برای مهاجرت مدیران وتاجران کدام روش مناسبتر است؟ بخش۳: برنامه های کارآفرینی
14 آگوست 2011 - 3:03
بازدید 399
7

علی مختاری؛ ضمن پوزش به دلیل وقفه طولانی در ارایه بخشهای بعدی این سلسله مقالات امروز در ادامه مطالب پیشین (اینجا و اینجا) به دو برنامه کارآفرینی کبک و فدرال می پردازیم. این دو برنامه در تعریف شباهت بسیاری دارند و در هر دو آنها متقاضی باید ضمن داشتن سابقه مدیریت تجاری توانایی خود را […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

ضمن پوزش به دلیل وقفه طولانی در ارایه بخشهای بعدی این سلسله مقالات امروز در ادامه مطالب پیشین (اینجا و اینجا) به دو برنامه کارآفرینی کبک و فدرال می پردازیم.

این دو برنامه در تعریف شباهت بسیاری دارند و در هر دو آنها متقاضی باید ضمن داشتن سابقه مدیریت تجاری توانایی خود را برای اداره یک بیزنس در کانادا با خصوصیاتی که در توصیف برنامه ها آورده ایم اثبات کند و در سه سال اول اقامت خود در کانادا حداقل یک سال به آن بیزنس با مشخصات خاص مشغول باشد. 

در هر دو این برنامه‌ها اقامت دایم کانادا به متقاضی و خانواده اش داده می شود اما این اقامت مشروط است به رفع شرط مورد اشاره شده در بالا، یعنی اگر متقاضی شرط راه اندازی بیزنس و یا خرید آنرا تامین نکند خود و خانواده اش در معرض خطر ابطال اقامت و اخراج از کانادا خواهند بود. این افراد نمی توانند تا قبل از رفع شرط سیتی‌زن کانادا بشوند و طبیعتا کارت ۵ ساله اقامت آنها نیز در صورت عدم رفع شرط تمدید نخواهد شد. 

متقاضیان برنامه کبک نیز موظفند بیزنس مورد تعهد را در این استان راه اندازی کنند بنابراین اگر به قصد اقامت در استانهای دیگر قصد اقدام از این روش را دارید توجه داشته باشید که عملا تنها پس از حضور در این استان و رفع شرط می توانید از این استان به استان دیگری بروند.

در حال حاضر برنامه فدرال حداقل تا اول جولای سال ۲۰۱۲ بسته است و بنابراین تنها انتخاب، کبک است.

آیا راهی برای فرار از این تعهد وجود دارد؟

خیر به هیچ وجه راهی نیست و باید مورد تعهد انجام شود و اداره مهاجرت در این زمینه بسیار با جدیت عمل می کند. از طرف دیگر صرف را ه اندازی بیزنس کفایت نمی کند و متقاضی باید خود در مدیریت روزانه آن درگیر باشد بنابراین برنامه های کارآفرینی برای افرادی که در ایران بیزنس فعال دارند و مایلند که بین دو کشور در سفر باشند امکان عملی ندارد و سفرهای شما و عدم حضور در محل بیزنس به طور مداوم می تواند موجب عدم تامین شرط شود.

تبعات عدم انجام تعهد چیست؟

ساده است. متقاضی و خانواده به راحتی اقامت دایم کاناد را از دست می دهند. البته امکان اعتراض وجود دارد اما پروسه رسیدگی طولانی است و معمولا بدون داشتن دلیل موجه امکان برنده شدن در دادگاه وجود ندارد. بنده شخصا افرادی را می شناسم که شرط خود را در زمان مقرر رفع نکردند و فرایند دادگاهی آنها سالها طول کشید که با صرف هزینه های گزاف و نیز تحمل استرس و فشار بسیار توانسته اند دادگاه را قانع کنند ولی در یک مورد فرد متقاضی به دلیل ابطال کارت ۵ ساله اقامت و عدم امکان تمدید آن به دلیل رفع شرط مجبور شد مدت ۴ سال در کانادا بماند چرا که به محض خروج از کانادا امکان ورود مجدد را به دلیل نداشتن کارت اقامت معتبر از دست داده بود. این وضعیت البته موجب شد علاوه بر ورود فشارهای روانی به خود متقاضی و خانواده، خسارت مالی سنگینی به متقاضی به دلیل عدم امکان حضور در ایران و اداره اموال خود وارد شود.

چقدر پروسه اقدام به طول می انجامد؟

در حال حاضر برنامه فدرال بسیار طولانی شده و به همین دلیل بسته شده است. زمان در این برنامه به بیش از ۸ سال رسیده است اما در مورد کبک این زمان حدود ۳ تا ۴ سال است.

 آیا با توجه به اینکه برای این اقدام هزینه کمتری می پردازیم برنامه کارآفرینی فدرال و کبک مناسبتر از دیگر برنامه های تجاری نیست؟

خیر چنین نیست. تجربه نشان داده است که این برنامه ها اتفاقا از پرهزینه ترین راههای مهاجرت است اما در ابتدای راه ارزانتر به نظر می رسند. با توجه به اجبار متقاضی در راه اندازی بیزنس در زمان معین گاه متقاضی رقم قابل توجهی را در راه اندازی بیزنسهای مختلف برای تامین شرط از دست می دهد. توجه داشته باشید که سیستم اقتصادی کانادا با ایران متفاوت است. از سوی دیگر فضای بیزنس در ایران قابل مقایسه با کانادا نیست و نمی توان ادعا کرد که یک تاجر موفق در ایران در کانادا نیز همین موفقیت را تجربه می کند. موفقیت در بیزنس کانادایی مستلزم داشتن اطلاعات و نیز آشنایی با فضا و فرهنگ بیزنس در آن کشور است  که دستیابی به آن حتی برای آنان که این ضعف را به رسمیت می شناسند بسیار زمان می برد. به همین دلیل است که تنها درصد کمی از کارآفرینان ایرانی بدون مشکل و در زمان معین رفع شرط می کنند.

در این برنامه ها فرد باید هزینه خود را در انتهای کار یعنی پس از رفع شرط محاسبه کند یعنی همان زمان آخر پاییز که قرار است جوجه ها شمرده شوند. در این شمارش البته اگر هزینه های معنوی یعنی فشارهای روانی و استرس وارد شده به خود و خانواده را نیز در محاسبات بگنجد رقم بسیار سنگین خواهد شد.

این برنامه ها را تنها به کسانی که امکان اقدام از دیگر روشها را ندارند و می خواهند حتما در کانادا بمانند و بیزنس راه اندازی کنند توصیه می کنم.

در مقاله بعدی به برنامه های استانی خواهیم پرداخت. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar