پاسخ به برخی پرسشهای رایج در مورد نظام وظیفه در ایران و مشکل خروج مشمولین
21 اکتبر 2009 - 0:43
بازدید 276
11

 از آنجا که گاه و بیگاه سوالاتی در این خصوص از سوی موکلین مطرح می شود بهتر دیدیم بخشی از این مطالب را که به صورت پرسش و پاسخ در سایت سازمان وظیفه عمومی مطرح شده است برای اطلاع مخاطبین سایت منتشر کنیم. این مطالب از سایت آن سازمان نقل شده است و در صورت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 از آنجا که گاه و بیگاه سوالاتی در این خصوص از سوی موکلین مطرح می شود بهتر دیدیم بخشی از این مطالب را که به صورت پرسش و پاسخ در سایت سازمان وظیفه عمومی مطرح شده است برای اطلاع مخاطبین سایت منتشر کنیم. این مطالب از سایت آن سازمان نقل شده است و در صورت داشتن هر گونه سوال لطفا با همان سازمان تماس بگیرید.

 این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

اعزام به خدمت

سئوالات و پاسخهای مربوط به اعزام بخدمت

سئوال

پاسخ

۱ – مشمولیكه تقاضای معافیت پزشكی نموده اگر معاف نگردد و سرباز شناخته شود آیا  برای  وی غیبت درج می شود؟

اگر موقع صدور نظریه شورای پزشكی از موعد اعزام بخدمت قانونی وی نگذشته باشد  غیبت برای وی درج نمی گردد ولی اگر از موعد اعزام بخدمت وی گذشته باشد ۳ ماه اضافه خدمت برای وی درج می شود.

ا۲ – گر مشمول قبل از زمان اعزامش برای معافیت پزشكی اقدام نماید و معاف از رزم شود آیا برای وی غیبت اولیه درج می شود؟

در صورتیكه مشمول معاف از رزم شود و در اولین اعزام كه اعلام گردیده به خدمت اعزام شود ، غیبت اولیه برای او  درج نمی‌شود. به شرط آنكه با غیبت وارد شورای پزشكی نشده باشد.

۳ – آیا مشمولان غایب می توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند؟

خیر – مشمولان غایب قانوناً نمی توانند به استخدام نیروهای مسلح درآیند مگر اینكه غیبت مشمول توسط سازمان وظیفه عمومی جهت استخدام در نیروهای مسلح موجه تلقی شود كه این امر صرفاً در صورت داشتن معاذیر موجه از سوی مشمول امكان پذیر می باشد.

۴ – آیا مشمولانیكه سابقه خدمت قبلی دارند و بعلل قانونی از خدمت ترخیص می‌گردند(مانند قبولی در دانشگاه)برای ادامه خدمت باید به  یگان قبلی اعزام گردند؟ بله ، اینگونه مشمولان جهت ادامه خدمت باید به همان یگان خدمتی قبلی اعزام گردند.
۵ – غایب بین راه به چه مشمولانی گفته می شود؟ یه مشمولانیكه مركز آموزش آنان مشحص گردیده است و در حین عزیمت به مركز آموزش مرتكب غیبت شود غایب بین راه گویند.
۶ – مشمولانیكه خدمت قبلی داشته انددر صورتیكه مرتكب غیبت منجر به فرار شوند و مجدداً با كتمان حقیقت به یگان دیگری اعزام شوند وضعیت ایشان چگونه است ؟ برابر ماده ۲۲ آئین نامه اجرائی خدمت ثانویه كان لم یكن تلقی شده و باید مجددا خدمت خود را از یگان اولیه ادامه و به پایان رساند.ه چند كه با توجه به راه اندازی سیستم مكانیزه در وظیفه عمومی كتمان این موضوع عملاً وجود ندارد.
۷ – مدت زمانی كه فارغ التحصیلان دانشگاهها و سایر موسسات آموزش عالی فرصت دارند پس از فارغ التحصیلی خود برای خدمت وظیفه عمومی اقدام نمایند چند ماه است؟ از زمان فراغت از تحصیل حداكثر بمدت شش ماه مهلت دارند كه مدارك خود را از طریق دفاتر پلیس+۱۰ در سیستم مكتنیزه وظیفه عمومی ثبت نمایند و نسبت به پیگیری وضعیت مشمولیت خود اقدام كنند.
۸ – آیا مشمولین غایب می توانندبرای شركت در آزمایشات رانندگی و دریافت  گواهینامه  اقدام نمایند؟ خیر ، زیرا شركت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه ،منوط به  ارائه برگه اعزام بخدمت بدون غیبت یا كارت معافیت یا كارت پایان خدمت یا گواهی  صادره از نیروهای مسلح مبنی بر استخدام می باشد.
۹ – واكسن مننژیت و دو گانه تا چند روز قبل از اعزام باید تلقیح شود؟

این واكسن حداقل باید  ۱۵ روز قبل از اعزام تلقیح شود مشمولین باید توجه داشته باشند از آنجائیكه عمل تولید Anti body توسط این واكسن صورت گیرد لذا می بایست بین یك تا دو هفته زمان سپری شود و مراكز آموزش از پذیرفتن مشمولانیكه كمتر از این زمان واكسن را تلقیح كرده باشند خودداری خواهند نمود.

۱۰-نحوه به تاخیر انداختن خدمت سربازی مشمولی كه برادر دیگرش در خدمت می باشد چگونه است ؟ از دو یاسه برادر واجد شرایط اعزام به خدمت یكی از آنان كه سن او از دیگران كمتر است به شرطی كه خود و برادری كه به خدمت رفته است فاقد غیبت باشد با ارائه گواهی اشتغال به خدمت برادر یا برادران دیگر می تواند به تاریخ خاتمه خدمت برادر یا یكی از برادران دفترچه آماده به خدمت در یافت نماید.
۱۱ – سال احضار مشمول چه سالی است ؟  افراد ذكور ایرانی از اول فروردین ماه سالی كه طی آن سال وارد سن ۱۹ سالگی می شوند برای روشن شدن وضع مشمولیت خود احضار خواهند شد
۱۲ – سال اعزام مشمول چه سالی است ؟ مشمولانی كه جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخیص داده شوند در طی سالی كه به سن ۱۹ سال تمام می رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.
۱۳ – اضافه خدمت برای مشمولان غایبی كه خود را معرفی می نمایند چه مقدار است ؟ سه ماه
۱۴ – اضافه خدمت برای مشمولان غایبی كه خود را معرفی ننموده و توسط عوامل انتظامی دستگیر می شوند چه مقدار است ؟ شش ماه
   
۱۵ – تاریخ اعزام مشمولین درطول سال چه تاریخهایی صورت می گیرد؟ بطور كلی مشمولان دیپلم و زیر دیپلم در تاریخهای ۱۸ و ۱۹ هر ماه و مشمولان فارغ التحصیل دانشگاهها در تاریخ یكم ماههای زوج و مشمولان هیات علمی دانشگاهها در تیر ماه هر سال به خدمت اعزام میگردند.
   

 

افزایش سقف معافیت تحصیلی

 

با تصویب ستاد كل نیروهای مسلح افزایش سقف تحصیلی معافیت تحصیل مشمولان وظیفه عمومی اعلام گردیدبا توجه به اینكه در برخی موارد بدلیل شرایط غیر عادی و خارج از اراده دانشجو ممكن است سقف مجاز تعیین شده برای هر مقطع تحصیلی پاسخگوی نیاز دانشجو نباشد فلذا بر اساس ابلاغیه ستاد كل نیروهای مسلح ، با تصویب كمیسیون موارد خاص دانشگاهها و وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد اسلامی مدت مجاز تحصیل به شرح زیر افزایش می یابد:
الف – مقاطع كاردانی ، كارشناسی ناپیوسته و كارشناسی ارشد ناپیوسته    یك ترم 
ب- مقاطع كارشناسی پیوسته ، دكتری پزشكی پیوسته و دكتری PHD     دو ترم

 

كاهش مدت خدمت سربازیشورای سیاست گذاری نیروهای مسلح كاهش خدمت سربازی و برخی تغییرات را در معافیتها را تصویب كرد

در جلسه نودو هفتم شورای ساست گذاری نیروهای مسلح تصویب شد :
۱- مدت خدمت دوره ضروت از ۳۰/۸/۸۷ به مدت سه سال به ۱۸ ماه كاهش می یابد این كاهش در مناطق محروم ۱۷ ماه و در مناطق عملیاتی ۱۶ ماه خواهد بود.
۲- مدت آموزش كاركنان وظیفه زیر دیپلم از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته كاهش یافت .
۳- مدت سابقه جبهه رزمندگان برای برخورداری از مقررات ایثارگران از ۴۰ ماه به ۳۰ ماه و درصد جانبازی از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد كاهش می یابد.
۴-مشمولین معاف از خدمت از تاریخ ۱۸/۸/۸۷ با توجه به عدم امكان اجرای آموزش به مدت سه سال بدون طی دوره اموزش نظامی كارت معافیت موقت سه ساله دریافت خواهند نمود بدیهی است در صورت مهیا شدن امكان آموزش پس از سه سال نسبت به احضار آنان جهت آموزش اقدام خواهد شد.

 

 

مشمول كیست؟

ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی :

هر فرد ذكور ایرانی از اول فروردین ماه سالی كه طی آن وارد سن ۱۹ سالگی می شود مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد شد و مشمول نامیده می شود

توضیح اینكه افراد ذكور ایرانی از اول فروردین ماه سالی كه طی آن سال وارد سن ۱۹ سالگی می شوند برای روشن شدن وضع مشمولیت خود احضار خواهند شد.

سال احضار = سال تولد+۱۸

مثال  ۱۳۸۶ =۱۳۶۸+۱۸

ب: افرادی كه جهت انجام خدمت دوره ضرورت بلامانع تشخیص داده شوند در طی سالی كه به سن ۱۹ سال تمام می رسند به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهند شد.

سال اعزام = سال تولد +۱۹

 مثال  ۱۳۸۷=۱۳۶۸+۱۹

 

شرایط جامع استفاده از معافیت برای مشمولان ایرانی خارج از كشور

برای مشمولان خارج از كشور پنج شرط توأمان مطرح است.

الف: خروج قبل از ۲۹/۱۲/۸۲ باشد.

ب: حداقل ۲ سال اقامت سكونت در خارج داشته باشد.

ج: در هر مرحله اقامت كمتر از ۹ ماه نباشد.

د: مبنای محاسبه بعد از سن سیزده سالگی میباشد.

ه: فرد در سن مشمولیت در خارج از كشور بوده باشد.
این سن حداكثر ۴ سال قبل از سن مشمولیت قابل محاسبه است به شرط آنكه ورود به كشور بعد از ۴/۱۱/۸۲ باشد.

سیر مراحل دریافت معافیت رهبری خارج از كشور :

اینگونه مشمولان شخصاً و یا توسط بستگان درجه یك ( پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند و همسر) و یا وكیل رسمی به مراكز پستی مراجعه و پس از اخذ دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و تنظیم برگ های مخصوص این معافیت آن را تكمیل و پس از تائید كنسولگری و یا دفتر اسناد رسمی به همراه سایر مدارك تعریف شده در دفترچه راهنما به سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهند نمود پس از صدور كارت معافیت به آدرس مشخص شده ارسال خواهد شد.

 توجه : مشمولانی كه در سن مشمولیت از كشور خارج شده اند برای خرید خدمت نمیتوانند اقدام نمایندزیرا كسانی در شمول مصوبه قرار میگیرند كه در سن مشمولیت یعنی در سالی كه به موجب ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی به سن ۱۹ سالگی میرسند در خارج از كشور اقامت داشته باشند.

 

 

تغییر وثیقه برای مشمولان متقاضی خروج از كشوروثیقه برای تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و همچنین وثیقه دانشجویانی كه بصورت موقت از كشور خارج می شوند …

دانشجویانی كه برای تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دكتری از طریق وزارت علوم و در راستای قانون اعزام دانشجو به خارج , به سازمان وظیفه عمومی ناجا معرفی می شوند می توانند علاوه بر وثیقه نقدی یا چك تضمینی , با سپردن وثیقه ملكی نیز معافیت تحصیلی اخذ نمایند.

* وثیقه ضمانت دانشجویانی كه به صورت موقت برای ارائه مقاله , فرصت های مطالعاتی , شركت در المپیادها و سایر سفر های علمی برابر ضوابط از كشور خارج می شوند از مبلغ یكصد و پنجاه میلیون ریال به پنجاه میلیون ریال كاهش یافته و از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۸۷ در سازمان وظیفه عمومی ناجا عملیاتی گردیده است.

 

 

 

سئوالات و پاسخهای مربوط به معافیت تحصیلی

سئوال

پاسخ

۱- آیا مشمولان غایب مجاز به تحصیل میباشند? خیر -هیچ مشمول غایبی مجاز به ادامه تحصیل نمی باشد.
۲- مدت زمان معرفی فارغ التحصیلان دوره كاردانی و  بالاتر چند ماه می باشد؟ فارغ التحصیلان مقاطع دانشگاهی حداكثر ظرف ۶ ماه فرصت دارند با حضور در دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به تعیین وضعیت مشمولیت خود اقدام نمایند
۳- مدت زمان معرفی دانشجویان انصرافی و اخراجی چند ماه می باشد؟ دانشجویان اخراجی ، انصرافی و ترك تحصیل كرده حداكثر ظرف ۴ ماه فرصت دارند با حضور در دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به تعیین وضعیت مشمولیت خود اقدام نمایند.
۴-  اعاده به تحصیل دانشجویان انصرافی و اخراجی چگونه می باشد؟

۱-دانشگاه با اعاده به تحصیل دانشجوی اخراجی هماهنگ باشد .

۲ – اعاده به تحصیل مشروط به شركت مجدد در آزمون ورودی نباشد . 

۳-از تاریخ انصراف یا اخراج بیش از ۶ ماه نگذشته باشد.

۴-درخواست وی برای معافیتها مورد رسیدگی قرا نگرفته باشد.

۵- نحوه انتقال دانشجویان از دانشگاهی به دانشگاه دیگر چگونه امكان پذیر می باشد؟

۱– با رعایت ماده۱۶ آئین نامه اجرائی و توافق دو دانشگاه مبدا و مقصد

۲- انتقال دانشجو مستلزم شركت در آزمون ورودی نباشد.

۳-رعایت سقف سنوات تحصیلی.

۴- اعلام درخواست انتقال به سازمان وظیفه عمومی و موافقت این سازمان

  ۶ – تحصیل طلاب با داشتن معافیت تحصیلی حوزوی در دانشگاهها چگونه می باشد؟ با موافقت حوزه ، طلاب مجاز به شركت در آزمون و تحصیل در دانشگاه ها میباشند و تا زمانیكه معافیت تحصیلی حوزوی اعتبار دارد طلاب می توانند همزمان در دانشگاه هم تحصیل نمایند.
۷ – ادامه تحصیل متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش در دانشگاه ها چگونه می باشد؟  با موافقت سازمان مربوطه امكان ادامه تحصیل متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش میسر است.
۸ – آیا متعهدین به خدمت پس از استعفا از سازمان مربوطه مجاز به تحصیل در دانشگاه ها میباشند ؟ خیر، مستعفیان متعهد خدمت در سازمان ها مجاز به تحصیل نبوده و این افراد پس از اتمام خدمت مجاز به ادامه تحصیل هستند.
۹ – آیا دانشجو در حین تحصیل مجاز به درخواست معافیت پزشكی  می باشند ؟ مجاز نیستند
۱۰ – آیا دانشجو در حین تحصیل مجاز به درخواست معافیت كفالت میباشد ؟ بلی، امكان در خواست هر نوع معافیت به جز معافیت پزشكی برای    دانشجو ی مشمول امكان پذیر می باشد.
۱۱ – آیا دانشجویان اخراجی مجاز به شركت مجدد در آزمون می باشند؟ خیر ،دانشجویان اخراجی و انصرافی صرفاً پس از اتمام خدمت می توانند مجدداً در آزمون ورودی دانشگاهها شركت و ادامه تحصیل دهند.
۱۲ – آیا دانشجویان انصرافی اگر  بدون غیبت به خدمت اعزام شوند مجاز به ادامه تحصیل میباشند ؟ خیر ، تا پایان خدمت مجاز به شركت مجدد در آزمون و ادامه تحصیل نمی باشند.
۱۳ – آیا دانشجویان اخراجی پس از گذشت ۶ ماه مجاز به اعاده تحصیل میباشند؟ خیر، حداكثر فرصت برای اعاده به تحصیل آن هم در صورت واجد شرایط بودن شش ماه است.
۱۴ ـ تمدید مشمولان دیپلم فنی حرفه ای ، كارو دانش و پیش دانشگاهی متولدین نیمه دوم  هر سال چگونه می باشد؟ در صورتیكه تحصیل این دسته از مشمولان پیوسته و حضوری باشد تا مهر ماه سال بعد می توانند اعزام خود را تمدید نمایند
۱۵ – مشمولان تا چه سنی مجاز به اخذ مدرك پیش دانشگاهی می باشند؟ این دسته ازمشمولان چنانچه حضوری در حال تحصیل باشند تا ۲۴ سالگی مجاز به تحصیل می باشند.
۱۶ – آیا مشولان می توانند بدون شركت در آزمون سراسری در دانشگاهها ادامه تحصیل دهند؟ برابر ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه عمومی ، در حال حاضر مشمولان دیپلمه غیر غایب با داشتن برگ آماده به خدمت یا برگ معافیت موقت از خدمت دوره ضرورت و با شركت در آزمون ورودی یكی از داتنشگاهها یا موسسات آموزشی داخل كشور و قبولی در آن مجاز به تحصیل در دانشگاه می باشد.
۱۷ – مشمولان فا رغ التحصیل مقطع كاردانی به بالا در صورت داشتن غیبت مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر میباشند ؟ خیر این دسته از افراد قبل از تعیین تكلیف قطعی مشمولیت خود مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر نمی باشند.
۱۸ – آیابه  متعهدین خدمت (شركت ملی نفتكش، كشتیرانی و سازمان هواپیمائی) بعد از اخراج معافیت تحصیلی تعلق میگیرد؟ به متعهدین خدمت در سازمان ها بعد از اخراج معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد.
۱۹ آِیامشمولان استخدام شده از طریق پذیرش آزمون در دانشگاه های نظامی و انتظامی نیروهای مسلح پس از اخراج از معافیت تحصیلی برخوردار میشوند؟ خیر این دسته از افراد در صورت اخراج از دوره آموزش مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.
۲۰ – شرایط درخواست معافیت تحصیلی جهت مقاطع كارشناسی ارشد و بالاتر در خارج از كشور چیست؟

۱-اخذ پذیرش از دانشگاه خارج از كشور .

۲ – تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و درخواست صدور معافیت تحصیلی از سازمان وظیفه عمومی ناجا.

۳– نداشتن غیبت مشمول.

۴- واگذاری ودیعه

۵- دانشجوی انصرافی نبودن

۶ – اخذ مجوز از سازمان وظیفه عمومی

۲۱ – میزان و نوع ودیعه جهت مشمولانی كه قصد تحصیل در خارج از كشور را دارند چگونه میباشد؟

مبلغ ودیعه ۰۰۰/۰۰۰/۱۵۰ ریال است كه به صورت نقدی، ضمانت نامه بانكی و یا وثیقه ملكی اخذ می شود

۲۲ – آیا تحصیل همزمان با خدمت دوره ضرورت در  دانشگاه پیام نور مجاز است ؟ خیر ،منع قانونی دارد.
۲۳ – آیا تحصیل همزمان در دو دانشگاه مجاز است? خیر، مگر دانشجویان نخبه و در چارچوب ضوابط مربوط به تحصیل نخبگان.
۲۴ – شرایط ادامه تحصیل در مقطع دكتری تخصصی رشته های پزشكی و دامپزشكی و دندانپزشكی چگونه میباشد؟ ادامه تحصیل در مقطع دكترای تخصصی رشته های پزشكی و دامپزشكی و دندان پزشكی صرفاً با تایید ستاد كل و با عضویت در هیات علمی انكان پذیر می باشد.
۲۵ – معافیت تحصیلی چند بار در هر مقطع تحصیلی به مشمول تعلق میگیرد؟ معافیت تحصیلی به مشمول در هر مقطع صرفاً یكبار تعلق می گیرد.
۲۶ – به مشمولانی كه به طور غیر مجاز از كشور خارج می شوند آیا معافیت تحصیلی تعلق میگیرد ؟ خیر ، معافیت تحصیلی صرفاً برای مشمولانی كه به طریق قانونی از كشور خارج می شوند تعلق می گیرد.
۲۷ – مشمولانی كه در خارج از كشور از معافیت تحصیلی برخوردارند پس از اخراج یا فراغت یا ترك تحصیل طی چه مدت بایستی خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نمایند؟ این افراد حداكثر تا یك سال فرصت دارند خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی كنند.
۲۸ – طلاب حوزه علمیه پس از اخراج یا انصراف چه مدت مهلت معرفی به وظیفه عمومی را دارند؟ چهار ماه برای معرفی خود فرصت دارند.
۲۹ – مشمولان حوزه علمیه حداكثر تا چه سنی بایستی دوره مقدمات را به اتمام برسانند؟ حداكثر تا۲۴ سالگی مجاز به تحصیل در دوره مقدمات می باشند.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar