انواع ویزای آلمان
03 می 2023 - 3:51
بازدید 642
11
برای آنان که رویای زندگی در اروپا را دارند، کشور آلمان یکی از بهترین گزینه‌هاست.
ارسال توسط :
پ
پ

برای آنان که رویای زندگی در اروپا را دارند، کشور آلمان یکی از بهترین گزینه‌هاست. آلمان کشوری مدرن در قلب اروپا و ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپاست.  زبان رسمی این کشور، زبان آلمانی است و حدود ۹۵ درصد مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی است و در مجموع 16 ایالت فدرال دارد و هر کدام از این ایالت‌ها قوانین اساسی خود را دارند که همگی زیر نظر دولت واحد عمل میکنند، اما  در برخی مسائل می‌توانند به صورت مستقل نیز اقدام کنند. 

هدفتان از مهاجرت هرچه که باشد، یافتن شغل و درآمد بهتر، کیفیت زندگی بالا، تحصیل یا کسب تجربه زندگی در فرهنگی جدید، آلمان انتخاب مناسبی خواهد بود. مهاجرت تحصیلی، کاری، مهاجرت از طریق نیروی‌کار متخصص، کارآفرینی، ازدواج و تولد از مسیرهای رایج اقامت در آلمان هستند. 

ویزا و اقامت در آلمان

جهت ورود و مهاجرت به کشور آلمان نیاز به ویزا یا مجوز اقامت است، اما نظر به اینکه با چه انگیزه‌ای قصد اقامت در کشور آلمان را دارید ( برای مثال کار، تحصیل، گذراندن یک دوره آموزش حرفه‌ای) نوع ویزای دریافتی متفاوت خواهد بود. در ادامه با انواع ویزای کشور آلمان و شرایط لازم برای دریافت آنها آشنا خواهیم شد. 

طبق قانون مهاجرت دو نوع اقامت در آلمان وجود دارد: مجوز اقامت دائم (Niederlassungserlaubnis) و مجوز اقامت موقت (Aufenthaltserlaubnis). مجوز اقامت موقت به دلایل خاصی مانند اشتغال سودمند، آموزش یا الحاق خانواده یا دلایل بشردوستانه، حقوقی یا سیاسی صادر می‌شود.

انواع ویزا

  • ویزای کار نیروی متخصص (Work visa for qualified professionals)

چنانچه در آلمان کار پیدا کرده‌اید و نیاز به ویزا دارید، باید الزاماتی که در ادامه به آنها اشاره شده است را رعایت کنید.

به طور کلی، نیروی متخصص بین المللی از کشورهای ثالث (یعنی شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) باید قبل از ورود به آلمان برای ویزا، به سفارت آلمان در کشور مبدا خود مراجعه کنند. برای انجام این کار، ارائه یک قرارداد کاری پیش نیاز مهمی است.

اگر تحصیلات دانشگاهی یا آموزش فنی و حرفه‌ای خود را در خارج از آلمان گذرانده‌اید می‌توانید طبق قانون اقامت آلمان مجوز اقامت دریافت کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک متخصص واجد شرایط در آلمان استخدام شوید. 

برای اطلاع از اینکه آیا برای ورود به آلمان نیاز به ویزا دارید یا خیر، به بخش «چه کسانی نیاز به ویزا دارند؟»  مراجعه کنید.  

شرایط دریافت ویزای کار چیست؟

  • مدارک شما باید یا در آلمان بررسی و مورد تائید قرار بگیرد یا معادلسازی شود. اگر به دنبال استخدام در یک شغل نظام‌مند هستید، که مشاغل حوزه کادر درمان در این دسته قرار می گیرند، مجوز فعالیت در آن شغل مورد نیاز است. 
  • چنانچه پیشنهاد کاری (job offer) از یک کارفرما در آلمان دریافت کرده‌اید، باید اطمینان حاصل کنید که مدارک موردتائید و لازم برای استخدام در آن شغل را دارید. این بدان معناست که شما می‌توانید در مشاغل مرتبط مشغول به کار شوید. 
  • اگر بالای 45 سال سن دارید و برای اولین بار با هدف کار به آلمان می آیید، در این صورت، حقوق ناخالص سالانه شما برای موقعیتی که قصد کار در آن را دارید باید حداقل 48 هزار و 180 یورو (از سال 2023) باشد، در غیر این صورت نیاز به ارائه مدارک دال بر تامین معیشیت در دوران بازنشستگی دارید.

لازم به ذکر است اگر مدرک تحصیلی معتبر داشته‌ باشد، احتمال واجد شرایط بودن برای کارت آبی (بلو کارت) اتحادیه اروپا را نیز بررسی کنید. ویزای کار شرایط خوبی را برای متخصصان واجد شرایط خارجی جهت اقامت در آلمان فراهم می‌کند. 

به طور کلی، اداره کار فدرال آلمان (BA) باید ابتدا درخواست متقاضی را برای استخدام تایید کند. اداره کار فدرال ابتدا ارزیابی خواهد کرد که آیا شرایط شغلی فرد متقاضی (حقوق، ساعات کاری و غیره) با شرایط کارمندان خود آلمان برابر است یا خیر. 

ویزای کار چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند؟

مدت ویزا یا مجوز اقامت برای مشاغل واجد شرایط حداکثر چهار سال است. اگر مدت قرارداد کار کوتاه‌تر باشد، مجوز اقامت طبق مدت زمان قرارداد کاری صادر می‌شود. 

اگر حداقل برای 4 سال مجوز اقامت جهت کار داشته باشید، در صورت برخورداری از شرایط لازم، ممکن است حق دریافت مجوز اقامت دائم را نیز کسب کنید. در بخش اقامت دائم در آلمان درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. 

همینطور برای افرادی که تمایل دارند به همراه خانواده خود در آلمان زندگی کنند، مجوز اقامت کاری این امکان را فراهم می‌کند. هر آنچه که باید در این مورد بدانید و الزامات لازم در بخش زندگی خانوادگی در آلمان آمده است.

  • کارت آبی (بلوکارت) اتحادیه اروپا

فارغ التحصیلان دانشگاهی اگر در آلمان کار پیدا کرده باشند با رعایت شرایطی می‌توانند کارت آبی (Blue Card) اتحادیه اروپا را دریافت کنند. 

کارت آبی اتحادیه اروپا یک مجوز اقامتی ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در آلمان کاری مناسب پیدا کرده‌اند. 

شرایط دریافت کارت آبی (بلو کارت) اتحادیه اروپا 

  • برای دریافت این کارت لازم است که متقاضی مدرک آلمانی، مدرک تحصیلات دانشگاهی مورد تائید آلمان یا مدرک تحصیلات دانشگاهی معادل مدرک آلمانی و همینطور پیشنهاد کاری در آلمان داشته باشد. 
  • برای موقعیت شغلی که از طریق پیشنهاد کاری کسب می‌شود باید درآمد ناخالص سالانه حداقل 58 هزار و 400 یورو (از سال 2023) پرداخت شود. حقوق ناخالص سالانه برای کارمندان در رشته‌های MINT (ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی) حداقل 45 هزارو 552 یورو (از سال 2023) است. در چنین مواردی، اداره کار فدرال (BA) باید درخواست‌ها را برای استخدام تایید کند.

افرادی که شرایط لازم برای کارت آبی اتحادیه اروپا را ندارند نگران نباشند، چرا که در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند برای ویزای کار نیروی متخصص درخواست دهند. 

لازم به ذکر است که در برخی از کشورها امکان درخواست آنلاین برای کارت آبی (بلو کارت) وجود دارد. اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند درخواست دیجیتال را می توانید در پورتال خدمات کنسولی وزارت خارجه فدرال بیابید.

کارت آبی (بلوکارت) اتحادیه اروپا چه فرصت هایی را فراهم می‌کند؟

کارت آبی اتحادیه اروپا به دارندگان آن اجازه می‌دهد که به مدت 4 سال در آلمان اقامت داشته و کار کنند. در صورتی که فرد برای کار در یک پروژه خاص برای مدت زمان مشخصی وارد آلمان شود اعتبار کارت آبی برای مدت قرارداد کاری صادر می‌شود به اضافه سه ماه که مازاد خواهد بود (این سه ماه برای جستجوی کار جدید هست، درصورتیکه که کار قبلی را تمدید نکرده باشند). در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تمدید اعتبار کارت آبی اتحادیه اروپا وجود دارد. اداره محلی اتباع خارجی آلمان باید هر گونه تغییر شغلی که در دو سال اول استخدام اتفاق می‌افتد را تأیید کند. 

پس از 33 ماه، دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا می‌توانند مجوز اقامت دریافت کنند. در برخی موارد، مجوز اقامت می تواند پس از 21 ماه صادر شود (برای رشته‌های MINT). در این صورت، باید بتوانید مدرک زبان حداقل سطح B1  براساس چارچوب مرجع مشترک زبانهای اروپایی CEFR ارائه دهید. 

افرادی که تمایل دارند به همراه خانواده خود در آلمان زندگی کنند با کارت آبی اتحادیه اروپا این امکان برایشان فراهم است. هر آنچه که باید در این مورد بدانید و الزامات لازم در بخش زندگی خانوادگی در آلمان آمده است.

  • ویزا برای متخصصان فناوری اطلاعات (Visa for IT professionals)

صنعت فناوری اطلاعات یا همان آی تی (IT) یکی از صنایع مهم آلمان است. متخصصان فناوری اطلاعات چند گزینه برای مهاجرت به آلمان دارند.

مسیرهای خوبی برای متخصصان فناوری اطلاعات خارج از اتحادیه اروپا/کشورهای EFTA (به اصطلاح «کشورهای ثالث») برای دریافت ویزای کار در آلمان هموار شده است. نوع ویزای دریافتی بستگی به شرایط و پیشنهاد شغلی فرد در آلمان دارد. 

مجوزهای اقامت آلمان برای متخصصان فناوری اطلاعات از کشورهای ثالث 

کارت آبی (بلوکارت) اتحادیه اروپا (EU Blue Card): اگر مدرک دانشگاهی در زمینه فناوری اطلاعات و همچنین یک پیشنهاد شغلی خاص در آلمان دارید، می‌توانید کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنید. لازم است بدانید که برای این توع مجوز اقامت باید حداقل حقوق را در شغل خود دریافت کنید. با این وجود، کارت آبی اتحادیه اروپا یک عنوان اقامتی فوق العاده محبوب با مزایای بسیار است.

ویزای کار برای نیروی متخصص (Work visa for qualified professionals): مجوز اقامت برای مشاغل نیروی متخصص نیز ممکن است گزینه مناسبی برای متقاضیان مهاجرت به آلمان باشد. این ویزا مناسب کسانی است که مهارت‌ خود در زمینه فناوری اطلاعات را در طول دوره کارآموزی (آوسبیلدونگ) کسب کرده باشند، یا کسانی که مدرک دانشگاهی در زمینه فناوری اطلاعات دارند اما موقعیت شغلی جدید آنها شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کند. 

کار به عنوان متخصص فناوری اطلاعات/ مجوز اقامت برای سایر مشاغل: حتی اگر هیچ مدرک رسمی و دانشگاهی نداشته باشید، همچنان می‌توانید تحت شرایطی ویزا بگیرید و به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در آلمان کار کنید. 

لطفاً توجه داشته باشید که صرف نظر از اینکه به چه مجوز اقامتی نیاز دارید، داشتن پیشنهاد شغلی مهمترین پیش نیاز و اولین قدم برای شروع کار در حوزه فناوری اطلاعات در آلمان است

  • ویزا برای جویندگان کار (Visa for jobseekers)

اگر در خارج از آلمان هستید و برای یافتن شغل در آلمان مشکل دارید، این امکان وجود دارد که با ویزای جستجوی شغل وارد آلمان شده و شانس خود را برای برقراری ارتباط با کارفرمایان آلمانی و یافتن شغلی در آلمان با در نظرگرفتن شرایط خود افزایش دهید. 

شرایط دریافت ویزا برای افراد جویای کار چیست؟

  • ارائه مدرکی مبنی بر آموزش فنی و حرفه‌ای (آوسبیلدونگ) یا دانشگاهی لازم است. 
  • مدارک باید در آلمان بررسی و مورد تائید قرار بگیرد یا معادلسازی شوند. اگر به دنبال استخدام در یک شغل نظام‌مند، یعنی مشاغل بهداشتی هستید، مجوز فعالیت حرفه‌ای مورد نیاز است. مجوز فعالیت یا جواز اشتغال برای اتباع کشورهای ثالثی است که می‌خواهند در مشاغل نظام‌مند کار کنند. این افراد باید قبل از صدور مجوز اقامت به منظور اشتغال، مجوز فعالیت داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تائید مدارک لطفا به بخش تائید رسمی مدارک در آلمان مراجعه کنید. 
  • در صورت گذراندن دوره فنی و حرفه‌ای باید مدرک زبان آلمانی ارائه دهید، سطح مدرک زبان بستگی به شغلی دارد که در جستجوی آن هستید. به طور کلی، در ارائه مدرک زبان، داشتن حداقل سطح B1 براساس چارچوب مرجع مشترک زبانهای اروپایی CEFR  نیاز است.  
  • همینطور لازم است اثبات کنید که توان تامین هزینه‌های زندگی خود را دارید، زیرا در طول مدت جستجوی کار امکان مشغول شدن در شغل با حقوق وجود ندارد. اثبات توانایی پوشش هزینه‌های زندگی می‌تواند به صورت یک حساب بانکی مسدود شده (در این نوع حساب پول واریز شده به حساب بانکی تا زمانی که صاحب حساب به آلمان نرسد قابل برداشت نیست) یا یک ضمانت پرداخت هزینه‌ها (Verpflichtungserklärung) ارائه شود. 

باید خاطر نشان کرد که متقاضی در طول اقامت خود در آلمان، ممکن است تا ده ساعت در هفته به عنوان بخشی از روند درخواست کار به صورت آزمایشی کار کند. 

این ویزا چه فرصت هایی را برای جویندگان کار فراهم می‌کند؟

ویزا یا مجوز اقامت برای جویندگان کار می‌تواند برای مدت حداکثر شش ماه صادر شود.

لازم به توضیح است که مجوز اقامت (Aufenthaltserlaubnis) برای جویندگان کار قابل تمدید نیست. تنها در صورتی امکان درخواست مجدد وجود دارد که پس از پایان مدت مجاز اقامت، حداقل به میزان همان مدت زمان جستجوی کار که در آلمان بودید، در خارج از کشور اقامت داشته باشید.

اگر شغلی مطابق با شرایط خود پیدا کردید، می‌توانید در آلمان بمانید و بدون نیاز به ترک آلمان برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا یا مجوز اقامت برای نیروی متخصص درخواست دهید. 

  • ویزا برای تائید رسمی مدارک خارجی (Visa for the recognition of foreign qualifications) 

با توجه به اینکه کشور آلمان به دنبال جذب مشاغل خاصی است، لازم است که مدارک بسیار دقیق ارائه شوند. از آنجا که آلمان کشوری است که دارای سیستم آموزشی خاص خود است، پس مدارک خارجی باید به تائید دفتر تشخیص صلاحیت‌ها در آلمان برسد. 

اگر دفتر تشخیص صلاحیت‌ها مدارک شغلی شما را تائید نکند، ممکن است مجبور شوید یک امتحان یا یک دوره آموزشی برای اثبات صلاحیت‌های نظری و عملی بگذرانید تا بتوانید صلاحیت‌های حرفه‌ای مناسب با شرایط آلمان را کسب کنید.  نمونه‌هایی از این دوره‌ها شامل دوره‌های آموزشی درون شرکتی، دوره‌های آموزشی تخصصی، دوره‌های آمادگی یا کلاس‌های زبان آلمانی است.  به منظور شرکت در این برنامه‌های آموزشی و تائید مدارک خارجی به یک مجوز اقامت نیاز خواهید داشت.  

شرایط دریافت ویزا برای تائید رسمی مدارک خارجی در آلمان چیست؟

  • اگر مرجع مربوطه در آلمان تشخیص دهد که متقاضی لازم است برای تائید کامل مدارک خود برخی از مهارت‌های نظری و یا عملی مورد نیاز را تکمیل کند. 
  • اگر متقاضی ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی درون شرکتی است، شرکت مورد نظر باید یک برنامه آموزشی ارائه دهد که در آن اقدامات لازم برای تکمیل صلاحیت و مدارک مشخص شود. علاوه بر این، حقوقی که در طول دوره آموزشی توسط شرکت پرداخت شود نیز باید در برنامه آموزشی تعیین شود. در چنین مواردی، اداره کار فدرال (BA) باید برنامه تشخیص صلاحیت را تأیید کند. 
  • به طور کلی، متقاضی باید حداقل سطح A2 زبان آلمانی را براساس چارچوب مرجع مشترک زبان‌های اروپایی CEFR داشته باشد. 
  • همینطور لازم است متقاضی اثبات کند که توان تأمین هزینه‌های زندگی خود را دارد، شما می‌توانید این را به صورت یک حساب بانکی مسدود شده (در اصل حداقل  1,027.5 یورو در ماه، مبلغ تعیین شده برای سال 2023) یا از طریق ضمانت پرداخت هزینه‌ها ارائه کنید. 

اگر به دنبال کار در مشاغل غیرنظام‌مند هستید، این امکان وجود دارد که کسری‌های تشخیص داده شده را با کار کردن به عنوان یک نیروی متخصص در شغل مدنظر جبران کنید. برای این منظور، الزامات دیگری باید رعایت شود:

  • باید یک پیشنهاد کاری (job offer) داشته باشید. 
  • مرجع مربوطه از طریق اطلاعیه ارزیابی (assessment notice) تشخیص دهد که شما جهت تکمیل مدارک به مهارت‌های عملی نیاز دارید. 
  • در یک برنامه آموزشی به تفصیل توضیح داده شود که اقدامات تکمیل مدارک چگونه انجام می‌شود. 
  • کارفرمای شما باید از طریق یک قرارداد کاری (work contract) اطمینان دهد که در طول دوره اقامت شما در آلمان برای تکمیل مهارت‌ها و مدارک از شما حمایت خواهد کرد. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد تائید مدارک لطفا به بخش تائید رسمی مدارک در آلمان مراجعه کنید.

ویزا برای تائید رسمی مدارک خارجی در آلمان چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند؟

پس از ورود به آلمان، مجوز اقامت موقت برای تائید مهارت‌ها و مدارک شغلی یا برای گذراندن برنامه‌های آموزشی تا 18 ماه صادر می‌شود. در موارد فردی، این ویزا می‌تواند تا شش ماه تمدید شود (مثلاً در صورتی که باید مجدداً در امتحان شرکت کنید یا در صدور گواهینامه شما تاخیر وجود دارد). 

در صورت تمایل می‌توانید همزمان با گذراندن دوره آموزشی تا ده ساعت در هفته کار کنید و این کار ارتباطی به دوره آموزشی شما نداشته باشد. اما اگر کاری که انجام می‌دهید در زمینه همان دوره‌های آموزشی است و پیشنهاد شغلی برای شغل آینده خود دریافت کرده‌اید، بدون محدودیت در تعداد ساعات می‌توانید کار کنید. در چنین مواردی، تایید اداره کار فدرال مورد نیاز است.

گزینه‌های پیش رو پس از تکمیل دوره 

اگر دوره‌های لازم برای تکمیل  مدارک با موفقیت به پایان برسد، متقاضی می‌تواند برای یک سال دیگر در آلمان بماند تا شغل مناسبی مطابق با صلاحیت‌های شغلی مورد تایید خود پیدا کند. برای اقامت در آلمان، به مجوز اقامت موقت برای جویندگان کار نیاز است که امکان درخواست برای آن، بدون نیاز به ترک کشور، وجود دارد. در طول این مدت، فرد می‌تواند در هر موقعیت شغلی که تمایل دارد کار کند.  

اگر کاری در آلمان پیدا کرده باشید، پذیرش تحصیلی گرفته یا بخواهید در دوره آموزشی شرکت کنید، می‌توانید بدون نیاز به ترک کشور آلمان برای مجوز اقامت از طریق اداره محلی مربوط به اتباع خارجی درخواست دهید. 

  • مجوز اقامت برای نیروی متخصص (Qualified professionals)
  • کارت آبی (بلو کارت) اتحادیه اروپا  (EU Blue Card)
  • اجازه اقامت به منظور تکمیل یک دوره آموزش فنی و حرفه‌ای
  • مجوز اقامت با هدف تحصیل
  • ویزای دوره آموزشی فنی و حرفه‌ای (Visa for training)

آموزش فنی و حرفه‌ای در آلمان درهای زیادی را به روی فرد باز می‌کند و بهترین راه برای آماده‌سازی جهت ورود به دنیای کار آلمان است: بنابراین افراد این فرصت را دارند که آموزش‌های حرفه‌ای را در مدرسه یا شرکت انجام دهند. در هر دو مورد، ممکن است یک مجوز اقامتی مورد نیاز باشد. 

شرایط دریافت ویزای آموزش فنی و حرفه ای چیست؟

  • ارائه مدرکی مبنی بر پذیرش در یک برنامه آموزشی از مدرسه یا شرکتی در آلمان.
  • برخورداری از حداقل سطح B1 زبان آلمانی براساس چارچوب مرجع مشترک زبانهای اروپایی CEFR . این در صورتی است که مرکز آموزشی هنوز مهارت‌های زبانی شما را نسنجیده است یا دوره مقدماتی زبان آلمانی را تکمیل نکرده باشید. 
  • همینطور لازم است اثبات کنید که توان تامین هزینه‌های زندگی خود را دارید، این به این معنی است که باید مدرکی مبنی بر داشتن حداقل 903.00 یورو در ماه (از سال 2023) ارائه دهید. اگر قصد شرکت در یک برنامه آموزشی مبتنی بر مدرسه را دارید می‌توانید این را به صورت افتتاح یک حساب مسدود شده یا یک ضمانت پرداخت هزینه‌ها ثابت کنید. اگر قصد شرکت در یک برنامه آموزشی در شرکت را دارید، حقوق دوره آموزشی دریافت خواهید کرد که به عنوان مدرک مالی نیز در نظر گرفته می شود. اگر حقوق دوره آموزشی شما کافی نیست، می‌توانید ما‌ به التفاوت آن را با افتتاح یک حساب مسدود شده یا ضمانت پرداخت هزینه‌ها جبران کنید.
  • چنانچه در حال تکمیل یک دوره آموزشی مبتنی بر شرکت هستید با مجوز اقامت می‌توانید در کلاس مقدماتی زبان آلمانی مرتبط با کار، شرکت کنید. 
  • چنانچه آموزش فنی و حرفه‌ای خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اید، می‌توانید تا 12 ماه دیگر در آلمان بمانید تا شغلی متناسب با دوره آموزش فنی و حرفه‌ای خود پیدا کنید. برای این منظور، مجوز اقامت موقت مورد نیاز است که می‌توانید از طریق اداره محلی مربوط به اتباع خارجی برای آن درخواست دهید. 
  • برای اینکه بتوانید هزینه‌های زندگی خود را در حین جستجوی کار در آلمان پوشش دهید، حق مشغول شدن در هر نوع شغلی را دارید. به محض اینکه شغلی را پیدا کردید که واجد شرایط آن هستید، بدون نیاز به ترک آلمان می‌توانید برای مجوز اقامت نیروی متخصص واجد شرایط درخواست دهید. برای اطلاع از سایر گزینه های موجود پس از تکمیل آموزش حرفه‌ای در آلمان، به چشم انداز فرصت‌ها پس از آموزش حرفه‌ای  مراجعه کنید.

لازم به توضیح است که به عنوان دارنده مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای در آلمان، می‌توانید پس از دو سال فعالیت حرفه‌ای، برای اجازه اقامت دائم درخواست دهید، مشروط بر اینکه الزامات دیگر برای اجازه اقامت دائم را نیز داشته باشید.  

شرایط  درخواست برای دوره آموزش فنی و حرفه‌ای چیست؟

  • حداکثر سن 25 سال.
  • ارائه مدرک پایان دوره متوسطه که به شما امکان می‌دهد در یک موسسه آموزش عالی تحصیل کنید، یا مدرک دیپلم از یک موسسه آلمانی در خارج از کشور. 
  • ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B2 براساس چارچوب مرجع مشترک زبانهای اروپایی CEFR. 
  • توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی برای کل مدت اقامت. تمکن مالی را می‌توان از طریق افتتاح یک حساب مسدود شده با حداقل 1027.5 یورو در ماه (از سال 2023) یا با ارسال یک ضمانت پرداخت هزینه‌ها اثبات کرد.

ویزای دوره آموزش فنی و حرفه‌ای چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند؟

با دریافت ویزا یا مجوز اقامت به منظور یافتن موقعیت آموزشی، می توانید تا شش ماه برای درخواست موقعیت‌های آموزشی وارد آلمان شوید. در این مدت نمی توانید شغلی پیدا کنید. 

  • ویزای خوداشتغالی

با ویزای خوداشتغالی می‌توانید پروژه استارت آپ خود را در آلمان محقق کنید. بسته به اینکه قصد راه اندازی یک کسب و کار یا کار به عنوان فریلنسر را دارید، ممکن است شرایط متفاوتی اعمال شود. 

  • راه اندازی یک کسب و کار

اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار هستید و از شرایط زیر برخوردارید، می توانید طبق قانون اقامت آلمان  مجوز اقامت برای خوداشتغالی دریافت کنید:

  • وجود علاقه یا تقاضای منطقه‌ای و اقتصادی برای محصول یا خدمات شما؛
  • تأثیر مثبت کسب و کار شما بر اقتصاد؛
  • اجرای کسب و کار از طریق سرمایه شخصی یا از طریق یک تعهد وام؛
  • ارائه مدرک بازنشستگی در صورتی که بیش از 45 سال سن دارید. 
  • فریلنسرها

اگر مایلید شغل آزاد داشته باشید، می توانید برای مجوز اقامت خوداشتغالی اقدام کنید. الزامات مربوط به دریافت این ویزا به شرح زیر است: 

  • ارائه مدرکی مبنی بر تمکن مالی برای تامین مالی پروژه؛
  • دریافت هر گونه مجوز لازم برای انجام کسب وکار مورد نظر؛
  • ارائه مدرکی کافی مبنی بر تامین معیشت در دوران بازنشستگی اگر بیش از 45 سال سن دارید.

ویزای خوداشتغالی چه فرصت‌هایی را فراهم میکند؟

ویزا یا مجوز اقامت برای خوداشتغالی در ابتدا تا سه سال صادر می‌شود. اگر ایده کسب و کار شما موفقیت‌آمیز باشد و بتوانید هزینه‌های زندگی خود و خانواده خود را تامین کنید، این مجوز قابل تمدید است. 

سه سال پس از راه اندازی کسب و کار، می‌‌توانید درخواست مجوز اقامت دائم دهید.  

برای آشنایی با نحوه تحقق ایده کسب و کار خود در آلمان، به بخش راه‌اندازی کسب و کار مراجعه کنید. 

  • ویزای تحصیلی 

آلمان به دلیل برنامه‌های گسترده تحصیلی و شهریه‌های پایین، هر ساله پذیرای دانشجویان بین‌المللی زیادی است و دریافت مدرک تحصیلی از آلمان درهای زیادی را به روی فارغ التحصیلان باز می‌کند. مجوز اقامت تحصیلی برای آمادگی تحصیل در یک موسسه آموزش عالی مانند دوره‌های زبان، حضور در کالج های آمادگی (Studienkolleg) یا تحصیلات دکترا به عنوان یک دوره تمام وقت است. 

همه دانشجویان بین المللی از کشورهای ثالث (کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) که مایل به تحصیل در آلمان هستند باید ویزای دانشجویی بگیرند. متقاضیان تحصیل متناسب با هدف خود می‌توانند برای یکی از انواع ویزای تحصیلی آلمان درخواست دهند (البته امکان تغییر رشته در همه رشته‌های دانشگاهی ممکن نیست و لازم است رشته دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی قبلی باشد). در زیر توضیحاتی در مورد انواع ویزای تحصیلی آلمان آمده است: 

  • ویزای تحصیلی (Visums zum Studieren)
  • ویزای اصلی تحصیلی، برای آن دسته از متقاضیانی است که برای یک دوره تحصیلی از یک موسسه یا دانشگاه معتبر در  آلمان پذیرش گرفته‌اند. 
  • ویزای تقاضای تحصیل (Visum zur Studienplatzsuche)

این ویزا برای آن دسته  از متقاضیانی است که هنوز رشته خود را انتخاب نکرده اند یا هنوز در انتظار تایید پذیرش هستند. 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی (Visum zum Studieren) چیست؟

برای نحوه درخواست جهت گرفتن پذیرش از  یک موسسه آموزش عالی مورد تائید در کشور آلمان  رعایت شرایط زیر لازم است. همچنین جهت آشنایی با نحوه گرفتن پذیرش به بخش نحوه درخواست برای دانشگاه‌های آلمان مراجعه کنید. 

  • باید مدرک دیپلم متوسطه یا مدرک معتبر از یک موسسه آموزش عالی ارائه شود. 
  • اثبات شود که توان تامین هزینه‌های زندگی خود را دارید، این را می‌توان از طریق یک حساب بانکی مسدود شده (با حداقل 11208 یورو در سال از سال 2023)، بورس تحصیلی یا ضمانت پرداخت هزینه‌ها انجام داد. 
  • بسته به شرایط پذیرش، ممکن است از شما خواسته شود که مدرک زبان هم به سفارت یا کنسولگری آلمان ارائه دهید. به طور کلی ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B2 براساس چارچوب مرجع مشترک زبانهای اروپایی CEFR لازم است. 

ویزای تحصیلی چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند؟

اجازه اقامت برای مقاصد تحصیلی می‌تواند برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال صادر شود. اگر در این مدت مدرک خود را دریافت نکردید، امکان تمدید مجوز اقامت وجود دارد.  

در طول تحصیل، علاوه بر انجام مشاغل دانشجویی، می‌توانید 120 روز  به صورت پاره وقت یا 240 روز به صورت نیمه وقت در طول سال کار کنید. 

اقامت در آلمان پس از دریافت مدرک

پس از کسب مدرک پایان تحصیل خود می‌توانید اقامت خود را در آلمان با درخواست مجوز اقامت برای جویندگان کار (جاب سیکر) تمدید کنید. این مجوز اقامت تا 18 ماه برای یافتن شغل واجد شرایط در آلمان صادر می شود. شما مجاز به انجام هر شغلی در حین جستجوی شغل مدنظرتان هستید. به محض دریافت پیشنهاد شغلی، می‌توانید درخواست دهید تا مجوز اقامت تحصیلی به مجوز کار برای نیروی متخصص واجد شرایط یا به کارت آبی (بلوکارت) اتحادیه اروپا تغییر پیدا کند. اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های موجود در حین تحصیل در آلمان و پس از اخذ مدرک را می توانید در بخش چشم انداز پس از فارغ التحصیلی بیابید.

فارغ التحصیلان مؤسسات آموزش عالی آلمان می‌توانند پس از حداقل دو سال کار در آلمان، برای مجوز اقامت دائم درخواست دهند. 

امکان جابجایی برای دانشجویان بین المللی

اگر دانشجویی ویزای تحصیلی از یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته باشد، این امکان را دارد که بخشی از تحصیل خود را در آلمان ادامه دهد. چنانچه مدت اقامت در آلمان بیش از 360 روز نباشد، به مجوزاقامت آلمان نیازی نیست. با این حال، لازم است که مقامات ذیصلاح و همچنین اداره فدرال مهاجرت (BAMF)  در این مورد مطلع شوند. 

شرایط دریافت ویزای تقاضای تحصیل (Visum Zur Studienplatzsuche)

  • ارائه مدرکی مبنی بر گواهی پایان دوره متوسطه؛
  • ارائه مدرک زبان؛
  • اثبات اینکه توان تامین هزینه‌های زندگی خود را دارید، این را می توان از طریق یک حساب بانکی مسدود شده (با حداقل 1027.5 یورو در ماه از سال 2023) یا ضمانت پرداخت هزینه‌ها انجام داد.

ویزا برای تقاضای تحصیل چه فرصت‌هایی را فراهم می‌کند؟

این ویزا برای آن دسته متقاضیانی است که هنوز رشته خود را انتخاب نکرده اند یا هنوز در انتظار تایید پذیرش هستند.

ویزا یا  مجوز اقامت با هدف تقاضای تحصیل به متقاضی امکان می دهد تا حداکثر 9 ماه در آلمان بماند. در طول این مدت، او می‌تواند برای پذیرش در یک موسسه آموزش عالی درخواست دهد یا برای شرکت در کلاس‌های آمادگی دانشگاه اقدام کند. نمونه‌هایی از کلاس‌های آمادگی دانشگاه شامل شرکت در کلاس‌های زبان یا دوره‌های مقدماتی است. مجوز اقامت با هدف اپلای از دانشگاه را نمی توان برای اهداف مشابه تمدید کرد.

لطفا توجه داشته باشید که با داشتن ویزا به منظور تقاضا برای دوره تحصیلی، اجازه استخدام در آلمان را ندارید. 

اگر کسی در دانشگاه یا کالج آمادگی پذیرفته شود، باید به اداره محلی مربوط به اتباع خارجی مراجعه کرده و مطابق قانون اقامت برای تحصیل در آلمان درخواست مجوز اقامت دهد. 

  • انواع دیگر ویزا

به غیر از شروع به کار، دلایل دیگری نیز برای درخواست ویزای ورود به آلمان وجود دارد. برای برخی گروه‌های حرفه‌ای، قوانین ورود و استخدام ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. در مورد سایر انواع ویزا مانند ویزای دریافت مدرک زبان، ویزای امور تحقیقاتی، ویزا برای هنرمندان، ورزشکاران، متخصصان آی تی (IT) و …  که برای اقامت طولانی مدت در آلمان طراحی شده‌اند به این قسمت رجوع کنید.

در پایان، لازم به توضیح است که شرکت کنپارس تنها برای متقاضیان ویزای کار نیروی متخصص، ویزا برای جویندگان کار (جاب سیکر)، ویزای تحصیلی، ویزا برای متخصصان IT و ویزای شنگن آلمان خدمات ارائه می‌دهد. 

ارتباط با ما:

برای دریافت مشاوره رایگان و انواع خدمات مهاجرتی از طریق شرکت کنپارس می‌توانید با شماره‌های 02191008339 یا 02191008338 تماس گرفته، یا اطلاعات خود را از طریق چت آنلاین سایت یا دایرکت اینستاگرام ارسال کنید و یا اینکه فرم ارزیابی رایگان  ما را پر فرمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.همچنین می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق شماره‌های واتس اپ (+1)5799579293 و 9034941456(+98) ( کافیست همین حالا شماره تماس ها را لمس کنید ) از ما بپرسید و پاسخ آن‌ها را از طریق همین شماره‌ها دریافت کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar