنند. راه حل بهتر این است که این حساب هرچه زودتر و در زمانی که پدربزرگ یا مادربزرگ هنوز در قید حیات هستند، به نام والدین فرزندی شود که قرار است در آینده از این حساب منتفع گردد. احتمال این که یک حساب RESP که صاحبانی جوان‌تر و البته مشترک دارد بتواند تا تمام شدن تحصیلات تکمیلی نوه فرد همچنان دست نخورده باقی بماند خیلی بیشتر است.

RESP خانوادگی

فرض کنید سه فرزند دارید. آیا باید سه حساب RESP هم داشته باشید؟ اگر یک یا دو فرزند شما نخواهند بعد از دیپلم ادامه تحصیل دهند این خطر وجود دارد که شما برای استفاده از پول دولت مجبور به پرداخت جریمه شوید. برای کاستن از میزان این خطر بهتر است که یک حساب RESP خانوادگی (با امکان انتفاع چند نفر از آن) افتتاح کنید.

اگر فقط یکی از فرزندان شما بعد از دبیرستان ادامه تحصیل دهد، آن فرزند می‌تواند کاملا از کلیه امکانات RESP استفاده کند.

به خاطر داشته باشید که حساب RESP تا ۳۵ سال بعد از زمان افتتاح آن می‌تواند همچنان مفتوح بماند و ضرورتی به مسدود کردن یا فسخ آن نیست. بنابر این یک حساب RESP خانوادگی می‌تواند افرادی را که از آن منتفع می‌‌شوند در یک دوره زمانی طولانی و در سنین مختلف پوشش دهد.

شروع زودهنگام

برای پس‌انداز در یک حساب RESP تا زمانی که فرزندتان یک تین‌ایجر می‌شود صبر نکنید. از همان موقع که فرزندتان به دنیا می‌آید کار را آغاز کنید. بهره‌ مرکب در طول یک زمان کافی سبب می‌شود تا موجودی RESP شما به رقم قابل توجهی برسد. به این ترتیب شما با به حساب گذاشتن پول کمتر می‌توانید بهره بیشتری ببرید به جای این‌که بخواهید در دقایق آخر پول زیادی به حساب RESP فرزندتان واریز کنید.

بیمه

اگر قبل از این که همه برنامه‌هایی که برای پس‌انداز RESP در نظر داشتید اجرا شود، فوت نابه‌هنگام شما اتفاق بیفتد و آن برنامه‌ها متوقف شود، آن وقت چه خواهد شد؟ بهتر است بیمه عمری بخرید که در صورت این اتفاق پولی که خانواده از این بابت دریافت می‌کنند بتواند اهداف مورد نظر شما در زمینه تحصیلات تکمیلی فرزندانتان را محقق کند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar