قسمت چهارم : (Basement – زیرزمین)
11 آگوست 2009 - 12:06
بازدید 557
10

    مجید بسطامی   هر چند اجاره نشینی در بیسمنت در ایران غیر معمول نیست، چندان فراگیر هم نیست و افراد کمی در این باره شناخت دارند. اما برای بسیاری از مهاجرین خصوصاً آنهایی که به صورت خانوادگی به کانادا وارد می‌شوند این گونه مکان‌ها بسیار جذاب و اقتصادی هستند تا حدی که تا […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
مجید بسطامی
 
هر چند اجاره نشینی در بیسمنت در ایران غیر معمول نیست، چندان فراگیر هم نیست و افراد کمی در این باره شناخت دارند. اما برای بسیاری از مهاجرین خصوصاً آنهایی که به صورت خانوادگی به کانادا وارد می‌شوند این گونه مکان‌ها بسیار جذاب و اقتصادی هستند تا حدی که تا زمان تهیه منزل شخصی خود، بیسمنت نشینی را رها نکنند.
 
منظور از بیسمنت چیست؟
 
همانطور که از اسم آنها مشخص است، بیسمنت‌ها فضاهای زیر خانه‌ها هستند که برای سکونت آماده سازی (اصطلاحاً تکمیل Finished) شده‌اند. بسیاری از خانه‌ها در کانادا در اصلاح ما ایرانیان به صورت ویلایی ساخته می‌شوند یعنی یک خانه دو طبقه با امکانات خواب در طبقه دوم (به ادامه همین سری مطالب در مورد خانه مراجعه نمایید). طبقه همکف این منازل عمدتاً چند پله بالاتر از سطح زمین قرار دارد و به همین دلیل بخشی از فضای بیسمنت بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد و لذا با انواع ایرانی آن تفاوت دارد. برخی از صاحبخانه‌ها ترجیح می‌دهند با آماده سازی بیسمنت خانه برای اجاره دادن درآمد ماهانه‌ای کسب کنند. دیگران از این فضا برای فراهم کردن امکانات تفریحی، اتاق بازی بچه‌ها و اطاق نمایش فیلم استفاده می‌کنند. برخی هم آن را تکمیل نشده، به حال خود رها می‌سازند.
 
امکانات بیسمنت‌ها
 
امکانات و تنوع بیسمنت‌ها بسته به ابعاد و وضعیت فیزیکی خانه و هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی آن شده بسیار متفاوت است. هر چند که در مواردی ممکن است صاحبخانه فضای بیسمنت را به صورت تک اطاق اجاره دهد (رجوع به پست قبلی مرتبط، قسمت سوم: اطاق) اما این مکان‌ها عمدتاً به صورت واحدهای یک یا دوخوابه آماده شده و دارای اجاق گاز و یخچال هستند. لباس‌شویی و خشک‌کن نیز به طور مستقل یا مشترک با صاحبخانه موجود است. در برخی بیسمنت‌ها، ممکن است صاحبخانه مایکرویو و حتی ماشین ظرف‌شویی هم به وسائل بیسمنت اضافه کرده باشد. همچنین بسته به توافق ممکن است وی کیبل Cable TV (برای شبکه‌های تلویزیونی)، اینترنت و یا ماهواره هم در اختیار مستاجر قرار دهد. برای استفاده از پارکینگ باید در زمان عقد قرارداد توافق کرد اما ارائه حداقل یک فضای پارکینگ طبیعی است.
 
بیسمنت‌ها و مسئله نورگیری
 
یکی از ایراداتی که به بیسمنت‌ها وارد می‌سازند مسئله فقدان نور خورشید در آنهاست خصوصاً که با آب و هوای کانادا نیاز به این نور را تشدید می‌کند. این ایراد چندان دقیق نیست. اولاً که بسته به میزان ارتفاع طبقه همکف از سطح زمین، پنجره‌های بیسمنت ممکن است نور خوبی به داخل فضای آن منتقل کنند. این به نوع طراحی کل ساختمان و بیسمنت بستگی دارد و باید به آن توجه کرد. مورد دیگر بیسمنت‌های اصطلاحاً Walk-out هستند که در آنها مسئله نور کاملاً حل شده است. توضیح آنکه به دلیل فرم جغرافیایی و پستی و بلندی زمین در برخی محلات، ممکن است خانه‌ها به گونه‌ای ساخته شده باشند که طبقه همکف آنها از سمت جلوی ساختمان، طبقه دوم در پشت خانه محسوب شود. به عبارت دیگر، بیسمنت ساختمان از یک طرف زیرزمین و از سوی دیگر خانه، طبقه همکف باشد که در نتیجه نور بسیار خوبی خواهد داشت. این از مواردی است که در موقع اجاره محل باید به آن توجه کرد.
 
محاسن بیسمنت
 
مهم‌ترین حسن بیسمنت‌ها ارزان بودن آنها نسبت به سایر انواع مکان‌های اقامتی است. این ارزان بودن می‌تواند بسته به تقسیم هزینه برخی موارد دیگر نظیر کیبل و اینترنت بین صاحبخانه و مستاجر بیشتر هم بشود. البته این موارد اجباری نیست و ممکن است مستاجر برای این گونه خدمات مستقل عمل کند.
حسن دوم، ایجاد رابطه عاطفی و انسانی بین صاحبخانه‌ها و مستاجرین است. البته در صورتیکه طرفین در جهت تقویت این رابطه بکوشند. زمانیکه صاحبخانه شما یک ایرانی انسان دوست باشد شما نعمتی در کانادا یافته‌اید که شاید با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد. موارد زیادی از دوستی‌های عمیق شکل گرفته که هیچ گاه قطع نشده است. صاحبخانه‌هایی بوده‌اند که با مستاجرین جوان خود چون فرزندانشان رفتار کرده‌اند و پاسخ مشابهه‌ای دریافت کرده‌اند. چنین افرادی می‌توانند در موضوعات مختلف به شما مشاوره‌های خوبی بدهند و اولین راهنمایان شما در سرزمین جدید باشند.
حسن دیگر بیسمنت‌ها، شروط ساده تر قرارداد است. مثلاً در اکثر موارد شما برای ترک زودتر محل با ارائه یک یادداشت، دو ماه قبل از زمان موعود می‌توانید بدون هیچگونه دردسری این کار را انجام دهید و این برای تازه واردانی که ممکن است در ماه‌های اول ورود، به دلیل دسترسی به فرصت‌های شغلی بهتر مجبور به مسافرت به شهرهای دیگر باشند یک حسن بزرگ است. بعداً خواهیم دید که مثلاً این مسئله در آپارتمان‌ها چندان راحت نیست.
حسن دیگر زندگی در بیسمنت‌ها آشنا شدن با الگوها و ضرورت‌های زندگی در خانه‌ House در کاناداست. زندگی در خانه‌ها به دلیل تفاوت‌های بنیانی با ایران دارای ظرایف بسیار زیاد و نیازمند آموزش مداوم و پیوسته است. برای کسانیکه در اندیشه خرید خانه در سال‌های بعدی هستند (و تقریباً ۹۹ درصد ایرانیان چنین هدفی دارند) هیچ کلاسی بهتر از اجاره‌نشینی در بیسمنت‌ها برای یادگرفتن فوت و فن نگهداری خانه‌ها وجود ندارد.
 
معایب بیسمنت
 
بیسمنت نشینی مشکلات خاص خودش را دارد. دسترسی به نور آفتاب می‌تواند یک مسئله جدی باشد. خصوصاً برای کسانیکه سابقه عوارض روحی داشته‌اند یا ممکن است دچار صور جدی‌تری از عارضه غم غربت (به پست مربوطه مراجعه نمایید) شوند، دسترسی به نور خورشید و دیدن مناظر طبیعی که در زندگی آپارتمان نشینی خیلی عادی است در بیسمنت دشوار می‌شود مگر اینکه از منازل واک-آت استفاده شود.
بیسمنت‌ها از هر نوع که باشند بالاخره در زیر زمین قرار دارند و لذا سردتر از سایر نقاط خانه هستند. از آنجا که ترموستات سیستم کنترل حرارت در اتاق صاحبخانه است تنظیم درجه حرارت این سیستم متناسب با دمای اتاق و خواست وی انجام می‌شود نه نیازهای مستاجر. البته مستاجرین قانوناً این حق را دارند که از وی بخواهید منزل را در حد مورد نیاز گرم کند (با افزایش درجه حرارت سیستم یا تهیه وسایل گرما کننده دیگر) اما بهر حال سرمای هوا خصوصا در زمستان یک مسئله در بیسمنت‌ها است. در تابستان هم معمولا با روشن شدن سیستم خنک کننده آنقدر فضای بیسمنت‌ها سرد می‌شود که لازم است با پوشاندن منافذ ورود هوای سرد، میزان برودت هوا را کنترل کرد. تنظیم درجه حرارت این محیط‌ها یک دغدغه جدی و البته قابل حل است.
 
نرخ اجاره
 
اجاره این فضاها بسته به تعداد اطاق، امکانات بیسمنت و دسترسی به امکانات عمومی بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ دلار در تورنتو و شهرهای اطراف متغیر است. اجاره منازل واک-آت معمولاً حدود ۵۰ تا ۷۵ دلار گرانتر است. در بیسمنت‌های بزرگتر (مثلاً دوخوابه) اگر تعداد اعضای خانواده شما هم زیاد باشد، احتمال دارد که صاحبخانه پرداخت یک سوم یوتیلیتی (هزینه آب، برق و گاز) را هم طلب کند که البته باید در متن اجاره بها بیاید و برای یک خانه متوسط در تورنتو عددی بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار در ماه (منظور، سهم یک سوم است) می‌شود.
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar