نرخ بیکاری در میان ایرانیان ساکن کانادا و دلایل آن –  بخش ششم و آخر: خود را دست کم نگیریم
03 ژوئن 2009 - 2:00
بازدید 399
8

  بیان واقعیت‌ها در باره برخی از ضعف‌های ما یا موانع احتمالی بر سر راه نباید به قضاوت ناصحیح درباره خود یا توانایی‌هایمان منجر شود. کسانی که تمام مشکلات مهاجرت را با آغوش باز می‌پذیرند و با کسب آمادگی کامل یا نسبی پا در این راه می‌گذارند فرصت‌های بسیاری برای جامعه کانادا فراهم می‌آورند که […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

بیان واقعیت‌ها در باره برخی از ضعف‌های ما یا موانع احتمالی بر سر راه نباید به قضاوت ناصحیح درباره خود یا توانایی‌هایمان منجر شود. کسانی که تمام مشکلات مهاجرت را با آغوش باز می‌پذیرند و با کسب آمادگی کامل یا نسبی پا در این راه می‌گذارند فرصت‌های بسیاری برای جامعه کانادا فراهم می‌آورند که در حکم مزیت‌های نسبی آنها بر دیگران خصوصاً متولدین کانادایی است. مزیت‌هایی که از چشم تیزبین کارفرمایان دور نمی‌ماند.
 
چرا ما مهاجرین ذخایر بی‌نظیری برای جامعه کانادا هستیم؟
 
تحصیلات و تجارب کاری ما
 
تقریباً تمامی ما در دانشگاه‌های معتبری تحصیل کرده‌ایم. سطح علمی دانشگاه‌های ایران (خصوصاً دانشگاه‌های دولتی) از متوسط سطح دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی بالاتر است و اگر برخی مشکلات بنیایی (نظیر رویکرد متن- محور برنامه‌های درسی و تاکید بر محفوظات در مقابل رویکرد پژوهش – محور در آمریکای شمالی) در سیستم آموزشی تحصیلات تکمیلی ایران نبود، چه بسا می‌شد سطح علمی فارغ‌التحصیلان ایرانی را قابل مقایسه با بهترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی دانست. بهر حال به رغم این ضعف‌ها، فارغ‌التحصیلان ایرانی از نظر علمی بر بسیاری از مهاجرین و متولدین کانادایی برتری دارند. همچنین آن دسته از کسانیکه در ایران کار تخصصی کرده‌اند به دلیل مسائلی که تحریم‌های دهه‌های اخیر پدید آورده عموماً از تجارب کاری خیلی خوبی برخوردارند هرچند که تجربه کارهای بین‌المللی، کار گروهی و مشارکت پذیری در آنها ضعیف است.
 
انگیزه و اراده قوی
 
آن دسته از ما که می‌دانیم چرا مهاجرت کرده‌ایم، از انگیزه بسیار بالایی برخورداریم که همان به ما کمک می‌کند بسیاری از کارهایی که ممکن است برای یک کانادایی سخت باشد اعم از تحصیل در مقاطع بالاتر و کار در شرایط دشوار را بپذیریم.
 
سخت کوشی و میل به پیشرفت
 
ما برای ساخت یک آینده بهتر و درخشان‌تر برای خود و فرزندانمان دست به مهاجرت زده‌ایم. همین موضوع میل به پیشرفت را در ما تقویت کرده و از ما افراد سخت‌کوشی ساخته است که پس از مدتی کار در یک شرکت یا موسسه هیچگونه مشکلی برای استفاده از فرصت‌های شغلی بهتر نخواهیم داشت چرا که شهرت ما به سخت‌کوشی موفقیت‌های آتی ما را تضمین می‌کند.
 
سلامت جسمی و فکری و روحی
 
منهای برخی عادات منفی (کم طاقتی، وقت ناشناسی…) که نیاز به درمان تدریجی دارد ما از جمله سالم‌تر افراد جامعه هستیم. از آزمون‌های متعدد پزشکی گذر کرده‌ایم و در چندین نوبت مدارکی دال بر فقدان سابقه کیفری به سیستم اداری مهاجرت کانادا ارائه داده‌ایم. سوابق شغلی و تحصیلی ما هم نشان از فقدان هر گونه نقطه تاریک در کارنامه ماست. به دیگر سخن، ما کم خطرترین و کم مسئله‌ترین افرادی هستیم که تا سال‌ها می‌توانیم در جامعه کانادا به خلاقیت و تولید بپردازیم. نه مجنونیم، نه معتاد، نه دائم‌الخمر و نه آلوده به انواع ویروس‌های مرگبار.
 
شبکه ارتباطی قوی در ایران یا با ایرانیان
 
هر چند که هم‌اکنون، شرایط تحریم همکاری با شرکت‌های ایرانی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده اما بسیاری از ما به دلیل سابقه طولانی کاری در ایران تا سطوح بالای مدیریت، این امکان را داریم که در صورت رفع موانع، ارتباطات گسترده‌ای با شرکت‌های ایرانی برقرار کنیم که نفع آن به هر دو طرف و هر دو کشور می‌رسد. در دهه‌های اخیر همین دسته از ارتباطات بین کانادایی‌های چینی یا هندی‌‌الاصل با کشورهای مادر فرصت‌های اقتصادی فراوانی برای چین، هند و کانادا فراهم آورده است. با توجه به حضور گسترده ایرانیان موفق در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آمریکا این گونه ارتباطات می‌تواند به سایر نقاط جهان گسترش یابد. در اقتصادی که هر روز بیشتر و بیشتر به سمت جهانی شدن پیش می‌رود، امکان برقراری ارتباطات بین قاره‌ای یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.
 
توقع کم
 
آن دسته از ما که برای آینده خود برنامه‌ریزی دقیقی دارند در ابتدا آمادگی دارند تا در مشاغل مرتبط و تخصصی خود با ارقام پایین، کار زیاد انجام دهند که خود منجر به ایجاد بهره مضاعف برای کارفرما و بازار کار کانادا می‌شود. بدین ترتیب ما فرصت می‌یابیم تا برای خود تجربه و ارتباطات کانادایی فراهم کنیم و کارفرما در برابر ریسک کار کردن با یک مهاجر، از مزایای اقتصادی بهره می‌برد. واضح است که این مسیر در نقطه‌ای به پایان می‌رسد و هر دو طرف به مسیر عادی خود ادامه می‌دهند.
 
توانایی حل مشکلات و تحمل کار در زیر فشار زیاد
 
شکل کار کردن دقیقه آخر و همچنین سال‌ها تجربه فعالیت در دوران جنگ و تحریم به اکثر ما این توانایی را داده که در زیر فشار سنگین و فرصت اندک دست به خلاقیت بزنیم، کارها را به خوبی سامان دهیم و برای مشکلات آنی راه حل‌های عملی تدارک ببینیم. در بازاری که Problem Solving برای بسیاری از عناوین شغلی یک مهارت کلیدی محسوب می‌شود، ما آمادگی داریم تا این خصوصیت را در بالاترین حد و حدودش به نمایش بگذاریم.
 
این توانایی‌ها و برخی دیگر منجر می‌شوند که ما برای جامعه کانادا و بازار کار این کشور به فرصت‌هایی تبدیل شویم که نیاز به شناسایی دارند. مهم این است که ما با آمادگی کامل، از طریق آگاهی از وضعیت بازار کار کانادا و توانایی‌های خود بر نقاط ضعف احتمالی غلبه کنیم و منتظر فرصت برای عرضه توانایی‌های خود بمانیم. در بازاری که برای پنج سال آینده با یک خلا ۲ میلیون شغلی، فقط به دلیل بازنشستگی شاغلین فعلی و حدود یک میلیون شغل جدید به دلیل تغییرات تکنیکی و تکنولوژیکی روبروست، هیچ‌کس جز ما مهاجرین (اگر آماده پذیرش این نقش باشیم) نمی‌تواند به بازگشت تعادل به بازار کمک رساند.
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar