قسمت بیستم – نکات تکمیلی در دریافت گواهی‌نامه رانندگی در مونترال
02 دسامبر 2016 - 20:36
بازدید 442
8

  همان طور که در نوشتار قبل اشاره شد دریافت گواهی نامه رانندگی در استان کبک در ۵ مرحله انجام میشود. به این نکته مجددا اشاره میکنیم برای دریافت گواهینامه  شما باید در اولین فرصت با شماره ۵۱۴۹۵۴۷۷۷۱ تماس بگیرید و زمانی را برای انجام تستهای اولیه مانند تست بینایی و سلامتی و همچنین امتحان […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

همان طور که در نوشتار قبل اشاره شد دریافت گواهی نامه رانندگی در استان کبک در ۵ مرحله انجام میشود.

به این نکته مجددا اشاره میکنیم برای دریافت گواهینامه  شما باید در اولین فرصت با شماره ۵۱۴۹۵۴۷۷۷۱ تماس بگیرید و زمانی را برای انجام تستهای اولیه مانند تست بینایی و سلامتی و همچنین امتحان آیین نامه تعیین کنید.

در این تماس باید حتما درباره مدراک لازم که باید به همراه داشته باشید اطلاع حاصل کنید. قرار معمولا برای ۴ تا ۶ هفته بعد تعیین میشود. سعی کنید قرار را در ساعات اولیه وقت اداری بگیرید به خاطر اینکه اگر طبق نظر افسر و همین طور مدارک مربوط به سابقه رانندگیتان از کلاسهای تئوری و عملی رانندگی معاف باشید ممکن است بتوانید در صورت قبولی در امتحان آئین نامه در همان روز در امتحان شهر نیز شرکت کنید و گواهینامه خود را بگیرید.

توجه داشته باشید که ممکن است مراحل آزمون که شامل

  1. ارائه مدارک
  2.  گرفتن عکس
  3. معاینه چشم
  4.  پرکردن فرمهای مختلف
  5. انجام تست و آزمونهای آئیننامه و شهر

نکته این که انجام مراحل فوق ممکن است تمام روز یا تا پایان وقت اداری طول بکشد پس بخصوص اگر فرزند یا فرزندان خود را به همراه دارید تمهیداتی فراهم کنید تا زمان انتظار برایتان مشکل ساز نشود.

نکته دیگر این که در هنگام مراجعه حتما اصل مدارک خود را به همراه داشته باشید و مطمئن شوید ترجمه ها مورد تایید اداره راهنمایی و رانندگی باشد (در این مورد میتوانید به صورت تلفنی سوال کنید) وگرنه قرار خود را از دست میدهید و باید مجددا قراری برای آینده تعیین کنید.

در فرصتی که تا روز امتحان آئین نامه باقی است شما میتوانید با مطالعه جزوه ها و یا سی دی های موجود خود را برای این آزمون آماده کنید. در تماس تلفنی به شما گفته میشود چه کتابهایی را باید بخوانید. از اینجا می توانید نسخه چاپی یا PDF کتابها را سفارش دهید اما معمولا کتاب و سی دی های مربوط به امتحان آئیننامه در کتابخانههای محلی موجود است و یا با کمی پرس و جو از دوستان و آشنایان میتوانید آنها را مجانی تهیه کنید. امتحان کتبی با رایانه و به صورت چندگزینهای انجام میشود و شما میتوانید نمونه سوالات امتحانی را در بعضی وبسایتها از جمله وبسایت اداره راهنمایی رانندگی یا این لینک پیداکنید. مطالعه نمونه سوالات امتحانی کمک بزرگی است اما برای شرکت در آزمون تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتابها را نیز مطالعه کنید.

امتحان به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه برگزار میشود و شما میتوانید برای امتحان از مترجم هم استفاده کنید که البته باید قبلا به اداره راهنمایی رانندگی اطلاع دهید. در بعضی موسسات آموزش رانندگی ایرانی ممکن است بتوانید جزوهها را به زبان فارسی هم پیدا کنید ولی توصیه این است که به هر زبانی که میخواهید امتحان دهید کتابها را به همان زبان مطالعه کنید.

حتی اگر راننده خوبی هستید امتحان کتبی رانندگی را جدی بگیرید زیرا شما را برای امتحان عملی آماده میکند. چرا که بر خلاف انتظار، راننده های حرفه ای که از ایران می آیند در امتحان عملی و حتی امتحان آئین نامه بیشتر مردود میشوند.

بعد از قبولی در امتحان کتبی یا تئوری که Knowledge test  نیز گفته میشود شما باید در امتحان عملی یا شهر شرکت کنید. اگر سابقه رانندگی شما به حساب نیاید شما باید در یکی از موسسات آموزش رانندگی دوره های تئوری و عملی را بگذرانید. البته در این حالت بین امتحان تئوری و عملی باید دست کم ده ماه فاصله باشد. اما اگر سوابق رانندگی شما قابل قبول باشد میتوانید بلافاصله (در همان روز امتحان تئوری یا با چند روز فاصله) در امتحان عملی شرکت کنید. البته به شما توصیه میکنیم حتما قبل از امتحان دست کم در یک یا دو جلسه تمرین رانندگی شرکت کنید تا با مقررات و اصول رانندگی در کبک به خوبی آشنا شوید.

در روز امتحان عملی شما با ماشین خود یا ماشینی که اجاره کرده اید امتحان خواهید داد. اگر میخواهید از ماشین خود یا نزدیکان استفاده کنید متوجه باشید که ماشین باید از استاندارد مناسبی برخوردار باشد و افسر با دقت و وسواس عملکرد ماشین و آنچه به ایمنی آن مربوط میشود مثل کمربند ایمنی، آینه ها، تایر، ترمز و حتی شرایط فنی ماشین را بررسی خواهد کرد و اگر کوچکترین ایرادی ببیند اجازه نخواهد داد شما امتحان بدهید و قرار دیگری برایتان تعیین خواهد کرد به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند از ماشین های اجارهای که مورد تایید است استفاده کنند. این ماشین ها را میتوانید روز امتحان از موسساتی که در مجاورت اداره راهنمایی و رانندگی قراردارند یا موسسهای که در آن تمرین رانندگی کرده اید اجاره کنید.

در امتحان عملی رانندگی سعی نکنید مهارتهای خود در لایی کشیدن یا پارک دوبل تنها در یک حرکت یا دنده معکوس کشیدن را به رخ افسر ممتحن خود بکشید.

این موارد حتی ممکن است باعث مردود شدن شما بشود. در این امتحان که بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد دقت شما در رعایت مسائل ایمنی، توقف به جا، سرعت مناسب، احترام به حقوق سایر رانندگان و عابرین پیاده و توجه به تمام نکاتی که در آئین نامه ذکر شده است مورد ارزیابی قرارمیگیرد.

هزینه اخذ گواهی نامه حدود ۱۵۰ دلار است که باید به این مقدار هزینه احتمالی آموزش یا تمرین و اجاره ماشین را نیز اضافه کرد.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 8 دی 90 در همین وب سایت منتشر شده است 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar