نکاتی اجمالی درباره رشته علوم آزمایشگاهی – بخش دوم: تکنسین علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technician
23 می 2010 - 13:05
بازدید 362
10

    در اینجا به پاره‌ای از پرسش‌ها درباره وضعیت اشتغال تکنسین‌های علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technicians در کانادا پاسخ داده‌ایم همچنین پیش از آن به یک پرسش مخاطبان سایت درباره وضعیت دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی  پرداخته‌ایم.    همچنان که در پست قبل توضیح دادیم در کانادا عنوان دکترای علوم آزمایشگاهی به تعبیری که […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

در اینجا به پاره‌ای از پرسش‌ها درباره وضعیت اشتغال تکنسین‌های علوم آزمایشگاهی Medical Laboratory Technicians در کانادا پاسخ داده‌ایم همچنین پیش از آن به یک پرسش مخاطبان سایت درباره وضعیت دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی  پرداخته‌ایم. 
 

همچنان که در پست قبل توضیح دادیم در کانادا عنوان دکترای علوم آزمایشگاهی به تعبیری که در ایران هست وجود ندارد و سطح این مدارک در شکل Medical Laboratory Technologist معادل دوره لیسانس و سطح مدرک کارشناسی است. دوستانی پرسیده‌اند: «پس تکلیف ما با داشتن مدرک دکترای این رشته چه می‌شود؟» 
 

 

این دوستان باید توجه داشته باشند که تحصیلات و تخصص در این حوزه در سطح کارشناسی متوقف نمی‌ماند و امکان ادامه تحصیل در زیرشاخه‌های این تخصص برای کسب مدرک فوق‌لیسانس و حتی دکترا وجود دارد که هر یک از آنها با عناوین تخصصی خود خوانده می‌شود.  
 

 

اما فارغ‌التحصیلان ایرانی که در جستجوی دریافت مجوز کاری هستند در همان سطح پیشتر بیان شده یعنی برای عنوان Medical Lab. Technologist می‌توانند تقاضا دهند که فرآیند دریافت همان عنوان هم زمان‌بر و نیازمند طی کردن مراحلی است که به اجمال بیان شد و توضیحات بیشتر بعدا در قالب جزوات آن-لاین معرفی مشاغل بیان خواهد شد.  
 

 

اما در کنار این مسیر، کسانی که علاقه‌مند به مدارج بالاتر علمی هستند می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا اقدام کنند. در این حالت واحدهای درسی دوران تحصیل آنها در ایران و همچنین تجارب کاری و آکادمیک گذشته‌اشان می‌تواند در قالب advanced standing که پیشتر آن را در پست‌هایی معرفی کرده‌ایم منجر به کاهش زمان دوران تحصیل آنها در کانادا شود اما جایگزین آن نمی‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است برخی دانشگاه‌ها برای پذیرش advanced standing محدودیت زمانی از زمان آخرین حضور در دانشگاه داشته باشند. بررسی این جزییات باید مورد به مورد و برحسب دانشگاه مورد نظر انجام شود. 
 

 

همچنین این نکته را از یاد نبرید که سطح تحصیلات بالاتر و تجارب کاری در ایران در فرایند بررسی شرایط برای صدور مجوز کاری هم برای شما مفید است هرچند که خیلی بیش از آن، فعالیت‌های کاری شما در کانادا (زیرنظر یک فرد دارای لیسانس کاری)، شرکت در سمینارها و گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف در (۵ یا ۶) زیرمجموعه‌های تخصصی که برای صدور مدرک ضروری هستند در فاصله ۱-۲ سال اول حضور در کانادا اهمیت بسیار بیشتری دارند. 
 

 

نکاتی درباره تکنسین علوم آزمایشگاهی 
 

وضعیت دریافت ویزا برای شاغلین این رشته؟

 

این رشته از مجموعه رشته‌های ۳۸‌گانه مورد نظر دولت فدرال قرار ندارد اما ممکن است برخی از شاغلین این رشته با سابقه کاری قابل قبول به عنوان سوپروایزر یا دستیار مدیریت آزمایشگاه پزشکی بتوانند از طریق عنوان مدیریت مراکز بهداشت و درمان تقاضا دهند. برای آگاهی از جزییات بیشتر و اطمینان از چنین امکانی با کارشناسان کنپارس مشورت نمایید. شرکت خدمات مهاجرت کنپارس بهترین انتخاب شما برای اقدام از طریق سرمایه گذاری و نیز برنامه نیروی متخصص است.
 

لازم به یادآوری است که لیست فوق مربوط به سال ۲۰۰۹ است که همچنان تا زمان نگارش این مطلب (اواخر ماه ایپریل ۲۰۱۰) به قوت خود باقیمانده است اما بعید است که در تغییر احتمالی، این شغل به فهرست مشاغل مورد نیاز اضافه شود. هرچند که امکان بیشتری هست که اگر وزارتخانه بخواهد تغییری در فهرست بدهد، رشته کلی «مدیریت بهداشت و درمان» حذف یا مصادیق آن محدودتر شود.   
 

 

برای تقاضا از کبک، چنانچه متقاضی اصلی یا همسرش تکنسین علوم آزمایشگاهی باشند می‌توانند از افزایش امتیاز استفاده کنند. جزییات بیشتر را در همین سایت جستجو کنید یا از مشاوران کنپارس کمک بخواهید. 
 

 

آیا برای اشتغال تحت این عنوان نیاز به دریافت مجوز است؟

 

در تمامی استان‌های کانادا به غیر از استان البرتا، این عنوان شغلی از مجموعه مشاغل کنترل شده Regulated نیست و لذا نیازی به دریافت مجوز ندارد. به همین دلیل فرصت خوبی برای فارغ‌التحصیلان ایرانی حتی با عنوان شغلی بالاتر است که در مدتی که برای دریافت مجوز شغلی مربوط به خود تقاضا داده‌اند، تحت این عنوان برای کاریابی اقدام کنند.  
 

 

برخی از آزمایشگاه‌ها تخصصی‌تر یا معتبرتر ممکن است از شما بخواهند لیسانسی که توسط نهاد کنترل کننده مربوطه در استان (که در پست قبل معرفی شده) برای امور دستیاری یا تکنیسینی می‌دهد را ارائه دهید لذا بهتر است متقاضیان همزمان با جستجو برای یافتن کار، در تماس با نهاد مربوطه از کم و کیف شرایط و مقررات مطلع شده و برای دریافت لیسانس مربوطه اقدام کنند. گاه ممکن است با ثبت نام در انجمن حرفه‌ای مرتبط و گذراندن دروس آن-لاینی که توسط این نهاد (بعضاٌ به صورت رایگان) ارائه می‌شود، بتوانند به راحتی از سد موانع بگذرند و برای دریافت مجوز Medical Laboratory Technologist هم امتیازات خوبی گردآوری کنند. 
 

 

وضعیت شغلی این رشته

 

دو سال پیش وضعیت این شغل در تمامی شهرها و نقاط مختلف استان در حالت خوب Good قرار داشت که نشان از تقاضای بالا برای آن بود اما هم‌اکنون در برخی از شهرها با وضعیت محدودیت روبرو هستیم به همین دلیل وضعیت کلی این شغل در حالت متوسط قرار دارد اما هنوز در برخی شهرها نظیر تورنتو نیاز به آن بالاست به همین دلیل متقاضیان کار بهتر است وضعیت شهرها و استان‌های مختلف را به طور دقیق رصد کنند تا احتمال کاریابی بی‌دردسرتر را برای خود افزایش دهند. 
 

 

نرخ بیکاری برای این رشته در سراسر کانادا به طور معمول حدود نصف نرخ بیکاری کل بازار کار بوده است که خود نشان از وضعیت خوب آن نسبت به بسیاری از مشاغل در کاناداست. پیش‌بینی می‌شود به رغم نیاز بالای کانادا به شاغلین در این حوزه به دلیل پیری جمعیت و بازنشستگی شاغلین فعلی، تعداد مشاغل جدید اعلام شده یا پوزیشن‌های آزاد شده برابر با تعداد متقاضیان وارد شده به بازار باشد.  
 

 

این امر دلایل متعدد دارد مثلا سرعت و راحتی تحصیل در این رشته (بین ۶ تا حداکثر ۱۴ ماه)، امکان تحصیل برای متقاضیانی از کشورهای با سطح تحصیلی پایین‌تر (نظیر کشورهای شرق و جنوب آسیا یا آفریقا مرکزی در مقایسه با کشوری مثل ایران) و تمایل افراد مهاجر با مدارج علمی بالاتر برای ورود به بازار از این مسیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین آنها برشمرد. همچنین برخی از کارفرمایان کانادایی برای کاهش هزینه‌ها با استخدام تکنیسین‌ها به جای تکنولوژیست‌ها و آموزش دادن آنها تلاش می‌کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. 
 

 

درآمد متوسط ساعتی برای این رشته هم‌ اکنون بالاتر از ساعتی ۲۰ دلار است که برای این سطح از تحصیلات رقم مناسبی است. افراد باتجربه‌تر ارقام بالاتری دریافت می‌کنند. برآوردهای آماری نشان می‌دهد که رشد میزان دریافتی در این گروه بالاتر از متوسط بوده که باز به نظر می‌رسد در اثر رفتار اقتصادی کارفرمایان باشد. مثلا آنها با استخدام تکنولوژیست‌ها در پست‌های شغلی با عناوین تکنسین‌ها و سپس افزایش محدود حقوق و دادن مسئولیت‌های بالاتر، حقوقی بین یک تکنولوژیست و یک تکنسین به این افراد می‌دهند که در نتیجه سطح حقوقی تکنسین‌ها بالاتر از میزان متوسط به نظر می‌رسد. 
 

 

چند نکته در مورد این رشته می‌تواند جالب باشد از جمله اینکه ۸۳ درصد شاغلین آن در سال ۲۰۰۶ در سطح استان انتاریو خانم بوده‌اند و ۷۴ درصد شاغلین هم دارای شغل تمام وقت بوده‌اند که همین نکته نشان می‌دهد که آینده شغلی آن برای شاغلین بالاست. معمولا دارندگان مشاغل تمام‌وقت می‌توانند از مزایای دیگری چون بیمه‌های مکمل و خدمات تفریحی و رفاهی بهره ببرند. 
 

 

بر اساس میزان مشاغلی که در ماه‌های اخیر در این حوزه اعلام شده، وضعیت شغلی این رشته در کبک و البرتا بهتر از سایر استان‌های کانادا است. این مورد ممکن است در آینده تغییر کند. 
 

 

در صورت وجود پرسش‌ یا ابهام به جزوات آن-لاین کتابخانه کنپارس مراجعه نمایید یا به ما ایمیل بزنید. 
 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar