قسمت ششم – آشنایی با کالج‌ها (دولتی یا عمومی) Community Colleges
02 مارس 2010 - 14:14
بازدید 205
11

در اینجا تلاش می‌کنیم تا یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش تحصیلات تکمیلی در کانادا را معرفی نماییم.      [توضیح: شاید ترکیب کالج‌ دولتی در این مطلب- با توجه به آنچه اغلب خوانندگان از قید دولتی در ذهن دارند (رایگان بودن و…)- ترکیب نامناسبی به نظر برسد. حقیقت این است که صفت دولتی توصیف دقیقی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در اینجا تلاش می‌کنیم تا یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش تحصیلات تکمیلی در کانادا را معرفی نماییم. 

 

  [توضیح: شاید ترکیب کالج‌ دولتی در این مطلب- با توجه به آنچه اغلب خوانندگان از قید دولتی در ذهن دارند (رایگان بودن و…)- ترکیب نامناسبی به نظر برسد. حقیقت این است که صفت دولتی توصیف دقیقی برای این دسته از کالج‌ها نیست اما از آنجا که این گروه از کالج‌ها در کانادا – به‌رغم آزادی عمل در تعیین خط‌ مشی و قوانین داخلی خود و البته لزوم پرداخت شهریه برای متقاضیان- تا حد زیادی نیز از کمک‌های دولتی بهره می‌گیرند، ما نیز در تعریف دسته‌بندی کالج‌های کانادا به دو گروه Private و Community، استفاده از این تعبیر را مناسب‌تر دیدیم. در ادامه مطلب به منظور پرهیز از تکرار این عبارت، به قید کلمه کالج بسنده می‌شود. بنابر این از این پس همه‌جا منظور از "کالج" همین دسته از کالج‌ها است.] 
 

درباره این کالج‌ها

ادامه تحصیل بعد از دبیرستان یا برای یک تغییر مسیر شغلی مثل یک سفر است و برای داشتن هر سفر موفقی باید راه‌های خوب را شناخت. کالج‌ها در کانادا همان راه‌های خوب هستند که در طول مسیرشان امکان انتخاب توقفگاه‌های بسیار متنوع و خوبی را برای شما فراهم می‌سازند. در این کالج‌ها رشته‌های متنوعی ارائه می‌شود از جمله رشته‌های چهارساله لیسانس تخصصی یا کاربردی (applied)، دوره‌های دوساله وابسته (associate)، فوق دیپلم‌ها (diploma) یا گواهینامه‌ها (certificate)، دروس پیش- تخصصی (pre-professional) و رشته‌های انتقالی از دانشگاه‌ها. این دسته ‌از کالج‌های کانادایی می‌توانند دانش و تجربه‌ای را که برای شروع سیر و سیاحت خود به آن نیاز دارید در اختیارتان بگذارند.  
 

تعریف این دسته از کالج‌ها

کالج‌های دولتی (community college) کدام‌ها هستند؟ این کالج‌ها مؤسساتی آموزشی برای ادامه تحصیل بعد از دبیرستان هستند که با نظارت دولت اداره و کنترل می‌شوند و به کامیونیتی‌هایی که در آن ایجاد شده‌اند خدمات ارائه می‌کنند. در اغلب مواقع آنها از مراجع اصلی یک کامیونیتی برای ادامه تحصیل بعد از پایان دبیرستان و یا به‌روز رسانی مهارت‌های شغلی محسوب می‌شوند. این کالج‌ها اغلب به ارائه رشته‌های فوق دیپلم یک‌ساله یا دوساله و یا ارائه گواهی‌نامه‌های معتبر در یک رشته خاص می‌پردازند. گرچه در برخی از آنها دوره‌های پیشرفته‌تر و طولانی‌تر برای اخذ مدرک لیسانس نیز وجود دارد اما این کالج‌ها عموما به ارائه برنامه‌های آموزشی‌ای می‌پردازند که نسبت به رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها به نیازهای بازار کار نزدیک‌تر هستند. گاه این برنامه‌ها شامل برخی دوره‌های مربوط به اشتغال از جمله دوره‌های کارآموزی نیز بوده و حوزه‌های مختلفی از بهداشت و درمان گرفته تا بیزینس، تکنولوژی و حتی هنرهای خلاق را شامل می‌شوند. گاهی خود کالج یک مرکز آموزشی عمومی است که رشته‌های متنوعی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند؛ گاه یک کالج بخشی از یک مجموعه آموزشی بزرگ‌تر متشکل از شبکه‌ای از شعبات است؛ گاه فقط به ارائه دروس در یک حوزه خاص مثلا صنعت یا کشاورزی می‌پردازد (برای مثال کالج کشاورزی یا کالج هنر یا طراحی یا کالج حقوق و امنیت عمومی و یا کالج مطالعات ملی). 
 

این دسته از کالج‌ها برخلاف کالج‌های خصوصی، ۴۵ تا ۸۰ درصد از سرمایه‌های اولیه برای تاسیس خود را از از محل اعتبارات دولت استانی تامین می‌کنند. باقی نیازهای مالی آنها نیز از طریق اخذ شهریه از دانشجویان و یا عقد قرارداد با بخش‌های صنعتی خصوصی یا دولتی تامین می‌شود. سیستم آموزشی کانادا زیر نظر دولت‌های استانی اداره می‌شود و ممکن است ساختار هر یک از این کالج‌ها نیز در هر استان با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال در استان انتاریو دو نوع عمده از این نوع کالج‌ها وجود دارد: کالج‌های هنرهای کاربردی و تکنولوژی و مؤسسات تکنولوژی و آموزش‌های پیشرفته. سیستم کالج‌های سکولار یا غیرمذهبی در دهه ۱۹۶۰ آغاز به کار نمود. البته کالج‌های خصوصی دیگری نیز در استان هستند که مبنای کار آنها باورهای اعتقادی است. کالج مسیحیان در کانادا، که آغاز به کار آن به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد، یکی از این کالج‌هاست.
 

جمعیت‌شناختی کالج‌ها 

بر اساس برآوردهای جدید کالج‌ها و مؤسسات آموزشی به بیش از ۹۰۰ هزار دانشجوی تمام‌وقت و ۱.۵ میلیون دانشجوی نیمه‌وقت خدمات ارائه می‌کنند. ‌این کالج‌ها در سرتاسر کشور بیش از ۹۰۰ شعبه دارند و با ارائه دروسی در زمینه بهداشت و سلامت، بیزینس، تکنولوژی، تجارت، ترفیع و ارتقا (upgrading) آکادمیک، هنرهای کاربردی و خلاق، خدمات اجتماعی، مهمانداری و هتلداری و آمادگی برای دانشگاه‌ها، توانسته‌اند توجه گرو‌های مختلفی از دانش‌آموزان و دانشجویان را به خود جلب نمایند. بسیاری از دانش‌آموزان که مقطع دبیرستان را به پایان رسانده‌اند، به محض فارغ‌التحصیل شدنشان به هدف یافتن کار در آینده و یا برای احراز شرایط لازم برای ورود به دانشگاه، در یکی از رشته‌های کالج‌ها شرکت می‌کنند. علاوه بر این گاهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز به منظورکسب برخی مهارت‌های ویژه وعملی که برای ورود به بازار کار الزامی است،  به تحصیل در کالج‌ها می‌پردازند. در نتیجه سن متوسط دانشجویان کالج‌ها و مؤسسات آموزشی در رشته‌های تمام‌‌وقت بین ۲۶ تا ۲۸ سال است. معنای این گفته این است که شما در کلاس‌های کالج‌ها با دانشجویانی از همه رده‌های سنی که هر یک در مرحله ‌خاصی از سفر علمی خود هستند، برخورد می‌کنید و این می‌تواند اطلاعات و بینشی به شما بدهد که احتمالا در کمتر جای دیگری خواهید توانست مشابه آن را بیابید. 
 

آنچه در این کالج‌ها ارائه می‌شود

در این کالج‌ها چه چیزهای دیگری به دست می‌آورید؟ اغلب کالج‌ها رشته‌های ۱ یا ۲ ساله‌ فوق دیپلم و رشته‌های وابسته ۲ ساله به همراه گواهی‌های متنوع ارائه می‌دهند. البته در برخی کالج‌ها دوره‌های ۳ ساله یا ۴ ساله لیسانس از جمله لیسانس تکنولوژی، لیسانس هنرهای کاربردی یا لیسانس علوم کاربردی نیز ارائه می‌شود. در برخی از کالج‌های مسیحیان نیز علاوه بر لیسانس‌های الهیات، کشیشی، تعلیمات مذهبی یا مطالعات انجیل، دوره‌های ۴ ساله لیسانس‌ هنر و علوم هم ارائه می‌شوند. در مجموع در این گروه از کالج‌ها هم رشته‌های آکادمیک در زمینه هنر و تکنولوژی ارائه می‌شود و هم آموزش‌های خاص شغلی.
 

معمولا برای دریافت مدرک در کالج‌ها نسبت به دانشگاه‌ها زمان کمتری لازم است. به علاوه هزینه دروس در کالج‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه‌تر از دانشگاه‌هاست هرچند که خصوصی یا دولتی بودن یک کالج‌ می‌تواند در مقدار این هزینه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. نوع مجوز ورود به این کالج‌ها نیز می‌تواند به شکل «مجوز آزاد» (فقط شرط داشتن دیپلم دبیرستان یا سن بالای هجده سال) باشد و یا این‌که شرایط خاص آکادمیک را شامل شود. علاوه بر این کالج‌ها می‌توانند قدم اولیه برای ورود به دانشگاه‌ها باشند: معمولا بین  این نوع کالج‌ها و دانشگاه‌های نزدیک به آنها چیزی به نام موافقت‌نامه «مفصل» (articulation) وجود دارد. وجود این موافقت‌نامه به معنای این است که دانشگاه مزبور دروس و رشته‌های تدریس شده در کالج مورد نظر را، در صورت حضور دانشجوی آن کالج در یکی از رشته‌های مرتبط، به رسمیت می‌شناسد. بنابر این اگر دانشجویی بخواهد از یک کالج به یک دانشگاه انتقال پیدا کند احتمالا می‌تواند دروس معتبری را که پیش‌تر گذرانده به حساب رشته جدید خود بگذارد. 
 

تفاوت‌ها و تمایزات

کالج‌ها موسسات پویایی هستند که به منظور تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی روز جامعه خود طراحی شده‌اند.  بخشی از موجودیت منحصر به فرد آنها به ترکیب هوشمندانه‌ای بازمی‌گردد که میان دانش با کیفیت و پیشرفته و دروس کارفرما- محور و نیز مرتبط با صنایع برقرار کرده‌اند. کالج‌ها و موسسات آموزشی از این دست در مقایسه با دانشگاه‌ها کلاس‌های کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تری دارند، قدرت انتخاب‌ در میان رشته‌های ارائه شده در شعبات بیشتر است، نسبت فضاهای کتابخانه‌ای آنها به فضاهای کلاسی‌اشان بالاتر و بهتر است، شیوه تدریس تعاملی‌تری دارند، میزان دوره‌های کو- آپ در آنها بیشتر است، فرصت‌های عملی و تجربی در آنها بیشتر و ملزومات ثبت‌نام در آنها کلی‌تر است. 
 

تصمیم‌گیری

حال ببینیم که برای ورود به یک کالج چطور باید تصمیم گرفت؟ قبل از هر چیز باید بدانید که به چه رشته‌ای علاقه دارید و بعد باید جایی را پیدا کنید که آن رشته را ارائه می‌کند. عوامل دیگر از جمله مدت زمانی که می‌خواهید برای تحصیل در یک مؤسسه آموزشی باشید، استفاده از کمک هزینه تحصیلی، هزینه کلاس‌ها، فاصله آن محل تا محل سکونت شما و غیره نیز می‌توانند از عوامل تعیین‌کننده باشند. بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده‌های Campus Starter کالج‌های کانادا از جمله جاهایی است که می‌تواند در مراحل ابتدایی تصمیم‌گیری به شما کمک کند. بعد از این که محل تحصیل مناسب با خواسته‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید، وب‌سایت آنها را چک کنید. این سایت به شما می‌گوید که چطور می‌توانید بروشور و کاتالوگ محل مورد نظر را درخواست یا تهیه کنید یا با چه کسی تماس بگیرید. بعد تماس بگیرید یا حتی برای دیدار حضوری به محل بروید….خجول نباشید! موضوع تحصیلتان در میان است. بعد هم وقت بگذارید و باقی جاهای سایت را برای کسب اطلاعات بیشتر که می‌تواند برای انتخاب مسیر درست در آینده به شما کمک کند، چک کنید. 
 

اصل مقالات را اینجا و اینجا ببینید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar