احزاب کانادا، انتخابات اکتبر و موضع آنها در قبال پذیرفتن پناهندگان سوری
27 سپتامبر 2015 - 1:39
بازدید 227
8

  تصاویر دردناک و غم انگیز کودکان آواره سوری طی هفته گذشته شوک بزرگی به دنیا و افکار عمومی وارد کرد. اما در کانادا بطور خاص تصویر ایلان کوردی کودک چهار ساله ای که در راه رسیدن به اروپا جان باخته بود حساسیت زیادی برانگیخت. تصویر بدن بی جان این کودک پناهجوی سوری که کنار […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

تصاویر دردناک و غم انگیز کودکان آواره سوری طی هفته گذشته شوک بزرگی به دنیا و افکار عمومی وارد کرد. اما در کانادا بطور خاص تصویر ایلان کوردی کودک چهار ساله ای که در راه رسیدن به اروپا جان باخته بود حساسیت زیادی برانگیخت. تصویر بدن بی جان این کودک پناهجوی سوری که کنار ساحل روی ماسه ها افتاده بود شوک روانی و عاطفی بزرگی را به جامعه کانادا وارد کرد و دلیلش آن بود که عمه این کودک که در کانادا زندگی میکند اعلام کرد که تلاش کرده بود برادرش بهمراه خانواده اش به کانادا بیاید اما او نتوانسته هیچ کمکی به آنها بکند و درخواست پناهندگی آنها رد شده است. بعد از انتشار اخبار و گزارشها فشارها رفته رفته بر دولت کانادا و شخص نخست وزیر هارپر بیشتر شد. از طرفی با انتخابات پیش رو در ماه اکتبر احزاب مختلف نتوانستند در قبال مسئله پناهندگان سوری سکوت کنند و همگی مواضع و سیاستهای خود را اعلام کردند.

 حزب محافظه کار که سابقه درخشانه در زمینه مهاجرت و پناهندگی ندارد ماه اخیر قول داده بود که دولت محافظه کار اگر در انتخابات پیروز شود 10،000 پناهنده را از عراق و سوریه در یک بازه زمانی چهار ساله خواهد پذیرفت. اما روشن نبود که این تعداد علاوه بر حدود 14،000 مورد پناهدگی سالیانه است که کانادا میپذیرد و یا در میان همان تعداد قرار میگیرد. کمپین محافظه کاران روز پنجشنبه تأیید کرد که این تعداد علاوه بر ظرفیت سالیانه ای است که پذیرفته میشود. از طرفی در ماه ژانویه آقای هارپر اعلام کرده بود که کانادا تا سال 2017 حداقل 10،000 پناهنده سوری خواهد پذیرفت. رمی لریویر سخنگوی دپارتمان پناهندگان روز چهارشنبه  اعلام کرد که رقمی که در ماه ژانویه اعلام شده در دل همان 11،300 پناهنده سوری و 23،000 نفر پناهنده عراقی است که تا پایان سال 2017 پذیرفته خواهند شد. تا کنون 2374 نفر از 11،300 نفر در کانادا اسکان یافته اند. آقای هارپر بارها مسائل امنیتی را در این باره پیش کشیده و آن را بهانه ای برای نپذیرفتن پناهجویان بیشتر سوری قرار داده اما رئیس حزب ان.دی.پی آقای مولکر معتقد است این نمیتواند بهانه ای برای دست روی دست گذاشتن باشد چراکه وضعیت پناهجویان به سمت یک بحران انسانی میرود.

 در مقابل، احزاب لیبرال و ان.دی.پی هیچ یک عدد و ارقام اعلام شده از سوی دولت محافظه کار  آقای هارپر را در برابر ابعاد کنونی بحران پناهجویان سوری  کافی نمیدانند و هر دو اعلام کرده اند که در صورت پیروز شدن در انتخابات ماه اکتبر تعداد پناهجویان بیشتری و همچنین با سرعت بیشتری نسبت به محافظه کاران خواهند پذیرفت. این مسئله با توجه به حساسیت عمومی مردم کانادا نسبت به وقایع اخیر میتواند موضع این دو حزب را بطور چشمگیری در برابر محافظه کاران تقویت کند. جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال اعلام کرده که تعداد 25،000 پناهنده را در اسرع وقت در کانادا اسکان خواهد داد. از طرفی آقای مولکر رئیس حزب ان.دی.پی اعلام کرده که تعداد 10،000 پناهجوی سوری را تا آخر سال خواهد پذیرفت و تعداد 46،000 پناهجوی دیگر را تحت حمایت اقتصادی دولت تا سال 2019 به کانادا خواهد آورد. هر دو حزب اخیر اعلام کرده اند که ظرفیتهای کنونی کافی نیست و آنها قطعا ظرفیتهای پذیرش پناهندگان را بالا خواهند برد و تمام تلاش خود را بکار میگیرند تا سهم کانادا در مسئله سر و سامان دادن به وضعیت پناهندگان سوری بیشتر از گذشته باشد.

مطلب اصلی را اینجا بخوانید 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar