با برنده رتبه هفتم گام نهایی هفت سین آشنا شوییم
06 می 2011 - 20:37
بازدید 333
7

با پایان یافتن مسابقه هفت سین، از امروز اسامی برندگان به ترتیب آغاز می‌شود. تا کنون اعلام اسامی برندگان گام‌های اول (سه نفر)، دوم (پنج نفر) و گام نهایی (هفت نفر) و همچنین برندگان داوری گام نهایی از مرحله دوم مسابقه (معادل گام‌های سوم، چهارم و پنجم هر دو مرحله) باقی مانده است. ترتیب اعلام […]

ارسال توسط :
پ
پ

با پایان یافتن مسابقه هفت سین، از امروز اسامی برندگان به ترتیب آغاز می‌شود. تا کنون اعلام اسامی برندگان گام‌های اول (سه نفر)، دوم (پنج نفر) و گام نهایی (هفت نفر) و همچنین برندگان داوری گام نهایی از مرحله دوم مسابقه (معادل گام‌های سوم، چهارم و پنجم هر دو مرحله) باقی مانده است. ترتیب اعلام اسامی به این صورت است که در آغاز، اسامی رتبه‌های هفتم تا چهارم گام نهایی به ترتیب اعلام خواهد شد.

سپس برندگان خوش‌اقبال گام‌های اول و دوم مرحله دوم معرفی خواهند شد؛ پس از آن اسامی داوران گام نهایی و در پایان برندگان گام‌های سوم تا اول گام نهایی. در واقع، برنده برندگان و رتبه اول کل مسابقه در آخرین روز مشخص خواهد شد. برای آشنایی با برندگان مسابقه هفت سین در سال ۱۳۹۰ با ما همراه باشید.

 

برنده رتبه هفتم آخرین گام مسابقه هفت سین بر اساس آرا داوری مردمی، سرکار خانم اعظم دولتی هستند.

خانم دولتی که كارشناسی زبان و ادبیات فارسی و ساکن تهران هستند به حرفه ویراستاری اشتغال دارند و در پاسخ به پرسش‌هایی که آغاز گام نهایی هفت سین از ایشان پرسیده شده، پاسخ داده‌اند که در اینجا به اطلاع شما می‌رسد. کنپارس این موفقیت را به ایشان و خانواده محترم تبریک گفته و برای ایشان موفقیت‌های بیشتر در زندگی را آرزو می‌کند.

از چه طریقی با مسابقه هفت سین آشنا شدید؟

از طریق سایت كنپارس از برگزاری مسابقه هفت سین آگاه شدیم.

ایده اصلی طراحی سفره شما از کجا آمد؟

ایرانیان زمان تحویل سال را لحظه‌ای روحانی می‌دانند و معتقدند در این لحظه نزدیك‌ترین ارتباط را با عالم معنویت می‌توان تجربه كرد. بر پایه همین اعتقاد است كه باور دارند هر خواسته‌ای كه بر سر سفره هفت سین در زمان تحویل سال از خداوند داشته باشند، برآورده خواهد شد. به عبارتی، در این لحظه آسمان و زمین با هم پیوند می‌خورند.

ایده طراحی این سفره هفت سین -كه گویا به سفره هفت سین قالی مشهور شده- هم از همین برداشت سرچشمه گرفت. من در پی نشان دادن همنشینی دو عنصر آسمان و زمین در لحظه نو شدن سال بودم. از این رو برای رنگ ظرف‌های سفره، فیروزه‌ای را انتخاب كردم. این رنگ نمادی از آسمان لایتناهی همراه با آرامش باطنی است. اما برای سفره به دنبال تركیب رنگ قرمز در زمینه نارنجی بودم؛ چرا كه این رنگ بیانگر محیطی است كه دارای قدرت درونی است و زیربنای دنیای مادی قرار می‌گیرد.

به همین دلیل یك گلیم فرش به همین رنگ را انتخاب كردم تا در كنار برآورده شدن این منظور، هنر دیرینه ایرانی (فرش) هم در این سفره هفت سین جایی داشته باشد.

در طراحی و آماده‌سازی سفره چه کسان دیگری به شما کمک کردند؟

از مشورت و كمك همسرم بهره بردم.

به نظر شما باید سفره هفت سین را به صورت سنتی آرایش کرد یا دنبال ایده‌های مدرن بود؟

از نظر من به اثری می‌توان برچسب هنر زد كه پویا و خلاقانه باشد. ساخت یا چینش آثاری درست همانند آنچه پیش از این وجود داشته، تنها یك كپی است كه می‌تواند بسته به تبحر پدیدآورنده آن، یك كپی قوی یا ضعیف باشد. پس من به راه یافتن ایده‌های نو در بستر سنت اعتقاد دارم. در سفره «هفت سین قالی» هم اگرچه تمامی اجزاء به نظر سنتی‌اند؛ اما ظروف قالبی جدید دارند.

به نظر من، از آنجا كه چیدن سفره هفت سین یك آیین سنتی است، تا آنجا باید از هنر به شكل مدرن آن استفاده كرد كه از معنا و مفهوم این سفره كاسته نشود. از دید من سفره هفت سین باید به گونه‌ای چیده شود كه هر بیننده‌ای – فارغ از ملیتش- بتواند روح ایرانی سفره را در آن بیابد.

آیا این سفره به همین شکل در منزل شما چیده شد یا فقط برای مسابقه طراحی شد؟

این سفره به همین شكل در منزل ما چیده شد و ما سال را در كنار آن نو كردیم.

از اینکه سفره شما به مرحله نهایی راه یافته چه احساس دارید؟

از ورود این سفره به جمع سفره‌های منتخب در مرحله نهایی خوشحالم.

آیا فکر می‌کنید در دو گام قبلی برنده جایزه شده‌اید؟

الان كه وارد این مرحله شده‌ام بیشتر از این كه به احتمال برد در دو مرحله قبل فكر كنم، امیدوارم این اثر جزو سفره‌های برتر این مرحله باشد.

در میان سفره‌های رقبا کدام سفره‌ها را رقیب جدی‌تری می‌دانید؟ تمایل دارید نظر خود را درباره آنها بیان کنید؟

من سفره هفت سینی را كه با سنگ چیده شده بود، خیلی پسندیدم. به نظرم بسیار خلاقانه بود. به خصوص كه از مواد یكسان، سفره‌های مختلفی چیده شده بود. من طرح بته جقه این سفره را بهترین طرح این سفره هفت سین می‌دانم.

اگر الان می‌خواستید یک بار دیگر سفره خود را بچینید چه تغییراتی در آن می‌دادید؟

می‌كردم نور و زاویه بهتری را برای عكاسی از سفره انتخاب كنم. فكر می‌كنم نبود نور مناسب از كیفیت عكس‌ها كاسته است؛ چون در این سفره باید رنگ‌ها به طور واقعی‌شان نشان داده شوند تا گیرایی لازم را داشته باشند.

اگر برنده جایزه اصلی مسابقه شوید چه تصمیمی برای آن گرفته‌اید؟

تصمیم خاصی برای آن ندارم. شاید به همراه همسرم به سفری به یاد ماندنی برویم.

برای آشنایی با برنده رتبه اول و برنده نهایی مسابقه هفت سین سال ۱۳۹۰، مصاحبه سرکار خانم کاملیا خوشنود را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برنده رتبه دوم مسابقه، مصاحبه سرکار خانم هاجر کلاه‌دوزان را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برنده رتبه سوم مسابقه، مصاحبه جناب آقای مجید شماعی‌زاده را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برنده رتبه چهارم مسابقه، مصاحبه جناب آقای مسعود شماعی‌زاده را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برنده رتبه پنجم مسابقه، مصاحبه سرکار خانم سارا سعیدنیا را مطالعه کنید.

برای آشنایی با برنده رتبه ششم مسابقه، مصاحبه سرکار خانم رحیمه ابواحسنی را مطالعه کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar