قسمت نوزدهم – دریافت گواهی‌نامه رانندگی در مونترال
26 نوامبر 2016 - 20:19
بازدید 266
6

بعد از بحث حمل و نقل مناسب دیدیم در زمینه شرایط و ضوابط رانندگی و دریافت گواهی نامه همچنین بیمه خودرو و هزینه های آن نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. در مقاله جاری به گواهی نامه و اقدامات اولیه برای دریافت آن می پردازیم اما قبلا این نکته مهم را باید بدانید که […]

ارسال توسط :
پ
پ

بعد از بحث حمل و نقل مناسب دیدیم در زمینه شرایط و ضوابط رانندگی و دریافت گواهی نامه همچنین بیمه خودرو و هزینه های آن نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

در مقاله جاری به گواهی نامه و اقدامات اولیه برای دریافت آن می پردازیم اما قبلا این نکته مهم را باید بدانید که سابقه رانندگی شما برای شروع رانندگی در کانادا بسیار مهم است. در صورتی که بتوانید نشان دهید در کشور مبدا سابقه رانندگی داشته اید بعد از قبولی در امتحان تئوری یا آئین نامه لازم نیست برای امتحان شهر یک سال صبر کنید. حتی گفته می شود بعضی شرکت های بیمه سابقه رانندگی شما را به حساب می آورند و به همراه داشتن مدارک معتبر مربوط به سوابق بیمه و ترجمه های آن به شما کمک می کند حق بیمه کمتری پرداخت کنید زیرا چنان که توضیح خواهیم داد حق بیمه برای افرادی که سابقه رانندگی ندارند یا نمی توانند آن را اثبات کنند بسیار بالاتر است. به همین دلیل بهتر است در بدو ورود حتما گواهی نامه خود همچنین گواهی نامه بین المللی خود را به همراه داشته باشید. (گواهی نامه بین المللی تنها در ایران صادر می شود و بعد از ورود به کانادا نخواهید توانست برای گرفتن آن اقدام کنید. شما می توانید برای اخذ گواهی نامه بین المللی خود در ایران به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی- معاونت صدور اسناد بین المللی مراجعه کنید و با ارائه مدارک لازم گواهینامه بین المللی که یک سال اعتبار دارد را دریافت کنید).

در استان کبک اداره راهنمایی رانندگی یا Société de l’assurance automobile du Québec که به اختصار SAAQ نیز خواهنده می شود مسئولیت امور مربوط به گواهی نامه و بیمه خودروها و سایر وسایط نقلیه موتوری و غیرموتوری همچنین صدور پلاک (یا plate number) برای وسایط نقلیه را بر عهده دارد.

کسانی که قبل از ورود و آغاز سکونت خود در کانادا حداقل یک سال سابقه رانندگی داشته باشند بعد از ورود به کانادا ۶ ماه فرصت دارند تا گواهی نامه کانادایی خود را دریافت کنند. در این مدت شما می توانید با گواهینامه بین المللی معتبر یا ترجمه گواهی نامه خود رانندگی کنید. البته مشکل این جاست که برای اجاره یا خرید ماشین معمولا شرکت های بیمه در چنین مواردی سخت گیری بیشتری به خرج می دهند و ممکن است گواهی نامه بین المللی شما را قبول نکنند از طرف دیگر گواهی نامه یک کارت شناسایی بسیار معتبر و مهم است که در بسیاری از مواقع از شما خواسته می شود. به همین دلیل گرفتن گواهی نامه یکی از کارهایی است که تازه واردان باید در اولویت قراردهند و در اسرع وقت برای آن اقدام کنند بخصوص که طی مراحل مربوط، معمولا زمان بر و وقت گیر و از چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

دارندگان گواهی نامه بعضی کشورها مانند کشورهای اروپایی یا امریکا که استانداردهای رانندگی آنها شبیه کانادا است می توانند با شرایطی گواهی نامه خود را به گواهی نامه کانادایی تبدیل کنند اما اگر فقط  گواهی نامه ایرانی دارید باید حتما امتحان تئوری و عملی را پشت سر بگذارید. اولین کار برای تازه واردین به استان کبک این است که با اداره راهنمایی رانندگی تماس بگیرند و وقت ملاقاتی تعیین کنند. لینک زیر حاوی اطلاعات لازم در این زمینه است:

https://saaq.gouv.qc.ca/en/reach-us/

در هنگام تماس از شما سوالاتی می شود و به شما گفته می شود تا در ملاقات حضوری چه مدارکی به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید حتما باید اصل مدارک خود را نیز به همراه ترجمه یا کپی ارائه دهید. مدارکی که معمولا از شما خواسته می شود برگه لندینگ و کارت اقامت، پاسپورت، کارت بهداشت (یا شماره آن) و مدارک مربوط به سابقه رانندگی شماست. ترجمه گواهی نامه شما نیز باید حتما در کانادا و توسط مترجمان مورد اعتماد اداره راهنمایی و رانندگی صورت گرفته باشد. گرفتن ساعت ملاقات به صورت آن لاین امکان ندارد و حتما باید از طریق تلفن انجام شود.

در شهر مونترال و در واقع در استان کبک مانند هرجای دیگر دنیا انواع مختلف یا پایه های مختلفی از گواهی نامه وجود دارد اما گواهی نامه معمول که برای راندن سواری (که شامل ون و مینی ون و تراک های کوچک هم می شود) class ۵ نام دارد. متقاضی این گواهی نامه باید دست کم ۱۶ سال تمام داشته باشد (البته افراد زیر ۱۸ سال برای گرفتن گواهی نامه باید از والدین خود رضایت نامه داشته باشند). برای اخذ گواهی نامه رانندگی در شهر مونترال باید ۵ مرحله را طی کنید:

  1.  شرکت در کلاس های تعلیم رانندگی
  2.  انجام آزمایش ها و معاینه های لازم
  3. پشت سر گذاشتن امتحان کتبی
  4. پشت سر گذاشتن امتحان عملی جاده
  5. دریافت گواهینامه

ادامه دارد

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 21 آذر 90 در همین وب سایت منتشر شده است

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar