نکاتی اجمالی درباره رشته علوم آزمایشگاهی – بخش نخست
17 آوریل 2010 - 15:12
بازدید 427
9

            بخش نخست – متخصص علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technologist    در اینجا به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال متخصصین علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technologist در کانادا پاسخ داده ایم.        شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 

 

بخش نخست – متخصص علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technologist 
 

در اینجا به پاره ای از پرسش ها درباره وضعیت اشتغال متخصصین علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technologist در کانادا پاسخ داده ایم.        شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است
 

وضعیت دریافت ویزا برای شاغلین این رشته؟       شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است

این رشته در مجموعه رشته های ۳۸ گانه مورد نظر دولت فدرال قرار ندارد اما بسیاری از شاغلین این رشته با داشتن سابقه کاری قابل قبول به عنوان مدیر یا سوپروایزر آزمایشگاه پزشکی می توانند به عنوان مدیر مرکز بهداشت و درمان تقاضا دهند.
 

همچنین اگر متقاضی عضو هیات علمی دانشگاه ها یا سایر مراکز آموزش عالی باشد (یا برای مدتی در این گونه مراکز تدریس کرده باشد) می تواند در قالب دو گروه شغلی دیگر، اساتید دانشگاه یا کالج، تقاضا دهد. برای آگاهی از جزییات این موضوع و بررسی وضعیت خود با کارشناسان کنپارس مشاوره نمایید.

برای تقاضا از طریق برنامه نیروی متخصص کبک، چنانچه متقاضی اصلی یا همسرش در گذشته سابقه فعالیت به عنوان تکنسین را در آزمایشگاه داشته باشند شاید بتوانند از افزایش امتیاز استفاده کنند. برای اطمینان از این موضوع نیز با مشاوران کنپارس مشورت نمایید. 

 

آیا رشته ای تحت عنوان دکترای علوم آزمایشگاهی یا متخصص علوم آزمایشگاهی در کانادا وجود دارد؟    

این رشته به صورت دکترای مستقل وجود ندارد اما متخصص علوم آزمایشگاهی تحت عناوینی وجود دارد. اصولا این رشته را به دو دسته کلی می توان در کانادا مشاهده کرد: 

 

  • تکنیسن علوم آزمایشگاهی که مدرکی معادل مدرک فوق دیپلم در ایران است. برای اطلاع از این مورد به قسمت دوم این مطلب در پست مرتبط بعدی مراجعه نمایید
  • عنوان دوم تکنولوژیست یا متخصص علوم آزمایشگاهی که معادل مدرک لیسانس در ایران است و دارنده آن در کانادا نیز باید با حضور در دانشگاه و گذراندن یک دوره لیسانس مدرک آن را دریافت کند. 

البته در این مورد دوم فرد می تواند به جای اینکه دانشگاه برود و مدرک لیسانس بگیرد، در دوره خاص ۲ یا سه ساله در کالج این رشته را بخواند و سپس در یک برنامه حداقل یک ساله، زیر دست یک متخصص در آزمایشگاه کار کند تا شرایط مربوطه را داشته باشد. 

مسئولیت های چنین فردی از تکنسین علوم آزمایشگاهی بیشتر است (مشابه چنین عنوانی در ایران) و دریافتی وی هم به همین دلیل رقم بالاتری است.
 

آیا این رشته در کانادا نیاز به کسب مجوز دارد؟ 

آری، برای اینکه بتوانید تحت این عنوان کار کنید باید در اکثر استان های کانادا از جمله انتاریو و کبک مجوز دریافت کنید اما در بریتیش کلمبیا نیاز نیست. البته شما بدون داشتن این مجوز هم می توانید در آزمایشگاه مشغول به کار شوید اما باید تحت نظارت یک فرد دارای مجوز کار کنید. همچنین نمی توانید برای خود و به صورت خود اشتغالی کار کنید.

برای آگاهی از شرایط کسب مجوز در هر استان باید به نهاد مربوطه مراجعه کنید. در انتاریو College of Medical Laboratory Technologists of Ontario به آدرس http://www.cmlto.com مسئول این کار است. همچنین در اینجا می توانید یک بار تمام این مسیر در استان انتاریو برای کسب مجوز را به صورت فشرده مرور کنید. 

توجه داشته باشید که شما می توانید مراحل اولیه ثبت نام و ارسال مدارک را قبل از ورود به کانادا انجام دهید تا کارهای اداری مرسومه انجام شود. بدین ترتیب در وقت شما صرفه جویی می شود اما امکان انجام آزمون مربوطه در خارج از کانادا وجود ندارد.
 

برای نمره زبان، اگر تحصیلات شما به زبان انگلیسی بوده باشد نیازی به نمره آزمون نیست اما در غیر این صورت باید در یک آزمون استاندارد زبان شرکت کنید. برای آیلتس نمره شما باید در تمامی مهارت ها حداقل ۷ باشد (نوع آزمون آیلتس تفاوتی ندارد و می تواند آکادمیک یا عمومی باشد). اگر آزمون تافل اینترنت-بیس داده باشید نمره کل آزمون باید حداقل ۹۱ باشد، در هیچ مهارتی هم کمتر از ۲۱ نشده باشید (به غیر از مهارت گویش speaking که نباید از ۲۴ کمتر باشد) بدین ترتیب به نظر می رسد کسب نمره تافل از آیلتس راحت تر باشد.

یک حسن ارسال تقاضا از ایران این است که شما می توانید از مزیت دو سال اعتبار نمره آزمون های استاندارد استفاده کنید چون ممکن است در زمان ورود شما به کانادا این مدت منقضی شده باشد. 
 

در کبک Ordre professionnel des technologistes médicaux du Québec به آدرس اینترنتی http://www.optmq.org وظیفه این کار را بر عهده دارد. 

وضعیت اشتغال در این رشته؟

این رشته از رشته هایی است که از وضعیت شغلی پیچیده ای خصوصا در شهرهای بزرگ برخوردار است. از یک سو بر اساس آمار ظرف ۱۰ سال آینده حدود نیمی از شاغلین این رشته در شهر تورنتو به سن بازنشستگی می رسند. همچنین دولت لیبرال استان انتاریو در ۵ سال گذشته سرمایه گذاری ویژه ای برای گسترش مراکز بهداشت و درمان از جمله آزمایشگاه ها انجام داده که به مرور در حال نتیجه دادن است و از جمله اینکه تعداد مشاغل اضافه شده در این حوزه رو به افزایش است. 
 

از سوی دیگر اضافه شدن انواع آزمایش های جدید نظیر آزمایش های DNA و HIV به همراه پیری جمعیت که خود به خود بر حجم آزمایش ها می افزاید منجر به تقاضای بیشتر می شود اما از سوی دیگر با به بازار آمدن تکنولوژی های جدیدتر و پیچیده تر که امکان انجام آسان تر و یک باره چندین آزمایش را فراهم می آورند احتمال اینکه به افراد کمتری نیاز باشد را افزایش داده اند.
 

هم اکنون وضعیت این شغل در اغلب شهرهای استان انتاریو در حالت متوسط fair قرار دارد. در کبک نیز وضعیت در همین حالت است هر چند که تعداد مشاغلی که جدیدا استخدام می کنند بیشتر از انتاریو است. البته ممکن است این شرایط موقتی باشد. در کبک کارفرمایان تمایل بیشتری به استخدام فارغ التحصیلان رشته های شیمی و بیولوژی به جای متخصصان خود این رشته نشان می دهند لذا شاید بهتر باشد علاقه مندان، دروس بیشتری در این زمینه ها بگذرانند. در مجموع وضعیت این شغل در اکثر نقاط کانادا در حالت متوسط قرار دارد.

میزان حقوق و دریافتی در این رشته؟

متوسط دریافت ساعتی متخصصین این رشته حدود ۲۵ دلار است اما این عدد با توجه به سابقه کاری تغییرات زیادی دارد. به عنوان مثال یک تازه استخدام شده ممکن است کمتر از ساعتی ۱۵ دلار دریافت کند در حالیکه پس از ۲۰ سال کار کمتر از ۳۰ دلار نخواهد گرفت. رقم دریافتی چنین شخصی تا ساعتی ۳۸ دلار هم می رسد.

در میان شهرها، اتاوا و تورنتو از بقیه حقوق بیشتری پرداخت می کنند. همچنین انتاریو و ساسکاچون در میان استان ها پرداخت بیشتری دارند. البته استان کبک در میان نتایج این نظرسنجی قرار نداشته است. 
 

از میان مراکز مختلفی که این دسته از متخصصان را استخدام می کنند، بیمارستان ها پرداخت بیشتری انجام می دهند. معمولا از نظر مزایای مکمل و شرایط بازنشستگی هم بیمارستان ها از وضعیت بهتری برخوردار هستند اما کار در آنها دشوارتر و رقابت برای استخدام در آنها بیشتر است. از نظر مدت زمان مرخصی بهترین شرایط مربوط به مشاغل دولتی است. 

 
درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می گیرند که قرار است از طریق پست های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش های خوانندگان سایت بررسی می شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش ها در باره این رشته هم مقالات مفصل تر تهیه خواهد شد. شما می توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar