آیا افراد غیرشهروندی می‌توانند در کانادا از مراقبت‌های بهداشتی برخوردار شوند؟
29 دسامبر 2022 - 3:54
بازدید 582
13
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن مهاجران به کانادا را درگیر می‌کند، امکان استفاده از خدمات و مراقبت‌های بهداشتی قبل از شهروندی است.
ارسال توسط :
پ
پ

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن مهاجران به کانادا را درگیر می‌کند، امکان استفاده از خدمات و مراقبت‌های بهداشتی قبل از شهروندی است. همان‌طور که می‌دانید شهروندان کانادایی و کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند می‌توانند از سیستم مراقبت‌های بهداشتی رایگان استفاده کنند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی کانادا در جهان منحصر به فرد است و به همین دلیل نیز مهاجران تلاش می‌کنند تا هر چه سریع‌تر تحت پوشش این سیستم قرار بگیرند. اما چالش اصلی اینجاست که آیا مهاجرانی که هنوز موفق به دریافت شهروندی کانادا نشده‌اند نیز می‌توانند از این سیستم مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند یا خیر. در این مقاله به بررسی احتمال برخوردای افراد غیرشهروند از مراقبت‌های بهداشتی در کانادا می‌پردازیم.

آیا افراد غیرشهروند امکان استفاده از سیستم مراقبت‌های بهداشتی را دارند؟

در پاسخی سریع و کوتاه باید گفت که بله، افراد غیرشهروند یعنی مهاجرانی که هنوز موفق به دریافت شهروندی کانادا نشده‌اند می‌توانند از سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور استفاده کنند. البته امکان استفاده از این سیستم بیشتر بستگی به وضعیت مهاجرت متقاضیان دارد. اما برخی از افراد غیرشهروند می‌توانند به خدمات بهداشتی کانادا به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی و جهانی کانادا بسیار تحسین‌ شده است که آن را با نام Medicare می‌شناسند. این سیستم مراقبتی دلیل اصلی کیفیت بالای زندگی و سلامت کلی در کانادا است. امروزه کانادا به دلیل داشتن یکی از بهترین سیستم‌های درمانی برای بیماری کووید 19 در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفته است. این رتبه بالا تا حد زیادی به سیستم مراقبت‌هاب بهداشتی کارآمد، ظرفیت بیمارستان‌ها، تخصص پزشکی و برنامه‌ریزی اورژانس در این کشور است. 

چه کسانی می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی در کانادا را دریافت کنند؟

سوال اصلی اینجاست که بالاخره کدامیک از افراد غیرشهروندی می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی رایگان در کانادا را دریافت کنند؟ در وهله اول باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که سیستم مراقبت‌های بهداشتی همگانی کانادا از استانی به استانی دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. هر استان طرح مراقبت‌های بهداشتی خود دارد که از نظر میزان پوشش مراقبت‌های بهداشتی و همچنین افرادی که تحت پوشش قرار می‌دهد متفاوت خواهد بود. 

به عنوان مثال، انتاریو تنها استانی در کانادا است که داروهای تجویزی را برای افراد زیر 24 سال پوشش می‌دهد اما این خدمات شامل دانشجویان بین‌المللی نمی‌شود. از طرف دیگر، بریتیش کلمبیا، دانشجویان بین‌المللی و دارندگان ویزای تعطیلات کار را تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌دهد. با توجه به تفاوت طرح مراقبت‌های بهداشتی در استان‌های مختلف کانادا، بهتر است در مورد استانی که قصد کار، تحصیل و زندگی در کانادا را دارید به خوبی تحقیق کنید تا متوجه شوید که آیا تحت پوشش یکی از طرح‌های مراقبت بهداشتی استان قرار می‌گیرید یا خیر.

افراد عادی غیرشهروندی که تحت پوشش طرح مراقبت‌های بهداشتی همگانی کانادا قرار می‌گیرند به شرح زیر هستند.

  • متقاضیان خارجی که موفق به دریافت اقامت دائم شده و حالا جزو ساکنین دائمی کشور کانادا هستند.
  • اتباع خارجی و متقاضیان خارجی که در فرایند دریافت اقامتدائم کانادا قرار دارند.
  • دانشجویان بین‌المللی که مجوز تحصیل در کانادا را دارند.
  • کارگران خارجی که موفق به دریافت مجوز کار کانادا شده‌اند.
  • افراد و پناهندگان محافظت شده تحت پوشش طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی کانادا قرار می‌گیرند.
  • اعضای روحانیون شامل وزیر، کشیش، خاخام و غیره نیز تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی کانادا قرار می‌گیرند.
  • در برخی موارد خاص، افرادی که مقیم موقت کشور کانادا هستند.

معمولا برای واجد شرایط بودن برای پوشش مراقبت‌های بهداشتی کانادا به عنوان یک فرد غیرشهروند یا حتی مقیم دائم، باید حداقل 6 ماه در این کشور کار یا تحصیل کرده باشید.

قانون طلایی: همسر و فرزندان تحت تکفل متقاضیان خارجی نیز واجد شرایط دریافت خدمات درمانی رایگان در کانادا خواهند بود.

چگونه می‌توان برای مراقبت‌های بهداشتی در کانادا درخواست ارائه کرد؟

شما می‌توانید برای دریافت کارت مراقبت‌های بهداشتی از دولت استانی که در آن ساکن هستید، اقدام کنید. نکته مهم اینکه باید ثابت کنید که حداقل 135 روز در سال در آن استان زندگی می‌کنید. این موضوع بسیار مهم است چون شما نمی‌توانید از طرح بیمه درمانی انتاریو در هر استان دیگری استفاده کنید. 

مراحل ارائه درخواست برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کانادا

مرحله 1: یک قرار ملاقات با مرکز خدمات مراقبت‌های بهداشتی در استان و منطقه محل سکونت خود رزرو کنید.

مرحله 2: در این مرحله باید یک فرم پوشش سلامت تکمیل کنید.

مرحله 3: در این مرحله باید 3 سند ارائه دهید که ثابت کند شما شرایط زیر را دارید.

  • باید ثابت کنید که شهروند و مقیم دائم هستید یا ویزای معتبر کانادا را دارید.
  • باید ثابت کنید که اقامت تمام وقت در استان مورد نظرتان را دارید. لازم است مدارک مالیات، گواهینامه رانندگی یا نامه‌ای از کارفرما ارائه کنید. 
  • باید با ارائه پاسپورت، هویت خود را به اثبات برسانید.

نکته مهم: ممکن است یک دوره انتظار 3 ماهه برای دارندگان ویزای واجد شرایط و ساکنان جدید، قبل از فعال شدن کارت مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها در نظر گرفته شود. اکیدا به متقاضیان خارجی مهاجرت به کانادا توصیه می‌کنیم که در این دوره 3 ماهه برای بیمه درمانی خصوصی اقدام کنید. با این حال، به دلیل شیوع بیماری کووید 19، بسیاری از استان‌های کانادا ترجیح می‌دهند که این دوره انتظار 3 ماهه را لغو کنند. به همین دلیل این موضوع مزیتی عالی برای مهاجران خواهد بود تا هر چه سریع‌تر تحت پوشش خدمات مراقبت‌های بهداشتی رایگان کانادا قرار بگیرید. 

چه خدمات درمانی در کانادا تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی رایگان قرار می‌گیرند؟

مراقبت‌های بهداشتی ضروری مانند خدمات پزشک و Medicare بیمارستان تحت پوشش هستند. با این حال، برخی از استان‌های کانادا ممکن است خدمات پزشکی بیشتری را در مقایسه به استان‌های دیگر تحت پوشش قرار دهند. از جمله این موارد می‌توان به جراحی زیبایی اشاره کرد. لازم است بدانید که جراحی زیبایی باید مرتبط با بهبود سلامت شما باشد.

کانادا شدیدا معتقد است که هر فردی در این کشور حق دارد از مراقبت‌های بهداشتی برابر و استثنایی برخوردار شود. اگر چه Medicare از مالیاتی که در این کشور پرداخت می‌کنید تامین می‌شود. جالب است بدانید که بیش از 11% هزینه مراقبت‌های بهداشتی کانادا از تولید ناخالص داخلی تامین خواهد شد. این درصد تقریبا بیش از 6000 دلار کانادا (4515 دلار آمریکا) را شامل می‌شود. کشور کانادا به دلیل ارائه بهترین خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کیفیتی بالا، به طور مداوم به عنوان یکی از کشورهای دارای بهترین سیستم مراقبت‌های بهداشتی در جهان، رتبه‌بندی می‌شود. در جدول زیر می‌توانید موارد تحت پوشش جهانی مراقبت‌های بهداشتی در کانادا را ببینید.

پوشش جهانی مراقبت‌های بهداشتی در کانادا
ویزیت دکتر
آزمایش‌های پزشکی
درمان کووید 19
اقدامات پزشکی و جراحی
جراحی زیبایی که از نظر پزشک ضروری است (کوچک کردن سینه و تاک شکم)
بستری و مراقبت
مراقبت‌های اتاق اورژانس
هزینه آمبولانس
درمان‌های روان‌پزشکی
فیزیوتراپی برای سالمندان
جراحی چاقی برای بیماران بسیار چاق
استفاده از خدمات رادیوتراپی
خدمات ویژه دندانپزشکی، فک و صورت
معاینات چشم و خدمات خاص جراحی چشم مانند جراحی آب‌مرواید
وازکتومی
خدمات مامایی
مراقبت‌های زایمان

موارد تحت پوشش سیستم مراقبت‌های بهداشتی استانی در کانادا

هر استان از نظر موارد تحت پوشش در مراقبت‌های بهداشتی با استان دیگر متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی همه آن‌ها بخشی از خدمات درمانی را که به قانون مراقبت پزشکی دولت فدرال در سال 1966 برمی‌گردد، تحت پوشش قرار می‌دهند. البته استان مربوطه باید امکانات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمه شدگان را ثابت کند. در ادامه لیستی از موارد مشترک تحت پوشش خدمات مراقبت‌های بهداشتی در همه استان‌های کانادا ارائه می‌شود.

  • دارو در بیمارستان
  • مراقبت‌های بیمارستای، اورژانسی و غیراورژانسی
  • آمبولانس
  • جراحی دندان در بیمارستان
  • ویزیت پزشکان
  • جراحی سرپایی در بیمارستان
  • اسکن و اشعه ایکس
  • واکسیناسیون
  • خدمات بهداشتی عمومی عالی
  • مراقبت از سلامت روان
  • برخی مراقبت‌های بهداشتی در خانه

همه چیز درباره بیمه درمانی خصوصی کانادا

به همه متقاضیان خارجی که خواستار دریافت مراقبت‌های بهداشتی رایگان کانادا هستند توصیه می‌شود در صورت مواجه شدن با دوره انتظار 3 ماهه یا نیاز به بیمه تکمیلی برای پر کردن زمانی که تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی رایگان کانادا نیستند، بیمه درمانی خصوصی را از طریق شرکت‌های بیمه خصوصی در استان محل زندگی خود دریافت کنید. لازم است بدانید که بسیاری از شهروندان کانادا از طریق کارفرمای خود بیمه درمانی خصوصی را به عنوان یک مزیت کاری دریافت می‌کنند.

مراقبت‌های بهداشتی خصوصی در کانادا می‌توانند متقاضیان خارجی و شهروندان کانادایی را تحت پوشش موارد زیر قرار دهد.

  • مشاوره سلامت روان
  • بیمه مسافرتی
  • دستگاه‌های مصنوعی
  • مراقبت‌های خانگی
  • مراقبت‌های طولانی‌مدت
  • مراقبت‌های چشم
  • گفتار درمانی
  • ماساژ درمانی
  • فیزیوتراپی
  • سمعک
  • کایروپراکتیک
  • مراقبت‌های دندانی
  • اتاق‌های بیمارستان

خانواده‌های کانادایی برای بهره‌مندی از خدمات مراقبت‌های بهداشتی خصوصی باید ماهانه مبلغی حدود 157 دلار را پرداخت کنند. این در حالی است که یک زن مجرد موظف به پرداخت ماهانه 80 دلار و یک مرد مجرد موظف به پرداخت ماهانه 47 دلار خواهد بود.

با توجه به اینکه سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی و رایگان کانادا بسته به استانی که در آن ساکن هستید ممکن است موارد مختلفی را پوشش دهد، بیمه‌های خصوصی با مراقبت‌های بهداشتی رایگان استان سازگار شده و پوشش‌هایی را ارائه می‌کنند که متناسب با آن استان یا منطقه باشد.

چطور زندگی طولانی و سالم در کانادا داشته باشید؟

آیا قصد دارید در یکی از استان‌های کانادا زندگی کنید؟ آیا برای اشتغال یا تحصیل در کشور کانادا درخواست داده‌اید؟ اگر قصد شما زندگی، کار یا تحصیل در کانادا است باید مراحل درخواست ویزای خود را تحت مشاوره یک متخصص مهاجرت انجام دهید. 

با بیش از 100 گزینه مهاجرتی و ویزا در کانادا، روند دریافت ویزا و مهاجرت به این کشور می‌تواند برای برخی از متقاضیان خارجی، طاقت‌فرسا و حتی گیج‌کننده باشد. اما واقعا لازم نیست تا این اندازه به دردسر بیفتید. با استخدام یک مشاوره مهاجرت می‌توانید راهنمایی تخصصی دریافت کرده و شانس موفقیت خود را در دریافت ویزا افزایش دهید. 

کارت سلامت در کانادا

ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی بر عهده هر استان و منطقه‌ای است که در آن زندگی می‌کنید. این سیستم مراقبت بهداشتی توسط قوانین بهداشت کانادا هدایت می‌شود. استان‌ها و مناطق مختلف کانادا، این خدمات را با کمک دولت فدرال این کشور و در قالب نقل و انتقالات مالی تامین می‌کنند.

خدمات مراقبت‌های بهداشتی در هر استان با استانی دیگر متفاوت بوده و شامل مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای بیمه شده شامل خدمات پزشکان، سایر خدمات متخصصان بهداشتی و مراقبت‌ در بیمارستان است که بیشترین هزینه‌های سلامت استانی و منطقه را تشکیل می‌دهد.

هر کدام از شهروندان و متقاضیان خارجی مقیم دائم کانادا، زمانی که برای دریافت خدمات مراقبت‌های بهداشتی درخواست می‌دهند، یک کارت سلامت دریافت خواهند کرد. با در دست داشتن این کارت می‌توانید از خدمات بهداشتی درمانی محل سکونت خود به صورت رایگان بهره‌مند شوید. 

مراقبت‌های بهداشتی در استان‌ها چه مواردی را پوشش می‌دهند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، استان‌ها در کانادا موارد مختلفی را تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

بهداشت عمومی در آلبرتا

  • جراحی دهان
  • مراجعه به روانپزشک
  • خدمات تشخیصی ضروری مانند رادیولوژیکی و آزمایشگاهی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • جراحی چاقی
  • خدمات پرستاری
  • بستری در بیمارستان و وعده‌های غذایی
  • داروهای تجویزی در دوره بستری
  • استفاده از اتاق عمل 
  • رادیوتراپی
  • فیزیوتراپی
  • امکانات بیهوشی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در بریتیش کلمبیا

  • خدمات ماما و پزشک
  • جراحی دندان و دهان در بیمارستان
  • معاینات چشم‌پزشکی ضروری
  • برخی خدمات ارتودنسی
  • رادیوگرافی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در مانیتوبا

  • جراحی و بیهوشی
  • رادیوگرافی
  • معاینات چشم
  • 7 ویزیت پزشک کایروپراکتیک در سال
  • روش‌های خاص دندانپزشکی
  • عینک برای سالمندان
  • بستری در بیمارستان و وعده‌های غذایی
  • خدمات پرستاری
  • داروهای تجویزی در طول درمان
  • اتاق عمل 
  • داروهای بیهوشی و لوازم جراحی
  • فیزیوتراپی و گفتار درمانی
  • مشاوره رژیم غذایی
  • مراقبت در منزل

مراقبت‌های بهداشت عمومی در نیوبرانزویک

  • اقدامات دندانپزشکی خاص جراحی
  • بستری در بیمارستان
  • خدمات پرستاری
  • داروهای تجویزی در زمان بستری
  • اتاق عمل
  • اتاق زایمان
  • امکانات بیهوشی
  • خدمات آزمایشگاهی و اشعه ایکس
  • فیزیوتراپی
  • کار گفتار درمانی
  • شنوایی سنجی و رادیوتراپی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در نیوفاندلند و لابرادور

  • اقدامات جراحی، تشخیصی و درمانی
  • بیهوشی
  • مراقبت‌های قبل و بعد از عمل
  • مراقبت‌های زایمان
  • رادیولوژی
  • روش‌های خاص جراحی و دندانپزشکی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در سرزمین‌های شمالی

  • مراقبت‌های زنان و زایمان
  • معاینات چشم
  • خدمات دندانپزشکی برای آسیب و بیماری فک
  • بستری در بیمارستان و وعده‌های غذایی
  • خدمات پرستاری
  • اشعه ایکس و امور آزمایشگاهی
  • داروهای تجویزی در بیمارستان
  • رادیوتراپی
  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • داروهای بیهوشی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در نوا اسکوشیا

  • برخی خدمات دندانپزشکی
  • خدمات بینایی‌سنجی
  • ویزیت متخصص
  • خدمات بستری و سرپایی در بیمارستان

مراقبت‌های بهداشت عمومی در نوناووت

  • مراقبت‌های زنان و زایمان
  • معاینات چشم
  • واحد مراقبت‌های ویژه
  • خدمات پرستاری
  • اشعه ایکس
  • داروهای تجویزی در بیمارستان
  • اتاق عمل
  • امکانات بیهوشی
  • رادیوتراپی
  • کاردرمانی
  • فیزیوتراپی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در انتاریو

  • مراقبت‌های درمانی خانواده
  • مراقبت‌ در کلینیک‌ها
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • آزمایش‌های پزشکی و جراحی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در جزیره پرنس ادوارد

  • مراقبت در منزل
  • مراقبت‌های طولانی‌مدت
  • خدمات اعتیاد
  • خدمات سلامت روان
  • خدمات بهداشت عمومی دندان
  • پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن
  • پرستاری بهداشت عمومی
  • برنامه دیابت
  • تغذیه
  • برنامه‌های غربالگری سرطان
  • خدمات آسیب‌شناسی گفتار

مراقبت‌های بهداشت عمومی در کبک

  • جراحی
  • داروهای بیهوشی
  • کورتیزون
  • معاینات پزشکی
  • قطره‌های چشمی
  • ماموگرافی تشخیصی
  • آزمایش ادرار و قند خون
  • وازکتومی

مراقبت‌های بهداشت عمومی در ساسکاچوان

  • فیزیوتراپی 
  • کاردرمانی
  • درمان سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • خدمات سلامت روان
  • آزمایش HIV
  • آزمایش عفونت‌های مقاربتی
  • برخی خدمات دندانپزشکی
  • اپتیکال
  • داروهای تجویزی
  • لوازم و تجهیزات پزشکی
  • ماموگرافی
  • غربالگری

مراقبت‌های بهداشت عمومی در یوکان

  • بستری در بیمارستان و وعده‌های غذایی
  • خدمات پرستاری
  • روش‌های آزمایشگاهی
  • رادیولوژیکی و تشخیصی
  • داروهای تجویزی در بیمارستان
  • اتاق عمل
  • اتاق مراقبت
  • امکانات بیهوشی
  • رادیوتراپی
  • فیزیوتراپی

جمع‌بندی

تمام متقاضیان خارجی برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در کانادا باید درخواست دهند. افراد غیرشهروندی می‌توانند از این مراقبت‌های بهداشتی استفاده کنند اما باید واجد شرایط باشند. مراقبت‌های بهداشتی در کانادا بسیار گران است و به همین دلیل نیز شهروندان و مقیم دائم این کشور مایلند در اسرع وقت برای دریافت کارت سلامت و بهره‌مندی از خدمات بهداشتی رایگان اقدام کنند. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که افراد غیرشهروند کانادا چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و موارد تحت پوشش در استان‌های مختلف چه گزینه‌هایی را شامل می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar