تعطیلی روز کارگر در کانادا
22 آگوست 2010 - 23:09
بازدید 229
9

آگاهی از تعطیلات رسمی و مهم در کانادا از زوایای مختلف اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین این تعطیلات روز کارگر یا labour dayاست که چون فردای آن، اولین روز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در کشور و در واقع پایان تعطیلات تابستانی محسوب می‌شود برای خانواده‌ها اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. با این روز بیشتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

آگاهی از تعطیلات رسمی و مهم در کانادا از زوایای مختلف اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین این تعطیلات روز کارگر یا labour dayاست که چون فردای آن، اولین روز بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در کشور و در واقع پایان تعطیلات تابستانی محسوب می‌شود برای خانواده‌ها اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. با این روز بیشتر آشنا شویم.

 

روز کارگر در کانادا مصادف است با اولین دوشنبه ماه سپتامبر هر سال. انتخاب این روز در ابتدا به این دلیل بوده تا کارگران فرصتی بیابند تا برای کسب شرایط بهتر کاری و یا حقوق بالاتر به گردهمایی و تجمع بپردازند. در حال حاضر این روز بخشی از یک تعطیلات آخر هفته طولانی long weekendبرای اغلب کانادایی‌ها است.

 

در این روز افراد چه می‌کنند؟

به طور سنتی این روز، روزی بوده که کارگران در تجمعات یا پیک‌نیک‌هایی که توسط اتحادیه‌های مربوط به آنها برگزار می‌شده شرکت می‌کردند. در اغلب اوقات هدف از این تجمعات تلاش برای کسب حقوق و شرایط بهتر کاری بوده است. هنوز هم برای برخی کانادایی‌ها روز کارگر جایگاه مشابهی دارد اما اغلب افراد این اولین دوشنبه تعطیل سپتامبر را در واقع فرصتی برای آخرین سفر‌های تابستانی احتمالا به ویلاهای حومه شهر و یا گذران اوقات با خانواده و دوستان در پیک‌نیک، نمایشگاه‌ها، فستیوال‌ها و تماشای مراسم آتش‌بازی می‌دانند. برای جوان‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان تعطیلات روز کارگر در حقیقت آخرین فرصتی است که آنها می‌توانند پیش از گشایش مدارس یا دانشگاه‌ها، در سفر، تفریح یا مهمانی سپری کنند.

 

در این تعطیلات آخر هفته علاقه‌مندان به فوتبال (راگبی) احتمالا بیشتر وقت خود را صرف تماشای زنده یا تلویزیونی بازی‌های فوتبال با عنوان Labour Day Classicمی‌کنند. معمولا در این چند روز سه مسابقه بین تیم‌های برتر لیگ کانادا برگزار می‌شود. یکی از این سه مسابقه در یکشنبه قبل از روز کارگر و دوتای دیگر در روز دوشنبه برگزار می‌شود.

 

زندگی اجتماعی

در این روز دفاتر پستی، بسیاری از بیزینس‌ها و خیلی از موسسات در کانادا تعطیل هستند. مدارس و دیگر موسسات آموزشی نیز در این روز تعطیل هستند و این روز در واقع آخرین روز تعطیلات تابستانی برای این موسسات محسوب می‌شود. بسیاری از خطوط حمل و نقل عمومی یا اتوبوس‌رانی در این روز به شیوه روزهای تعطیل یا به اصطلاح Sunday servicesخدمات‌رسانی می‌کنند. برخی از خطوط کم‌ترددتر هم ممکن است به طور کامل تعطیل باشند. در برخی نقاط به ویژه در مرکز شهر تورنتو به دلیل برگزاری رژه، در مسیر تردد خودروها نیز تغییرات و محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. از طرف دیگر ممکن است که به دلیل ازدحام حاصل از بازگشت افراد از آخرین سفر تابستانی، در فرودگاه‌ها و بزرگ‌راه‌ها نیز شاهد ترافیک شدید و گاه راه‌بندان باشیم.

 

سابقه روز کارگر

منشاء روز کارگر را باید در ۱۴ ایپریل سال ۱۸۷۲ جستجو کرد، زمانی که انجمن حرف ومشاغل  تورنتوToronto Trades Assemblyکه به اختصار به آن TTAگفته می‌شد، نخستین گردهمایی و تظاهرات به منظور دفاع از حقوق کارگران را با دعوت از اتحادیه‌های ۲۷ گانه خود برای ابراز حمایت و شرکت در آن به راه انداخت. هدف از این تظاهرات درخواست آزادی روسای اتحادیه چاپ بود که به اعتراض در مقابل تصمیم صاحبان این صنعت مبنی بر ۹ ساعت کار در روز یا به عبارت دیگر ۵۸ ساعت کار در هفته به اعتراض برخاسته و به زندان افتاده بودند. در آن زمان هنوز داشتن اتحادیه غیرقانونی محسوب می‌شد و دست زدن به اعتصاب نوعی جرم بر علیه امنیت بازار کار به حساب می‌آمد. با این وجود انجمن حرف و مشاغل تورنتو در آن زمان برای خود هویتی شناخته شده داشت و کارگران را تشویق می‌کرد تا برای خود اتحادیه تشکیل دهند، در دعواهای میان کارفرمایان و کارکنان نقش میانجی را ایفا می‌کرد و نسبت به بدرفتاری با کارکنان به کارفرمایان تذکر می‌داد.

 

دعوت اتحادیه از افراد برای شرکت در تظاهرات مذکور با استقبال بی‌سابقه و گسترده کارگران مواجه شد و این استقبال به حدی بود که از آن پس مسئولین دیگر نتوانستند نقش اتحادیه حرف و مشاغل را در جامعه رو به رشد آن روز کانادا نادیده بگیرند. چند ماه بعد رژه مشابهی در شهر اتاوا تشکیل داده شد و شرکت‌کنندگان در این رژه از مقابل خانه نخستین نخست‌وزیر کانادا، سر جان مک‌دانلد، عبور کردند. در پایان همان روز آقای نخست‌وزیر در مقابل اجتماع‌‌کنندگان حاضر شد و به آنها قول داد تا کلیه قوانین کانادایی خشونت‌آمیز علیه اتحادیه‌ها را لغو نماید. این اتفاق نیز در سال ۱۸۷۲ رخ داد و نتیجه نهایی آن تاسیس کنگره کارگران کانادایی در سال ۱۸۷۳ بود.

 

ابتدا بزرگداشت روز کارگر در فصل بهار برگزار می‌شد اما در سال ۱۸۹۴ این روز به پاییز منتقل شد. تعطیلات مشابهی با همین نام و در همین روز در ایالات متحده امریکا نیز وجود دارد. اتحایه‌های کارگری کانادایی افتخار می‌کنند که تلاش‌های آنها سبب شده تا چنین روزی در تاریخ این کشور ثبت شود. بسیاری از کشورها برای بزرگداشت حقوق کارگران یک روز تعطیل را در نظر گرفته‌اند که معمولا روز اول ماه می یا یکی از روزهای نزدیک به آن است.

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar