قسمت چهارم – تحصیل در کالج
01 اکتبر 2016 - 21:11
بازدید 271
11

  در مجموعه پست های قبلی به این نکته اشاره شد که هدف از ادامه تحصیل در کانادا باید چه باشد و چه نکاتی را در این مورد باید رعایت کرد. در این نوبت به موضوع تحصیل در کالج از این زاویه می پردازیم.  نکاتی که در زمان انتخاب رشته تحصیلی در کالج باید به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در مجموعه پست های قبلی به این نکته اشاره شد که هدف از ادامه تحصیل در کانادا باید چه باشد و چه نکاتی را در این مورد باید رعایت کرد. در این نوبت به موضوع تحصیل در کالج از این زاویه می پردازیم. 

نکاتی که در زمان انتخاب رشته تحصیلی در کالج باید به آنها توجه کرد

در انتخاب کالج و رشته تحصیلی مربوطه باید دقتی دوچندان داشت چرا که ما در ایران با آنچه در آمریکای شمالی کالج نامیده می شود چندان آشنایی نداریم و لذا ممکن است در جاهایی اهمیت و نقش آن را در تامین نیروی انسانی بازار کار کانادا دست کم بگیریم.

نظیر هر نوع مرکز آموزشی دیگری، همه کالج ها به یک اعتبار و ارزش نیستند. همچنین همه دوره های تحصیلی در یک کالج – ولو که خود کالج معتبر باشد- از یک میزان اعتبار برخوردار نیستند. ممکن است شما از یک کالج دیپلم (معادل فوق دیپلم در ایران) بگیرید اما بعد ببینید که این مدارک برای کارفرماهای کانادایی معتبر نیست. پس قبل از هر کار باید دریابیم که در فلان رشته شغلی، مرجع تعیین اعتبار رشته های تحصیلی مرتبط با آن شغل کجاست. در این باره جزییات زیادی وجود دارد و ما هم در قالب جزوات آن-لاین که به معرفی رشته های شغلی در کانادا می پردازند درباره مرجع رسمی مشخص کننده اعتبار دوره های تحصیلات تکمیلی سخن گفته یا خواهیم گفت. 

اما تنها اطلاعات رسمی در این باره کفایت نمی کند. شما می بایست با مراجعه به منابع اطلاعاتی جانبی و مکمل نظیر سیستم های رتبه بندی کالج ها، مطالعه وبلاگها و مطالب گروه های پست اینترنتی و کامنت های دانشجویان، مراجعه به آمار و ارقام تعداد فارغ التحصیلان آن رشته و همچنین پرس و جو از کسانی که پیشتر این دوره را گذرانده اند، از کم و کیف و میزان اعتبار و تاثیر واقعی آن رشته تحصیلی در یک کالج خاص مطلع شوید.

حداقل کاری که در این مرحله می توانید انجام دهید دقت در شرح معرفی رشته و عنوان آن در وب سایت کالج مذکور است. مثلا آیا این مدرک یک گواهی certificate است یا یک دیپلم diploma، یا achievement؟ (در باره انواع مدارک تحصیلات تکمیلی در کانادا در یک پست مستقل توضیح خواهیم داد.) همچنین محل و مرجع صدور مدرک یا مجوزدهنده آن، مراکز صاحب صلاحیت استان هستند یا خود کالج و یا مدرس رشته!

در میان رشته های معتبر، اولویت را به رشته های تکمیلی بدهید یعنی رشته هایی که معمولا با عنوان advanced diploma عرضه می شوند و شرط آنها داشتن یک مدرک تحصیلی در مقطع بعد از تحصیلات دبیرستانی است. در بسیاری از موارد این گونه دوره ها حکم مدرک فوق لیسانس فشرده یا کاربردی را دارند.

اگر چندین رشته با شرایط مختلف در برابر شماست، اولویت را به رشته هایی که دارای دوره های کاری هستند بدهید. هر چقدر این دوره های کاری طولانی تر باشند بهتر است. مثلا برخی رشته ها برنامه های کاری چند هفته ای در محیط های واقعی دارند (معمولا اینها را field placement می خوانند.) اما دوره هایی به صورت co-op هستند و ممکن است یک ترم کامل یا مثلا یک سوم از مدت تحصیل را به خود اختصاص دهند. این دوره ها هرچند که ممکن است دیرتر شما را وارد بازار کار کنند اما بهترین دوره ها هستند چون:

  • اول، شما به ازای کار دستمزد می گیرید،
  • دوم، شما را با مفاهیم شغلی آن طور که در بازار کار کانادا تعریف می شوند از نزدیک آشنا می سازند،
  • سوم، داشتن تجربه کانادایی که یک خواسته بسیاری از کارفرمایان کانادایی است عملا برآورده می شود،
  • چهارم، شما می توانید از کارفرماهای این دوره ها به عنوان مرجع REFERENCE برای دیگر کارفرمایان استفاده کنید اما مهم ترین دلیل این است که
  • پنجم، احتمال اینکه شما بتوانید کار خود را در این مراکز ادامه دهید بسیار زیاد است و در واقع شما از مسیر تحصیل مستقیما به بازار کار پل خواهید زد.

 

اگر با مجموعه ای از رشته های نزدیک به هم در یک گروه (مثلا business) روبرو هستید، سعی کنید آن را که کوتاه تر است و شما را زودتر به بازار کار وارد می کند انتخاب کنید. البته در شرایطی که اولویت های قبلی را رعایت کنید یعنی دوره های کوتاه تر به معنای مدرک کم اعتبار تلقی نشوند و یا فاقد شرایط کاری نباشند. 

ممکن است بپرسید که چه دلیلی دارد چنین دوره هایی به هر دو صورت کوتاه و بلند ارائه شوند؟ معمولا تفاوت این دوره ها به میزان گستردگی سرفصل های درسی و جامع یا متمرکز بودن تخصصی هایی که آموزش می دهند بستگی دارد. مثلا ممکن است در یک دوره سه ساله در حوزه finance و بانکداری، دانشجو با همه زیرمجموعه های مختلف نظیر financial advising، insurance advising، Mutual Funds و نظایر اینها آشنا شود اما در یک دوره یک سال و نیمه فقط بر روی یکی از آنها تمرکز شده باشد. 

همچنین ممکن است که برای کسانیکه می خواهند زودتر وارد بازار کار شوند دوره هایی به صورت تسریع شده accelerated ارائه شوند که معمولا حاصل ادغام چند سمستر تحصیلی در یکدیگر است. بدیهی است که فشار تحصیلی چنین دوره هایی بسیار زیاد است و به هیچ وجه چنین دوره هایی را به رغم کوتاه تر بودن توصیه نمی کنیم. 

در مجموع، شما زمانی می توانید یک دوره کوتاه تر در میان گروهی از رشته های مشابه را انتخاب کنید که برنامه و هدف گیری روشنی درباره اشتغال خود داشته باشید و مطمئن باشید سرفصل هایی که در این دوره تحصیلی از دست می دهید در مسیر شغلی آینده شما از اهمیت زیادی برخوردار نیستند. 

نکته دیگر، تمام وقت یا پاره وقت بوده دوره ها است. در کالج ها برخی رشته ها ممکن است فقط به صورت تمام وقت ارائه شوند و شما چاره ای جز این نوع تحصیل نداشته باشید اما برخی دیگر ممکن است به هر دو صورت ارائه شوند. در این صورت هدف گیری و برنامه ریزی شغلی شماست که تمام وقت یا پاره وقت بودن آن را معین می کند. در این باره نیز جداگانه توضیحات بیشتری خواهیم داد. 

به عنوان آخرین نکته باید به موضوع ادامه تحصیل یک رشته کالجی در دانشگاه اشاره کرد. ممکن است که شما تحصیل در کالج را به عنوان یک وضعیت ایستگاهی برای آماده شدن در مراحل بعد در نظر گرفته اید. یعنی مسیر شغلی-تحصیلی شما بدین شکل است: تحصیل در کالج، مدتی کار مرتبط و کسب درآمد و تجربه و نهایتاً تحصیل در دانشگاه برای فوق لیسانس یا مدارج بالاتر تحصیلی. در این حالت باید بررسی کنید که کدام دانشگاه ها و به چه میزان حاضر به پذیرش نتیجه واحدهای درسی شما در کالج هستند. بدیهی است که در این صورت، آن رشته ای که واحدهای تحصیلی اش در دانشگاه مقبولیت بیشتری دارد و مدت زمان تحصیل بعدی شما را کاهش دهد مطلوب تر است. البته اگر شما واقعا قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشید. 

واقعیت این است که به سختی می توان دوره ای را یافت که در همه بالا از همه رقبای خود سرتر باشد پس ناگزیریم تا در یک مقایسه، اولویت های خود را مشخص کنیم. در اینجاست که نوع نگاه شما به بحث ادامه تحصیل، برنامه ای که برای آینده شغلی خود در نظر دارید، میزان ذخایر مالی شما و امکان دریافت وام دانشجویی، مواردی چون هزینه ها و فاصله کالج از محل اقامت و حتی احساسی که شما از اولین مواجهه خود با آن کالج در خود یافته اید در انتخاب نهایی موثر است. 

در پایان این پست متذکر می شوم که ادامه تحصیل در کالج و انتخاب رشته در آن جزییات بسیار زیادی دارد که بعدها در قالب پست های مرتبط با موضوع تحصیل به آنها خواهیم پرداخت. آنچه در اینجا بیان شد اهمیت توجه به ضرورت های بازار کار کانادا در زمان انتخاب رشته تحصیلی در کالج بود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه مشاغل خاص با دوره های تحصیلی می توانید از بسته های کاریابی کنپارس بهره ببرید. 

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته های تحصیلی و نحوه اخذ پذیرش آنها، بخش آموزش کنپارس در خدمت شماست.

 ابن مطلب پیش از این در بهمن ماه ۸۸ در همین وب سایت منتشر شده است 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar