تغییر قوانین نیروی متخصص فدرال بنفع جوانان؛ نیروهای نیمه ماهر و …
11 فوریه 2012 - 19:01
بازدید 474
7

علی مختاری؛ اگر به یاد داشته باشید اوایل سال گذشته فراخوانی برای ارایه پیشنهادات در مورد اصلاح برنامه نیروی متخصص فدرال از سوی وزارت مهاجرت اعلام شد که کنپارس نیز دیدگاههای خود را اعلام کرد. در نهایت تابستان گذشته اداره مهاجرت جمع بندی نظرات را در این خصوص اعلام کرد که می توانید سابقه این […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

اگر به یاد داشته باشید اوایل سال گذشته فراخوانی برای ارایه پیشنهادات در مورد اصلاح برنامه نیروی متخصص فدرال از سوی وزارت مهاجرت اعلام شد که کنپارس نیز دیدگاههای خود را اعلام کرد. در نهایت تابستان گذشته اداره مهاجرت جمع بندی نظرات را در این خصوص اعلام کرد که می توانید سابقه این موضوع را از این لینک دنبال کنید. خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که این تغییرات جدی هستند و در آینده ای نه چندان دور برای اجرا از تابستان آینده اعلام خواهند شد.

این تغییرات چیست و چه کسانی از آن نفع می برند؟

این روزها بسیاری از کارفرمایان کانادایی در یافتن نیروی کار مورد نیاز خود در میان مهاجران ناتوانند و به شدت از سیاستهای دولت هارپر در محدود ساختن رشته ها به ۲۹ حوزه و گذاشتن ظرفیت بسیار محدود برای جذب مهاجر گله مندند که در این مورد می توانم شما را به سخنان یکی از شرکت کنندگان جلسه کمیته مهاجرت و شهروندی مجلس در ۲۷ اکتبر سال ۲۰۱۱ ارجاع کنم (می توانید ویدیوی آرا اینجا ببینید). وی گزارش کاملی از وضعیت بازار کار کانادا و کمبود شدید نیروی کار به خصوص نیروی کار نیمه ماهر ارایه می کند و معترض اداره مهاجرت در کم کردن روند پذیرش مهاجر است. از این جهت دولت هارپر آماج انتقادات فراوانی است که در تصمیمات آنان تاثیر گذار است.

با توجه به اعلامیه های اداره مهاجرت و نیز آنچه در بازار کار کانادا می گذرد به نظر می رسد تغییرات در دو جهت است از یک سو سن متقاضی اهمیت بیشتری می یابد به گونه ای که دریافت ویزای اقامت دایم در این برنامه برای بالای ۳۵ سال سخت خواهد شد و از سوی دیگر برنامه منطقی تر شده و امکان دریافت سقف امتیاز برای نیروهای نیمه ماهر با تحصیلات کمتر دانشگاهی و یا تنها با داشتن مدارک دوره های فنی و حرفه ای ممکن خواهد شد. به عنوان مثال میزان دریافت امتیاز زبان برای نمره مشابه در مورد یک جوشکار متفاوت از یک پزشک خواهد بود و …..

در حال حاضر چگونگی محاسبه نمره زبان و نیز سطح تحصیلات برای یک اپراتور جرثقیل و یک استاد دانشگاه یکسان است و این البته منطقی نیست چرا که نوعا افراد با این نوع مشاغل نه توان یا امکان زبان آموزی مانند یک استاد دانشگاه را دارند و نه پس از مهاجرت به کانادا برای کار و زندگی در محیط جدید نیازمند آن سطح از دانش زبان هستند. این وضعیت باعث شده است که شانس جذب نیروهای فنی و نیمه ماهر در قانون فعلی پایین بیاید.

کوتاه سخن اینکه با اعمال تغییرات جدید جوانترها و صاحبان حرفه های فنی و تکنسینی شرایط بهتری خواهند داشت و خواهند توانست فرصت مهاجرت را بدست آورند. از سوی دیگر با توجه به تشنگی بیش از حد بازار به بخشی از این تخصصها بعید است که ظرفیت این رشته ها مانند رشته های فعلی در این حد محدود باشد. البته این به معنی آن نیست که رشته های فعلی کاملا از گردونه خارج می شوند بلکه احتمال می رود این رشته ها همچنان با ظرفیتهای محدود اعلام شوند.

به نظر بنده رشته های زیر می تواند نمونه ای از مشاغلی باشند که در تغییرات جدید به آنها توجه ویژه خواهد شد: 

اپراتور جرثقیل

راننده ماشین آلات سنگین

مکانیک اتومبیل

مکانیک ماشینهای سنگین

لوله کش

جوشکار

برقکار

تکنسین کامپیوتر

تکنسین الکترونیک

تکنسینهای صنایع نفتی

آجر چین و مشاغل مربوط به ساختمان

تکنسین معماری 

مشاغل حوزه چوب بری و کار با چوب

تکنسین دندانپزشکی

تکنسین داروخانه

تکنسین آزمایشگاه

تکنسین فیزیوتراپی

تکنسین رادیولوژی؛ ام آر آی و … 

بهیار

مشاغل مربوط به ارایه خدمات به افراد مسن

آشپز

سرآشپز

مدیر هتل

رسپشنیست هتل

راهنمای تور 

و ….

این مقررات احتمالا از کی قابل اجرا خواهند بود؟

با توجه به سنت اداره مهاجرت در اعمال تغییرات در ماه جون احتمال می رود شرایط جدید؛ رشته های جدید و ظرفیتهای آنان در اواخر ماه جون همین امسال اعلام شود به این ترتیب فصل تازه ای در برنامه نیروی متخصص فدرال گشوده خواهد شد.

چه باید کرد؟

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که امکان اقدام در رشته های موجود را دارید ولی ظرفیت رشته شما تکمیل شده است نا امید نشوید چون احتمال تکرار این رشته ها بسیار زیاد است و اگر شغل شما فنی و حرفه ای است و پیش از این بعید می دانستید نمره قبولی برای مهاجرت بیاورید  با جدیت به فکر گرفتن نمره آیلتس باشید که در تابستان بتوانید در اولین فرصت پرونده خود را باز کنید و با مانع نمره زبان روبرو نباشید. احتمال زیادی می دهم که تعداد قابل توجهی رشته شغلی در تابستان اعلام شود و گروه بزرگی از متقاضیان امکان استفاده از این شرایط را خواهند داشت.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar