نکاتی برای متقاضیان رشته حسابداری و مدیریت مالی
11 می 2010 - 4:46
بازدید 555
8

  جزییاتی درباره پذیرفتن سیستم بین المللی گزارش مالی International Financial Reporting Standards (IFRS) و تغییر سیستم مالی در کانادا از سال ۲۰۱۱.    همچنان که احتمالاً تعدادی از مخاطبان سایت اطلاع دارند، کانادا از سال ۲۰۰۸ در حال تغییر تدریجی سیستم استاندارد گزارش مالی خود است و بر اساس جدول زمان بندی شده این […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

جزییاتی درباره پذیرفتن سیستم بین المللی گزارش مالی International Financial Reporting Standards (IFRS) و تغییر سیستم مالی در کانادا از سال ۲۰۱۱. 
 

همچنان که احتمالاً تعدادی از مخاطبان سایت اطلاع دارند، کانادا از سال ۲۰۰۸ در حال تغییر تدریجی سیستم استاندارد گزارش مالی خود است و بر اساس جدول زمان بندی شده این تغییرات باید تا سال ۲۰۱۱ به اتمام برسد. در واقع از این سال به بعد طیف گسترده ای از شرکت های کانادایی نمی توانند گزارش های مالی خود را با سیستم فعلی اعلام کنند. علت این امر به پیچیدگی های مبادلات مالی در عرصه بین المللی خصوصا میان کشورهای عمده صنعتی است و همانطور که خواهید دید سیستم جدید تقریباً از سوی تمامی کشورهای G۲۰ پذیرفته شده و یا در حال انتقال به آن است. البته همچون بسیار از موارد دیگر آمریکا هنوز با تغییر کامل سیستم موافقت نکرده اما قرار است به تدریج تغییراتی در سیستم فعلی خود GAAP (که سیستم فعلی کانادا هم هست) بدهد تا بیشترین هماهنگی را با IFRS پیدا کند.
 

یکی از دلایل فشار زیاد برای ورود نیروهای جدید به حوزه های حسابداری و مالی نیز همین الزام قانونی است که انتظار می رود در سال ۲۰۱۰ به شدیدترین میزان خود برسد. لذا برای آگاهی شما توضیحات اجمالی که عمدتاً از اینجا استخراج شده به اطلاع شما می رسد. برای اجتناب از خطا در ورود به مسائل خیلی تخصصی که پرداختن به آنها نیازمند تبحر و خبرگی حرفه ای است، در پایان همین مقاله لینک مقالات مفید اعلام شده تا علاقه مندان بتوانند با مراجعه به آنها از جزییات امر مطلع شوند.
 

تغییر سیستم گزارش مالی در کانادا

بعد از مشاوره های بسیار زیاد با دست اندرکاران، هیئت استاندارهای حسابداری که به اختصار AcSB نامیده می شود، پذیرفت تا از این پس سیستم بین المللی گزارش مالی معروف به IFRS جایگزین سیستم قبلی حسابداری Generally Accepted Accounting Principles شود که به اختصار به آن GAAP نیز گفته می شود. بخش عمومی هیئت حسابداران PSAB نیز از بیزینس های دولتی خواسته است تا سیستم IFRS را به اجرا دربیاورند. در هر دو مورد این تغییر سیستم باید تا قبل از فرا رسیدن سال مالی ۲۰۱۱ یعنی از ابتدا یا بعد از روز اول ماه ژانویه آن سال انجام گرفته باشد.
 

تشکیلات اقتصادی خصوصی می توانند یا از سیستم IFRS استفاده کنند یا سیستم حسابداری جدید کانادایی را به کار بگیرند که مطابق با نیازهای کاربران تغییرات لازم در آن اعمال شده است. موسسات غیرانتفاعی نیز احتمالا باید سیستم حسابداری خود را به روش IFRS تغییر دهند. 

سیستم IFRS که توسط هیئت بین المللی استانداردهای حسابداری IASB تدوین و منتشر شده، استانداردهایی برای حسابداری بین المللی است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای اطلاعات قابل مقایسه در حکم ها و یا دیگر انواع گزارش های مالی است. 

 

کانادا کمتر از چهار درصد بازار سرمایه جهان را در اختیار دارد، بنابراین برقراری سیستم IFRS می تواند با برطرف ساختن نیاز به سیستم تلفیقیGAAP، فرصت های زیادی برای شرکت های حسابداری عمومی در کانادا فراهم کند، دستیابی به بازارهای سرمایه جهانی را ممکن سازد و به صورت بالقوه هزینه های سرمایه ای را کاهش دهد.

موسسه کانادایی حسابداران مجوزدار Canadian Institute of Chartered Accountants که به اختصار CICA خوانده می شود، به همراه نهادهای استانی متعهد شده اند تا از کلیه اعضا و دیگر تشکل های بیزینسی در جهت تغییر سیستم و پیاده کردن سیستم جدید IFRS حمایت های لازم را به عمل آورند.  

برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توان نگاهی اجمالی به سابقه حسابداری در کانادا و جهان انداخت. مفاهیمی که بر مبنای آن سیستم استانداردهای بین المللی گزارش مالی یا IRSF شکل گرفته بسیار به سیستم GAAP که درحال حاضر در کانادا به کار برده می شود نزدیک است. این موضوع اتفاقی نبوده است. برنامه ریزان سیستم حسابداری کانادا از مدت ها پیش یعنی از زمانی که نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ بحث بر سر توسعه استانداردهای حسابداری بین المللی آغاز شد، درگیر این امر بوده اند

اکنون هیئت استانداردهای حسابداری AcSB کانادا در پاسخ به نیازهای فضای بیزینس که هر روز بیش از پیش به سمت جهانی شدن حرکت می کند، تصمیم گرفته است تا سیستم  IFRSرا جایگزین سیستم GAAP نماید. این سیستم نوین و با کیفیت که داشتن اطلاعات شفاف و قابل مقایسه از الزامات آن است، می تواند مبنای پیش رفته ای را جهت تصمیم گیری برای بیزینس ها و سرمایه گذاران فراهم نماید. به کار بردن این سیستم سبب خواهد شد تا بیزینس های کانادایی امکان دستیابی بیشتری به بازارهای سرمایه ای در جهان داشته باشند و همین امر می تواند به کاهش هزینه های سرمایه ای منجر شود. علاوه بر این در آن دسته از موسسات تجاری که در سطوح بین المللی فعالیت می کنند نیاز به ارائه گزارش مالی به دو سیستم داخلی و بین المللی برطرف می شود.
 

عموما آنچه سیستم حسابداری GAAP نامیده می شود با سیستم جدید یعنی IFRS مشابهت های مبنایی زیادی هم از نظر شیوه ها و هم از نظر فرم استانداردهای خود دارد. البته تفاوت هایی هم هست که بسیار فراگیر و البته ظریف و دقیق هستند و اهمیت هر یک از این تفاوت ها بسته به نوع فعالیت صنایع یا موسساتی که از آنها استفاده می کنند متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر اجرای سیستم IFRS در بیش از صد کشور جهان الزامی شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اغلب کشورها وشهرهای نوار کناری اقیانوس آرام نیز از این جمله اند. کشورهای هند، ژاپن و برزیل اعلام کرده اند که برای اجرای این سیستم مالی در کشور خود برنامه هایی را در نظر دارند. 

در کشور ایالات متحده امریکا هیئت استانداردهای حسابداران مالی Financial Accounting Standards Board یا FASB با همکاری IASB در حال بررسی و فراهم نمودن زمینه های لازم برای این تغییر سیستم هستند.
 

برای مشاهده راهنمای ۱۱۶ صفحه ای تغییر سیستم به IFRS در فورمت پی دی اف اینجا را ببینید. 
 

برای دسترسی به مقالات مفید به این صفحه رجوع کنیدشرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar