قیمت مرغ در کانادا چند است؟ قسمت اول
22 ژانویه 2012 - 20:09
بازدید 392
9

مجید بسطامی «قیمت مرغ در کانادا چند است؟» بعید می‌دانم کسی از میان منتظران مهاجرت به کانادا باشد که این سوال برایش عجیب به نظر برسد. برای کسی که می‌خواهد به کانادا بیاید دانستن مخارج روزمره مهم است بلکه گاه از ضرورتی‌ترین اطلاعات به نظر می‌رسد و قیمت مرغ که سال هاست به قوت رایج […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

«قیمت مرغ در کانادا چند است؟» بعید می‌دانم کسی از میان منتظران مهاجرت به کانادا باشد که این سوال برایش عجیب به نظر برسد. برای کسی که می‌خواهد به کانادا بیاید دانستن مخارج روزمره مهم است بلکه گاه از ضرورتی‌ترین اطلاعات به نظر می‌رسد و قیمت مرغ که سال هاست به قوت رایج ما تبدیل شده یکی از مهم‌ترین موارد است پس از نظر یک مهاجر، باید این سوال را پرسید و آن را با تغییر موضوع سوال مرتب تکرار کرد: قیمت تخم‌مرغ، گوشت گاو یا گوسفند، ماست، نان، …و همین‌طور الی آخر چند است. در اینجا می‌خواهم بگویم که جواب این‌گونه سوالات را چگونه بیابیم و پرسش مناسب‌تر کدام است و از چه کسی باید پرسید.

قبل از اینکه دوستان عجول‌تر را منتظر بگذارم می‌گویم که احتمالا قیمت یک کیلو سینه پوست کنده مرغ، بسته به نوع فروشگاه و شرکت عرضه کننده در تورنتو باید چیزی بین ۹ تا ۱۳ دلار (کانادا باشد) و ران مرغ با پوست بین ۶ تا ۷ دلار اما این دلیل بر این نمی‌شود که شما همین محصولات را حداقل ۳۰ درصد ارزان‌تر پیدا نکنید. مثلا فروشگاه NoFrills همین هفته ران مرغ بدون پست (با استخوان) را به قیمت کیلویی ۴.۴۱ دلار (۴ دلار و ۴۱ سنت) به فروش می‌رساند. همین کار را ممکن است هفته دیگر فروشگاه دیگری انجام دهد پس به آسانی نمی‌توان گفت ارزان‌ترین قیمت کدام است اما شما می‌توانید نمونه‌ای از قیمت اقلام روزانه را در این جدول که بر روی وبلاگم منتشر شده ببینید و مقایسه کنید.

راه‌های کسب اطلاعات برای ارزاق عمومی و سایر کالاهای پرمصرف

راحت‌ترین راه برای مشاهده قیمت اقلام روزمره این است که به وبسایت سوپرمارکت‌های بزرگ (یا عنوان مشهور آنها grocery store، فروشگاه خواروبار) مراجعه کنید و خصوصا فلایرهای flyers هفتگی آنها را که دربرگیرنده اجناس تخفیف خورده است را ببینید (نمونه همان ران مرغ در مثال بالا) مثلا برای مشاهده صفحه مربوطه، روی این اسامی کلیک کنید Nofrills، food Basics، Fresh co.. نظیر این فروشگاه‌ها فراوان هستند و من ارزان‌فروش‌ها را به شما معرفی کردم. اگر دنبال گران‌ترها هستید لطفا اطلاع دهید!

برای آشنایی با طیف گسترده‌تری از اقلام و دیدن فلایرهای فروشگاه‌های مختلف می‌توانید به این سایت بروید. در این سایت فلایرها در دسته‌بندی‌هایی چون وسایل الکترونیکی، وسایل منزل و خواروبارفروشی عرضه می‌شوند. احتمال دارد که در اولین بازدید از شما کدپستی بخواهد. اگر ساکن کانادا نیستید، می‌توانید از طریق گوگل، آدرس یک مکان عمومی (مثلا کتابخانه عمومی) در شهری را که مدنظر دارید پیدا کنید و کدپستی آن را به سایت بدهید تا مجموعه‌ای از فلایرهای متنوع را به شما ارائه دهد.

معمولا فلایرها در کانادا حالت هفتگی دارند و قیمت‌ کالاهایی که در هر فروشگاه تخفیف خورده‌اند از طریق این فلایرها اعلام می‌شوند. چون این تخفیف‌ها شهر به شهر تفاوت دارد به کدپستی شما نیاز است تا فلایر مربوط به شهرتان در اختیار شما قرار بگیرد.

امیدوارم این اطلاعات برای دوستانی که مرتبا از قیمت مرغ و تخم‌مرغ می‌پرسند کافی باشد.

چرا این نوع پرسش‌ها دقیق نیست و پرسش دقیق‌تر کدام است؟

بارها دیده‌ام که خیلی از افراد می‌خواهند به صورت استقرایی مخارج ماهانه در کانادا را حساب کنند؛ یعنی بنشینند و جمع بزنند که با توجه به قیمت نان و برنج و شیر و میوه و بنزین و…هزینه‌هایشان در کانادا چه وضعی پیدا می‌کند و چه عددی می‌شود. این سیستم دقیق نیست. علت اصلی آن این است که نوع هزینه‌کرد شما در کانادا به اشکال مختلف با ایران تفاوت دارد. مثلا انتخاب الگوی زندگی (لایف استایل) در کانادا خیلی متنوع‌تر از ایران است و همین انتخاب نه تنها بر روی هزینه‌های کلی و اصلی (مثلا هزینه محل اقامت یا وسیله حمل و نقل و…) تاثیر دارد بلکه بر روی جزییات خرید روزانه شما هم اثر می‌گذارد. خیلی از این تفاوت ها را تا در کانادا حضور پیدا نکنید نمی‌توان برایتان توضیح داد. در این باره بعدا بیشتر خواهم گفت.

دلیل دیگر تفاوت‌ها به تنوع کالاها و خدمات در ایران و کانادا بازمی‌گردد. شما در کانادا می‌توانید خیلی از ابزار یا وسایل یا اقلام را که ممکن است در ایران موجود نباشد یا در ایران کالای مرسومی نباشد، به راحتی تهیه کنید آنهم به روش‌هایی که ممکن است نمونه‌اش را در ایران ندیده باشید. در این باره باید در فرصت دیگری سخن گفت اما همین تفاوت در کالاها و روش تهیه آنها در مخارج زندگی شما تفاوت‌هایی می‌تواند پدید آورد.

به اینها باید اضافه کرد تفاوت نوع و میزان هزینه‌کرد در استان‌های مختلف که پیشتر به آنها اشاراتی داشته‌ایم و باز هم خواهیم داشت اما خلاصه و چکیده آن این می‌شود که مثلا هزینه‌های روزانه در شهری مثل مونترال شبیه تورنتو یا ونکوور نیست.

در مجموع باید این طور نتیجه گرفت که پرسش از قیمت مرغ (می‌دانید همین پدید به نام «مرغ» در چند نوع دسته‌بندی و بسته‌بندی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود؟) برای اینکه دریابید هزینه‌های ماهانه شما چه وضعیتی خواهد داشت پرسش دقیقی نیست. شما باید بپرسید که سهم خرید خواروبار در (مثلا) تورنتو در مخارج ماهانه شما چقدر است و حدود عدد آن چه میزان است؟ این پرسش از پرسش «قیمت مرغ چقدر است؟»، پرسش دقیق‌تری است اما گول ظاهر آن را نخورید! پاسخ به آن نیازمند به رعایت نکاتی‌ست که در مطلب آینده بیان خواهم کرد.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar