آموزش در کبک: تحصیل در کالج‌های کبک
05 ژوئن 2010 - 14:46
بازدید 232
8

          نشاط تهرانی   در ادامه مباحث مربوط به معرفی سیستم آموزشی در استان کبک کانادا به تحصیلات تکمیلی در این استان رسیده‌ام و اولین مرحله یعنی سیستم آموزشی در کالج‌های استان که تفاوت عمده‌ای با سایر استان‌های کانادا دارد.      در سیستم آموزشی استان کبک دوران کالج به عنوان […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 

نشاط تهرانی

 

در ادامه مباحث مربوط به معرفی سیستم آموزشی در استان کبک کانادا به تحصیلات تکمیلی در این استان رسیده‌ام و اولین مرحله یعنی سیستم آموزشی در کالج‌های استان که تفاوت عمده‌ای با سایر استان‌های کانادا دارد. 
 

 

در سیستم آموزشی استان کبک دوران کالج به عنوان اولین سطح از تحصیلات عالی شناخته می‌شود. گذراندن کالج قبل از ورود به دانشگاه برای تمام دانش‌آموزان استان کبک اجباری است در حالی که در استان‌های دیگر کانادا به این شکل نیست و دانش‌آموزان می‌توانند تحت شرایطی برای ورود به دانشگاه اقدام کنند. (لازم به تذکر است دوره تحصیل در مقطع دیپلم در استان کبک کوتاه‌تر از استان‌های دیگر است). در عین حال در استان کبک کالج‌های دولتی به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه وجود دارند در حالی که تحصیل در کالج در استان‌های دیگر کانادا تحت پوشش یارانه‌های دولتی نیست (البته کمک‌های دولت‌های استانی به سیستم تحصیلات تکمیلی به طور مستقیم انجام می‌شود که به کاهش شهریه‌ها می‌انجامد. همچنین وام‌های دولتی به دانشجویان نسبت به سایر موسسات مالی از شرایط بازپرداخت بهتری برخوردار است.)  
 

 

در استان کبک تحصیل به زبان فرانسه بعد از اتمام دبیرستان اجباری نیست و دانش‌آموزان می‌توانند بعد از اخذ دیپلم به زبان دل‌خواه خود ادامه تحصیل دهند. در شهر بزرگی مانند مونترال که ماهیت چندفرهنگی آن بارزتر از سایر شهرها است تعداد کالج‌های فرانسه و انگلیسی زبان دولتی تقریبا مساوی است.  
 

 

برای مهاجران به استان کبک بخصوص کسانی که فرزند دبیرستانی دارند توجه به نکات زیر بسیار مهم است. همان‌طور که گفته شد ورود به کالج و گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی برای دانش‌آموزان استان کبک ضروری است اما کسانی که دیپلم خود را در خارج از این استان یا در کشوری دیگر اخذ کرده‌اند قادرند مستقیم وارد دانشگاه شوند و از گذراندن دوران کالج معاف هستند به همین دلیل این توصیه‌ برای مهاجران به این استان و فرزندان‌شان مناسب به نظر می‌رسد که در صورتی که در حال تحصیل در آخرین سال‌های دبیرستان هستند در صورت امکان بعد از اخذ دیپلم متوسطه وارد استان کبک شوند (البته شاید برای پسران به علت مسائل مربوط به ممنوع‌الخروج شدن آنها برای خدمت نظام وظیفه عمومی، این کار امکان‌پذیر نباشد). به خصوص با توجه به این که دانش‌آموزان در استان کبک در سن ۱۶ سالگی موفق به اخذ دیپلم متوسطه می‌شوند ولی در کشوری مانند ایران دانش‌آموزان در سن ۱۸ سالگی تحصیلات خود را در دوره دبیرستان به اتمام می‌رسانند و اگر قبل از گرفتن دیپلم وارد کبک شوند سال‌های زیادی را از دست می‌دهند زیرا از طرفی باید برای اخذ دیپلم یک یا دو سال را در دبیرستان‌های بزرگ‌سالان بگذرانند تا موفق به اخذ دیپلم دبیرستان شوند و سپس دو یا سه سال را نیز در کالج سپری کنند در حالی که اگر بعد از پایان دوره متوسطه و گرفتن دیپلم از کشور خود به استان کبک مهاجرت کنند می‌توانند برای ورود به دانشگاه اقدام کنند.  
 

 

جنبه دیگر مسئله این است که متقاضیان ورود به دانشگاه در مقطع لیسانس یا کارشناسی باید آزمون‌های ورودی هر دانشگاه از جمله امتحان زبان را با موفقیت پشت سر بگذارند (در اغلب موارد و در دانشگاه‌های معتبر معمولا موفقیت در این امتحان‌ها چندان آسان نیست). از طرف دیگر معدل دیپلم و نمرات سال‌های پایان دبیرستان در انتخاب رشته و دانشگاه نقش مهمی ایفا می‌کند. شاید به همین دلیل بعضی دانش‌آموزان حتی با در دست داشتن مدرک دیپلم ترجیح می‌دهند با گذراندن دو سال در کالج برای خود فرصت تطبیق با شرایط جدید آموزشی و آشنایی با زبان را ایجاد کنند و در عین حال آمادگی لازم را برای ورود به رشته یا دانشگاه دلخواه خود به دست بیاورند.  
 

 

در هر حال برای ورود به کالج، در دست داشتن دیپلم دبیرستان یا هنرستان (Vocational Studies) ضروری است. 
 

 

کالج‌های استان کبک نیز مانند سایر مقاطع تحصیلی به دسته کالج‌های انگلیسی‌زبان و فرانسه‌زبان همچنین دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. اما دوره‌هایی که در کالج ارائه می‌شود معمولا به دو گونه است. دوره‌های آمادگی برای ورود به دانشگاه که دو ساله است و دوره‌های فنی و حرفه‌ای که فرد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند و سه ساله است. در بعضی رشته‌ها امکان ادامه تحصیل در دانشگاه برای کسانی که دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند وجوددارد. تفاوت در این جاست که کسانی که دوره دو ساله پیش‌دانشگاهی را می‌گذرانند مستقیم وارد دانشگاه می‌شوند اما کسانی که دوره سه ساله را می‌گذرانند باید مدراک خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند و برای ورود به دانشگاه اقدام کنند تا در مورد آنها تصمیم گیری شود. 
 

 

در تمامی این دوره‌های یک سری واحد عمومی ارائه می‌شود و در پایان دوره کالج به دانش‌آموختگان گواهی پایان دوره تحصیلی ارائه می‌شود. 
 

 

در این میان موسسات آموزشی مختلف خصوصی نیز وجود دارند که دوره‌های کوتاه یا بلندمدت متنوعی را برای علاقمندان برگزار می‌کنند و از این طریق عده زیادی به آسانی وارد بازار کار دلخواه خود می‌شوند.  
 

 

دانش‌آموزانی که در حین یا در پایان دوره دبیرستان وارد استان کبک می‌شوند برای ورود به دبیرستان یا کالج باید مدارک خود را برای ارزیابی و تعیین سطح به اداره مربوط ارائه دهند. این ارزیابی‌ها معمولا دو ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد به همین دلیل لازم است مهاجران به استان کبک تمام این مدارک را تهیه کرده و پس از ورود در اولین فرصت به اداره ارزشیابی مدرک تحصیلی ارسال کنند تا از تاخیر ورود فرندانشان به دبیرستان یا کالج جلوگیری شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar