گوناگونی قومی و جمعیتی آینده کلان‌شهرهای کانادا- مونترال و ونکوور
19 آوریل 2010 - 22:44
بازدید 271
8

  نظیر تورنتو تا سال ۲۰۳۱ جمعیت اقلیت های آشکار در دو کلان شهر مونترال و ونکوور دو برابر اکنون خواهد بود     در مقاله های مرتبط قبلی که به موضوع مهم تنوع شدید قومیتی و گسترش یافتن اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ کانادا خصوصا سه کلان شهر تورنتو، مونترال و ونکوور می پرداخت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

نظیر تورنتو تا سال ۲۰۳۱ جمعیت اقلیت های آشکار در دو کلان شهر مونترال و ونکوور دو برابر اکنون خواهد بود  

 

در مقاله های مرتبط قبلی که به موضوع مهم تنوع شدید قومیتی و گسترش یافتن اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ کانادا خصوصا سه کلان شهر تورنتو، مونترال و ونکوور می پرداخت به جنبه ها و آمارهای کلی تر و همچنین وضعیت کلان شهر تورنتو به طور خاص اشاره شد. در این مقاله، به وضعیت کلان شهرهای مونترال و ونکوور که پس از تورنتو از اهمیت زیادی برخوردار هستند پرداخته می شود. لازم به یادآوری مجدد است که نتایج چنین تحقیقاتی یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی برای گسترش سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های بعدی در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی در مناطق مختلف کانادا است. 

 

بر اساس تازه ترین پروژه انجام شده در زمینه تنوع قومی و اقلیت های آشکار در شهرهای بزرگ، احتمال می رود که جمعیت این گروه ها در کلان شهر مونترال تا سال ۲۰۳۱ از ۶۰۴ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به بیش از دو برابر این رقم یعنی چیزی در حدود ۱.۵ میلیون نفر برسد. در همین زمان جمعیت این گروه ها در شهر ونکوور نیز به بیش از دو برابر بالغ خواهد شد یعنی از ۹۱۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۶ به بیش از دو میلیون در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید. در مورد شهر ونکوور عامل اصلی رشد جمعیت اقلیت های آشکار، مهاجرت و زاد و ولد خواهد بود. 


تا سال ۲۰۳۱ باقی جمعیت ساکن مونترال و ونکوور تقریبا با نرخ متوسطی به ترتیب در حدود ۱۰ و ۱۲ درصد رشد خواهند داشت. 

 

همان طور که پیش تر در گزارش جامع این مطلب تحت عنوان «تنوع قومی در جمعیت کانادا» نیز گفته شده است، در این پروژه وضعیت های مختلفی برای رشد جمعیت در نظر گرفته شده که در وضعیت مرجع، برای ترسیم تصویر آینده این جوامع، گرایش های جمعیت شناختی فعلی و شکل متوسط حرکت رشد هر یک مورد توجه قرار گرفته است. در وضعیت رشد کم نیز فرض بر پایین بودن میزان زاد و ولد، کاهش امید به زندگی و کم شدن از میزان مهاجرت است در حالی که در وضعیت رشد بالا میزان همه مواردی که گفته شده، بالا در نظر گرفته شده است. 

 

در مقایسه با جمعیت شهرهای تورنتو و ونکوور، جمعیت شهر مونترال دارای تنوع قومی- فرهنگی کمتری است. تا سال ۲۰۳۱ جمعیت اقلیت آشکار در مونترال به ۳۱ درصد از کل جمعیت بالغ می شود که نسبت به ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۶ رشد زیادی خواهد داشت. از ۱.۵ میلیون نفر جمعیت اقلیت های آشکار شهر مونترال در آن زمان یک نفر از هر سه نفر متولد کانادا خواهد بود. در همین مدت جمعیت اقلیت آشکار در شهر ونکوور نیز تقریبا ۶۰ درصد کل جمعیت شهر یعنی نزدیک به ۲ میلیون نفر را تشکیل خواهد داد که در میان آنها نیز از هر سه نفر یک نفر متولد کانادا خواهد بود.

تا سال ۲۰۳۱ با در نظر گرفتن تعداد مهاجران نسل اولی و نسل دومی، ۷۰ درصد جمعیت شهر ونکوور را مهاجران یا فرزندان آنان که در کانادا متولد شده اند تشکیل خواهند داد. بعد از شهر تورنتو این بزرگ ترین و در واقع دومین حضور بزرگ جمعیت مهاجران در بین شهرهای بزرگ کانادا است. 

 

در سال ۲۰۰۶ و در حالی که آسیای جنوبی ها و چینی ها دو تا از اقلیت های آشکار بزرگ در شهرهای تورنتو و ونکوور بودند، بزرگ ترین اقلیت آشکار در مونترال را سیاه پوستان و اعراب تشکیل می دادند. انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۱ نیز همین وضعیت حفظ شود و البته احتمالا تا آن زمان جمعیت اعراب در مونترال به اندازه جمعیت سیاه پوستان خواهد شد.

 

همان طور که گفته شد، در سال ۲۰۳۱ نیز بزرگ ترین اقلیت آشکار در شهر ونکوور همانند سال ۲۰۰۶ متعلق به چینی ها خواهد بود. طی این دو دهه جمعیت این گروه از ۳۹۶ هزار نفر به ۸۰۹ هزار نفر خواهد رسید. در نتیجه سهم جمعیت اقلیت های آشکار از ۱۸ درصد کل جمعیت در سال ۲۰۰۶ به ۲۳ درصد در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید. گروه های آسیای جنوبی که در سال ۲۰۰۶ دومین اقلیت بزرگ شهر ونکوور محسوب می شدند نیز همچنان در رتبه دوم باقی خواهند ماند. سهم این گروه در کل جمعیت از ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید.

 

بر اساس پیش بینی های این پروژه، جمعیت اعراب مونترال تا آن زمان بیش از سه برابر خواهد شد و به ۳۶۷ هزار نفر خواهد رسید در حالی که جمعیت سیاه پوستان احتمالا کمی بیش از دو برابر خواهد شد و به ۳۸۱ هزار نفر خواهد رسید. در مجموع این دو گروه با هم تا سال ۲۰۳۱ چیزی در حدود نیمی از جمعیت اقلیت آشکار شهر مونترال را تشکیل خواهند داد. علاوه بر این هر کدام نیز در حدود ۷.۵ درصد از جمعیت کل شهر مونترال را تشکیل خواهند داد. 

 

در سال ۲۰۳۱ کامیونیتی اعراب در مونترال همچنان یکی از بزرگ ترین کامیونیتی ها خواهد بود. این موقعیت تاثیر مشخصی بر ویژگی مهاجرت در استان کبک دارد به ویژه این که در این استان تمایل زیادی نیز به پذیرش مهاجرانی وجود دارد که قادر باشند به زبان فرانسه تکلم کنند. این موضوع سبب می شود تا بسیاری از این مهاجران از کشورهای مغرب (کشورهای شمال آفریقا) به کبک آمده باشند. 

 

بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۳۱ تعداد چینی ها و آسیای جنوبی ها در مونترال بیش از دو برابر خواهد شد. اما همچنان سهم آنها در کل جمعیت شهر بسیار کمتر از سهم اعراب و سیاه پوستان خواهد بود. 

 

در سال ۲۰۰۶ آن عده از جمعیت مونترال که به آیین مسیحی اعتقاد داشته اند با ۸۲ درصد از کل جمعیت همچنان درصد قابل توجهی را تشکیل می دادند. این سهم تا سال ۲۰۳۱ به ۷۰ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد. در شهر ونکوور نیز اتفاق مشابهی خواهد افتاد و سهم این گروه از ۵۰ درصد به ۴۷ درصد کل جمعیت کاهش خواهد یافت.

 

سهم جمعیت غیرمسیحی مونترال، که هم اکنون ۹ درصد از کل است، تا آن زمان به ۱۶ درصد خواهد رسید و سهم افرادی که به مذهب خاصی پای بند نیستند از ۹ درصد فعلی به ۱۳ درصد خواهد رسید. سهم جمعیت غیرمسیحی در شهر ونکور نیز از ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۱ درصد در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید. در آن زمان سهم آن بخش از جمعیت شهر ونکوور که خود را مقید به هیچ مذهبی ندانسته اند، همچنان بالاترین رقم در میان کلان شهرهای کانادا و در حدود ۳۳ درصد از کل جمعیت خواهد بود که نسبت به شرایط سال ۲۰۰۶ تغییر چندانی نخواهد داشت. یکی از دلایل این امر مهاجرت بالای چینی ها به شهر ونکوور است و این عده در نظرسنجی ها بیش از همه اعلام می کنند که به هیچ مذهب خاصی اعتقاد ندارند. 

 

برای مشاهده اصل مقالات، برای مونترال اینجا و برای ونکوور اینجا را ببینید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar