تاثیر سن در میزان موفقیت مهاجران در بازار کار
24 سپتامبر 2010 - 21:33
بازدید 386
11

این سخن که جوان ترها در مهاجرت موفق ترند سخن بدیعی به نظر نمی رسد و احتمالاً بسیاری از مهاجران این موضوع را شخصا تجربه کرده اند اما در جهان پیشرفته بنا بر این است که همه ادعاها و ایده ها محک بخورند و درستی آنها برسی شود. نتیجه آخرین تحقیقات در کانادا درباره رابطه […]

ارسال توسط :
پ
پ

این سخن که جوان ترها در مهاجرت موفق ترند سخن بدیعی به نظر نمی رسد و احتمالاً بسیاری از مهاجران این موضوع را شخصا تجربه کرده اند اما در جهان پیشرفته بنا بر این است که همه ادعاها و ایده ها محک بخورند و درستی آنها برسی شود. نتیجه آخرین تحقیقات در کانادا درباره رابطه بین سن و میزان موفقیت در کاریابی از آنجا که هم برای مهاجران و هم اینده فرزندان آنها اهمیت دارد، جالب توجه خواهد بود.

 

بر اساس تحقیقی که نتایج آن اخیرا منتشر شده، مهاجرانی که پیش از ۱۸ سالگی به کانادا آمده اند به نسبت آنان که در سنین بالاتر به این کشور مهاجرت کرده اند، شانس بیشتری برای موفقیت در کاریابی دارند.

 

موسسه Research on Public Policyدر این تحقیق به این نتیجه رسیده که مهاجرانی که در سن کمتری به کانادا آمده اند، معمولا از نظر موفقیت در کار، اشتغال و سطح درآمد شبیه به افرادی هستند که در کانادا به دنیا آمده اند.

 

در این تحقیق، موضوع چگونگی ارزیابی مدارک متخصصان خارجی از متدولوژی کار کنار گذاشته شده است. اساس تحقیق بر مبنای داده ها و اطلاعاتی صورت گرفته که  اداره آمار کانادا در سال ۲۰۰۵ جمع آوری نموده و در آن افرادی مد نظر قرار گرفته بودند که در سال ۲۰۰۰ دوره دبیرستان خود را در کانادا به اتمام رسانده بودند.

 

یکی از مجریان اصلی این تحقیق با نام بولت، که از متخصصان روابط صنعتی در دانشگاه مونترال نیز هست، می گوید: «هر چه مهاجران در سنین کمتر به کانادا آمده باشند، مسیر تحصیلی اشان شباهت بیشتری به همتایان متولدین کانادایشان خواهد داشت و برای آنها تسلط کامل داشتن به یکی از دو زبان اصلی کشور یعنی انگلیسی یا فرانسه راحت تر اتفاق می افتد.»

 

دستیار این تحقیق، آقای بوداربات، که او هم متخصص روابط صنعتی از دانشگاه مونترال است، معتقد است که موضوع برای افرادی که در سنین پایین به کانادا آمده اند، به شدت به مهارت زبانی و هماهنگی بیشتر آنها با فرهنگ کانادایی برمی گردد. او طی مصاحبه ای گفت: «کسانی که از سنین جوانی آموزش های کانادایی می بینند معمولا از نظر انتخاب شبیه به متولدین کانادا رفتار می کنند. آنها در یک سیستم رشد می کنند و و اطلاعات مشابهی را نیز فرا می گیرند.»

 

در برخی موارد مهاجرانی که در سنین پایین به کانادا آمده بودند، حتی بیش از همتایان متولد کانادای خود به موفقیت کاری دست یافته بودند. در این تحقیق دیده می شود که نرخ اشتغال در میان متولدین کانادایی که دارای مدرک دیپلم کالج (معادل فوق دیپلم در ایران) هستند، ۹۱.۸ درصد است، همین نرخ در میان مهاجرانی که از سنین کودکی به کانادا آمده و مدرک دیپلم کالج دا شتند، ۹۲.۶ درصد است و نرخ اشتغال در میان مهاجران بزرگسال دارای دیپلم کالج ۹۰.۶ درصد است.

 

در مورد افرادی که دارای مدرک لیسانس هستند، نرخ اشتغال متولدین کانادا ۹۱.۵ درصد، نرخ اشتغال برای مهاجرانی که قبل از سن ۱۸ سالگی به کانادا آمده اند، ۹۴.۲ درصد و برای مهاجرانی که در ۱۸ سالگی یا بعد از آن به کانادا آمده اند، ۸۱.۶ درصد است.

 

در مورد افرادی که دارای مدارک فوق لیسانس یا دکترا هستند نیز نرخ اشتغال متولدین کانادا ۹۳ درصد، نرخ اشتغال برای مهاجران جوان ۸۹.۱ درصد و نرخ اشتغال برای مهاجران مسن تر از آن ۸۸.۵ درصد است. 

   

بوداربات در ادامه به این نکته اشاره می کند که مهاجرانی که در سنین پایین تر به کانادا آمده اند، در انجام کارهای محوله از خود انعطاف بیشتری نشان می دهند تا کسانی که در کانادا به دنیا آمده اند و یا حتی کسانی که در سنین بالاتر به این کشور مهاجرت نموده اند. البته در یافته های این تحقیق این طور هم به نظر می رسد که مهاجران جوان تر کمتر در مشاغلی به کار مشغول هستند که با رشته تحصیلی اشان ارتباط پیدا می کند.

 

در این تحقیق پیشنهاد شده که مهاجران به طور کلی و صرف نظر از سن مهاجرتشان، به هنگام انتخاب رشته تحصیلی خود بیشتر به نیازهای بازار کار توجه داشته باشند. علاوه بر این از دولت فدرال نیز خواسته شده است تا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی خود در زمینه غنای بیشتر بخشیدن به بازار کار، به مهاجران جوان توجه بیشتری داشته باشد. به عقیده بوداربات این نکته شامل همه مهاجران زیر سی سال و نیز کسانی که دارای فرزند هستند نیز می شود. به گفته او تحقیقات دیگری هم هست که نشان می دهد حتی مهاجران تازه – جوان از مهاجران مسن تر موفق تر هستند.

 

در تفکیک استانی این تحقیق دیده می شود که در استان کبک، مهاجران مسن تر برای یافتن کار با مشکل بیشتری مواجه هستند. گرچه فاصله و شکاف سنی موجود میان این گروه از مهاجران و کانادایی های غیر مهاجر در کبک (۷.۶ درصد پایین تر) بسیار کمتر از استان انتاریو (۱۲ درصد پایین تر) و نیز استان بریتیش کلمبیا (۱۹.۸ درصد پایین تر) است.  

 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar