قسمت بیست و یکم – حقوق مالک و مستاجر در کبک
10 دسامبر 2016 - 20:44
بازدید 381
10

   درادامه بحث اجاره خانه در شهر مونترال بخشی بود که با وجود اهمیتی که داشت از قلم افتاد. در این نوشتار قصد داریم به این مورد بپردازیم. آنچه که بسیاری از تازه واردین به کبک از آن آگاه نیستند و این مسئله گاهی باعث سوء استفاده موجرین یا به دردسر افتادن مستاجران می شود […]

ارسال توسط :
پ
پ

  

درادامه بحث اجاره خانه در شهر مونترال بخشی بود که با وجود اهمیتی که داشت از قلم افتاد. در این نوشتار قصد داریم به این مورد بپردازیم.

آنچه که بسیاری از تازه واردین به کبک از آن آگاه نیستند و این مسئله گاهی باعث سوء استفاده موجرین یا به دردسر افتادن مستاجران می شود این است که قوانین و مقررات مربوط به اجاره خانه، حقوق و وظایف مالک و مستاجر، میزان و نحوه اضافه کردن اجاره بها و جابه جایی یا تخلیه واحد استیجاری در استان کبک با ایران و حتی با سایر استانهای کانادا متفاوت است.

در استان کبک اجاره نشین به اصطلاح خوش نشین است. قوانین مالک و مستاجر در استان کبک کاملا به نفع مستاجر تنظیم شده است و از همین رو در بسیاری موارد دیده میشود که بخصوص نسلهای قدیمیتر ساکن این استان، اجاره کردن را بر خرید خانه ترجیح میدهند و گاهی تا پایان عمر در خانه اجارهای میمانند بدون این که دغدغه خانه بدوشی داشته باشند.

به عنوان مثال در استان کبک مالک تا وقتی که مستاجر نخواهد خانه را تخلیه کند نمیتواند قرارداد اجاره را فسخ کند یا اجاره بها را افزایش دهد. مگر این که با داشتن دلایل کافی و قانع کننده (مثلا این که خود یا فرزندش برای سکونت به خانه نیاز دارند) به دادگاه مراجعه کند و با رای دادگاه خانه را پس بگیرد یا اجاره بها را به خاطر انجام تعمیرات اساسی و مهم افزایش دهد.

به خاطر همین است که در استان کبک از بهانه جوییهای وقت و بیوقت صاحب خانه و خانه بدوشی مستاجر به خاطر افزایش بی حساب و کتاب اجارهبها بعد از ۱۲ ماه خبری نیست و حتی این صاحبخانه است که باید هنگام عقد قرارداد مراقب باشد تا وظایف یا شرایطی بیش از آنچه مرسوم است بر او محول نشود.

قوانین مربوط به اجاره خانه در قانون مدنی کبک یا Civil Code of Quebec به تفصیل مورد بحث قرارگرفته است.

ادارهای که وظیفه نظارت بر ملکهای استیجاری و قراردادهای بین موجر و مستاجر و نیز حل و فصل شکایات و اختلافهای طرفین را برعهده دارد Régie du logement du Québec خوانده میشود که در واقع یک هیئت حل اختلاف است و اختیارات قانونی دارد. در زیر موارد مهمی که در زمینه قرارداد اجاره مسکونی وجود دارد آوردهایم.

قرارداد اجاره

در استان کبک لازم است اجاره نامه کتبی که به منزله قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر است توسط طرفین امضا شود. این اجاره نامه فرمت خاصی دارد و میتوان آن را از کتاب فروشیها و مغازهها یا داروخانههای محلی تهیه کرد. این قرارداد برای مدت خاصی تنظیم میشود و شرایط اجاره خانه به تفصیل در آن ذکر شده است.

وظایف مالک

مالک موظف است در تاریخ قرارداد ملک را در شرایط مناسب به موجر تحویل دهد. شرایط مناسب یعنی خانه یا واحد مسکونی باید از هر نظر متناسب با کیفیت استاندارد، امن و پاکیزه باشد و آسایش و آرامش ساکنین را تامین کند. مالک نمی تواند ملکی را خارج از مصرفی که برای آن در نظر گرفته شده اجاره دهد مثلا ملک مسکونی را به عنوان ملک تجاری اجاره دهد.

وظایف مستاجر

مستاجر لازم است در حفظ و نگهداری ملکی که در اختیارش قرارداده شده بکوشد و اگر در خانه تغییری ایجاد می کند باید در موقع تحویل ملک آن را مجددا به شکلی که در ابتدا بوده بازگرداند. باید ملک را به همان منظوری که اجاره کرده استفاده کند وگرنه مالک میتواند ملک را پس بگیرد. مستاجر باید اجاره بها را سر موقع بپردازد.

تعمیرات

اگر ملک اجارهای نیاز به تعمیر داشته باشد درصورتی که تعمیر مورد نیاز جزئی باشد مستاجر میتواند بدون هماهنگی با مالک آن تعمیر را به هزینه خود انجام دهد. (مثل چکه کردن شیر یا تعویض فیلتر سیستم گرمایش). اگر تعمیر کلی باشد مستاجر باید با مالک تماس بگیرد و به او اجازه دهد تا وارد خانه شده و مشکل را بررسی کند. مالک نیز باید در مدت معقولی مشکل را برطرف کند. اگر انجام تعمیر بسیار ضروری باشد و انجام ندادن آن خطر جانی یا مالی برای مستاجر به همراه داشته باشد مستاجر میتواند در اسرع وقت تعمیر را انجام دهد و بعدا هزینهای که پرداخت کرده از اجاره بها کسر کند. هر اختلاف نظری که بین مالک و مستاجر در این زمینهها وجود داشته باشند میتوانند به Regie du logement مراجعه کنند و با داوری کارشناسان مسئله را حل کنند.

مستاجر موظف است تا پایان زمان قرارداد، اجاره بها را تمام و کمال پرداخت کند. اگر مستاجر بخواهد قبل از این تاریخ خانه را تخلیه کند راه آن این است که به شخص دیگری اجاره دهد. به این کار Subletting میگویند. این کار باید با توافق مالک صورت بگیرد ولی قرارداد بین مستاجر و ساکن جدید خانه است یعنی مستاجر هنوز برای قرارداد خود با مالک مسئول است و اگر ساکن جدید اجاره بها را پرداخت نکند مسئولیت از مستاجر اصلی ساقط نمی شود. قرارداد Sublet تا پایان قرارداد مستاجر اصلی است و بعد از آن مستاجر جدید باید قراردادی را با صاحب خانه تنظیم کند و دیگر مسئولیتی متوجه مستاجر اول نیست. از طرفی مالک نمی تواند قرارداد اجاره را با مستاجر جدید امضا نکند یا شرایط اجاره یا اجاره بها را تغییر اساسی بدهد مگر این که دلایل کافی در دست داشته باشد (مثلا مستاجر جدید از سابقه مالی خوبی برخوردار نباشد و ثابت شود قادر به پرداخت اجاره نیست.)

ادامه دارد…

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

 توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 22 دی 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar