منتورینگ چیست و منتور کیست؟
18 ژوئن 2022 - 1:56
بازدید 479
2
همه کسب و کارها برای رشد سریع‌تر و قدم برداشتن در مسیر هدف‌های خود نیازمند راهنمایی‌های یک مشاور هستند
ارسال توسط :
پ
پ

همه کسب و کارها برای رشد سریع‌تر و قدم برداشتن در مسیر هدف‌های خود نیازمند راهنمایی‌های یک مشاور هستند. به این مشاور منتور بیزنس گفته می‌شود. منتورها نقش موثری در به چالش کشیدن کسب و کار و یافتن راه‌حل‌هایی اصولی دارند. آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های ساخت همراه مدیر بیزنس هستند و اجازه می‌دهند ایده‌ها با بهترین شیوه رشد پیدا کنند. وجود یک منتور برای هر تجارتی لازم است. اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در کانادا راه‌اندازی کنید نیاز به یک منتورینگ در کانادا خواهید داشت. به همین دلیل در این مقاله به تعریف منتورینگ، وظایف منتور، انواع روش‌های منتورینگ و چگونگی پیدا کردن یک منتور حرفه‌ای می‌پردازیم.

منتورینگ چیست؟

منتورینگ یک رابطه متقابل و مشارکتی است که اغلب بین مدیر یک کسب و کار و یک منتور شکل می‌گیرد. در بسیاری از موارد منتورها درون سازمان هستند و منتورینگ ابزاری کاملا تثبیت‌ شده برای حمایت از کارمندان و مدیران است که مایل هستند در حوزه کاری خود پیشرفت کنند. منتورینگ فرصتی برای هر کسی فراهم می‌کند تا از یک فرد باتجربه یاد بگیرد. به طور کلی می‌توان گفت که به راهنمایی کسب و کار و رابطه بین یک فرد تجاری باتجربه و صاحب یا کارمند کسب‌ و کار منتورینگ در تجارت گفته می‌شود.

به‌عنوان یک صاحب کسب و کار ممکن است انتخاب کنید که یک منتور برای خود یا برای کارمندانتان داشته باشید. از طریق مشاوره‌های یک منتور می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز را به صورت دوره‌ای آموزش ببینید. مشاوره‌های یک منتور به شما کمک می‌کند زودتر از آنچه تصور می‌کنید قدم در راه موفقیت بگذارید.

منتور کیست؟

منتور که به آن مربی کسب و کار نیز گفته می‌شود شخصی است که تجربه کارآفرینی بیشتری نسبت به شما دارد و به عنوان یک معتمد در مدت زمانی طولانی در کنار شما خواهد بود. منتور پس از برگزاری چندین جلسه با مدیریت کسب و کار، شرایط را بررسی کرده و در راستای بهبود مشاوره می‌دهد. یک منتور باید جلسه‌های منظمی با شما برگزار کرده و در تصمیمات سخت همراهتان باشد. رابطه منتور با مدیر کسب و کار رابطه‌ای است که در آن روابط توسعه پیدا کرده، مهارت‌های ایجاد می‌شود و مدیر کسب و کار برای یادگیری بیشتر هدایت می‌شود.

منتور کسی است که می‌تواند برای شکل دادن به دیدگاه شغلی، شما را پشتیبانی کرده و مشاوره دهد. منتورها از طریق جلسات رسمی و غیررسمی در مورد ایجاد مجموعه مهارت‌ها، ایجاد ویژگی‌ها و اعتماد به نفس از مدیر کسب و کار حمایت می‌کنند.

وظایف منتور چیست؟

منتورها به عنوان مشاوران کسب و کار وظایفی بر عهده دارند که به شرح زیر هستند.

  • منتور کسب و کار به شما کمک می‌کند تا از هدف خود عقب‌نشینی نکنید. یک منتور کمک می‌کند تا تصویر بزرگی از آینده کسب و کار خود شکل دهید و به این ترتیب تلاش کنید تا نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنید.
  • منتور کسب و کار شما را راهنمایی کرده و ایده‌های خود را در طول مرحله رشد به اشتراک می‌گذارد. یک تجارت موفق و در حال رشد با چالش‌هایی مواجه است که از آن جمله می‌توان به استخدام کارکنان جدید، جذب سرمایه جدید و ورود به بازارهای جدید اشاره کرد. یک منتور تجاری می‌تواند از شما به عنوان مدیر کسب و کار حمایت کرده و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.
  • منتور کسب و کار یک شنونده خوب است چون نقش کلیدی او گوش دادن و چالش کشیدن تفکر شماست. این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را توسعه داده و به راه‌حل‌هایی کاربردی برای چالش‌های تجاری برسید. به این ترتیب می‌توانید با سرعت بیشتری رشد کنید و به هدف خود نزدیک‌تر خواهید شد.
  • منتور کسب و کار تشویقتان می‌کند تا از شبکه‌های تجاری و مشتریان خود در صنعت استفاده کنید. توجه داشته باشید که منتورهای کسب و کار مانند مربی هستند نه مشاور و نمی‌توانند جای حسابداران، وکلا یا مدیران را در شرکت شما بگیرند.
  • منتور کسب و کار شما را مسئول می‌داند. توجه داشته باشید که داشتن یک منتور تجاری به طور خودکار همه چالش‌های کسب و کارتان را برطرف نخواهد کرد. شما باید در این میان کارهای انجام دهید و تمام تلاش خود را برای اعمال تغییرات لازم به کار بگیرید. یک منتور به شما کمک می‌کند تا اهداف و نقاط عطف تجارت خود را تعیین کنید.
  • منتور کسب و کار کمک می‌کند تا روی اهدافتان متمرکز شوید. وقتی شرکتی را اداره می‌کنید نیاز به راهنمایی‌های منتور دارید تا روی اهداف والای شرکت متمرکز شوید. به این ترتیب روی کارهایی متمرکز می‌شوید که ارزشی به تجارت شما اضافه می‌کنند.
  • منتور کسب و کار شما را به چالش می‌کشد. گاهی اوقات وقتی شرکتی را اداره می‌کنید در طول زمان نیاز به بهبودهایی دارید. منتور شما را برای اجرای این بهبودها به چالش می‌کشد. به این ترتیب مهارت‌های خود را در زمینه‌های مختلف توسعه داده و انگیزه‌تان افزایش پیدا می‌کند.

چرا به یک منتور نیاز دارید

اگر می‌خواهید فردا بهتر از امروز باشد، به یک منتور نیاز خواهید داشت. اگر به همان کارهای قدیمی ادامه دهید قاعدتا همان نتایج را بدست خواهید آورد. این در صورتی است که اگر تجارتتان را به چالش بکشید نتایج درخشان‌تری را کسب می‌کنید. داشتن یک منتور تجاری تفکر جدیدی را تحریک می‌کند و از شما برای امتحان کردن ایده‌های جدید حمایت خواهد کرد. منتورها شما را به اقدام مداوم تشویق می‌کنند و همه این موارد برای تجارت شما مفید است. از همین جا می‌توان متوجه شد که منتورینگ در بیزنس چه اهمیت بالایی برای یک کسب و کار دارد.

تکنیک‌ها یا مدل‌های منتورینگ کدامند؟

منتورینگ در کانادا برای یک بیزنس تکنیک‌ها یا مدل‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • منتورینگ یک به یک

به این نوع منتورینگ در کانادا، منتورینگ سنتی نیز گفته می‌شد. فقط منتور و صاحب بیزنس در این نوع راهنمایی مشارکت دارد و معمولا یک فرد با تجربه‌تر با یک فرد کم‌تجربه یا بسیار جوان همراه می‌شود.

  • منتورینگ گروهی

در این مدل، یک یا چند منتور با گروهی از افراد کار می‌کنند زیرا ممکن است زمان و منابع کافی برای منتورینگ یک به یک وجود نداشته باشد.

  • راهنمایی همتایان

شرکت‌کنندگان در این مدل از یک نقش یا بخش هستند یا تجربیات مشترک یا مشابهی دارند. در راهنمایی همتایان می‌تواند یک رابطه گروهی یا یک به یک شکل بگیرد.

  • راهنمایی معکوس

این روش نقطه مقابل منتورینگ یک به یک است. در این مدل فرد جوان یا کم‌تجربه به یک حرفه‌ای ارشدتر از خودش راهنمایی می‌دهد.

  • منتورینگ سرعت

این روش منتورینگ به عنوان بخشی از یک رویداد یا کنفرانس شرکتی رخ می‌دهد. صاحبان کسب و کار گفتگوهای انفرادی با مجموعه‌ای از منتورها خواهند داشت و معمولا پس از یک جلسه کوتاه از یک منتور به منتور بعدی منتقل می‌شوند.

پیدا کردن منتور، ۷ ویژگی که کارآفرینان باید به دنبال آن باشند

پیدا کردن منتور مناسب می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست در کسب‌ و کار شما باشد. یک منتور خوب به‌ عنوان یک تابلوی صدا برای ایده‌ها و نگرانی‌های شما عمل می‌کند، شما را در قبال تعهداتتان مسئول می‌داند و در صورت نیاز تشویقتان کرده و توصیه‌هایی هوشمندانه ارائه می‌دهد. بنابراین اینکه چه فردی را به ‌عنوان منتور انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. در این بخش به بررسی ۷ ویژگی یک منتورینگ در بیزنس می‌پردازیم که کارآفرینان باید به دنبال آن‌ها باشند.

  • فردی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است

اگر شرکت شما در مرحله راه‌اندازی است، باید به دنبال یک منتور موفق با طیف گسترده‌ای از دانش و مهارت‌های تجاری باشید. اما فراتر از آن باید مطمئن شوید که می‌توانید ارتباط خوبی با این منتور برقرار کنید. برای پیدا کردن فرد مناسب وقت بگذارید. با منتورهای احتمالی جلسه گذاشته و نه تنها در مورد آنچه در کسب‌ وکار خود می‌خواهید بدست آورید بلکه در مورد سایر جنبه‌های زندگی که برای شما مهم است نیز صحبت کنید.

  • فردی را انتخاب کنید که در دسترس است

منتوری را انتخاب کنید که به صورت منظم و هفتگی نشستی با شما داشته باشد. بسته به اینکه رابطه چگونه شکل می‌گیرد ممکن است بخواهید کم‌وبیش ملاقات بیشتری داشته باشید.

  • فردی را انتخاب کنید که شنونده خوبی است

منتور برای حل مشکلات شما استخدام نشده است. در عوض باید به شما کمک تا به چالش‌های خود فکر کرده و پاسخ آن‌ها را پیدا کنید. به این ترتیب یاد می‌گیرید کارآفرین بهتری باشید.

  • فردی با نگرش مثبت انتخاب کنید

نقش یک منتور در تشویق شما و ایجاد اعتماد به نفس، بسیار مهم است. یک منتور می‌تواند حامی و تشویق‌کننده واقعا خوبی باشد و به شما کمک کند وقتی شکست می‌خورید اعتماد به نفس خود را به دست آورید.

  • فردی با ذهن باز را انتخاب کنید

منتورها در طول سال‌ها تجربیات بسیاری بدست می‌آورند، نگرش‌هایی که منعکس‌کننده تجربیات تجاری آن‌ها است. این نگرش‌ها گاهی اوقات ممکن است واکنش شما را به ایده‌ها و چالش‌ها به گونه‌ای تغییر دهد که برای موقعیت شما مناسب نباشد. به همین دلیل باید دنبال منتوری باشید که ذهن خود را نسبت به رویکرد منحصر به فرد و موقعیت تجاری شما باز نگه دارد.

  • فردی را انتخاب کنید با شما به عنوان یک شخصیت مستقل رفتار کند

شما به فردی نیاز دارید که در کنارتان بوده و در صورت نیاز راهنمایی و حمایتتان کند. شما به دنبال یک رئیس نیستید. برخی از منتورها به دلیل عادت به مدیریت کارمندان در کسب و کار خود، این نقش را به صورت پیش‌فرض دارند.

  • فردی را انتخاب کنید که بتواند در تصمیمات سخت همراهی‌تان کند

علاوه بر اینکه یک شنونده خوب می‌خواهید به فردی نیاز دارید که بتواند در صورت لزوم به شما کمک کند تا تصمیمات سخت بگیرید.

پیدا کردن منتورینگ در کانادا

برای منتورینگ در کانادا می‌توانید از سازمان‌های مختلفی کمک بگیرید که این خدمات را ارائه می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از این سازمان‌ها می‌پردازیم.

  • انجمن خدمات مهاجر نوا اشکوشیا (ISANS)

انجمن خدمات مهاجر نوا اسکوشیا (ISANS) یک برنامه منتورینگ در کانادا برای تازه‌واردان دارد که شما را با یک منتور در زمینه‌ کاریتان مطابقت می‌دهد. برای ثبت‌نام در این برنامه باید با یکی از متخصصان استخدام تماس بگیرید. به عنوان بخشی از این برنامه فرصت دارید با ۲ تا ۴ منتور ملاقات داشته باشید.

  • شورای اشتغال مهاجران منطقه کلگری (CRIEC)

اگر ویزای اقامت دائم برای کانادا دارید می‌توانید از این فرصت برای منتورینگ در کانادا استفاده کنید. برای شرکت در این برنامه باید در شورای اشتغال مهاجران منطقه کلگری (CRIEC) ثبت‌نام کنید. در این شورا جلسات رابط برگزار می‌شود تا با منتورها آشنا شوید. این شورا کارگاه‌هایی نیز برای مهارت آموزی و اطلاع‌رسانی در مورد بازار کار برگزار می‌کند.

  • شورای اشتغال مهاجران منطقه تورنتو (TRIEC)

با بیش از ۱۹۰۰۰ مسابقه منتورینگ در کانادا که تا به امروز در شورای اشتغال مهاجران منطقه تورنتو (TRIEC) برگزار شده این شورا در میان تازه‌واردان بسیار محبوب است. اگر بیش از دو سال سابقه کار داشته و کمتر از ۵ سال است که در کانادا اقامت دارید و در حال حاضر بیکار بوده یا به دنبال بازگشت به حوزه کاری خود باشید واجد شرایط شرکت در برنامه این شورا خواهید بود.

  • شورای اشتغال مهاجر منطقه ادمنتون (ERIEC)

شواری اشتغال مهاجر منطقه ادمنتون (ERIEC) برنامه منتوری برای حمایت از مهاجران دارای کسب و کار دارد. اگر تازه وارد کانادا شده‌اید و به دنبال منتورینگ در کانادا هستید می‌توانید از خدمات این شورا استفاده کنید. این برنامه به شما امکان می‌دهد به یک کارگاه بین فرهنگی همراه با پشتیبانی بروید.

  • سازمان خدمات مهاجران جامعه اتاوا (OCISO)

برنامه‌های سازمان خدمات مهاجران جامعه اتاوا (OCISO) از متخصصان تحصیل‌کرده بین‌المللی برای بدست آوردن شغل در رشته خودشان حمایت می‌کند. در این برنامه با یک منتور در زمینه کاری خود ارتباط برقرار کرده و جلساتی برای آشنایی و شروع کار برگزار می‌شود. منتورها معمولا هفته‌ای یکبار با مدیران کسب و کار ملاقات کرده و راهکارهای خود را ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله تعریف کاملی از منتورینگ در کانادا و منتور ارائه کردیم. منتورها وظایف مشخصی بر عهده دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راهنمایی مدیر بیزنس برای یافتن راه‌حل‌های اصولی برای مشکلات احتمالی، به چالش کشیدن ذهن برای یافتن راهکارهای مختلف، کمک به رشد ایده‌های جدید و کمک به کسب و کار در گرفتن تصمیمات سخت اشاره کرد. برای یافتن یک منتور خوب باید حداقل ۲ تا ۴ جلسه حضوری داشته باشید و نیازها و خواسته‌های خود را مطرح کنید. با توجه به روش‌هایی که برای پیدا کردن منتورینگ تجارت ارائه شده شما کدام روش یا روش‌ها را در نظر می‌گیرید؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar