افسانه تبدیل ویزای توریستی به ویزای اقامت، کار یا تحصیلی
12 سپتامبر 2017 - 20:47
بازدید 468
5

سوالی که مدت هاست از سوی هموطنان به اشکال مختلف مطرح می شود، این است که آیا افراد می توانند بعد از ورود به کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای اقامت دائم، توریستی یا ویزای تحصیلی تبدیل کنند یا خیر.  باید واضح و شفاف تاکید کنم که اصولا کلمه «تبدیل ویزا» عبارت رایج اما […]

ارسال توسط :
پ
پ

سوالی که مدت هاست از سوی هموطنان به اشکال مختلف مطرح می شود، این است که آیا افراد می توانند بعد از ورود به کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای اقامت دائم، توریستی یا ویزای تحصیلی تبدیل کنند یا خیر. 

باید واضح و شفاف تاکید کنم که اصولا کلمه «تبدیل ویزا» عبارت رایج اما اشتباه ست.

 این اشتباه که حاصل تبلیغات غلط آژانس های مسافرتی و برای تشویق افراد به گرفتن ویزای موقت توریستی است تا آنجا گسترده شده که گروهی را تصور بر این است که در سیستم اداره مهاجرت کانادا یک امکان وجود دارد برای چنین تبدیلی. فراموش نمی کنم که فردی ایمیل زده بود و می پرسید آیا شما فرم های تبدیل ویزا را برای من تکمیل می کنید؟ 

تبدیل ویزا بی معنی است ولی ممکن است فرد بعد از آمدن وضعیت اقامتی خود را تغییر دهد که می تواند اقامت دایم، اقامت موقت دانشجویی و یا اقامت موقت با ویزای کار باشد. دریافت این ویزاها در داخل خاک کانادا با خارج آن تفاوتی ندارد. 

یعنی این گونه نیست که شما اگر به عنوان توریست در خاک کانادا باشید، حق ویژه ای برای دریافت اقامت یا ویزای دانشجویی و یا ویزای کار داشته باشید.

برای روشن تر شدن مطلب به چند سوال پاسخ می دهیم؛

 

ویزای توریستی چیست؟

کسی که ویزای توریستی را که زیرگروه Temporary Resident Visa یا TRV محسوب می شود، از سفارت کانادا می گیرد، به شرط عدم ممانعت افسر مرزی کانادا می تواند وارد این کشور شود و برای مدتی در خاک آن بماند. در ادامه نکاتی را در خصوص ویزای توریستی متذکر می شوم:

  • ویزای توریستی برای کار، زندگی یا تحصیل در کانادا نیست. اگر هنگام ورود دلیلی پیدا شود که افسر احساس کند شما به قصد ماندن امده اید می توتند مانع ورود شما شود مثل اینکه بلیط شما یک طرفه باشد و یا اظهاری بکنید که نشان از ماندن داشته باشد.
  • دارنده ویزای توریستی حتی اجازه انجام کار داوطلبانه را هم ندارد.
  • مدت زمان این ویزا را افسر مرزی کانادا هنگام ورود شما به خاک این کشور تعیین می کند. (به طور پیش فرض هر فرد اجازه دارد تا شش ماه در کانادا بماند، اما گاهی افسر مرزی بنا به شرایط و صلاحدید خود ممکن است این زمان را کمتر یا بیشتر کند.
  • با ویزای توریستی هر فرد می تواند در بسیاری از دوره های آموزشی که طول مدت آنها کمتر از شش ماه باشد، شرکت کند.
  • حضور شما در کانادا، باعث ملاقات حضوری شما به طور مستقیم با کالج ها، دانشگاه ها یا کارفرمایان کانادایی خواهد شد و می توانید شانس خود را برای تحصیل یا کار در کانادا بسنجید یا مقدمات این فرصت ها را فراهم کنید.
  • اگر هنگام ورود افسر مهاجرت در گذرنامه شما تاریخ ورود نزند، یعنی می توانید تا شش ماه در کانادا بمانید و اگر تاریخ خروج بزند تا موقعی که تاریخ زده می توانید در کانادا حضور داشته باشید.
  • اگر مایل هستید بیشتر از شش ماه در کانادا حضور داشته باشید، باید درخواست امتداد حضور Extension بدهید. این تقاضا به صورت آنلاین صورت می گیرد و باید پیش از تاریخ خروج شما باشد. نکته: در صورتی که اداره مهاجرت با درخواست شما موافقت کند، زمان جدیدی را برای حضور شما در خاک کانادا تعیین می کند.
  • در صورتی که از تاریخ خروج شما بگذرد و فراموش کرده باشید که درخواست امتداد حضور بدهید، می توانید در فاصله ۹۰ روز از تاریخ مذکور درخواست Restoration of Status کنید.
  • در صورتی که ویزای مولتی کانادا را دارید، می توانید از کانادا خارج شوید و دوباره به کانادا برگردید. در این صورت به محض ورود می توانید شش ماه دیگر (یا مدت زمانی که افسر مرزی تعیین می کند) در کانادا حضور داشته باشید.

آیا می توان با داشتن ویزای توریستی کانادا اقامت دائم کانادا دریافت کرد؟

به طور معمول در چهار حالت می توان ضمن حضور در کانادا با ویزای توریستی اقامت دائم کانادا دریافت کرد:

  1. در صورتی که در یکی از برنامه های مهاجرتی موجود واجد شرایط باشید و درخواست بدهید مثلا در برنامه نیروی متخصص فدرال. در این حالت تفاوتی نمی کند در کانادا هستید یا خارج از کانادا. حضور در کانادا هیچ امتیازی برای پرونده شما ندارد.
  2. در صورتی که متقاضی با یک فرد کانادایی یا مقیم دائم کانادا ازدواج کند، در این صورت آن فرد می تواند اسپانسر وی در داخل خاک کانادا شود.
  3. در صورتی که متقاضی درخواست پناهندگی بدهد و درخواست وی از سوی دولت کانادا مورد قبول واقع شود. این البته عملا برای هموطنان ایرانی نه در شأن آنها هست و نه شدنی است. به این دلیل که اساسا پناهنده کسی است که جانش در کشور محل اقامتش در خطر است. ایران از جمله کشورهای امن است و نمی توان به سادگی چنین ادعایی کرد، از سوی دیگر این افراد با ارایه مدارک و اطلاعات اعلام کرده اند که قصد ماندن ندارند و وضعیت آنها در ایران مرتب است وگرنه ویزا نمی گرفتند بنابراین ادعای بعدی در تناقض آشکار است و این افراد هیچ شانسی برای ویزا گرفتن ندارند. ادعاهای سخیف تغییر دین و جنسیت و … اینها نیز نخ نما شده و برای سیستم اداره مهاجرت قابل پذیرش نیست. بنابراین این مورد را اساسا فراموش کنید. اگر کسی چنین درخواستی بدهد، باید پاسپورت خود را تحویل دهد و منتظر رسیدگی به ادعایش در دادگاه بماند این روزها زمان رسیدگی بالای یک سال است و شانس قبول درخواست بسیار کم است و درخواست دهنده سریعاً از کانادا اخراج می شود و باید برای همیشه با کانادا و ای بسا آمریکا خداحافظی کند. 
  4. اگر فردی قبل از سفر به کانادا برای مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کرده باشد و در میانه راه متوجه شود که با درخواست مهاجرت وی موافقت شده است، در این حالت به صورت مجازی یا به عبارتی Virtual Landing وارد خاک کانادا می شود و سپس ویزای توریستی خود را به ویزای اقامت تبدیل می کند.
  5. در صورتی که فرد متقاضی تحت شرایط انسان دوستانه Humanitarian and Compassionate Considerations درخواست اقامت دائم داده باشد، یعنی فرد متقاضی در حالت عادی ممنوع الورود به کانادا باشد اما به خاطر صلاح یک یا چند انسان دیگر یا به دلیل فشار شدیدی که متحمل است، درخواست اقامت بدهد.

آیا می توان با داشتن ویزای توریستی کانادا ویزای کار دریافت کرد؟

به طور کلی نمی توان ضمن حضور در کانادا با ویزای توریستی ویزای کار دریافت کرد، حضور در کانادا هیچ مزیتی در این زمینه ایجاد نمی کند مگر در موارد زیر:

  1. در صورتی که همسر فرد متقاضی با ویزای کار یا تحصیلی در کانادا حضور داشته باشد.
  2. در صورتی که نوع کار فرد متقاضی به گونه ای ست که به طور قانونی بدون نیاز به مجوز کار اجازه کار در کانادا دارد.
  3. در صورتی که متقاضی از یکی از روش های فوق، موفق به درخواست اقامت دائم شده است و حال می خواهد تا نهایی شدن تصمیم درباره پرونده خود در کانادا کار کند.

آیا می توان با داشتن ویزای توریستی کانادا ویزای تحصیلی دریافت کرد؟

به طور معمول در دو حالت می توان ضمن حضور در کانادا با ویزای توریستی، ویزای تحصیلی دریافت کرد:

  1. در صورتی که فرد متقاضی کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد و برای تحصیل در مقطع دبستان، راهنمایی یا دبیرستان به کانادا آمده باشد.
  2. در صورتی که فرد متقاضی از طرف یک مرکز آموزش عالی به صورت مشروط پذیرش گرفته باشد؛ یعنی یک درس پیش نیاز را در داخل خاک کانادا بگذارند.

نکته: موارد خاصی هم وجود دارد که می توان از داخل کانادا برای ویزای تحصیلی اقدام کرد مثلاً کسانی که همسرشان در تیم های ورزشی کانادا حضور دارند، می توانند ویزای تحصیلی کانادا بگیرند.

در سایر موارد نمی توان ویزای توریستی را به ویزای تحصیلی تبدیل کرد و اگر از یک مرکز آموزشی پذیرش بگیرید حتما باید درخواست خود را به یک دفتر ویزای خارج از کانادا بفرستید.  

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar