رشته تکنولوژی اطلاعات در استان کبک- تصویر کلی
08 جولای 2011 - 20:47
بازدید 343
9

مهدی دبیرزاده استان کبک بزرگ‌ترین استان کانادا و تنها استانی است که زبان اکثریت مردم آن فرانسه است؛ با اینحال وقتی‌ صحبت از تکنولوژی می‌شود، به خاطر موقعیت‌های شغلی‌ زیاد در این زمینه نام این استان به ذهن متبادر می‌شود. آمار هم نشان دهنده این مطلب است؛ در سال ۲۰۰۸ تعداد شاغلین در زمینه تکنولوژی اطلاعات بالغ بر صد […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهدی دبیرزاده

استان کبک بزرگ‌ترین استان کانادا و تنها استانی است که زبان اکثریت مردم آن فرانسه است؛ با اینحال وقتی‌ صحبت از تکنولوژی می‌شود، به خاطر موقعیت‌های شغلی‌ زیاد در این زمینه نام این استان به ذهن متبادر می‌شود. آمار هم نشان دهنده این مطلب است؛ در سال ۲۰۰۸ تعداد شاغلین در زمینه تکنولوژی اطلاعات بالغ بر صد هزار نفر بوده است. حدود ۵۲% از سرمایه‌گذری‌ها در زمینه تاسیس شرکت‌ها و ایجاد کار و کسب‌های کوچک در کل کانادا در استان کبک انجام شده است. از این مقدار حدود ۶۱% به بخش تکنولوژی اختصاص یافته است. این امر موجب ایجاد بازار کار خوب به ویژه برای افراد متخصص مهاجر شده است. 

شهر مونترال پایتخت اصلی‌ فناوری پیشرفته در استان کبک است. در واقع، این شهر یکی‌ از مراکز اصلی‌ فناوری پیشرفته در آمریکای شمالی و یک هسته اصلی‌ در زمینه تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ITC)، تکنولوژی هوا فضا و علوم طبیعی است. دانشگاه‌های شهر مونترال جز دانشگاه‌هایی با بیشترین میزان بودجه تحقیقاتی‌ در کشور کانادا می‌باشند. صدها مرکز تحقیقاتی‌ نیز در این شهر فعال هستند و این مراکز در دو بخش خصوصی و دولتی استقرار یافته‌اند. 

شبکه شکل گرفته در ارتباط با فناوری پیشرفته در مونترال به سه بخش اصلی‌ تقسیم می‌شود:

۱- تکنولوژی هوافضا

 این بخش شامل ۲۳۴ کمپانی است که در حدود ۴۰،۰۰۰ کارمند دارند و ۹۸ % از این بخش در مونترال مستقر می‌باشد؛ درواقع، شهر مونترال بعد از سیاتل و تولوز سومین مارکز هوافضای دنیا است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۹ درامد سلانه این صنعت مبلغی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بوده است. کمپانی‌های فعال در این زمینه شامل: Aircanada ، Bell Helicopter, Bombardier arospace, CAE, pratt & Whitney Canada, Rolls_ Royce Canada.

۲-علوم طبیعی (زیستی) life science

این قسمت از فناوری پیشرفته شامل شرکت‌های دارویی است که در برگیرنده ۶۲۰ کمپانی می‌باشد و بالغ بر ۴۳۰،۰۰۰ نفر در آنها اشتغال دارند.

۳-اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات

این بخش از صنعت دربرگیرنده ۵۰۰۰ کمپانی است که بیش از ۱۲۰،۰۰۰ نفر در آنها به کار اشتغال یافته‌اند. این بخش حدوداً ۱۰ درصد کل مشاغل در شهر مونترال را شامل می‌شود.

فهرست ذیل برخی‌ از مشخصات بخش اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات شهر مونترال است:

۱- یکی‌ از بزرگ‌ترین مرکز دنیا در زمینه تولید نرم‌افزار‌های جلوهی ویژه  special effect 

۲- دارنده بیشترین مقام‌های هنرهای الکترونیک از Linz, Austria

۳- دارنده شهرت جهانی‌ در زمینه خلاقیت در بخش فن‌آوری سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری

۴- شهر مونترال هفتمین شهر در زمینه تجمع کار فناوری پیشرفته در آمریکای شمالی است.

۵- این بخش ۱۲ میلیارد درامد و در حدود ۵ میلیارد صادرات دارد.

۶- در شهر مونترال حدود ۱۲۵۰۰ کارمند در زمینه پژوهش و توسعه (resrasch and development) به کار در دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی مشغول می‌باشند.

بعضی‌ از این مراکز تحقیقاتی عبارتند از:

  • McGill Centre for Intelligent Machines 
  • The Microsystems Strategic Alliance of Québec
  • Concordia Centre for Signal Processing and Communications
  • McGill Centre for Bioinformatics

 

کمپانی‌هایی‌ که بخش اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات را تشکیل می‌دهند در زمینه‌هایی چون تولید نرم‌افزار، ارائه سرویس‌های ارتباطات و بخش نرم‌افزار‌های چندرسانه‌ای (multimedia) فعالیت دارند. لازم به ذکر است که بخش نرم‌افزار‌های چند‌رسانه‌ای بیشترین رشد را در این بین دارا می‌باشد؛ این امر بخاطر اشتیاق بازار به بازی‌های ویدئویی است. از سال ۲۰۰۳ هنرهای کامپیوتری منجر به پیشرفت بخش چندرسانه‌ای شده است. در شرکت‌هایی تولیدکننده بازی‌های کامپیوتری، حدود ۵۸۰۰ متخصص به کار مشغول هستند. بخش‌های دیگر مانند تولید نرم‌افزار و سرویس‌های کامپیوتری و سرویس‌های خدمات مشاوره کامپیوتری بالغ بر ۶۰۰۰۰ پرسنل متخصص را در برمی‌گیرند.

شرکت‌های اصلی‌ در این زمینه:

  • خدمات رسانه‌های دیجیتالی: Ubisoft, Electronic Art, Artificial Mind and Movment, Eidos
  • صنعت: IBM, Matrox, CAE, Positron, Triton, Harris, SR Telecome
  • نرم‌افزار: Errcison, SAP, SDL, ۲۰۲۰ Technologies, Nstien
  • خدمات انفورماتیک: Xerox, Canon, HP, Campuware, DMR
  • خدمات ارتباطات : Bell Canada, Rogers, Videotron, Telus
  • خدمات صدا و تصویر دیجیتال: Astral Media, IMAX,/National Film Board, Autodesk
  • هنر‌های کامپیوتری: SAT, Elektra, Mutek, Hexagram

 آیا می‌دانید که در دسامبر ۲۰۰۹ شرکت ubisoft بازی کامپیوتری "avatar" را به صورت سه‌بعدی به بازار ارائه کرده است؟ همچنین این شرکت تولیدکننده بازی‌های ویدئو معروف شاهزاده پارسی Prince of Persia است.

شرکت CAE نیز یکی‌ از بزرگترین تولیدکننده‌های flight simulator و اولین شرکتی است که برنامه Simulator را برای ایرباس ۳۸۰ (بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا در حل حاضر) تولید کرده است.

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar