نکاتی درباره ادامه تحصیل در کانادا: بخش یازدهم: نکاتی که در تحصیل آن-لاین باید به آنها توجه کرد
22 می 2010 - 23:53
بازدید 231
8

            مجید بسطامی    در پست پیشین به اجمال درباره فوائد و دلایل منطقی برای ادامه تحصیل به روش آن-لاین نکاتی بیان شد. در این نوبت موارد مهمی که در زمان ثبت نام یا تحصیل به این شیوه باید به آنها توجه داشت یاداوری می‌شوند.      چه نکاتی را […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 

 

مجید بسطامی 
 

در پست پیشین به اجمال درباره فوائد و دلایل منطقی برای ادامه تحصیل به روش آن-لاین نکاتی بیان شد. در این نوبت موارد مهمی که در زمان ثبت نام یا تحصیل به این شیوه باید به آنها توجه داشت یاداوری می‌شوند. 
 

 

چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

 

تحصیل در محل معتبر (رسمی)، هرچه معتبرتر (عرفی) بهتر: تعداد دوره‌های غیرمعتبری که این روزها در انواع و اقسام نشریات تبلیغ می‌شوند و همه آنها به مخاطب وعده تحصیل بی‌دردسر از راه دور و دریافت یک مدرک سریع و آسان در رشته‌های پرطرفدار را می‌دهند بسیار بالاست. تاکید اینجا بر یافتن دوره معتبر است. اما منظور از دوره معتبر چیست؟  
 

 

معتبر دو تعریف دارد یکی عرفی و دیگری رسمی. تعریف عرفی آن همان است که ما به عنوان یک صفت که نشان از ویژگی‌ها و برتری‌های چیزی بر چیز دیگر می‌دهد به کار می‌بریم. از این منظر وقتی می‌گوییم به فرض دانشگاه مک‌گیل مونترال دانشگاه خیلی معتبری است یکی استانداردهای آموزشی ارائه شده در آن در مقایسه با سایر مراکز آموزشی مشابه از کیفیت بالایی برخوردار است.    
 

 

اما تعریف رسمی اعتبار یک دوره یا مرکز یعنی اینکه مرجع یا مراجع قانونی وجود دارند که با بررسی شرایط یک مرکز آموزشی یا دوره‌های آن و مقایسه با شرایط و استانداردهای تصویب شده برای چنین دوره‌هایی، حکم می‌کنند که این مرکز آموزشی دارای حداقل‌های قانونی مورد نظر می‌باشد یا نه. از این زاویه، معتبر بودن نشان از برتری ویژه‌ای نسبت به سایر مراکز دارای همان وضعیت نیست چون در اینجا حداقل‌ها مهم هستند نه حداکثرها.  
 

 

اولین موضوعی که شما در انتخاب یک دوره در یک موسسه آموزشی باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا آن دوره به معنای رسمی معتبر است یا نه. بی‌توجهی به این موضوع نوعی اتلاف پول و وقت است چون در اغلب قریب به اتفاق مشاغلی که اعلام می‌شوند، داشتن یک مدرک معتبر (به معنای رسمی آن) شرط پذیرش است. همچنین اگر شغل شما نیازمند به کسب مجوز باشد و یکی از شرایط ارائه مجوز، مدرک تحصیلات تکمیلی (مثلا فوق دیپلم کالج) باشد شما باید حتما این مدرک را از یک دوره معتبر (رسمی) کسب کرده باشید. می‌توان دوره بسیار مهم و باکیفیتی را در یک مرکز آموزشی فرض کرد که به رغم همه قابلیت‌ها، از نظر رسمی معتبر نباشد و اسمش در فهرست مورد قبول‌ها قرار نگرفته باشد (مثلا چون دوره جدیدی است و هنوز مراحل اداری این کار به پایان نرسیده است.) 
 

 

برای عمده رشته‌های تحصیلی در کانادا این مرکز یک مرکز آمریکایی است که به دلیل تشابهات زیاد سیستم آموزشی آمریکا و کانادا وظیفه ارزیابی دوره‌های تحصیلی در سراسر آمریکای شمالی را برعهده دارد اما در یکی- دو دهه اخیر بر شمار مراکز کانادایی که کار ارزیابی دوره‌های معتبر را بر عهده دارند افزوده شده است. البته معمولاً چنین است این مراکز هم نتایج ارزیابی مراکز معادل خود در آمریکا را می‌پذیرند. عمده این مراکز چه آمریکایی و چه کانادایی، بخشی از اصلی‌ترین تشکیلات و انجمن‌های حرفه‌ای همان فیلد تخصصی محسوب می‌شوند. 
 

 

اما چگونه می‌توان از اعتبار آموزشی یک دوره و اسم مرکزی که به آن دوره، عنوان معتبر می‌دهد مطلع شد؟

 

راه‌های مختلفی هست. ما در یک مقاله مستقل به این موضوع می‌پردازیم اما در اینجا می‌توان به اجمال چند مورد را بیان کرد:

 

شناسایی مرکز مجوزدهنده در هر رشته تخصصی: خیلی از رشته‌های شغلی نیاز به کسب نوعی از مجوز برای کار دارند یا اینکه داشتن یک مدرک از آنها بر اعتبار شغلی شما می‌افزاید. از آنجا که مدارک تحصیلی جزیی جدایی‌ناپذیر از پروسه ارزیابی مدارک شغلی برای دریافت مجوز محسوب می‌شوند، شما با مطالعه مدارک و مستنداتی که در وب سایت آن مرکز مجوز دهنده شغلی موجود است در خواهید یافت که کدام مرکز علمی وظیفه مشخص کردن اعتبار مراکز آموزشی آن رشته را عهده‌دار است. گاهی خود مجوزدهنده شغلی در یک استان، اسامی دوره‌های معتبر کالج‌ها یا دانشگاه‌های همان استان را در مجموعه مستندات خود فهرست می‌کند. 
 

 

روش دوم، مطالعه دقیق job postingها است که در بخش ضرورت‌های موردنیاز برای متقاضی معمولا می‌گویند «دارنده باید دارای (اسم یک نوع مدرک تحصیلی مرتبط مثلاً دیپلم معتبر کالج از آن رشته) که به تایید (اسم مرکزی که این کار را می‌کند) رسیده باشد.» بدین ترتیب شما عنوان این مرکز را در خواهید یافت. 
 

 

راه سوم شناسایی مرکزی که دوره‌های معتبر را معرفی می‌کند از طریق مطالعه صفحه معرفی رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی انجام می‌شود چرا که معمولا کالج‌ها اگر دوره‌هایشان مورد تایید مرکز فوق باشد آن را در صفحه معرفی رشته در وب سایت کالج بیان خواهند کرد. البته بهتر است وب سایت چند کالج مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مرکز فوق همان اصلی‌ترین مرکز مشخص کننده اعتبار دوره مورد نظر است. 

 

وقتی از اعتبار رسمی دوره تحصیلی مربوطه مطمئن شدید باید سراغ درجه اعتبار عرفی آن بروید.

 

  1. آیا این دوره، از دوره‌های موفق تحصیلی است؟
  2. شهرت آن در میان کارفرمایان کانادایی چقدر است؟
  3. چه میزان از فارغ‌التحصیلان آن جذب بازار کار شده‌اند و در چه فاصله زمانی بعد از اتمام تحصیل؟ در چه نوع مشاغلی؟
  4. آیا توانسته‌اند وارد یک شغل حرفه‌ای شوند؟
  5. آیا آنها از تحصیل در این دوره راضی بوده‌اند؟
  6. کامنت گذاران چه نظری درباره این دوره دارند؟
  7. اعضا انجمن‌های حرفه‌ای که چه بسا خودشان فارغ‌التحصیل این دوره‌ها بوده‌اند یا با فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها همکاری داشته‌اند درباره آنها چه فکر می‌کنند؟…  

 
 

پاسخ به سوالاتی از این دست می‌تواند شما را به سوی دوره‌های معتبرتر علمی هدایت کند. اینها سوالاتی است که در زمان انتخاب یک دوره حضوری هم باید در جستجوی پاسخ‌های آنها باشید اما به دلیل حساسیت بیشتر دوره‌های آن-لاین و اختلاف سطح شدیدی که میان آنها در مراکز مختلف وجود دارد و اینکه شما آزادی عمل بیشتری برای انتخاب دارید توصیه می‌کنیم در این مرحله، وقت و حوصله بیشتری از خود نشان دهید. خصوصا اگر شما برای ارتقا شغلی، یک دوره آن-لاین را برگزیده‌اید. قبل از آن مطمئن شوید که تکمیل این دوره و ورود آن به رزومه شما، تاثیر شغلی مورد نظر را خواهد داشت. 
 

 

آیا این دوره‌ها دانشجویان غیرکانادایی را هم ثبت‌نام می‌کنند؟

 

برخی از کالج‌ها برای پذیرش دانشجویان غیرکانادایی محدودیت‌هایی دارند. اگر شما مثلا از ایران می‌خواهید برای این کار اقدام کنید در زمان بررسی شرایط کالج‌ها به این نکته توجه داشته باشید. 
 

 

امکانات فنی: با گسترش امکاناتی که اینرنت در اختیار مراکز و سیستم‌های آموزشی قرار داده شیوه‌ها و ابزارهای تدریس آن-لاین مرتبا در حال بهبود هستند. اما از سوی دیگر آنها به امکانات نرم‌افزاری و تکنولوژیکی خاصی نیازمند هستند که در راس آن ایتنرنت پرسرعت (با تعریف کانادا. اینرنتی که هم اکنون در اکثر منازل ایران از طریق ADSL فراهم است در تعریف این مراکز در کانادا، پرسرعت محسوب نمی‌شود) قرار دارد.  
 

 

قبل از هر کاری به بخش توضیحی مربوطه در روی وب سایت کالج بروید و امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری و اینرنتی مورد نیاز برای دریافت فایل‌های درسی را مطالعه کنید تا از فراهم بودن آن امکانات مطمئن شوید. 
 

 

نکته چهارم: زمان‌های تحصیل، تمرین‌ها و فعالیت‌های گروهی، امتحانات

 

امروزه کالج‌ها یا اساتید بسیاری از دروس آن-لاین برای تنوع‌بخشیدن به سیستم تحصیل روش‌‌های متعددی را به کار می‌گیرند. مثلاً برخی از دروس نیازمند کار گروهی و چت کردن زنده هستند. یعنی همه افراد در یک ساعت مشخص باید پای کامپیوترها باشند و در فرآیند تدریس معلم حضوری چشمگیر نشان دهند. 
 

 

در برخی دیگر باید به صورت فروم شرکت کرد. برخی اساتید به شما اجازه می‌دهند که در زمان‌های آتی و هر وقت که فرصت داشتید نظر خود را برای گروه ارسال کنید اما برخی دیگر اصرار دارند که در یک زمان خاص آن-لاین باشید. چه در ایران باشید و چه کانادا باید ببینید که آیا زمان مربوطه با شرایط شما مطابقت دارد یا خیر. البته چون از ابتدا نمی‌توان برای کل دوره این را معلوم کرد بهتر است با دقت توضیحات معرفی دوره و شرایط الزامی آن را بخوانید. در صورت وجود ابهام با co-ordinator (هماهنگ کننده) دوره تماس بگیرید و از او بپرسید که سیاست‌های کالج در مورد این گونه موارد چیست. 
 

 

مهم‌تر از خود دوره، نحوه شرکت در آزمون است. برخی از آنها از طریق تکالیف درسی و آزمون‌های آن-لاین نمره درس را مشخص می‌کنند اما در بسیاری از این دوره‌ها، متقاضی باید حضوری و در یک مرکز آموزشی که با مرکز ارائه دهنده دوره مراوده و هماهنگی دارد در زمان مشخص برای انجام آزمون حاضر شود. پس لازم است قبل از ثبت نام در دوره دقیقا مشخص سازید که وضعیت آزمون‌ها چه می‌شود. مثلا اگر در ایران زندگی می‌کنید ایا مرکزی در ایران مجوز برگزاری آزمون را دارد یا اگر کالج ارائه دهنده دوره اعلام کند که نزدیک‌ترین موسسه معتمد برای آنها در دوبی اسقرار دارد آیا حاضر هستید در پایان هر سمستر هزینه‌های سفر به این کشور را تقبل کنید؟ 
 

 

همچنین اگر برای فارغ‌التحصیلی در این دوره، گذراندن دوره عملی هم شرط باشد باید مشخص شود که این امر چگونه اتفاق خواهد افتاد. برای تمام این موارد به وب سایت کالج و شرایط دوره مورد نظر مراجعه کنید و در صورت ابهام با مسئولین مربوطه از طریق ایمیل تماس بگیرید و تمام پاسخ‌های رسمی آنها را برای آینده حفظ کنید تا دچار مشکل و دردسر نشوید. 
 

 

توجه داشته باشید دوره‌های آن-لاین به همان اندازه که می‌توانند تحصیلات آسان، مفید، ارزان و با شرایط مناسبی را برای شما فراهم کرده و در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کنند در صورت بی‌دقتی می‌توانند هزینه‌ها و دردسرهای زیادی برای شما پدید آورند پس در انتخاب آنها دقت کنید. شرکت کنپارس بهترین و مطمئنترین انتخاب شما برای مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری و نیز نیروی متخصص است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar