نگاهی دیگر به برنامه مهاجرت نیروی متخصص کبک
11 جولای 2011 - 6:29
بازدید 211
8

هرچند در مطالب مختلف سایت به تفصیل درباره برنامه نیروی متخصص کبک صحبت شده است اما در اینجا برگردان نوشتاری را می‌آوریم که بر روی بخش‌هایی از شرایط لازم برای متقاضیان این برنامه تاکید کرده است. برنامه نیروی متخصص کبک از این نظر اهمیت دارد که: اول، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های مهاجرتی در کانادا است […]

ارسال توسط :
پ
پ

هرچند در مطالب مختلف سایت به تفصیل درباره برنامه نیروی متخصص کبک صحبت شده است اما در اینجا برگردان نوشتاری را می‌آوریم که بر روی بخش‌هایی از شرایط لازم برای متقاضیان این برنامه تاکید کرده است. برنامه نیروی متخصص کبک از این نظر اهمیت دارد که:

اول، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های مهاجرتی در کانادا است و هم‌اکنون از نظر پذیرش تقاضای سالانه از برنامه فدرال هم پیشی گرفته است؛

دوم، هیچ محدودیتی از نظر رشته مورد پذیرش ندارد و افراد با هر نوع شغلی در صورتی که امتیاز داشته باشند می‌توانند برای آن اقدام کنند؛

سوم، شیوه امتیازدهی آن به گونه‌ای است که افراد مجرد هم ممکن است از شانس بالایی برای مهاجرت برخوردار باشند؛

چهارم، شیوه امتیازدهی آن برای جوانان بسیار مناسب است و به همین دلیل جوانان علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا می‌توانند زندگی و شغل آینده خود را از این استان پایه‌گذاری کنند؛

پنجم، شرط پذیرش زبان (فرانسه) در آن بسیار آسان‌تر از تامین شرط زبان در برنامه فدرال است. (البته این مورد احتمالا از سال ۲۰۱۲ با تغییراتی روبرو خواهد شد و بنابر این اقدام سریع‌تر ضرورت دارد)؛

ششم، تصمیم‌گیری در مورد پذیرش افراد برعهده مسئولان اداره مهاجرت کبک است و بنابراین به محض اعلام قبولی آنها، دریافت ویزا تقریبا قطعی می‌شود و سایر کارها در اداره مهاجرت فدرال بیشتر برای بررسی اموری غیر از مقوله پذیرش درخواست مهاجرت است. به معنای دیگر متقاضیان از طریق این برنامه خیلی سریع‌تر از برنامه نیروی متخصص فدرال تعیین تکلیف می‌شوند.

توصیه ما به همه زوج‌های جوان علاقه‌مند به مهاجرت این است که تا این فرصت وجود دارد تلاش کنند از آن بهره‌برداری کنند چرا که تجربه چند ساله اخیر در برنامه‌های مهاجرتی کانادا نشان می‌دهد که شرایط مهاجرت به کشورهایی چون کانادا مرتبا در حال سخت‌تر شدن است.

آشنایی با فرصت‌های برنامه دریافت اقامت دائم کانادا از طریق نیروی متخصص کبک

متقاضیانی که مایل هستند به کانادا مهاجرت کنند اما شرایط لازم برای ارائه تقاضا از طریق نیروی متخصص دولت فدرال را ندارند، ممکن است که برای مهاجرت از طریق برنامه نیروی متخصص استان کبک شرایط لازم را داشته باشند. استان کبک این حق را دارد که بر اساس ضوابط انتخابی مورد نظر خود بیشترین تعداد نیروی متخصص را به عنوان مهاجر در استان خود پذیرا شود. در برنامه مهاجرپذیری نیروی متخصص استان کبک به متقاضیان بر اساس پارامترهایی چون سن، تحصیلات، زبان، تجربه کار و قابلیت انطباق و سازگاری با محیط امتیاز داده می‌شود. ‌     

برخلاف برنامه نیروی متخصص فدرال، متقاضیان در برنامه نیروی متخصص کبک برای به دست آوردن امتیاز کافی لازم نیست که حتما در یک حوزه بخصوص کاری تجربه کار داشته باشند و لازم هم نیست که از کارفرمایی در استان کبک پیشنهاد کاری گرفته باشند. بر اساس قوانین مهاجرتی کبک، هر نوع تجربه کاری که از نظر طبقه‌بندی شغلی در شغلی بالاتر از مشاغل کم‌مهارت قرار داشته باشد به حساب می‌آید. برای داشتن امتیاز کافی در این برنامه، یک متقاضی باید حداقل دارای دیپلمی باشد که از نظر ارزش معادل با دیپلم متوسطه در استان کبک باشد و از نظر امکانات مالی هم استطاعت قابل قبولی برای دوران استقرار در ابتدای مهاجرت داشته باشد. یک متقاضی مجرد باید ۴۹ امتیاز داشته باشد و متقاضی متاهل باید حداقل ۵۷ امتیاز کسب کند. (توضیح کنپارس: این شرایط امتیازی مربوط به زمان صدور فایل نامبر است و در مصاحبه، نظر افسر هم اضافه می‌شود که در آن زمان متقاضی مجرد باید حداقل ۵۵ و متاهل حداقل ۶۳ امتیاز بیاورد.)

در این برنامه دو فاکتور انتخابی وجود دارد که درک آنها برای بسیاری از متقاضیان سخت است: تحصیلات و حوزه آموزشی.

تحصیلات

عامل تحصیلات می‌تواند برای متقاضی دارای دیپلم متوسطه، دیپلم بازرگانی یا فنی و یا لیسانس دانشگاهی تا ۱۲ امتیاز داشته باشد. هر نوع دیپلم خارجی برای ارزیابی  آن با سیستم آموزشی در کبک سنجیده می‌شوند. اگر متقاضی‌ای در کشور خود لیسانس گرفته باشد، شرایط آن با شرایط لیسانس مشابهی در استان کبک مقایسه می‌شود و امتیاز لازم به آن تعلق می‌گیرد. در مجموع کلیه دیپلم (معادل فوق دیپلم در ایران) هایی که در مدارس معتبر دیگر کانادایی کسب شده باشند، از نظر امتیاز با موارد مشابه خود در استان کبک برابر هستند.

دولت استان کبک جدولی برای مقایسه دیپلم‌ها با عنوان Tableaux Comparatifs des Diplômes تهیه نموده که میزان برابری مدارک خارجی با معادل کبکی آنها را نشان می‌دهد. البته این جدول فقط به زبان فرانسه است و در برخی موارد نیز بسیار پیچیده به نظر می‌رسد. از متقاضیانی که نمی‌توانند به این ترتیب ارزش و امتیاز مدرک خود را متوجه شوند خواسته شده است تا برای ارزشیابی مدارک خود به مرکزی به نام Centre d’expertise sur les formations acquises hors du Québec مراجعه کنند یا از کمک‌های وکلایی که اطلاعات درستی در مورد برنامه مهاجرتی کبک دارند استفاده نمایند.

حوزه آموزشی

 حوزه آموزشی (به فرانسه Domain de Formation) یک عامل انتخابی است که به تحصیلات مربوط می‌شود. این عامل به متقاضی کمک می‌کند تا چنانچه در یکی از رشته‌های اولویت دار از نظر دولت کبک  دارای مدرک تحصیلی باشد، تا ۱۶ امتیاز بیشتر نیز به دست آورد. این فهرست نشان‌دهنده آن دسته از مدارک تحصیلی در حوزه‌هایی است که در میان‌مدت برای آنها شرایط شغلی مناسبی در استان کبک پیش‌بینی شده است. به همین دلیل این فهرست با همکاری متخصصان و دست‌اندرکاران بازار کار در استان کبک تهیه و تدوین شده است. البته در این فهرست بین مدارکی که در استان کبک اخذ شده و مدارک خارجی تفاوت وجود دارد. متقاضیان می‌توانند برای تناسب حوزه تحصیلی همسران خود با این فهرست نیز امتیاز اضافه‌تر به دست آورند. 

متقاضی برای این‌که بتواند از نظرحوزه آموزشی نیز امتیاز کسب کند، باید مدرک هر یک از آن رشته‌ها را در پنج سال قبل از تقاضای خود اخذ کرده باشد یا این‌که در پنج سال قبل از پر کردن فرم تقاضا حداقل به مدت یک سال به صورت تمام‌وقت در حوزه‌ای کاملا مرتبط با آن مدرک تحصیلی کار کرده باشد.

متقاضیان ممکن است تعجب کنند وقتی ببینند که گاهی داشتن یک مدرک دیپلم حرفه‌ای می‌تواند امتیازی بالاتر از لیسانس برای آنها داشته باشد. برای مثال داشتن مدرک حرفه‌ای ماشین‌آلات می‌تواند ۱۶ امتیاز داشته باشد در حالی‌که لیسانس حسابداری فقط ۶ امتیاز دارد. از دیگر مدارک فوق دیپلمی که امتیاز بسیار بالایی دارند مدرک پرستاری، بیمه و خدمات مشاوره مالی، لوله‌کشی و وسایل گرمایی و جوشکاری است.

متقاضیانی که در یکی از رشته‌های موجود در فهرست مذکور که بین ۱۲ تا ۱۶ امتیاز دارند دارای مدرک دیپلم، فوق دیپلم یا لیسانسی از خارج از استان کبک باشند، مدارکشان برای بررسی در اولویت قرار دارد و تقاضاهایشان در مدت زمانی کوتاه‌تر از بقیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. متقاضیانی که توانسته باشند از یک کارفرمای کبکی نیز پیشنهاد کاری گرفته باشند، در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

در حال حاضر که متقاضیان کمتری در سیستم نیروی متخصص فدرال پذیرفته می‌شوند، برنامه مهاجرتی نیروی متخصص کبک گزینه و امکان بسیار خوبی است برای متقاضیانی که دارای تحصیلات در هر حوزه‌ای هستند.

برای آگاهی از شرایط و بررسی میزان امتیاز خود در این برنامه از مشاوره کارشناسان ما بهره ببرید.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar